صرفه جویی در مصرف انرژی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مصرف انرژی برای خانواده ها هزینه در بر خواهد داشت و این موضوع خانواده ها با اقتصاد پایین از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.با سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز هزینه های مصرفی خانواده ها بالا می رود و شاید باشند بعضی از خانواده هایی که توان پرداخت این هزینه را نداشته باشند.در این جا است که موضوع صرفه جویی مطرح می شود و افراد در پی یافتن راه کارهایی برای کاهش مصرف و در نتیجه کاهش می روند. صرفه جویی به معنی پیدا کردن روش های جدید و نوآورانه برای استفاده ی بهتر از منابع محدود و به خصوص منابع تجدید ناپذیر می باشد.
برخی میپندارند صرفه جویی کم مصرف کردن است و این در حالی است که صرفه جویی به معنی درست و به اندازه مصرف کردن است.صرفه جویی نوعی سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می آید.به عنوان مثال خرید عایق را در نظر بگیرید.در ابتدا باید هزینه ای را برای خرید تجهیزات پرداخت کنید اما در ادامه و با گذشت زمان در اثر صرفه جویی این هزینه جبران خواهد شد و بعد از آن برای شما سود خواهد بود.راه های زیادی برای صرفه جویی وجود دارد ولی آیا همه ی آن ها امکان پذیر خواهند بود؟ آیا از نظر اقتصادی همه ی آن ها به صرفه خواهند بود؟
برخی از این راه ها را بدون هیچ هزینه ای می توان پیاده سازی نمود و یا بعضی با هزینه ی کمی قابل پیاده سازی می باشند.بعضی نیز دارای هزینه های بالایی هستند که البته در دراز مدت جبران خواهند شد.در این جا بخی از پرکاربردترین این راها را برای صرفه جویی در مصرف گاز مطرح می کنیم:

۱- اولین راه و آسان ترین راه بیشتر لباس پوشیدن و همچنین پوشیدن لباس های گرم در خانه و در فصل زماستان است.در واقع نحوه پوشش ما در خانه در فصل تابستان و زمستان بایستی متفاوت باشند.به این طریق دیگر نیازی نیست دمای بخاری خانه را افزایش دهیم و گاز کمتری مصرف خواهد شد.دمای مناسب برای خانه بین ۱۸ تا ۲۲ درجه است.آزمایشات نشان می دهند که اگر دمای خانه را به صورت خطی کمی کاهش دهیم، کم شدن انرژی هدر رفته غیر خطی و بسیار بیشتر خواهد بود.
۲- هنگامی که غذا روی اجاق گاز به جوش می آید هر چه شعله گاز بلندتر باشد تاثیری در پخت غذا نخواهد داشت و با این کار فقط آب غذا سریع تر تبخیر خواهد شد و از طرفی پختن غذا با شعله ی کم بعد از رسیدن به نقطه جوش کیفیت آن را افزایش می دهد.پس با کم کردن شعله ی گاز هم در مصرف گاز و هزینه صرفه جویی خواهید کر و هم غذایی با طعم بهتر خواهید داشت.دقت داشته باشید که مناسب است ظرف بزرگ را روی شعله ی بزرگ و ظرف کوچک را روی شعله ی کوچک اجاق گاز قرار دهید.
۳- رادیاتوری که در خانه شما وجود دارد مانع زیبایی خانه شما نیست.در صورتی که برای زیبایی رادیاتور را در پشت وسایلی مانند مبل خانه پنهان کنید مصرف گاز شما افزایش پیدا می کند.
۴- خانه خود را آن قدر گرم نکنید که در نهایت مجبور شوید پنجره ها راباز کنید.
۵- در هنگام ساخت خانه جدید آن را عایق بندی کنید.هزینه ای که برای این کار می پردازید آن قدر نیست که از آن منصرف شوید و به زودی این هزینه جبران خواهد شد.
۶- از پرده های ضخیم و بلند در مقابل پنجره و درب خانه خود استفاده کنید.پرده هر چه چین دارتر باشد و دارای آستر زیر باشد تاثیر بیشتری در صرفه جویی مصرف انرژی خواهد داشت.همچنین پرده باید به گونه ای باشد که هوا آزادانه نتواند از پشت آن حرکت کند.
۷- ۳۰ درصد اتلاف حرارتی در خانه ها از پنجره ها صورت می گیرد.یک پنجره با شیشه تک جداره ۱۰ برابر دیوار عایق بندی شده هم اندازه خود انرژی را هدر می دهد.پس دو جداره کردن پنجره ها در خانه می تواند تاثیری به سزا در مصرف انرژی را به همراه داشته باشد.همچنین با این کار برای خانه یخود یه عایق صوتی نیز قار داده اید چون این پنجره ها از وزود صدا هم جلوگیری می کنند.راه دیگر صرفه جویی از طریق پنجره استفاده از عایق های براق مخصوص پنجره ها است.
۸- منافذ ورود و خروج هوا را مانند کانال کولر، درز پنجره ها، زیر در و … بپوشانید.برای درز ها از درز گیر مناسب استفاده نمایید.
۹- سعی کنید از شومینه استفاده نکنید و در صورت عدم استفاده از آن درب آن را ببندید.
۱۰- از بخاری های استاندارد و با بازدهی بالا استفاده کنید.انتخاب بخاری برای منزل شما بستگی به متراژ خانه دارد.بخاری های با قدرت بالا در خانه های کوچک فقط برای شما هزینه ی بیشتری را به همراه خواهند داشت.در صورت استفاده از بخاری گازی بخشی از درزها را باید باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود.
۱۱- در صورت استفاده از شوفاژ از شیرهای ترموستاتیکی استفاده کنید.
۱۲- اتاق های کم رفت و آمد نیاز چندانی به قرار دادن بخاری در آن ها ندارند.در فصل زمستان سعی کنید اعضای خانواده در یک اتاق بنشینید و بخاری را هم در همان اتاق قرار دهید و در اتاق های دیگر را ببندید تا هوای سرد وارد نشود و هوای گرم هدر نرود.
۱۳- پنجره ها را می توانید در زمستان با نایلن های ضخیم از طرف حیاط بپوشانید.
۱۴- برای موتورخانه ها پوشش و عایق های مناسب تهیه کنید.نواقص آن را رفع کنید.هر ساله موتور خانه ها را چک کنید تا از سالم بودن تجهیزات مطمئن شوید.
۱۵- در حمام دوش آب گرم را باز نگذارید.به جای این کار وان را پر از آب گرم کنید و از آن استفاده نمایید و در آخر برای آبکشی نهایی از دوش استفاده کنید.
۱۶- در اتاق خواب و در فصل سرما تخت خود را از پنجره دور نگه دارید تا احساس سرمای کمتری کنید.
۱۷- ترک و شکستگی در دودکش ها موجب اتلاف حرارت زیادی می شود.سالی یک بار آن ها را چک کنید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.
۱۸- اتاق زیر شیروانی که در برخی خانه ها وجود دارد موجب اتلاف حرارتی زیادی می شوند. درز ها را در این مکان به خوبی بپوشانید.
۱۹- دمای آبگرم کن مناسب است که روی ۶۰ درجه و کمتر از آن باشد.گرمکن های درجه c به پایین اتلاف حرارتی بسیار بالایی را خواهند داشت.
۲۰- خرید وسایل گرم کن در خانه باید مناسب با متراژ خانه شما باشد.

منبع:
http://irchemeng.ir/1392/11/energy-save/
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
chemblog خانه های کم مصرف انرژی انرژی های تجدید پذیر 1

Similar threads

بالا