[ضوابط ونمونه های طراحی] ایستگاه آتش نشانی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
ایستگاه آتش نشانی
تيپ بندي ايستگاههاي آتش نشاني بر اساس نوع تجهيزات و تعداد نيروي انساني
در اين رابطه ايستگاههاي آتش نشاني به پنج دسته يا نوع A.B.C.D.E تقسیم می شوند.
ايستگاه نوعA( ایستگاه مادر):
اين ايستگاه داراي گروه حريق، با فرماندهي جداگانه ،پرسنل مشخص و ورزيده و همچنين داراي تجهيزات نسبتاً کافی مي باشد.
همچنين داراي گروه نجات با فرماندهي جداگانه و پرسنل مشخص مي باشد. اين گروه هم داراي تجهيزات نسبتا کافی است. همچنين در اين ايستگاه، تجهيزات سنگين مانند جرثقيل، لودر، يدك آش همچنين تجهيزاتي مانند اسنوکرو نردبان بلند استقرار دارند. اين نوع ايستگاه به عنوان تغذيه کننده انواع ايستگاههاي ديگر است.
برای این نوع ایستگاه حداقل زمين با مساحت ۵٠٠٠ متر مربع و ٢٠٠٠ متر مربع زير بنا و تجهيزاتي مانند چهار دستگاه خودروي منبع دار آب وکف ، دو دستگاه وانت حمل تجهيزات و موتور پمپ، يك دستگاه بالابر هيدروليكي، يك دستگاه خودروي نردبان دار، يك دستگاه خودروي پودرپاش، دو دستگاه خودروي سواري و يك دستگاه خودروي نجات در نظر گرفته مي شود.
ايستگاه نوعB (ایستگاه اصلی):
به ايستگاهي گفته مي شود که داراي گروه حريق با فرماندهي مشترك يا جداگانه در صورتي که هر گروه داراي پرسنلي جداگانه باشند و هر کدام وظيفه اي خاص دارند، همچنين گروه نجات با فرماندهي مشترك يا جداگانه باشد، در صورتي که هر گروه داراي پرسنلي جداگانه باشند و هرکدام وظيفه اي خاص دارند.
حداقل ١۵٠٠ متر مربع زمين، ۶٠٠ متر مربع زيربنا و تجهيزاتي مانند چهاردستگاه خودروي منبع دار آب و کف، دو دستگاه خودروي وانت حمل تجهيزات و موتور پمپ، يك دستگاه آمبولانس، دو دستگاه خودروي سواري و يك دستگاه خودروي ويژه نجات موردنياز است.

ايستگاه نوع C :
به ايستگاهي گفته مي شود کهدر آن يک گروه حريق با حداقل سه دستگاه خودرو آه شامل يك دستگاه خودرو منبع دار آب و کف، يك دستگاه وانت حمل تجهيزات و موتور پمپ و يك دستگاه خودروي سواري و همچنين هزار متر مربع زمين و ٢٠٠ متر مربع زيربنا نياز درنظر گرفته ميشود.
ايستگاه نوعD (ایستگاه فرعی):
به ايستگاهي گفته مي شود که داراي يك دستگاه خودروي منبع آب با گنجايش چهار هزار ليتر آب و کف و تجهيزات اوليه مقابله با آتش پودر گاز شش کیلویی و ١٢ کیلویی و دي اکسيد کربن نه کیلویی باشد.

ايستگاه نوع E :

به ايستگاهي گفته مي شود که تمام تجهيزات سنگين آتش نشاني در آنجا مستقر باشد و براي مواقع اضطراري از آنها استفاده شود.مثل هنگام آتش سوزي هاي بزرگ، سيل، زلزله و ... . اين ايستگاه همانند ساير ايستگاههاي آتش نشاني داراي فرمانده و معاون و ...مي باشد. تجهيزات سنگين شامل لودر، جرثقيل، بيل مكانيكي ، بالابر هيدروليكي و .... مي باشد. برآورد ايستگاهها، پرسنل، خودروها و تجهيزات آنها درشهرهاي يک ميليون نفر به بالا بايد با توجه به تفاوت آن شهرها، در ارتباط با وسعت، تراکم، بافت شهري، ميزان صنعتي بودن و نوع صنايع هر شهر صورت گيرد.

ضوابط و مقررات طراحی
ایستگاه های تیپ آتش نشانی


اتاق اطلاعات و مخابرات
این اتاق جهت ایجاد امکان شنیدن کامل می باید عایق صوتی شده باشد .
این اتاق باید به گونه ای طراحی و مکان یابی شود که از دید کامل به شبکه حرکتی مجاورایستگاه خروجی آشیانه ها و ورودی ایستگاه برخوردار بوده و ورود و خروج کلیه افراد را به ساختمان زیرنظر داشته باشد و کنترل کند .قسمت جلوی این محل از شیشه طوری نصب می گردد تا شخص بتواند دید با زاویه 180 درجه داشته باشد .این اتاق باید از مصالح ضد حریق ساخته شده باشد تا از کلیه زیان های تخریب کننده که باعث کندی واکنش دستگاه های هشداردهنده می شود در امان باشد .در این اتاق می باید فضای لازم جهت نصب جداول و نقشه های ضروری بر روی دیوار پیش بینی شده باشد .
برای پرسنل کشیک شب می باید یک تختخواب (ترجیحاً تاشو) پیش بینی کرد .این اتاق می باید دارای ارتباط ارتباط و دسترسی مطلوب با آشیانه وسایل نقلیه باشد .
فضای نگهبانی و اتاق مخابرات می باید در مقابل تابش اشعه خورشید و خیرگی ناشی از آن محافظت شده باشد .سطح زیاد شیشه در فضای نگهبانی و اتاق مخابرات نباید باعث ایجاد اثر گلخانه ای و افزایش زیاد دمای فضای مذکور شود .
آشیانه
محل خروجی وسایل نقلیه باید کاملاً قابل رؤیت و جلو دید نگهبان و مسئول مخابرات باشد.در ایستگاه های که جایگاه وسایل نقلیه در مجاورت شبکه حرکتی است حرکت وسایل نقلیه با دنده عقب از شبکه حرکتی به جایگاه یا محوطه اکیداً غیرقابل قبول است .
لازم است برای سهولت رفت و آمد و جابجا کردن وسایل نقلیه عملیاتی یک جایگاه جداگانه برای رئیس ایستگاه احداث گردد به نحوی که مسیر رفت و آمد اتومبیل از مسیر اصلی آنهاجدا باشد .
اتاقهای مجاور آشیانه باید حداقل با 15 سانت ی متر اختلاف سطح بالاتر از کف ساخته شودتا از نفوذ گاز منواکسید کربن وسایل نقلیه و نشت یا سرازیر شدن آب حاصل از شستشوی آشیانه مصون باشند .
در مجاورت آشیانه : 1- انبار فوم جهت انبار کردن این مواد در گالن های مخصوص . 2انبار شیلنگ های یدک شامل اتاق بسیار تمز و خشک با امکان تهویه طبیعی و نصب قفسه ها با چنگک هایی که محل آویزان کردن سر لوله ها است . 3- محل دستگاه های تنفسی با تهویه مناسب به هوای باز و امکان نظافت در حد بالا و 4- بخش شارژ باطری شامل یک اتاق تمیز با هوای مطبوع و تازه با کابینت های درب دار مجهز به وسایل شارژ باطری
متناسب با ابعاد و کلاس ایستگاه می باید پیش بینی گردند .
محل شستشو
پیش بینی مکان مناسب جهت شستن وسایل نقلیه در محوطه یا آشیانه الزامی است .محل شستشوی ماشین ها باید به وسیله یک کانال مناسب از محوطه ای که وسایل نقلیه نگهداری می شوند جدا گردند .
ورودی و خروجی
باید توجه داشت که خروجی ایستگاه در مکانی پیش بینی شود که اراضی مجاور آن فاقدکاربری مزاحم و یا ترافیک زیاد باشد .توصیه اکید می گردد که ایستگاه و آشیانه دارای یک ورودی و خروجی مستقل از یکدیگرباشند تا در صورت مسدود شدن یکی امکان استفاده از دیگری وجود داشته باشد .
تهویه و نور
در صورت استفاده از فن جهت تخلیه دود ناشی از وسایل نقلیه داخل آشیانه باید توجه داشت که موقعیت فن ها به گونه ای در نظر گرفته شود تا باعث آزار و آلودگی هوای کاربری های مجاور نگردد .
آسایشگاه
فضای رختکن ، سرویس های بهداشتی ، دوش ها و کمدخانه (جهت نگهداری لباس رسمی آتش نشان ها ، پتو و بالش ، لوازم شخصی و ...) ضمن این که باید در مجاورت استراحتگاه باشند ولی موقعیت آنها نباید به گونه ای باشد که استفاده از آنها باعث ایجاد سر و صدا و سلب آسایش کارکنان در حال استراحت گردد .
فضای استراحتگاه باید حتی المکان از سکوت و آرامش کافی برخوردار باشد . لذا مجاورت این فضا با فضاهایی که به واسطه عملکردشان مولد سر و صدای مزاحم جهت استراحت کارکنان میباشند مجاز نیست .
اتاق فرمانده
اتاق فرمانده ایستگاه می باید به اتاق مخابرات و نگهبانی ارتبط و دسترسی سریع داشته باشد .در اتاق فرمانده می باید فضای کافی جهت تختخواب (ترجیحاً تاشو ) ، میزکار و بایگانی پرونده ها پیش بینی شده باشد .
آشپزخانه
موقعیت و طراحی آشپزخانه باید به گونه ای باشد که باعث انتشار بوی غذا در فضای ایستگاه نگردد و از نور و تهویه طبیعی و مصنوعی مناسبی برخوردار باشد .در آشپزخانه ایستگاه می باید متناسب با ابعاد و کلاس ایستگاه فضای کافی جهت یک اجاق گاز ،سینک ظرفشویی ، یخچال ، انباری کوچک و کابینت در نظر گرفته شود .
کمک خانه رختکن خشک کن شستشو
در آشیانه و یا در مجاورت آن پیش بینی فضاهای سرویس های بهداشتی ، رختکن ، دوش بعد از عملیات ، جمع آوری ، شستشو و خشک کردن لباس های کثیف بعد از عملیات و پاشویه الزامی است .به علت وجود رطوبت در فضای خشک کن نصب هواکش اجباری است .
میله فرود

از میله فرود فقط باید برای یک طبقه ارتفاع استفاده کرد و هرگز نباید در ساختمان های چندطبقه جهت فرود از یک طبقه به طبقه دیگر از میله فرود استفاده نمود .میله فرود باید در طبقه همکف به وسیله یک حفاظ لاستیکی ضخیم و محکم برای کاستن ضربه ناشی از فرود احاطه شود .محل قرار گرفتن میله های فرود حتماً باید در پشت وسائل نقلیه باشند که افراد آتش نشان بتوانند به راحتی از پشت میله ها عبور کرده و در جای خود در وسیله نقلیه قرار گیرند . این مقررات چه برای میله هایی که در جایگاه قرار می گیرند و چه میله هایی که در یک فضای مجاور باشند یکسان است .

اینم فایل PDF هستش تو این زمینه:


مشاهده پیوست 01.pdf

مشاهده پیوست 03.pdf

مشاهده پیوست 129760
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
Jordi Farrando | Mataró Fire station

Location: Mataró, Spain


Architect: Jordi Farrando

نیازمندی های مخصوص این ایستگاه اتش نشانی و حجم سازه ی در بر گیرنده ی ساختمان محدودیت های عمده ای را برای نصب ساختمان ایجاد کرد.
اول اینکه گاراژ باید طوری قرار گیرد که خروج سریع 5 ماشین اتش نشانی را در مواقع اضطراری و ورود اسان هنگام برگشت انها را امکان پذیر سازد.
دوم اینکه فضای باز و بزرگی در مرکز طرح برای ورزش و تمرین و فضای دیگری برای زمین ورزش لازم است.
Mataró-fire-station_ground-floor.jpgMataró-fire-station_first-floor.jpg

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
ضوابط ومقررات طراحی ایستگاههای تیپ اتش نشانی

ضوابط ومقررات طراحی ایستگاههای تیپ اتش نشانی

مجموعه مطالب ومقرراتی که بایستی درطراحی واجرای ساختمان های تیپ ایستگاههای اتش نشانی لحاظ واجرا گردند را میتوانید از لینک زیر دانلود نمایید.
اتاق اطلاعات ومخابرات
آشیانه
آسایشگاه اتاق فرمانده
آشپزخانه
اتاق سخنرانی وکلاس درس و سایر مباحث مرتبط...

دریافت فایل:مشاهده پیوست F.F stations (www.spowpowerplant.blogfa.com).pdf

منبع:spowpowerplant.blogfa.com
 
بالا