[صنایع دستی سنگی] - موزائیک سنگ

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزائيك سنگ

همان چيدمان منظم يا نامنظم قطعات مختلف سنگ كه به صورت پازل در كنار هم چيده شده باشند . در فرهنگ بزرگ سخن آمده؛ موزائیک نوعی مصالح ساختمانی معمولا به شکل چهار گوش با ضخامت کم که با ماسه سیمان و خرده سنگ ساخته می شود و برای پوشاندن کف ساختمان و یا تابلو های تزئینی به کار می رود .البته نوعی موزائیک فرنگی نیز وجود دارد که موزائیکی است که در آن سنگهای تزئینی به کار می رود .
اين هنر از جهاتي شبيه به هنر معرق سنگ مي باشد .موزائیک سنگ هنری است که با سیمان کردن قطعات کوچک یک ماده سخت و رنگی مثلا مرمر یا سنگهای نیمه قیمتی بر روی یک پایه ساخته می شود .
در اين هنر بيشتر سنگها يا به شكل چهار گوش ویا كله قندي است و همینطور اشكال هندسي نامنظم ديگر كه بعد از شكستن يك سنگ بزرگ به دست می آید .

تاریخچه

در گذشته خرده سنگ‌ها منابع با ارزشى محسوب مى‌شدند که به عنوان یک ماده خام براى پوشش کف اتاق‌ها، پیاده‌روها و جاده‌ها از آنها استفاده مى‌شد . جایى که این مواد وجود نداشت کارگران زیادى لازم بود تا با حمل، قطع و برش دادن به تخته‌ى سنگ‌هاى عظیم آنها را براى این منظور آماده کنند. اما به هر حال این کار زیبا با رنگ‌هاى متنوع، زمینه‌ساز ساخت یک پدیده جالب را مهیا کرد که بعدها هنر موزاییک نام گرفت.
به درستی مشخص نیست این هنر از چه زمانی در ایران رواج یافت ولی امروزه در بناهای بسیاری از هنر موزائیک سنگ برای تزئین قسمتهای مختلف بنا استفاده می شود .

مواد اولیه

سنگهاي مختلف ومتنوعی در طبیعت وجود دارد که درهنر موزائیک سنگ استفاده می شوند . ( در اكثر موارد هنرمندان از ضايعات كارخانه هاي برش سنگ استفاده می کنند.)
ابزار وتجهیزات
تیشه های فولادی مختلف
گیره –گیوتین فشاری
ابزار برش سنگ (رادیال آبی )
دوغاب مناسب با کار (پودر مل- پلی استر )و چسب چوب

مراحل تولید

مراحل كار برای ساخت یک اثر موزائیک سنگ به اين شرح است:
پايه اي سنگي براي بوم كار با ضخامت mm8 تا cm 1 نياز است. البته مي توان از پايه ي فلزي هم براي كار استفاده كرد .بهتر است طرح بر روي يك كاغذ شطرنجي 1*1 cm اجرا شود تا بتوان شکل را به قطعات کوچک مربع ویا مثلث تقسیم کرد. سپس طرح بر روی بوم کار چسبانده می شود.
در اين هنر بهتر است كه ابتدا سنگها را در پلي استر رقيق شده و يا چسب چوب رقيق شده ( كه پس از خشك شدن بي رنگ مي شود ) ، غوطه ور كنيم تا هنگام ریختن ملات سیمان این ملات وارد خلل و فرج سنگ نشود. پس از اينكه سنگهاي شكسته شده كه به قطعات ريز درآمده است بر روي طرح اصلي (بوم ) چيده شد بايد به آرامي ملات را در لا به لاي اين سنگها ریخته شود .
براي اين كار مي توان پودر خاک سنگ را با رزینهای مخصوص مخلوط كرده و به صورت كمي غليظ در لا به لاي سنگهاي چيده شده ریخت . البته از سیمان ویا چسب چوب هم می توان استفاده کرد.در صورتي كه بخواهيم سطح كار كاملاً صيقلي شود بايد در مرحله ي آخر آن را كاملاً با پلي استر پرکرد تا كار كاملاً يكنواخت به نظر بيايد. ولي در اكثر مواقع سنگها به صورت نامنظم و به حالت طبيعي در طرح قرار مي گيرند .
نقوش مورد استفاده در هنر موزائیک سنگ
براي اين هنر بايد طرحي را انتخاب كرد كه سايه نداشته باشد و قابليت تبديل به قطعات ريز سنگ را داشته باشد . طرحهاي هندسي ، گره چيني ، طرحهاي اسلامي مثل نقوش ساده شده اسلیمی وختائی و همچنین طرحهای مدرن متنوع از غالب طرحهای مورد استفاده در این هنر است .


نمونه اي از هنر ساسانيان - تبلوي موزاييكي تشكيل شده از ريزه هاي سنگ




یک نمونه آن کتاب ارژنگ مانی است که در ادبیات سخت مشهور است.





منبع:

http://marmarjolfa.blogfa.com
 

Similar threads

بالا