[صنایع دستی چوبی] - هنر قواره بری

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخچه فواره بری :



قواره بری به یکی از روشهای تزئینی با چوب گفته می شد که معمولاً در پنجره ها وارسی ها بکار می رفت و در قاجار بسیار معمول بود.ای هنر دارای نقوش دوار و منحنی که به طور رایج در سردرها انجام می گرفته است، میباشد.

واژه ی پنجره به معنای دریچه ی مشبک احتمالاً از قرن چهارم به بعد وارد زبان فارسی شده است که ظاهراً بعدها معنایی عام پیدا کرده و به هر نوع دریچه اعم از مشبک و غیر مشبک و با هر نوع جنس اطلاق شده است. در دوره ی زندیه و قاجاریه، پنجره به معنای دریچه های مشبک فلزی بکار رفته است. از ایران باستان پنجره ای باقی نمانده است تا بتوان چگونگی آن را دریافت. تنها می دانیم که به فرمان شاهان هخامنشی چوب های سخت را از راههای دور می آوردند که به احتمال قوی به مصرف در و پنجره می رسیده است. افزون بر آن، از زر و سیم و عاج و وسایل تزئینی دیگر نیز در آرایش پنجره استفاده می شده است. با توجه به برخی شواهد، چارچوب پنجره های بکار رفته در بناهای تخت جمشید از تخته سنگهای یکپارچه تراشیده شده است. در ایران پس از اسلام در تمامی دوره ها بناهایی متأثر از معماری ایرانی ساخته شده که در آنها پنجره های مشبک در دیوار، سقف و گنبدها بکار رفته است.
ز آن جمله می توان به نور گیرهای مسجد تاری خانه و پنجره های مشبک بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی و در قزوین می توان به در و پنجره مشبک در مساجد و حسینیه امینی ها و چهل ستون اشاره کرد.

قدمت‌ اروسي‌سازي‌ در سنندج‌ تقريباً به‌ 350 سال‌ پيش‌ مي‌رسد و نمونه‌هاي‌ موجود بر مهارت‌ كم‌نظير استادكاران‌ سنندجي‌ در اين‌ هنر ، مهر تأييد مي‌گذارد .


وجه تمايز ارسي‌هاي استان كردستان با ساير استانهاي ديگر كشور طرح‌ها و كاربرد قواره بري در اين ارسي‌ها مي‌باشد. در قواره بري ارسي‌هاي كردستان به‌ويژه در كتيبه‌ها استفده‌زياد از اسليمي‌ها و منحني‌هاي گردان در طراحي ‌آن مي‌باشد كه توسط استادان فن به زيبايي در در متن و كتيبه‌هخا تعبيه مي‌گردند.


جریان رنگ و نور در لابه لایگره ها و چفت وبست پیچان نوارهایچوبی، فضایرویاییو خیال انگیز در اتاق هایاین ساختمان ها بوجود میآورد. نقوش گیاهیو گل وبسته هایاسلیمیدر کنار نقوش هندسی، بنا به سلیقه هنرمندان این در و پنجره ها جایمیگیرد. گاه در لا به لایاین نقوش هندسی، سطوح ریزیاز آینه نیز بکار میرود. این هنر در ساخت پنجره ها بزرگ تر مشرف به حیاط در شاه نشین هایموسوم به «اروسی» به اوج خود رسیده است. قدمت اروسیساز در سنندج تقریباً به سیصد و پنجاه سال پیش میرسد و نمونه هایموجود بر مهارت کم نظیر استادکاران سنندجیدر این هنر ، مهر تأییدمیگذارد.









منابع:
http://azsafar.com
http://kurdistan.ichto.ir




 

Similar threads

بالا