صندوق های سرمایه گذاری مشترک (Mutual Funds)

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=2]صندوق های سرمایه گذاری مشترک (Mutual Funds)[/h]



مقدمه
طی دو دهه ی گذشته صندوق های سرمایه گذاری مشترك از محبوبیت زیادی در بین سرمایه گذاران برخوردار شده اند. در حال حاضر بیش از 80 میلیون نفر در آمریکا در صندوق های سرمایه گذاری سرمایه گذاری کرده اند و برای بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در بورس به معنای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است. در همین راستا در سرتاسر جهان صندوق های سرمایه گذاری به شکل ها و روش های مختلف و به عنوان ابزاری مفید و کارآمد برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار شکل گرفته اند. ایران نیز از این قاعده دور نبوده است و در حال حاضر صندوق های متعددی در بازار سرمایه ی ایران در حال فعالیت هستند. در تئوری، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بسیار مطلوب و مورد توصیه خبرگان است، ولی در عمل این کار باید با دقت و بررسی عمیق انجام شود.


صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟
صندوق سرمایه گذاری چیزی نیست جز مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار. در واقع می توان آن را به صورت شرکتی در نظر گرفت که در آن افراد مختلف پول های خود را روی هم می گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند. درنتیجه، شما به جای سرمایه گذاری در یک سهم یا اوراق مشارکت خاص در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری می کنید. شما براساس قوانین و مقررات مرتبط با پرداخت مبلغی در مجموعه ی سبد سرمایه گذاری می کنید. همین تنوع در سرمایه گذاری سبب کاهش خطر آن می شود و سبب افزایش جذابیت صندوق سرمایه گذاری می شود. صندوق سرمایه گذاری به سه روش به سرمایه گذاران خود سود می دهد: 1. سود ناشی از معاملات سهام یا اوراق مشارکت موجود در سبد سرمایه گذاری. 2. سود نقدی سهام و یا بهره ی پرداخت شده به اوراق مشارکت موجود در سبد سرمایه گذاری. 3. افزایش ارزش سهم سرمایه گذار در صندوق سرمایه گذاری که سرمایه گذار می تواند با فروش سهم خود در صندوق سود کسب کند. معمولاً صندوق ها این امکان را به شما می دهند که به جای دریافت سود نقدی، آن را دوباره در خود صندوق، سرمایه گذاری کنید و بدین ترتیب مالک تعداد بیشتری از واحدهای صندوق شوید.


مزایای صندوق های سرمایه گذاری
1. مدیریت حرفه ای: یکی از مزایای مهم صندوق های سرمایه گذاری آن است که توسط گروهی از تحلیل گران و افراد حرفه ای مدیریت می شوند و همین مساله نکته ی بسیار مهمی برای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد و غیر حرفه ای به شمار می رود. 2. تنوع: براساس تئوری های مالی با افزایش تنوع در سرمایه گذاری می توان خطر سرمایه گذاری را کاهش داد و کاهش قیمت یک سهم را با افزایش در سایر اوراق بهادار جبران کرد. معمولاً سبد صندوق های سرمایه گذاری بزرگ حاوی ده ها سهم و یا اوراق مشارکت متنوع است تا خطر سرمایه گذاری به حداقل برسد. 3. سادگی: سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ساده است و نیازی به تحلیل های پیچیده ندارد.


معایب صندوق های سرمایه گذاری
1. مدیریت حرفه ای: همانطور که مدیریت حرفه ای یکی از مزایای صندوق های سرمایه گذاری است یکی از معایب آن نیز به شمار می رود. چون مدیران حرفه ای ممکن است به فکر منافع خود باشند و همواره در جهت بهتر شدن بازده ی سرمایه گذاران عمل نکنند (به ویژه اگر درآمد آن ها ارتبط چندانی با سود صندوق نداشته باشد.) 2. تنوع زیاد: تنوع بیش از حد ممکن است سبب کاهش بازده ی سرمایه گذار شود زیرا اگر در یک سهم سود زیادی کسب کنید به دلیل آنکه آن سهم بخش کوچکی از سبد را تشکیل می دهد، بازده ی شما تغییر چندانی نخواهد داشت.


انواع صندوق های سرمایه گذاری
صندوق های سرمایه گذاری بسیار متنوعی در سطح جهان وجود دارد. ولی به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری در سه دسته از ابزارهای مالی سرمایه گذاری می کنند: اوراق دارایی (سهام)، اوراق بدهی (اوراق قرضه شرکتی) و اوراق قرضه/مشارکت دولتی (بدون ریسک). بازده صندوق های سرمایه گذاری، با استفاده از ارزش خالص دارایی یا NAV ارزیابی شده و واحدهای آن قیمت گذاری می شوند. یکی از انواع معروف صندوق های سرمایه گذاری، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس(Exchange Traded Fund) یا ETF نام دارد که گرچه مانند صندوق های سرمایه گذاری معمولی است ولی مانند یک سهم در بازار سرمایه معامله و قیمت آن در نتیجه ی عرضه و تقاضا مشخص می شود.


ارزش خالص دارایی ها یا NAV (Net Asset Value)
همانطور که گفته شد شما با پرداخت مبلغی مالک بخشی از صندوق سرمایه گذاری می شوید. NAV یا ارزش خالص دارایی ها در واقع ارزش مجموعه ی سرمایه گذاری صندوق تقسیم بر تعداد سهام آن است که در پایان هر روز معاملاتی با توجه به تغییرات قیمت سهام، اوراق بهادار و سود های نقدی تعلق گرفته به آن محاسبه می شود.


صندوق های سرمایه گذاری موجود در ایران
در ایران براساس اساسنامه ی تاسیس صندوق های سرمایه گذاری، تعدادی صندوق سرمایه گذاری در حال فعالیت هستند که مشخصات و عملکرد آنها در این بخش سایت قابل مشاهده است. هر صندوق سرمایه گذاری خود دارای سایت اینترنتی مجزایی نیز هست. در سایت هر یک از صندوق های سرمایه گذاری اطلاعات زیادی در مورد نحوه ی سرمایه گذاری، ابطال آن و سایر موارد و مسایل قانونی وجود دارد.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صندوق های سرمایه گذاری در طول یک سال گذشته بیش از دویست درصد در سال سود به سرمایه گذاران دادند! ! !

طبق اعلام مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران نقدینگی ایران 500 هزار میلیارد تومان است، که از این رقم مبلغ 160 هزار میلیارد تومان در بازارپولی وبانکی و340هزارمیلیاردتومان دربازارسرمایه مانند صندوقهای سرمایه گذاری درحال گردش میباشد.

به دلیل اینکه تزریق نقدینگی مانند ریال و ارز(دلارهای خارجی به داخل کشور) دربازار پولی وبانکی تورم زا بوده و باعث اخلال در اقتصاد کشور جمهوری اسلامی ایران میشود و نظم اقتصادی و مالی جامعه را برهم زده واز سوی دیگر تزریق نقدینگی دربازار سرمایه وبازارهای مالی باعث ایجاد اشتغال و توسعه پایدارو رشد اقتصادی میشود لذا اهداف کلان یک صندوق سرمایه گذاری ارزی مبنی برهدایت نقدینگی بازار پولی وبانکی داخل کشور وسرمایه های ارزی خارج از کشور به سمت بازارهای سرمایه ایران میباشد

طبق اعلام خبرگزاریهای بازار بورس و اوراق بهادار ایران،ازجمله خبرگزاری شبکه ایران بادرس اینترنتی: http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=159961

14 صندوق سرمایه‌گذاری دریک سال گذشته موفق شده اند از بازدهی بازار سرمایه پیشی گرفته و بازدهی بیش از 100 درصددرسال را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند. درمقابل بازدهی 117درصدی بازار سرمایه یکسال گذشته، سرمایه‌گذاران 14 صندوق بازدهی بالاتر از بازدهی بازار سرمایه را کسب کرده و مدیران صندوق‌ها نیز موفق شدند بازدهی 119 تا 192 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران همراه خود کنند. در عملکرد یک ساله صندوق‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با کسب بازدهی 192% درصد سود در سال رتبه اول و صندوق سرمایه‌گذاری عقیق با بازدهی 190%درصد سود در سال رتبه دوم و صندوق سرمایه‌گذاری رفاه با بازدهی 182% درصد سود در سال رتبه سوم را کسب کرده اند.

سایت صندوق سرمایه گذاری بورسیران
با سرمایه 142 میلیارد تومان که در طول یک سال گذشته 205% سود به سرمایه گذاران خود داده است:

http://www.bifund.ir

مشاهده بازدهی روزانه صندوق:
http://www.bifund.ir/fundReturn.do?method=timePeriod

سایت صندوق سرمایه گذاری عقیق
با سرمایه گرد آوری شده 49 میلیارد تومان که در طول یک سال گذشته 204% سود به سرمایه گذاران خود داده است:

http://aghighfund.com

مشاهده بازدهی روزانه صندوق:
http://aghighfund.com/fundReturn.do?method=timePeriod

سایت صندوق سرمایه گذاری گنجینه رفاه
با دارائی فعلی بیست میلیارد تومان که تاکنون در طول یک سال گذشته تا امروز 219 درصد سود به سرمایه گذاران پرداخت کرده است:

http://www.refahfund.com

مشاهده بازدهی روزانه صندوق:
http://www.refahfund.com/Reports/FundSummary




در ضمیمه دو فایل ورد و پی دی اف درباره آشنائی با صندوق های سرمایه گذاری تقدیم شما میشود.
 

پیوست ها

  • مروری برصندوقهای سرمایه گذاری مشترک.rar
    148.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • انواع صندوق سرمایه گذاری1.pdf
    495.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در پیوست دو فایل پی دی اف درباره صندوقهای سرمایه گذاری مشترک تقدیم شما شده است که پاورپوینت تبدیل به پی دی اف شده است
 

پیوست ها

  • صندوق سرمایه گذاری مشترک.pdf
    971.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • سازکارنظارت برصندوق سرمایه گذاری.rar
    3.1 مگایابت · بازدیدها: 0

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صندوق سرمایه گذاری زمین و مسکن از انواع صندوقها میباشد که در ان زمینی جهت سرمایه گذاری و ساخت و ساز مطالعه و سرمایه گذاری میشود.
اساسنامه و نمونه امید نامه در پیوست آمده است
 

پیوست ها

  • اساسنامه نمونه صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان.pdf
    520.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • امیدنامه ی ‌صندوق‌ سرمایه گذاری زمین و ساختمان.pdf
    360.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا