شیگلوز و علت و علائم ایجاد آن در افراد

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1][/h]
متاسفانه این روزها شاهد رواج بیماری شیگلوز در بین هموطنانمان بوده ایم علت بروز این بیماری چیست و چگونه در افراد ایجاد می شود و راههای درمانی آن چگونه اند!
مسئولان وزارت بهداشت شیوع بیماری واگیردار شیگلوز در استان‌های اصفهان و چهارمحال وبختیاری را آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب عنوان کرده اند در این خصوص رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت و گفت: بیماری شیگلوز یک بیماری واگیر و یک نوع اسهال خونی است که معمولاً از طریق مصرف موادغذایی آلوده بروز می‌کند و منجر به طغیان این بیماری در یک محدوده جغرافیایی می‌شود.

محمدمهدی گویا گفت: از مدتی پیش این بیماری در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و در شهرهای اطراف اصفهان مانند خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، شهررضا، سمیرم و نیز شهرهای شهرکرد و بروجرد طغیان کرده است.

او گفت: عامل این بیماری باکتری شیگلاست و منبعی که برای این بیماری در این شهرها شناسایی شده، سبزی‌هایی بوده است که با فاضلاب آبیاری شده است، در واقع خود سبزی‌ها مشکلی ندارند و اگر مراحل پنجگانه پاکسازی، شست‌وشو و ضدعفونی سبزی‌ها به‌درستی انجام شود، سبزی‌ها مشکلی ندارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان و میزان فوتی این بیماری گفت:‌ هنوز آمار دقیقی از تعداد مبتلایان نداریم ولی قطعاً هیچ موردی از مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نداشته‌ایم و همه این بیماران به موقع درمان شده‌اند و هیچ عارضه‌ای بر جا نمانده است.

گویا اضافه کرد: بیماری شیگلوز درصورتی که به‌موقع تشخیص و درمان شود، معمولا بعد از 2 یا 3 روز بهبود می‌یابد اما اگر دیر تشخیص داده شود، برای کودکان و سالمندان خطرناک می‌شود.

او ادامه داد: منابع آبیاری سبزی با فاضلاب در مناطقی بوده که موارد بیماری شناسایی شده است، این منابع آلودگی اکنون کنترل شده‌اند و موارد بیماری که از این به بعد دیده می‌شود موارد انتقال از انسان به انسان و به‌علت رعایت‌نکردن بهداشت فردی و از طریق دست آلوده و مدفوع است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توصیه اکید وزارت بهداشت به مردم این است که نه تنها در شهرهایی که موارد بیماری دیده شده بلکه در تمام شهرها هنگام مصرف سبزی مراحل 5 گانه پاکسازی، شست‌وشو و ضدعفونی کردن را انجام دهند و حتماً بهداشت فردی از جمله شستن دست‌ها با آب و صابون هنگام اجابت مزاج انجام دهند.

روزهای گذشته در حالی اخبار متعددی مربوط به شیوع یک بیماری به‌دلیل آبیاری مزارع با فاضلاب منتشر شده که در سال‌های اخیر در این زمینه هشدارهای زیادی داده شده است. بسیاری از مزارع کشور با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند چنانکه، بررسی‌ها نشان می‌دهد مزرعه داران در 11 استان کشور از فاضلاب برای آبیاری استفاده می‌کنند و تهران در این زمینه پیشتاز است.
 

Similar threads

بالا