شیوه اخذ تصمیمات در شرکت بامسئولیت محدود

comreg

عضو جدید
شرکت بامسئولیت محدود، به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است که بیشتر بین افرادی که با هم دوست و روابط مالی دارند تشکیل می شود.
ماده 94 قانون تجارت، در تعریف شرکت بامسئولیت چنین مقرر می دارد :
" شرکت بامسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است " .
در شرکت بامسئولیت محدود، هر شریک به نسبت سهمی که در شرکت دارد، حق رای خواهد داشت ، مگر آنکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.
مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده در شرکت های بامسئولیت محدود وجود داشته ولی انتخاب بازرس پیش بینی نشده است، بلکه چنانچه تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند، هیئتی مرکب از 3 نفر یا بیشتر تحت عنوان هیئت نظارت یا هیئت نظار، از طرف مجمع عمومی عادی انتخاب شده که اولین وظیفه آن، بررسی و حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات مربوط به تادیه سرمایه و ارزیابی سهم الشرکه های غیرنقدی می باشد. این هیئت می بایست دفاتر، صندوق و کلیه اسناد شرکت را زیر نظارت خود داشته و همه ساله گزارشی در این خصوص به مجمع عمومی عادی تسلیم نماید.
تصمیمات مختلف در شرکت بامسئولیت محدود به ترتیب ذیل اتخاذ می شوند :
1. شیوه اخذ تصمیم راجع به تغییر تابعیت شرکت :
برای اخذ چنین تصمیمی اتفاق آراء لازم است. ( ماده 110 ق. ت )
2. شیوه اخذ تصمیم راجع به مجبور نمودن یکی از شرکاء به افزایش سهم الشرکه :
طبق نص قانون هیچ اکثریتی نمی تواند شریکی را مجبور به این امر نماید. بنابراین این امر نیاز به اتفاق آراء شرکاء دارد. ( ماده 112 ق. ت )
3. شیوه اخذ تصمیم راجع به تغییر مفاد اساسنامه :
برای اخذ چنین تصمیماتی، باید 1) اکثریت عددی شرکاء که 2 ) اقلاَ سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند، موافق باشند. ( ماده 11 ق. ت )
4. شیوه اخذ تصمیم راجع به موافقت با انتقال سهم الشرکه یکی از شرکاء :
برای اخذ چنین تصمیمی، باید 1) اکثریت عددی شرکاء که 2 ) اقلاَ سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند، موافق باشند. ( ماده 102 ق. ت )
5. شیوه اخذ تصمیم راجع به انحلال شرکت :
برای اخذ چنین تصمیمی باید عده ای از شرکاء که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد، موافق باشند. ( ماده 114 ق. ت )
6. شیوه اخذ سایر تصمیمات راجع به شرکت بامسئولیت محدود :
برای تصمیم گیری در خصوص سایر موضوعات به ترتیب ذیل عمل می شود : ( ماده 106 ق. ت )
_ تصمیمات به اکثریت لااقل نصف سرمایه اخذ می گردد، یعنی تعدادی از شرکاء که حداقل نصف سرمایه شرکت را داشته باشند باید در جلسه حاضر و با تصمیم موافق باشند.
_ اگر در جلسه اول این اکثریت حاضر نشود، شرکاء مجدداَ دعوت می گردند و تصمیمات به اکثریت عددی هر تعدادی از شرکاء که در جلسه بعد حاضر شوند، اتخاذ می گردد.


نحوه تقسیم سود و زیان در شرکت با مسئولیت محدود : ( ماده 108 ق. ت )
1. در وهله اول مطابق ترتیبی عمل می گردد، که در اساسنامه مقرر شده است.
2. اگر اساسنامه حکم خاصی نداشته باشد، تقسیم سود و زیان نسبت به سهمی که هر شریک از سرمایه شرکت دارد، به عمل می آید.


companyregister.ir
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
C اصول کلی اخذ جی ام پی حقوق خصوصی 0

Similar threads

بالا