ضد عفونی خاک توسط بخار آب

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضدعفوني خاک توسط بخار آب









موارد استفاده از دستگاه بخار:
اين دستگاه بمنظور ضد عفوني خاک ، پرورش قارچ ، پرورش قارچ هاي صدفي ، خشک کردن بتن سدها ، تيرچه و بلوک، سوناي تر و تمام کارهايي که به بخار با فشار پايين نياز دارند مصرف مي شود. مخلوط هاي خاکي ممکن است آلوده به بذرهاي علف هاي هرز، نماتدها، انواع قارچ ها و باکتري هاي مضر باشند که عامل مرگ گياهچه يکي از آنها مي باشد و توسط قارچ هايي مانند پيتيوم ، فيتوفترا ، زيزوکتونيا و فوزاريم ايجاد مي شود. براي پيشگيري از صدمه اين امراض، بايد مخلوط هاي خاکي يا خاکبرگ قبل از کاشت گياهان ضد عفوني شوند خاک ها را از طريق حرارت يا با استفاده از مواد شيميايي مي توان ضد عفوني نمود. حرارت دادن مخلوط هاي خاکي که داراي کود دامي، خاکبرگ يا مواد آلي پوسيده هستند موجب تسريع در پوسيدن مواد آلي مي شود که در بعضي از موارد موجب تشکيل ترکيباتي مي شود که براي رشد گياه مضر است و بايد توسط آب از خاک شسته شوند . بعضي از ترکيبات شيميايي خاک در اثر حرارت بيش از 85 درجه تجزيه شده و مقادير زيادي نمک هاي قابل حمل مانند ازت ، منگنز ، فسفر ، پتاسيم توليد مي کنند که براي گياهان مضرند اين موضوع بويژ ه در مخلوط هايي که مواد آلي زيادي دارند بيشتر مشهود مي باشد . معمولا براي ضد عفوني خاک ها يا از مواد شيميايي يا از بخار آب استفاده مي شود. مواد شيميايي که معمولا استفاده مي شوند عبارتند از فرم آلدئيد که قارچ کشي خوب و با نفوذ است ، بذرهاي بعضي از علف هاي هرز را از بين مي برد اما براي از بين بردن نماتدها و حشرات چندان مناسب نيست بعد از کاربرد نيز بايد براي کاشت دو هفته صبر کرد. کلروپيکرين ماده ديگري است که بدين منظور استفاده مي شود براي کاربرد اين ماده بعد از پاشيدن روي بستر بايد آن را محبوس کرد و سه روز نگه داشت اين ماده براي از بين بردن نماتد حشرات ، بذرهاي علف هاي هرز، ورتيسيليوم و ساير قارچ هاي مقاوم موثر است اما بعد از سه روز ، بايد ده روز صبر نمود تا خاک تهويه شود. ماده ديگر مورد استفاده متيل برمايد است که ماده اي بي بو ، بسيار فرار و براي انسان بسيار سمي است و خطر عقيم شدگي را بهمراه دارد. اين ماده اکثر نماتدها ، حشرات ، بذرهاي علف هاي هرز و بعضي از قارچ ها را از بين مي برد ولي قارچ ورتيسيليوم را از بين نمي برد اين ماده علاوه بر خطراتي که در استعمال دارد به دليل تخريب لايه ازن از سال 2003 در بسياري از موارد و از سال 2015 بطور کل منسوخ مي شود.


ماده ديگر مورد استفاده واپام مي باشد که در آب قابل حمل بوده و علف هاي هرز، بذرهاي در حال جوانه زدن اکثر قارچ ها و نماتدها را از بين مي برد براي استفاده از اين ماده روي خاک بايد غلطک زده شود و پس از کاربرد سه هفته لازم است تا خاک تهويه شود تماس آن با پوست انسان نيز موجب ايجاد خارش مي شود .

مخلوط دي –دي مانند واپام با محدوديت روبروست خيساندن مخلوط هاي خاک با قارچکش هايي مانند بنوميل، کاپتان، تنها موجب کنترل بعضي از قارچ ها مي شود. بهمين دليل امروزه در اکثر نقاط دنيا خاک را با استفاده از بخار آب پاستوريزه مي کنند. بخار آب همه آفات را حذف مي کند. پس از تيمار با بخار محيط بلافاصله آماده استفاده مي شود. خطرات حاصله از کاربرد بخار براي انسان و گياه بسيار کم است . با بخار مي توان محيط کشت سرد و مرطوب را در هر زمان از سال ضد عفوني نمود . بخار آب وقتي محيط خاک را به دماي حدود 80 درجه برساند بعد از حدود 20 دقيقه اکثر باکتريها و قارچ ها مضر، نماتدها ، حشرات و بذرهاي علف هاي هرز را از بين مي برد اما در دماي 60 درجه به مدت 30 دقيقه مطلوب تر است. چون ضمن از بين بردن عوامل بيماريزا ، موجودات مفيد خاک را از بين نمي برد. بکار بردن بخار از بروز مشکل آزاد شدن مواد مسموم کننده خاک که در اثر حرارت زياد اتفاق مي افتد جلوگيري مي کند.



javascript:void(0)
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
من با واپام کار کردم//بوی گند ماهی مرده رو میده//
با بخار آب بهترینه//تو ایران هس؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عکسشو هم تونستید بذارید خانم مهندس//
در گلخونه هم واپام استفاده میشه//
مرسی از شما
 

Similar threads

بالا