[ ضریب بالاسری ] نحوه محاسبه

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
ضریب بالاسری

برای جبران هزینه های ناشی از مواردی همچون پرداخت مالیات ، بیمه های اجتماعی کارمندان وکارگران ، تهیه ضمانتنامه های مختلف ، عوارض قانونی و لحاظ نمودن سود برای پیمانکار و ........ ضریب بالاسری را در نظر گرفته اند که به مبلغ کل برآورد اجرای کار اعمال می گردد. هزینه های بالاسری ، به طور کلی به دو دسته هزینه بالاسری عمومی و هزینه بالاسری کار به شرح مندرجات پیوست شماره 3 فهرست بها تفکیک می شود.توضیح ضروری: اینکه ضریب بالاسری برای طرحهای عمرانی برابر 1/30 در نظر گرفته شده است که در آن هزینه های بیمه سهم کارفرما و بیمه بیکاری نیروی انسانی کارگاه و همچنین عوارض شهرداری ( برای پیمانهای مشمول )، توسط دستگاههای اجرایی از محل طرح پرداخت می شود ، هزینه ای از بابت آنها در هزینه بالاسری منظور نشده است ، لذا در صورت تغییر هریک از شرایط هزینه های مشروح در پیوست مربوط ، بایستی ضریب بالاسری مجددا محاسبه و اعمال گردد.

برای روشن شدن موضوع در صورتی که طرح غیر عمرانی و براساس فهرست بها ، شامل تهیه مصالح و دستمزد باشد ، بیمه آن حدود 7/78 در صد خواهد بود در صورتیکه بیمه مکسوره از پیمانکار در طرحهای عمرانی 1/6 در صد می باشد لذا اختلاف این در صد که حدود 6/18 در صد می باشد بایستی به روش زیر محاسبه و بعنوان ضریب بالاسری طرح غیر عمرانی به برآورد اعمال گردد.

100
ضریب بالاسری طرح عمرانی =-----------------=1/30
23 – 100

جمع هزینه ای طرح غیر عمرانی 29/18= 6/18+23

100
ضریب بالاسری طرح غیر عمرانی =---------------=1/41
29/18 – 100




منبع :http://imanpour.blogfa.com​
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
نحوه محاسبه قیمت های هر ردیف فهرست بها بر مبنای تهیه و اجرای آن با کمترین اتلاف و قیمت و توسط تولید کننده اصلی میباشد.ضریب بالاسری ضریبی مثبت یا پلوس است که به قیمت نت فهرست بها اعمال میگردد تا مابه التفاوت هزینه انجام کار را توسط سایر افراد نسبت به پیش فرضهای در نطر گرفته شده را پوشش دهد.مقدار آن 1.3 برای کارهای جاری و 1.43 برای پروژه های عمرانی میباشد.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif
منبع : وبلاگ صابر حسنلو
 

Similar threads

بالا