[صنایع دستی فلزی] - ساخت زیور آلات سنتی

ahoo_fr

کاربر ممتاز
تاریخچه زیورآلات در ایران


http://www.newdesign.ir/search.asp?id=792&rnd=3002کشور ایران از لحاظ جغرافیایی بر روی کمربند معدنی جهان قرار دارد و از ذخائر عظیم فلزات و کانی های با ارزش برخوردار است. همین موضوع ار نظر تاریخی موجبات گسترش دانش و صنعت فلز کاری از ایران به سایر مناطق جهان را فراهم ساخته، به طوری که ساکنین مصر، بابل، هند و جیحون با تمام پیشرفت هایی که در عصر خود داشتند نتوانستند در این زمینه بر ایرانیان پیشی بگیرند. صنعت طلا و جواهر و ساخت و تولید زیور آلات و مصنوعات فلزات قیمتی ایران در این رابطه سرآمد کشورهای جهان است.
آثار هنری بسیار ارزشمند و گرانبهائی که امروزه موزه های معتبر داخلی و خارجی و مجموعه های خصوصی کلکسیونر های معروف دنیا را در سراسر جهان زینت بخشیده است، بیان گر این حقیقت می باشد که طلاسازان و جواهرسازان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشیاء تزئینی و زیور آلات گرانبها، از مهارت خارق العاده ای برخوردار بوده اند و امروزه هر بیننده ای که آنها را در موزه های معروف بین المللی مشاهده می نماید، خلاقیت و توانمندی حیرت برانگیز سازندگان ایرانی این اشیاء را تحسین می کند. مجسمه مشهور بز بال دار، جام طلای افسانه زندگی، جام طلای مارلیک و ده ها اثر تاریخی دیگر اصیل ترین اسناد تاریخ فرهنگی و هنری صنعت گران ایرانی در گذرگاه زمان و کارنامه درخشان پیشینیان ما به شمار می روند.

جام طلای مارلیک

فرهنگ و تمدن ماد را می توان پیشگام سبک های هنری دانست، با تشکیل امپراطوری عظیم هخامنشی، روند نزدیکی فرهنگ ها و تمدن های شرق باستان به نقطه عطف خود رسید. هنر فلزکاری ماد و هخامنشی، به دلیل پیوستگی فرهنگی، به صورت دقیق قابل تفکیک نیست. شکوفایی و توسعه اقتصادی، سیاسی به خصوص در دوران هخامنشی، به خلق آثار بسیار با ارزش هنری در تمامی زمینه ها به خصوص در فلزکاری انجامید که نمونه های شاخص آن، از تخت جمشید، پاسارگاد، شوش و همدان، به دست آمده است.


دستبند طلای هخامنشی

همچنین باید اشاره کرد که در دوره هخامنشیان برای اولین بار در جهان سکه طلا توسط داریوش کبیر در ایران ضرب گردید که به آن داریک گفته می شود. تا آن دوره در دنیای آن روز هنوز سکه های طلا ضرب نشده بود. سکه های رایج از مس، مفرغ و نقره بود و پس از داریوش در کشورهای دیگر هم سکه ی طلا ضرب شده است.




سکه هخامنشی داریک

در عصر ساسانیان نیز مصرف طلا در ایران فراوان بود. براساس نوشته های مورخین سرشناسی نظیر ویل دورانت، گیرشمن، شاردن و دیگران، در ادوار مختلف تاریخی فعالیت های تولیدی وبازرگانی مصنوعات طلا و جواهر و سنگ ها و مواد طبیعی قیمتی رونق فراوانی داشته است و طبقه اشراف و ثروت مندان جامعه عموما از وسایل و اشیاء زینتی گرانبهائی که از طلا وجواهرات ساخته شده بود استفاده می کردند. از شکوه و عظمت دست ساخته های هنری ایرانیان در روزگاران هخامنشی و ساسانی هرچه گفته شود کم است. پادشاهان این سلسله نظیر هرمز اول، خسرو دوم چنان به ساخت زیور آلات اشرافی و به ویژه تاج و تخت پادشاهی توجه داشتند که حیرت مورخین را برانگیخته است. تئوفیلاکتوس مورخ بیزانسی و ثعالبی مورخ عرب در وصف تاج و تخت پادشاهان مذکور مطالبی نگاشته اند و اعتراف کرده اند که طلا و جواهر سازان ایرانی در عصر خود همواره شهره آفاق بوده اند.




گوشواره دوره ساسانی

با گام نهادن به قرن بیستم صنعت طلا جواهر سازی ایران وارد عصر جدیدی شد. زیرا به تدریج لباس های ایرانیان از حالت سنتی گذشته خارج گردید و در اثر افزایش رفت و آمد های مردم ایران به ویژه با اروپائیان تاحدود زیادی صنعت طلا وجواهر سازی هم تحت تأثیر قرار گرفت و سبک های جدیدی در تولید مصنوعات مردم پسند به کار گرفته شد از جمله جورجیایی، ویکتوریایی و ادواردی. البته در تاریخ ایران پس از استقرار سلسله پهلوی نیز تزئینات شاهی نظیر تاج جدید، چوگان جدید، جامه های جدید و غیره ساخته شد که هم اکنون در موزه جواهرات بانک مرکزی نگهداری می شود.




تاج کیانی (قاجاریه) تاج پهلوی


به هر صورت تاریخ طلا و جواهرات ایران سرشار از غرور و افتخارات فراوان برای سازندگان و هنرمندان این صنف و صنعت است و نشان می دهد که همواره در طول تاریخ این کشور طلا و جواهر سازان هنرمند ایرانی باخلق آفرینش های بی نظیر و بی همتا، توانسته اند توجه جهانیان را به خود جلب کنند.

به امید آنکه صنعت جواهرسازی ایران همیشه بتواند در سطح بین المللی مطرح باشد و کارنامه این صنعت و هنر اصیل ایرانی در خشان تر از گذشته باقی بماند.



به هر حال برای ساخت زیورآلات سنتی كه امروزه بیش تر در شهرهای گنبد كاووس و استاهای كردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و هرمزگان تولید می‌شود، از طلا و نقره و نگین‌های شیشه‌ای رنگین استفاده می‌شود. زرگرانی كه كارگاه های آن ها در شهرها قرار دارد، چنین زیورآلاتی را - كه حتی انواع خاصی از آن به نام «پیشانی‌بند» برای تزیین اسب به هنگام اعیاد و جشن‌ها كاربرد دارد- ساخته و پرداخته می‌كنند.
این نكته نیز گفتنی است كه در حال حاضر جواهرسازان شهرهای بزرگ كه بیش تر كارشان ساخت زیورآلات جدید برای زنان ساكن شهرهاست، معمولاً از طرح‌های زیورآلات دوره‌های ایران باستان، استفاده می‌كنند و این در مجموع موجب استقبال بیش تر از سوی متقاضیان می‌شود.




منابع :

http://vista.ir
http://www.newdesign.ir


 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

کاربر ممتاز
[FONT=&quot]مواد اوليه لازم در ساخت زيور الات سنتي :[/FONT]
[FONT=&quot] تنه كا ، نوشادر ، ورق برنج ، مس ،ورشو، نقره، طلا .مفتول ( برنج،مس ، ورشو، نقره ، طلا،) جوش ،جوهر نمك ، جوهر گوگرد ، اسيد سولفوريك،[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]نقره، طلا، نگين .شوره قلعي ، بوره ، موم .[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]تنه کار [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] کلمه ازريشه فارسي يا سانسکريت است که در واقع همان بوره طبيعی يا بوراکس ميباشد . [/FONT][FONT=&quot]پودر [/FONT][FONT=&quot]سفيدرنگی است که به آن آب اضافه کرده وبه صورت مايع استفاده ميشود و جهت تسريع لحيم کاری بکار ميرود .[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]جوش[/FONT][FONT=&quot] يالحيم : [/FONT][FONT=&quot]لحيم از آلياژی نقره ومس وروی وقلع تهيه می گردد.[/FONT][FONT=&quot]نسبت ترکِيب بدين شکل است که در ازا هر واحد نقره پنج درصد[/FONT][FONT=&quot] واحد مس ومقدار اندکی روی وقلع اضافه کرده وهمه آنها را ذوب[/FONT][FONT=&quot] وپس از قالب گيری چرخ کشی کرده وبه صورت ورقه های نازک[/FONT][FONT=&quot]در می آورند وسپس آنها را به شکل دلخواه برش داده وبرای لحيم استفاده می کنند .[/FONT][FONT=&quot]بعضی از نقره کاران به جای قلع از کاتمنيوم استفاده می کنند . [/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]نوشادر[/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]N aHCO3[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ) يا نمک:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جهت جوش كاري قلع[/FONT][FONT=&quot] و آب کردن نقره وزدودن ناخالصيها[/FONT][FONT=&quot] بكار ميرود .[/FONT]
[FONT=&quot]جوهر نمك[/FONT][FONT=&quot] يا اسيد نيتريک[FONT=&quot] [/FONT]([/FONT][FONT=&quot]HNO3)[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot] جهت تميز كردن قطعات خبلي كثيف وذاغ[/FONT][FONT=&quot] آ[/FONT][FONT=&quot]ب دادن بكار ميرود.[/FONT]
[FONT=&quot]اسيد سولفوريك[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] : ( H2SO4)[/FONT][FONT=&quot] همان تيزاب است[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كه جهت لايه برداري فلز وتميز[/FONT][FONT=&quot]وسفيد[/FONT][FONT=&quot]كردن[/FONT][FONT=&quot] محل جوش و از بين بردن اثرتنه کا [/FONT][FONT=&quot]و آبكاري برنج استفاده ميشود .[/FONT][FONT=&quot] اسيد سولفوريک در غلظتهاي متفاوت وجود دارد . برای رقيق کردن آن از آب استفاده میشود.[/FONT]
[FONT=&quot]شوره قلمي[/FONT][FONT=&quot] يا نيترات پتاسيم (3[/FONT][FONT=&quot]kno[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]) [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot]
ترکيبی بی رنگو بلورين است که[/FONT][FONT=&quot] جهت تميز كردن وشوره كاري[/FONT][FONT=&quot] وقرمز کردن [/FONT][FONT=&quot] طلا[/FONT][FONT=&quot]های کم عيار [/FONT][FONT=&quot] ونقره استفاده ميگردد.[/FONT]

[FONT=&quot]بوره[/FONT][FONT=&quot] يا بوراکس يا استر اسيد بوريک ([/FONT][FONT=&quot]Na2B 4O7[/FONT][FONT=&quot] ) : [/FONT][FONT=&quot]
ملح سفيدوخشک وبلورين است که مزه قليايی دارد و مکمل [/FONT][FONT=&quot]شوره مي باشد وجهت[/FONT][FONT=&quot] جوش[/FONT][FONT=&quot] طلا ونقره[/FONT][FONT=&quot] وشيشه سازی[/FONT][FONT=&quot] بكار ميرود.[/FONT]

[FONT=&quot]موم [/FONT][FONT=&quot]:
جهت حديده كشي وباريك كردن مفتول فلزي و دندانه ،دندانه نشدن آن بكار ميرود.[/FONT]
 

ahoo_fr

کاربر ممتاز

آموزش زيـــــــــور آلات





زيور آلات محلی و سنتي هميشه عنوان زيور آلات بدلی را در ذهن تداعی مي کند ؛ که معمولا برای ساخت آن از فلزات و سنگهای کم بها استفاده می شود که ارزش هنری فراوانی دارد .کاربرد نقره در ساخت زيور الات بيشتر از طلا است . استفاده از زيور الات سنتی علاوه بر جنبه زيباشناسی ريشه آئينی دارد . انسانها در زمانهای دور چون خود را در مقابل ناملايمات طبيعت ناتوان می ديدند ؛ برای رفع ومبارزه با اين ناملايمات متوسل به پوشيدن ونصب زيورهای گوناگون به خود ومحل زندگی می شدند و بدين وسيله به روح و روان خود آرامش می دادند .حتی امروزه بعضی از سنگها وزيور ها با نامهای خاص سنتی در بين مردم شناخته شده است زيور الات سنتي هميشه در بين بوميان هر منطقه جاذبه خاصي داشته وهر منطقه بر اساس شيوه زندگي ومفاهيم فرهنگي نوعي زيورالات را براي خود توليد مي كند . بطوری که جزء لاينفک پوشاک زنان بومی است .در زندگی مدرن امروز زيورالات با طرحهای جديدونو در بين مردم رواج فراوان پيداکرده است نيز در بازازهاي جهاني جايگاه خاصي را به خود اختصاص داد

شناخت ابزار

چرخ نورد ، مته دستي ،.چراغ گاز ( گازي و بنزيني)، انبر دست ، انبردست دم باريك ، قيچي مخصوص زرگري ، پنس ، تخته نسوز، چكش فلزي، قالب ، پرس ، ميني فرز، حديده كش . چكش پلاستيكي ،. دينام پرداخت ، سوهان ريزودرشت ، گيره ، انبر دم تخت ،انبردم گرد.
  1. مواد اوليه مورداستفاده در ساخت زيور آلات سنتي: تنه كاه، نوشادر ، ورق ( برنجي، مس ، ورشو، نقره ، طلا)، جوش ، جوهر نمك ، جوهر گوگرد، اسيد سولفوريك، نقره ، طلا ، نگين ، شوره قلمي ، بوره ، موم .
  2. مراحل ساخت زيورآلات سنتي
برش وحالت دادن اوليه - روش جوشكاري - روش درست كردن تنه كاه- فرز كاري -زيرسازي - آبكاري - مرحله نگين كاري -ساخت چند نوع زيور الات سنتي- رعايت نکات بهداشتی

شناخت ابزار


چرخ نورد: دستگاهي است جهت تخت وباريك كردن وحالت دادن به مفتول سيمي بكار ميرود.



مته دستي
: جهت پيچاندن و باد دادن مفتول سيمي بكار ميرود .

چراغ کار :گازي يا بنزيني: جهت جوش دادن ونرم كردن فلز استفاده ميشود وشامل کپسول و رگلاتور مخصوص( جهت کار های صنعتی وکنترل اوليه حرارت استفاده ميشود) و شلنگ .و شعله پوش و نيش میباشد.

شعله پوش: ميزان حرارت را درمرحله دوم کنترل وتنظيم ميکند وبه رگلاتور مخصوص وصل ميشود..

نيش: قسمتي از چراغ کار است که ميزان شعله وحرارت را تنظيم ميکند . و به شعله پوش وصل ميشود

انبر دست: جهت تخت كردن فلز بكار ميرود.

دم باريك: مهمترين ابزار در ساخت زيور آلات سنتي مي باشد که جهت جفت وتخت و جمع كردن و حالت دادن بكار ميرود

قيچي مخصوص زرگري : اين نوع قيچي فقط در زرگري جهت برش استفاده ميشود

پنس: گيره اي است جهت گذاشتن جوش روي اتصال ورق ومفتول بكار ميرود .


تخته نسوز : جنس آن از گچ است و زير كاري جهت جوشكاري است.
چكش فلزي:براي تخت وصاف كردن ورق ومفتول بكار ميرود

پوليش: نوعی جلا سنج است جهت پرداخت بکار ميرود.
قالب: دوتكه فلز آهني از پيش ساخته است كه تصوير شيي در آن حكاكي شده است.

پرس: جهت شكل دادن شيي در قالب بكار ميرود.

ميني فرز: سوهان برقي است كه براي صاف كردن و از بين بردن اضافات شيي بكار ميبرييم

حديده كش: جهت باريك كردن مفتول فلزي به اندازه دلخواه بكار ميرود.


چكش پلاستيكي: براي ظريف كاري شيي بكار ميرود .طوري كه كار خط نخورد

دينام پرداخت: : بعد از ذاغاب كاري خش و اضافه هاي فلز را با دينام پرداخت مي كنندو هم چنين براي براق كردن مورد استفاده قرار ميگيرد.

 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

کاربر ممتاز
سوهان ريزو درشت : براي صاف كردن و لكه برداري استفاده ميشود.


گيره: جهت گرفتن اشيادر هنگام جوشكاري بكار ميرود.

انبر دم گرد: جهت درست كردن حلقه وجفت كردن بكار ميرود.

دريل دستی : اين ابزار برای حالت دادن به مفتول وپيچاندن وباددادن آن بکار ميرود.


چرخ دستی کوچک: برای حالت دادن به مفتول فلزی وورقبکار ميرود.


قلع: فلزی است با نقطه ذوب پايين ودر لحيم کاری جهت پايين آوردن نقطه ذوب بکار ميرود.




مفتول برنج: فلزی سختر از مس که در واقع آليازی از مس وروی وقلع وگاهی سرب است که جهت ساخت زيورالات استفاده ميشود.



مفتول مسي : مهمترين فلز در ساخت زيور الاتاين منطقه است . نرم و قابل انعطاف است .



سندان : شمش يا ورق فلزی را روی آن قرار داده وچکش کاری ميکنند.



سنگهای رنگی : در طبيعت سنگهای مختلفی به رنگهای گوناگون وجوددارد که با نامهای خاصی مثلا عقيق در انواع مختلف ( سرخ / دلربا/ بلبلی / نارنجی متمايل به قرمز )و يا فيروزه با رنگهای آبی سير وروشن و سنگهای شيشه ای با رنگهای سبز وقرمز و قهوه ای وآبی سير شناخته شده اند .


 

ahoo_fr

کاربر ممتاز
برش وحالت دادن اوليه: ابتدا ورق يا مفتول را از جنس برنج يا مسي انتخاب كرده وآن را در اندازه مورد نظر برش ميدهيم . بعد براي اينكه نرم شود آنرا حرارت ميدهيم اين عمل باعث استفاده راحتتر مشود . با باد دادن سيمها را در طرح هاي دو لايه وسه لايه به آنها شكلهاي زيبايي بدهيم وبااستفاده از ميخ به آن حالت مي بخشيم



روش جوشكاري : در اين مرحله جوشها رادر اندازه هاي مختلف از جنس (برنج ، مس ) انتخاب ميكنيم . قبل از اين
كار جوش را زير دستگاه نورد قرار داده تاكاملا نازك شود وبه وسيله قيچي آن رابه قطعاتريزبرش ميدهيم. وقتي كه محل اتصال مفتول وورق را تعيين كرديم جوشرا داخل آب تنهكاه ميگذاريم وبعد محل اتصال را جوش ميكنيم.









روش درست كردن آب تنه كاه : ظرف كوچكي را تقريبا پر آب ميكنيم ويك چهارم ظرفيت ظرف را پودر تنه كاه ميريزيم وآن را روي چراغ گاز حرارت ميدهيم تاكاملا حل شود .ميزان حرارت بستگي به كوچكي و بزرگي و نازكي كار دارد، برای اين کار نيش شعله کش را عوض کرده و از نيش با حرارات کم یا زياد استفاده کرده و محل اتصال مفتول و ورق را آنقذر حرارت ميدهيم تاسرخ شود وجوش جمع شود و به شكل توپك كوچك در آيد . بعد براي روانتر شدن وبهتر جوش خوردن مقدار كمي پودر تنه كاه را روي محل اتصال ميريزيم .بعد اين عمل ديگر اجزا نيز جوش ميكنيم.






فرز كاري : دراين مرحله قطعات جوش داده و آماده رابه هم وصل مي كنيم و كارهاي آماده را با فرز كار وسوهان وسمباده كشي تينر ميكنيم وجاهاي جوش واضافه هاي كار را به وسيله ميني فرز و فرز ميكشيم. اين كار را براي برطرف كردن لكه ها در حين جوشكاري انجام مي دهيم .







زير سازي: بعد از فرز كاري كار، ميتوان با زيرسازي تمام سياهي واضافه هاي تنه كا را از بين برد . براي اين كار ابتدا به وسيله ذاغاب كه شامل جوهر نمك يا جوهر گوگرد رقيق شده است كار ها راتينر ميكنيم ، روش كار اين است كه فلز را مفداري حرارت ميدهيم تاگرم شود وبعد داخل محلول ذاغاب مي گذاريم ويه مدت پنج الي 10 دقيقه بستگي به تينري و كثيفي كرا ونوع فلز دارد بعدكار رااز داخل ذاغاب خارج مي كنيم وفورا آن را داخل آب مي گذاريم







وبعد ميتوان پس از خارج كردن كار آن راپرس كاري كردوبه وسيله يك فرچه مخصوص آن را خشك ميكنيم .





آبكاري : در دو روش دست ودستگاه انجام ميشود . آبكاري برنجه فقط مخصوص فلز برنج است وبه وسيله اسيدسور لفوريك ( تيزاب سلطاني ) درست ميشود .كه ابتدا كار آماده شده را به تكه اي سيم مي بنديم وداخل محلول تيزاب به مدت حدودا پنج ثانيه قرار هدهيم و فورا آنرا بيرون آورده وداخل آب و بعد داخل خاك اره (آرد مشار ) مي گذاريم تا كاملا اجزا وسوراخهاي آن خشك شود . خاك اره باعث براق شدن كار ميشود .روش آبكار ي طلا و نقره: براي درست كردن آب نقره ويا طلا ابتدا فلزرا با اسيد سولفوريك را ذاخل يك بشر(ظرفآزمايشگاهي) حرارت ميدهيم تا تمام ناخالصيهاي فلز از بين رفته وكاملا پاك شود و بعد با آب سيانور به ازاي هر نيم ليتر آب مقطر يك مثقال سيانور ويك مثقال فلز ميگذاريم وبعد از اينكه با هم مخلوط شدند به مدت 24 ساعت نگه ميداريم تا كاملا مواد جذب هم شوند وبعد مورد استفاده قرارمي دهيم، براي آبكاري طلا وتقره ابتدا آب نقره وطلا راداخل يك ظرف استيل ميريزيم و كمي گرم ميكنيم وبعد كار راداخل آن ميگذاريم و تكان ميدهيم تا كار كاملا آب بگيرد وبعد خارج كرده وبرس كاري ميكنيم و يك بار ديگر كارراداخل آب نقره سرد ميگذاريم وتكان ميدهيم وبلافاصله در ميآوريم و داخل خاك اره ميگذاريم تا براق وخشك شود.

مرحله نگين كاري:

بعد از آبكاري نوبت به نگين كاري ميرسد كه نگين را
به وسيله چنگك باچسب به محل مورد چسب ميكنيم. شيي آماده استفاده است .

مراحل ساخت چند نوع زيور
آلات:

دكمه و دولاب (گيره جليقه):ابتدا 6 سكه هم اندازه را وهم شكل را انتخاب كرده ،سه تاي آنرا براي طرح اصلي و سه تاي ديگر را براي پايه بكار ميبريم ، دور سه تا اصلي را مفتول سيمي زده وسپس آن را روي يك قطعه ورق كه تقريبا دو برابر سكه است ميگذاريم و ابتدا زير سكه را جوش كرده و سپس تزيين دور سكه را به وسيله حلقه هايي كه با همان ميخ اوليه تهيه شده است توپك درست كنيم براي اين كار حلقه هارا آنقدر حرارت داده تاذوب شود وجمع گردد وبه شكل توپك در آيد وسپس داخل حلقه ها ميگذاريم وبه اندازه كافي حرارت داده تابه هم جوش بخورند ووقتي كه توپكها به هم جوش خوردند دور حلقه ها وسكه ها را با قيچي برش ميزنيم و سپس جاهايي راكه نميتوان با قيچي بزش برش داد با فرزيا سوهان صاف مي كنيم واين مراحل رابراي هر كدام از سكه ها انجام مي دهيم . بعد يكي از سكه هاي دور گرفته شده را با چهار حلقه معمولي جوش ميزنيموبه يكي ديگر از حلقه ها دو عدد حلقه ودو عدد ماده وصل ميكنيم (نرو ماده براي باز وبسته كردن كار )وسكه آخري را با دو عدد حلفه وهر عدد نر ويك حلقه اضافي زير نرها براي وصل كردن زنجيرها جوش مي هيم كه جمعا 11تكه مفتول مختلف را به سكه ها جوش ردهايم ، سه سكه باقيمانده را فقط توسط يك حلقه تخت جوش مي زنيم ودر آخر كار زنجيرها را كه از قبل بافته ايم يا آماده كرده ايمرا وصل ميكنيم براي وصل كردن زنجيرها ابتدا 3 تكه زنجير هم اندازه را دولايه برش زده ووصل ميكنيم وسكه ها را نيز توسط حلقه هايي جوش زدهايم به آن وصل ميكنيم و يعد از آن دو تكه زنجير كه نصف زنجيرهاي سكه ميباشد را برش داده وبراي جاي آويزها (ياقوتهاي بين سكه ها ) به وسيله حلقه هايي به هم وصل ميكنيم ودر آخر هم كار را به روشيكه توضيح داده شد زير كاري ودر پايان آبكاري مي كنيم .

مراحل ساخت گوه (آويز جليقه ):

ابتدا مفتول را حرارت داده تا نرم شود سپس به وسيله يك ميخ مفتول را ميپيچانيم وبعد از جفت كردن به شكل حلقه هايي در مي آوريم و بعد از آن زير كار را به اشكال يك دست در مياوريم وچهار عدد از حلقه هارا لبه به لبه به شكل مربع كنار هم قرار ميدهيم و وسط يا مركز چهار حلقه را جوش گذاشته وجوش ميزنيم وتعداد زيادي از اين حلقه ها رابه هم جوش ميزنيم و باحلقه هايي به هم وصل ميكنيم تابه شكل زنجير در آيد و تقريبا به طول 120سانتيمتر باشد وبعد پايه هاييراكه به وسيله قالب پايه ها رابه صورت نصف در مي آوريم ودوتا، دوتا به هم جوش زده تا به شكل تقريبا كزوي در بياييد و بعدا به پايه زنجيرها وصل ميكنيم تا آويز پايه هم درست شود ودر پايان مراحل زير سازي وآماده آبكاري ميشود.




رعايت نکات بهداشتی وايمنی در حين کار:

چون در ساخت زيورالات با مواد شيميایي زياد سرو کار داريم. لذا برای پيشگيری از حادثه نکات زير ضروری است .
1- فضای مورد استفاده (يا کارگاه ) بايد بزرگ وکافی باشد 2- چون از مواد شيميايی استفاده ميگردد کارگاه بايد به تهويه قوی مجهز باشد که جريان هوا براحتی صورت گيرد .3- زرگرا ن بايد به ماسک / عينک / دستکش / چکمه / لباس کار مجهز باشند .4- هميشه قبل از کار وبعد ازپايان کاروسايل برقی وگازی کاملا بررسی وکنترل گردد.5- تعداد افراد متناسب با کار باشد که در حين کار ازدحامی ايجاد نگردد .6- ذقت در استفاده از مواد شيميايی ووسايل گازی بسيار لازم است برهمين اساس فرد بايد با آسو دگي خاطر به کار بپردازد.





منبع :
http://kurdistan.ichto.ir
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا