[صنایع دستی سنگی] - قلمزنی روی سنگ

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
قلم زنی- مراحل كار


طرح اندازی:
اشیای سنگی را تراش داده وصیقلی كرده سپس رویه سنگ ها رارنگ روغنی سیاه می زنند .پس از خشك شدن رنگ،طرح اولیه نقش های مورد نظر رابا قلم های فلزی نوك مدادی روی سنگ درمی آورند
زمینه برداری:

پس از طرح پردازی روی اشیاء،سطوح بیرونی خطوط طرح را با قلم می كنند وبر می دارند تا خطوط ونقش ها به صورت برجسته نمایان گردد .

سایه زدن :

پس از زمینه برداری روی نقش ها سایه می زنند وگل وبوته ها را باسایه هایی كه می زنند تزیین می كنند.

ابزار كار:

برس رنگ كاری،قلم فلزی ساده ،قلم آجداربرای نقش كندن ،پرگار،خط كش،گونیا وتقه كه نوعی چكش است.

انواع نقش ها :

استادان مشهدی نقش های مختلفی را بر روی اشیاء سنگی می اندازند كه معروف ترین
آن ها عبارتند از:گل شاه عباسی،گل مرغی ،گل ریز،ترنج ،خطی،كاروان،چهره،دهان ازدری،شكارگاه،نقوش اسلیمی ونقش رورو كه بیشتر در حاشیه استفاده می شود.


دیزی سنگی و قلم‌زنی روی سنگ

کارشناس صنایع دستی خراسان رضوی با معرفی دیزی سنگی و قلم‌زنی روی سنگ به‌عنوان پررونق‌ترین صنایع دستی این استان، درباره‌ی آن به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: این صنایع دستی به‌خاطر وجود معادن «سنگ هر کاره» در این منطقه رونق گرفته است‌، معادن «سنگ هر کاره» مختص منطقه‌ی خراسان رضوی‌اند. همچنین یکی از دلایل رونق این صنعت، آن است که گفته می‌شود، وقتی امام رضا (ع) به مشهد آمدند، سفارش کردند که غذا در ظرف‌هایی از این نوع سنگ خورده شود. صنعتگران مشهدی نیز با توجه به این موضوع، از معادن سنگ موجود در استان بهره‌برداری و و از آن دیگ تولید کردند.
رحیم غلامیان درباره‌ی مزایای این نوع دیگ سنگی نسبت به گونه‌های دیگر ظروف پختن غذا، توضیح داد: قیمت این نوع دیگ سنگی نسبت به مثلا قابلمه‌ی «تفلن» مناسب است. همچنین به‌دلیل آن‌که جنس این محصول از سنگ است، استفاده از آن عارضه‌ی خاصی ندارد. ضمن این‌که به‌خاطر نچسب بودن این نوع دیگ، غذا در آن نمی‌سوزد.
او اظهار کرد: قلم‌زنی روی سنگ، یکی دیگر از هنرهای صنایع دستی مردم خراسان رضوی است که مصرف تزیینی دارد. هنرمندان روی سنگ، قلم‌زنی و حکاکی می‌کنند و بعد آن را به‌عنوان کالای تزیینی می‌فروشند. نقش‌های حکاکی‌شده روی سنگ غالبا به‌خاطر وجود حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد، جملاتی مانند «السلام علیک یا امام رضا» هستند.








منابع:

http://www.iranstone.info
http://gozarnews.ir
 

Similar threads

بالا