شکلات تلخ و فواید بینظیر آن

hivachocolate

عضو جدید
شکلات تلخ-خوشمزه جان پرطرفدار

آیا تاحالا کسی رو دیدین که شکلات دوست نداشته باشه؟اگر شکلات تلخ باشد که دیگر کسی در برابر آن مقاومت نخواهد کرد.شکلات تلخ نه تنها خوشمزه است بلکه برای سلامتی بدن مفید می باشد،شکلات باعث تحریک ترشح هورمون آندروفین در بدن می شود و موجب احساس شادی و سرحالی می گردد.برای اینکه در طول روز انرژی بگیری نیاز به اتفاق بزرگی نداری برای شارژ شدن فقط کافیه ی تیکه شکلات تلخ بخوری.شکلات یکی از خوشمزه های محبـوب دنیاست اگر که توجه کرده باشین هر چیزی که در شکلات غوطه ور شده باشه مثل آهن ربا جذبت میکنه.


تاریخچه شکلات تلخ

تاریخچه شکلات را می توان به مایاهای باستانی و حتی قبل از آن به اولمک های باستانی جنوب مکزیک ردیابی کرد.امروزه کلمه ی شکلات ممکن است تصویری از شکلات های شیرین و ترافل های کاکائویی را در ذهنمان تجسم کنیم اما شکلات امروزی هیچ شباهتی به شکلات های گذشته ندارد. در گذشته شکلات بصورت یک مایع نوشیدنی تلخ که مخلوط با ادویه جات یا پوره ذرت تهیه میشد مورد استفاده قرار میگرفت و اعتقاد بر این بود که این ماده مقوی به مصرف کننده قوت میبخشد.شکلات از میوه درختان کاکائو که بومی آمریکای مرکزی و جنوبی تهیه می شود. که این میوه ها غلاف نامیده می شوند و هر غلاف حاوی حدود 40 دانه کاکائو است. دانه ها طی فرایندی خشک و برشته می شوند تا دانه های کاکائو ایجاد شود.

تفاوت ساختار تشکیل دهنده شکلات تلخ و شیری

شکلات تلخ،به شکلات سیاه معروف است.در شکلات تلخ درصد بالایی از کاکائو حدود 60 تا 99 درصد است که درصد کاکائو درج شده بر روی شکلات نشان دهنده میزان گیاه کاکائو و کالری،قند و مقدار چربی است که هر چه میزان درصد بالای کاکائو بیشتر باشد به معنای دارا بودن مواد مغزی بیشتری برای سلامتی بدن دارد.

شکلات شیری،دارای بافتی نرم و شیرین بدلیل اینکه حاوی 30 درصد کاکائو است و مواد اصلی تشکیل دهنده آن افزودنی هایی نظیر شکر،وانیل،شیر،شیر خشک،لیستین و چربی بیشتری است بهمین دلیل طعم کاملا متفاوتی با شکلات تلخ دارد و برای سلامتی بدن فایده ای ندارد.


شکلات تلخ بخوریم یا نخوریم؟

شکلات،یک ماده غذایی مشهوری در سراسر دنیاست که بسیاری از کشورهای جهان سالانه میلیون ها دلار از درآمد خود را صرف تولید و یا واردات این خوراکی خوشمزه می کنند و مصرف کنندگان در هر سن و جنس از این خوراکی استقبال می کنند.شکلات انواع و اشکال بسیار متنوعی دارد که با تغییر در میزان مواد تشکیل دهنده شکلات انواع متفاوتی از آن را ایجاد میکند،هر چه میزان درصئ بالایی از کاکائو در ان بکار رفته باشد و رنگ تیره ای داشته باشد شکلات واقعی محسوب می شود و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.بر اساس اطلاعات پزشکی ثبت شده مصرف منظم و متعادل شکلات تلخ بدلیل داشتن مقدار بیشتری آنتی اکسیدان و فلاونوئید می تواند از انواع بیماری ها جلوگیری کند.با توجه به اینکه نباید در مصرف شکلات تلخ افراط شود توصیه می شود که حداکثر مصرف روزانه افراد حداکثر 50 گرم شکلات تلخ با مقدار 70 درصد کاکائو باشد.

درصد های متفاوت شکلات تلخ

درصدهای درج شده بر روی شکلات های تلخ نشان دهنده درصد کاکائو استفاده شده در آن است.ودرصد کاکائو بیشتر مناسب هر ذائقه ای نمیباشد و این نوع شکلات را کسانی که به شکلات تلخ علاقه دارند میپسندند.در غیر اینصورت باید شکلات های تلخی که با درصد کمتر کاکائو مانند 60درصد هستند را برای مصرف انتخاب کنید.ما در این مقاله به معرفی انواع شکلات که چه چیزی شکلات شیرین را با شکلات های تلخ متمایز می کند می پردازیم که همه اینها بستگی به چگونگی تهیه شکلات و مواد اولیه آن بستگی دارد.

تلخی 20 درصدی:

این نوع شکلات به دلیل مقدار ناچیزی کره کاکائو تا حد زیادی شکلات تلخ محسوب نمی شود.

تلخی 30تا35 درصدی:

این شکلات دارای مقدار کمی کاکائو برای عموم قابل استفاده است.

تلخی 50 درصدی:

این نوع شکلات دارای طعم تلخ و کافئین زیادی است که مصرف آن برای افراد مبتلا به بی خوابی،رفلاکس و ترش معده و تحت دیالیز مناسب نیست.

تلخی 75 درصدی:

از میزان تلخی زیادی برخوردار است و برای علاقه مندان شکلات تلخ قابل تحمل است.

تلخی 97 درصدی:

این شکلات کاملا تلخ بوده هرچند ویژگی های بی شماری دارد ولی اصولا با همه ی سلیقه ها هماهنگی ندارد و به شدت محرک معده بوده،مصرف آن با معده خالی توصیه نمی شود.

پودر کاکائو

وقتی مایع شکلات تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد مواد جامد کاکائو به صورت پودر جدا می‌شود. پودر کاکائوی شیرین نشده اساسا 100% از کاکائو است. به طور کلی دو نوع پودر کاکایو وجود دارد، پودر کاکائوی طبیعی و پودر کاکائوی فرآوری شده. پودر کاکائوی طبیعی از نظر رنگی، قهوه‌ای روشن است و اغلب دارای طعم شکلاتی قوی و اسیدی است. در مقابل، پودر کاکائوی فرآوری شده برای کاهش اسیدیته، قلیایی می‌شود. این کار باعث می‌شود رنگ پودر کاکائو به قهوه‌ای تیره تغییر کند و طعم آن کمی ملایم‌تر شود.کاکائوی شیرین نشده به ویژه پودر کاکائوی فرآوری شده، برای پخت و پز عالی است. با اضافه کردن این نوع پودر کاکائو به یک دستور پخت مانند کیک، طعمی شکلاتی و خوشمزه به آن می‌دهد. از این پودر شکلات اغلب برای تهیه‌ی شکلات داغ استفاده می‌شود چرا که فرآوری‌های انجام شده روی آن به حل شدن سریع پودر کاکائو در مایعات کمک می‌کند. با ذخیره‌ی درست پودر کاکائو می‌توانید آن را تا حدود 18 ماه نگهداری کنید.


خواص درمانی شکلات تلخ برای بدن

خواص شکلات تلخ برای پوست


شکلات تلخ یک ماده دوستدار پوست است که به سلامت،درخشش و زیبایی پوست کمک بسزایی می کند.علاوه براینکه شکلات تلخ تغذیه ی مناسب برای مهار کردن واکنش های رادیکالی بر روی پوست است این ماده مغذی می تواند خون رسانی به سلول های پوستی را تسریع کند.در اینجا به برخی خواص شکلات تلخ بر روی پوست می پردازیم.

آنتی اکسیدان فراوان

همانطور که در بالا اشاره شده شکلات تلخ طیفی از آنتی اکسیدان قوی در برابر رادیکال های آزاد از پوستتان محافظت می کند و برای مدت طولانی پوست را نرم و لطیف نگه می دارد.

در برابر آسیب فرابنفش از پوست محافظت می کند

شکلات‌ تلخ، با خواص ضدآفتابی عالی، از پوست‌تان در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت‌کرده و به پیشگیری از وضعیت‌هایی مانند آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست کمک‌می‌کند.

یک لایه بردار عالی

شکلات تلخ بدلیل داشتن کافئین یک لایه بردار عالی محسوب می شود که باعث پوسته شدن لایه های مرده پوست می شود و این اجازه را به پوست می دهد که بتواند به راحتی نفس بکشد.

افزایش درخشش پوست

پوست سالم و درخشان آرزوی هر کسی هست که داشته باشد،اما این درخشش و زیبایی به بعضی از عوامل بستگی دارد.استرس دشمن زیبایی است که اگر مهار نشود، واکنش های رادیکالی روی پوست را افزایش می دهد از اینرو سلول ها تازگی خود را از دست می دهند و باعث می شود پوست کدر و مرده شود و در نهایت این عامل می تواند تمام شخصیتتان را نابود کند.پس با خوردن شکلات تلخ مقدار زیادی از هورمون های بالای استرس کاهش میابد و به شما کمک میکند تا پوست درخشان تری داشته باشید.

تغذیه پوست

مصرف منظم شکلات تلخ در دستیابی به پوستی صاف و بی‌اشکال، به شما کمک‌می‌کند. همچنین، این شکلات، پوست شما را مرطوب و تغذیه‌شده نگه‌ می‌دارد.


خواص شکلات تلخ برای مو

کاهش ریزش مو


اگر میخواهید موهای سالم و براقی داشته باشید، با خوردن شکلات تلخ گردش خون در پوست سر افزایش می یابد و در نتیجه ریشه ی موها را تقویت کرده و رشد موها را سریع تر می کند.

درمان عفونت های پوست سر

شکلات تلخ بدلیل داشتن خاصیت ضد التهابی خطر ابتلا به کاهش بیماری عفونت سر را کاهش می دهد.

کاهش وزن

شکلات تلخ یکی از بهترین راهکار ها برای لاغری است که به رژیم طلایی معروف است،از شکلات تلخ در رژیم های کاهش وزن به عنوان یک میان وعده دوست داشتنی استفاده می شود و محققان توصیه میکنند که شکلات تلخ این محرکت بسیار عالی را حتما در کنار رژیم و ورزش روزانه خود داشته باشید.همچنین متخصصان تغذیه اعلام کرده است که مصرف مقدار اندکی شکلات تلخ در روز، به دلیل دارا بودن فیبر زیاد، باعث ایجاد احساس سیری شده و این موضوع موجب می‌شود از خوردن غذاهای پرچرب و با کالری زیاد خودداری کنید.

برای افرادی که قصد دارند به تناسب اندام برسند، توصیه می‌شود که مقدار کمی (حدود ۳۰ گرم) شکلات تلخ هنگام صبحانه یا قبل از ورزش با درصد بالا مثل شکلات‌های 72 درصد تا 92 درصد گالاردو را امتحان کنند البته موقع خرید شکلات حتما دقت کنید تا شکلات واقعی باشد یعنی از کره کاکائو صددرصد خالص تشکیل شده باشد.

درمان اسهال

طبق نتایج محققان نشان می دهد،فلاونوئیدهای کاکائو موجود در شکلات تلخ ممکن است در مکمل های غذایی بعنوان یک درمان طبیعی برای اسهال استفاده شود.این ماده شیمیایی که در دانه های کاکائو وجود دارد فلاونوئید نام دارد می تواند به پروتئینی در روده به نام CFTR که ترشح مایع در روده کوچک را تنظیم می کند، متصل شده و آن را مهار کند و در نتیجه تولید مایعاتی را که باعث اسهال می شوند را محدود کند.

سرشار از پروتئین

نوشیدن شیرکاکائو بعد از ورزش برای سلامتی عالی است زیرا سرشار از پروتئین است. اگر می‌خواهید یک فنجان شیر بخورید، ۸ تا ۱۱ گرم پروتئین دریافت‌خواهیدکرد. پس، اگر بخواهید ۱۷ تا ۲۵ گرم پروتئین دریافت‌کنید، باید حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌لیتر شیرکاکائو بخورید. این، تاثیر سریعی بر بدن‌تان دارد، همه بافت‌ها را ترمیم‌کرده و کمک‌می‌کند توده ماهیچه‌ای را بازیابید. پروتئین موجود در این نوشیدنی، ماهیچه‌هایی متناسب به شما می‌دهد.

تقویت مینای دندان

در شکلات تلخ ماده ای بنام توبرومین وجود دارد که در تقویت مینای دندان نقش موثری دارد.پس دیگر نگران مصرف شکلات زیاد فرزندانتان نباشید.خوردن شکلات تلخ نه تنها به دندان ها آسیب نمی رساند بلکه با تقویت مینای دندان، باعث قوی و سالم بودن آن می شود. و حتی اگر آن را با درمان‌های دیگر ترکیب کنید، می‌توانید مشکلاتی مانند پوسیدگی، جرم و لکه دندان را به حداقل برسانید.

کنترل آسم با شکلات تلخ

شکلات تلخ به علت داشتن تئوباریم و متیلکسانتین در درمان علائم آسم و سایر مسائل تنفسی مفید است.

درمان سرفه با مصرف شکلات تلخ

طبق مطالعه ی جدید توسط موریس در اروپا شکلات تلخ بدلیل داشتن تئوباریم مانند کدئین عمل می کند و می تواند سرفه را آرام می کند.بنابراین اگر دچار سرفه شدید بجای جستجو عسل و لیمو ترش یک تکه شکلات تلخ را به آرامی بخورید و از شر سرفه کردن خلاص شوید.

خواص شکلات تلخ برای مردان

بعضی مواقع مردان بخاطر کمبود یک سری مواد مغذی در بدن موجب ایجاد اختلال در سیستم داخلی آنها میشود و در قدرت باروری شان مشکلاتی ایجاد می کند.شکلات تلخ،یکی از انواع شکلات است که بدلیل درصد زیاد کاکائو و کره کاکائو کمتر با دیگر شکلات ها تفاوت دارد.که این تفاوت موجب شده فواید زیادی بر قسمت های خاصی از بدن مردان داشته باشد.مصرف شکلات تلخ توسط مردان بدلیل داشتن ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بسیار زیادی سبب بالا رفتن سطح تستوسترون شان می شود که این امر موجب افزایش جریان خون در آلت تناسلیشان می گردد که در درمان اختلالات نعوظ تاثیر بسزایی دارد.و همچنین شکلات تلخ دارای یک نوع مواد غذایی اسید آمینه به نام ال-آرژنین هیدروکلراید است که در قدرت باروری مردان نقش زیادی دارد.

خواص شکلات تلخ برای زنان باردار

مطالعات انجام شده در مورد خواص شکلات تلخ برای خانم‌ها نشان می‌دهد ماده‌ی شیمیایی تئوبرومین در شکلات می‌تواند از پره‌اکلامپسی (اختلالی که باعث عوارض جنین و مادر می‌شود) جلوگیری می‌کند؛ و البته هر چه شکلات تلخ‌تر باشد بهتر است. پره‌اکلامپسی در درجه‌ی اول باعث افزایش فشار خون در زنان باردار می‌شود و خوردن شکلات می‌توانید این خطر را تا 69% کاهش دهد. بنابراین خانم‌های باردار بهتر است از مصرف خواص شکلات تلخ در بارداری غافل نشوند.

علاوه بر این خانم‌ها معمولا در دوران پیش از قاعدگی (PMS) میل به غذاهای خاصی مانند شکلات دارند؛ این مساله به خاطر این است که شکلات باعث آزاد شدن اندورفین آرام‌بخش می‌شود و اضطراب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این شکلات تلخ منیزیم بالایی دارد که باعث افزایش روحیه و کاهش احتباس آب می‌شود.

حفظ سلامت قلب

یکی دیکر از خواص شکلات تلخ این است که جریان خون را از طریق عملکرد رگ های خونی تقویت می کند و وقتی که رگ های خونی به خوبی خون را پمپاژ کند هیچ مانعی بر سر جریان خون و گرفتی عروق بوجود نخواهد آمد و در نتیجه از هر گونه بیماری قلبی نظیر سکته و گرفتگی رگ جلوگیری می شود و سلامتی قلب حفظ می شود.

کاهش کلسترول خون

شکلات تلخ، کلسترول LDL (کلسترول بد) را در عروق و قلب کاهش می دهد و از مسدود شدن کلسترول در رگ ها جلوگیری می کند.

جلوگیری از سکته مغزی

در شکلات تلخ مقدار مناسبی فلاونوئید هایی مانند اپی کاتچین موجود مباشد که از سکته مغزی جلوگیری می کند.در ضمن سلول‌های عصبی افرادی که شکلات تلخ مصرف‌می‌کنند، در مقایسه با افرادی که شکلات تلخ مصرف‌نمی‌کنند کمتر مستعد سکته هستند.

کاهش فشارخون

خوردن منظم روزانه شکلات تلخ احتمال ابتلا به بیماری قلبی،فشارخون بالا،قندخون بالا و...کمک زیادی می کند.میزان کاکائو موجود در شکلات تلخ سرشار از مواد شیمیایی به نام فلاونول است که موجب تحریک بدن به تولید اکسید نیتریک می کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و جریان خون را در بدن افزایش می دهد و در نتیجه موجی کاهش فشار خون می گردد.

کاهش قندخون

دیابت یک بیماری نگران کننده مزمن در سرتاسر جهان است.انسولین،هورمونی است که توسط پانکراس تولید می شود و وقتی که غذا می خورید گلوکز موجود در جریان خون را گرفته و آن را وارد سلول ها می کند تا بوسیله سوخت و ساز از بدن خارج شود.اگر به دیابت مبتلا هستید بدلیل کمبود یا نبودن انسولین بدن توانایی سوخت و ساز را ندارد و در نتیجه باعث بالا رفتن میزان قند در خون می شود.

شکلات تلخ،حاوی پلی فنول ها می باشد که مصرف روزانه آن می تواند موجب تولید و مقاومت انسولین و بهبود عملکرد مغز کمک کند که باعث به تاخیر انداختن مبتلا به دیابت و یا حتی به بهبودی بیماری دیابت کمک می کند.

آیا شکلات تلخ تاثیر بسزایی در کاهش قندخون دارد؟

طبق تحقیقات مکرر هنوز اطمینان کامل از اینکه شکلات تلخ محرک تاثیر گذار کاملی برای کاهش و یا بهبود قندخون دریافت نشده و بطور صددرصد نمیتوان گفت دیابت را درمان میکند.بنابراین توصیه می شود در کنار مصرف شکلات تلخ حتما با تغییرات سبکی زندگی خود رژیم غذایی،تحرک کافی،کاهش استرس و اندازه گیری روزانه قندخون رعایت شود تا از عوارض جانبی دیابت بر روی بدن نظیر نارسایی کلیه،نابینایی چشم،زخم پای دیابتی و...جلوگیری شود.


نحوه نگهداری از شکلات تلخ

اگر می خواهید بیشترین استفاده را از خواص شگفت انگیز شکلات تلخ داشته باشید شکلات هایی با کاکائوی 70درصد یا بیشتر هست را بخرید که حاوی بیشترین مقدار فلاوانول هستند.البته حواستان باشد هر چه مقدار درصد کاکائوی شکلات بیشتر باشد شکلات تلخ تر خواهد بود.بنابراین اگر علاقه مند به شکلات تلخ نیستید درصد های پایین تر کاکائو را انتخاب کنید.

شکلات تلخ را درون فریزر نگهداری نکنید

شکلات به راحتی بوی هر چیزی که در یخچال و فریزر هست به خود جذب می‌کند. رطوبت موجود در فریزر باعث ایجاد "شکوفه‌ی قند" یا سفیدک می‌شود. این بدین معنی است که شکر موجود در شکلات به سطح بالا می‌رود و باعث تغییر رنگ شکلات می‌شود. البته این موضوع باعث تغییر در طعم شکلات نمی‌شود اما از نظر ظاهری جذاب نیست.بنابراین بهتر شکلات ها را در مکانی خشک و خنک با دمای حدودا 18 الی 21 درجه ی سانتی گراد و رطوبت کمتر از 55 درصد نگهداری کنید. کابینت یا کمدی که نزدیک اجاق گاز، یخچال یا سایر وسایلی که از خود گرما تولید می‌کنند، نباشد گزینه‌ی ایده‌آلی است. شکلات‌ها را در ظرف یا محفظه‌ای در بسته و در جایی دور از نور مستقیم خورشید یا هر نور دیگری نگهداری کنید. اگر به خوبی از شکلات‌های تلخ خود نگهداری کنید یک تا دو سال ماندگاری خواهند داشت.

چه کسانی نباید شکلات تلخ بخورند

-در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی، شکلات‌های تلخ به‌ دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند.

-همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

-برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌شوند.

-با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به اینکه درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

-بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌ دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.

-کافئین اسید معده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند.

-کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند. از این‌رو، افراد مبتلا به بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند.

آیا مصرف زیاد شکلات تلخ برای بدن ضرر دارد

شکلات تلخ با وجود اینکه خیلی خواص شگفت انگیزی برای سلامتی بدن دارد،اما شکلات تلخ دارای کالری و چربی زیادی است و بدلیل مواد مغذی که شکلات تلخ دارد به این معنا نیست که در مصرف آن زیاده روی کنیم زیرا مصرف بیش از حد شکلات تلخ سلامت بدن را به خطر می اندازد.شکلات تلخ بدلیل داشتن کافئین زیاد نسبت سایر شکلات ها اگه در مصرف آن زیاده روی شود موجب استرس،اضطراب،عصبانیت،اسهال و کم آبی بدن می شود و همچنین بدلیل کاکائوی زیاد در شکلات تلخ موجب بیماری هایی نظیر یبوست،میگرن و بیماری های پوستی می شود.و نکته مهم اینکه خیلی از افراد فکر میکنند شکلات تلخ انرژی کمتری در بدن تولید می کند ولی برخلاف این است زیرا بدلیل چربی بالایی که دارد باعث اضافه وزن و چاقی می شود.

آیا خوردن شکلات تلخ برای کودکان ضرر دارد؟

خوردن شکلات تلخ برای کودکان بالای یکسال ضرر ندارد.بر اساس تحقیقات شکلات تلخ بدلیل داشتن فیبر بالا خطر ابتلا به اسهال و یبوست در کودکان را کاهش می دهد،اما باید توجه داشته باشید از شکلات هایی که حاوی پارافین است برای کودکان خریداری نکنید زیرا از شکلات خالص تهیه نشده اند،یکی از نشانه های اینکه شکلات تلخ واقعی را بتوانید تشخیص بدهید این است که آن را بیرون از محیط یخچال بگذارید و پس از مدت کوتاهی خواهید دید شکلات ها نرم و شکل وافعی خود را از دست داده اند.توصیه میشود شکلات تلخ بالای 70 تا 75 درصد را انتخاب کنید که دارای شکلات خالص هستند.البته ممکن است این میزان تلخی برای کودکان بالا باشد اما به تدریج ذائقه کودک با مصرف آن عادت می کند.و نکته قابل توجه اینکه میزان مصرف روزانه شکلات تلخ برای کودکان نباید از 25گرم تجاوز کند زیرا مصرف زیاد آن باعث خراب شدن دندان،حساسیت و بدغذایی کودکان می شود.

مضرات مصرف زیاد شکلات تلخ در بارداری

خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری بی خطر است و با خیال راحت می توانند نه ماه بارداری را شکلات تلخ مصرف کنند و حتی فوایدی را هم به همراه دارد که موجب بهبود رشد و نمو جنین بخصوص در سه ماهه اول بارداری می شود و همچنین طبق تحقیقاتی گفته شده زنان بارداری که شکلات تلخ بیشتری در دوران بارداری مصرف می کنند نوزادان شادتر و سرزنده تری به دنیا می آورند،اگرچه علت این مسئله مشخص نیست اما ممکن است به دلیل انتقال شکلات از جفت به شیر مادر یا روحیه بهتر مادر در اثر خوردن شکلات باشد که به نوزادان سرایت می کند.ولی مصرف زیاد شکلات تلخ در دوران بارداری بسیار خطرناک است بدلیل داشتن کافئین زیاد موجب زایمان زودرس،سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد می شود.بنابراین خانم های باردار باید میزان مصرف کافئین خود در محدوده کمتر از 200 میلی گرم در روز باشد.لازم بذکر است خانم های باردار مصرف شکلات تلخ را در حد اعتدال نگه دارند.

ترکیبات مغذی در شکلات تلخ

- شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن،منیزیم و روی است.

- یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی بنام پلی فنل ها و فلاونوئیدها که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.برای به دست آوردن بیشترین فلاونول،باید شکلات تلخ 70% یا بالاتر را انتخاب کنید.

- شکر یکی از اجزای مهم شکلات تلخ است که به آن اضاف می شود تا طعم تلخی اش متعادل شود البته مقدار قندش بستگی به انتخاب نوع مارک شکلات دارد.

- سایر ترکیبات مغذی موجود در شکلات تلخ، فسفر، پتاسیم،ویتامین b12 و kوA سلنیوم و کلسیم هستند.

نکات مهم هنگام خرید شکلات تلخ

جهت خرید شکلات تلخ خوب باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید چون بسیاری از مردم هنگام خرید شکلات تنها به نوع بسته بندی جذاب آن توجه می کنند،ما در اینجا اطلاعات مختصری را در مورد یک شکلات تلخ مرغوب می دهیم تا انتخاب خوبی را داشته باشید.

-مواد اصلی ساخت شکلات تلخ از پودر کاکائو،دانه های کاکائو یا کره کاکائو است که هر چقد این مواد بیشتر بکاررفته باشد مرغوب تر است.

-بعضی مواقع طعم دهنده ها یا مواد جانبی دیگری به شکلات اضافه می کنند تا شکلات طعم و مزه ی بهتری داشته باشد،در واقع اضافه شدن چنین مواد اضافی و جانبی ماندگاری شکلات را بالا میبرد و در نتیجه روی کیفیت شکلات تلخ اثر می گذارد.پس اگر در هنگام خرید شکلات تلخ طعم دهنده ها را در میان ترکیبات دیدین از خرید آن خودداری کنید.

-هر چقد شکلات تلخ تر باشد دارای انتی اکسیدان بیشتری است و در نتیجه برای بدن مفید تر است،البته این نکته را باید توجه داشته باشید هر شکلاتی که تیره باشد به این معنی نیست که از تلخی بیشتری برخوردار است تلخی شکلات بسته به درصد کاکائو بکار رفته در آن است که از 10% تا 99% قابل تغییر است.

مواد غذایی موجود در شکلات تلخ

در ۱۰۰ گرم شکلات تیره یا تلخ این مواد غذایی وجود دارد: ۵٫۵۴ گرم پروتئین؛ ۶۰٫۴۹ گرم کربوهیدرات؛ ۳۲٫۴ گرم چربی؛ ۴۷٫۵؛ ۶ گرم شکر؛ ۲٫۱۳ میلی‌گرم آهن؛ ۵۱ میلی‌گرم فسفر؛ ۵۰۲ میلی‌گرم پتاسیم؛ ۶ میلی‌گرم سدیم؛ ۳۰ میلی گرم کلسیم؛ ۳۰ میلی‌گرم کلسیم؛ ۵ میلی‌گرم کلسترول.

مصرف ۱۰۰ گرم شکلات تیره یا شکلات تلخ می‌تواند ۵۵۶ کیلو کالری را به بدن شما برساند.

بهترین زمان خوردن شکلات تلخ

شکلات تلخ به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی فراوانی است از جمله مفیدترین مواد خوراکی به شمار می آید البته اگر در زمان مناسب مصرف شود،فواید زیادی خواهد داشت.شکلات تلخ، به شکلاتی گفته می‌شود که میزان کاکائو اضافه‌ شده به آن بسته به میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست.

بر اساس مطالعاتی که انجام شده خوردن شکلات تلخ در وعده صبحانه بهترین زمان است البته باید رعایت اعتدال نمود. کسانی در وعده صبحانه خود یک رژم کامل دارند و شکلات تلخ می خورند در طول روز از انرژی زیادی برخوردار هستند. همچنین خوردن یک تکه شکلات تلخ در صبحانه به فعال شدن آنتی اکسیدان های بیشتری کمک می کند و از پیری جلوگیری می کند. خوردن شکلات تلخ در صبح برای سلامت قلب، کنترل قند خون، کنترل فشار خون، کاهش وزن و داشتن پوست زیبا مفید است.

چقدر شکلات تلخ بخوریم

از اینکه شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و برای سلامت بدنتان فایده دارد شکی نیست،ولی شکلات تلخ مانند هر شکلات دیگری دارای قند اشباع شده است و می تواتد وزنتان را افزایش دهد،بنابراین باید شکلات تلخ را در حد تعادل مصرف کنید.شکلات تلخ سرشار از کافئین است. در نظر داشته باشید که یک فنجان قهوه (حدود ۲۲۵ گرم) میزان ۱۴۵ میلی‌‏گرم کافئین دارد؛ اما یک سهم ۲۲۵ گرمی از شکلات تلخ، حدود ۲۸۰ میلی‏‌گرم کافئین خواهد داشت! درست است که هرگز ۲۲۵ گرم شکلات تلخ طی یک روز مصرف نخواهد شد، اما کسانی که از اختلالات خواب رنج می‌‏برند و یا میزان کافئین دریافتی روزانه خود را مدیریت می‏‌کنند، باید در مصرف شکلات تلخ محتاطانه عمل کنند.تحقیقات نشان داده است مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم از شکلات تلخ کافیست.اما این میزان حدود ۶ تا ۸ مربع کوچک یا ۲ تا ۳ مستطیل بزرگ (بسته به نوع تخته شکلات) می‌‏شود.مصرف شکلات بیش از این مقدار نه تنها فایده‌‏ای برای بدن ندارد،بلکه سلامت بدن را به خطر می اندازد.باید در مصرف شکلات تلخ محتاطانه عمل کنید.

شکلات تلخ چند درصد بخوریم!

نمی‌‏توان درصدی را به عنوان «بهترین درصد شکلات تلخ» معرفی کرد، اما هرچقدر درصد کاکائوی شکلات بیشتر باشد فلاوانول بیشتری خواهد داشت، بنابراین می‌‏توان گفت که شکلات‏‌های تلخ با درصدهای بیشتر، عموما سالم‌‏تر و مفیدتر هستند. زیرا مقدار فلاوانول بیشتری به بدن می‌‏رسانند.اما این قانون نیز همواره صادق نیست؛ چراکه مقداری از فلاوانول موجود در شکلات، طی فرایند فراوری محصول از بین می‌‏رود و از آنجایی که هیچ قانونی تولید ‏کنندگان شکلات را موظف به اعلام میزان فلاوانول موجود در شکلات تولیدی‏‌شان نمی‏‌کند، نمی‌‏توان مطمئن بود که شکلات تلخ ۹۰ درصد تولیدی شرکت «آ»، فلاوانول بیشتری از شکلات تلخ ۸۵ درصد شرکت «ب» دارد.در نتیجه، تا جای ممکن و تا جایی که تحملش را دارید، سعی کنید که از شکلات‌‏های تلخ‌‏تر (و با درصد بالاتر) استفاده کنید، اما در کل استفاده از هر شکلاتی که حداقل شامل ۷۰ درصد کاکائو باشد، مفید و پرخاصیت خواهد بود.


شکلات تلخ را با چی بخوریم

همانطور که می دانید شکلات تلخ بدلیل اینکه از شکر و سایر فرآورده های شیرین کننده مصنوعی تهیه نشده و بخاطر این از خواص درمانی زیادی برای بدن برخوردار است،از آنجایی که شکلات تلخ از حجم زیادی کاکائو تولید شده بنابراین طعم تلخی دارد و شاید خیلی ها طعم تلخی آن را دوست نداشته باشند،گاهی برای پوشاندن این طعم تلخ آن را با میوه‌هایی مانند پرتقال و... طعم‌دار می‌کنند تا خوردن آن برای افرادی که از نظر تلخی مشکلی دارند بهتر استفاده کنند.اما ما در اینجا چند انتخاب خوب برای اینکه بدانید شکلات تلخ رو بهتره با چی میل کنید که مزه بهتری داشته باشد رو معرفی میکنیم.

خوردن شکلات تلخ با چای

اگر جزء یکی از طرفداران زیاد نوشیدن چای در طول روز هستید بهتون پیشنهاد میکنم شکلات تلخ را همراه چای بجای قند و شیرینی مصرف کنید.

شکلات تلخ با قهوه

قهوه یکی از یاران دیرینه شکلات تلخ است و در سراسر دنیا سرو قهوه با شکلات تلخ در بسیاری از رستوران ها و کافی شاپ ها است.بر اساس تحقیقات پژوهشگران نوشیدن قهوه بهمراه شکلات تلخ باعث افزایش هوش انسان می شود و اثر فوق العاده ای بر روی تمرکز مغز دارد.

یک عصرانه فوق العاده با شیر و شکلات تلخ

اگر طعم شکلات تلخ را دوست ندارید شما می توانید با آن شیر کاکائو درست کنید.تحقیقات نشان داده خوردن یک لیوان شیر کاکائو بعد از ورزش باعث تامین انرژی از دس رفته می شود و همچنین این مواد مغذی موجود در شیر کاکائو به عضله سازی بدنسازان و ورزشکاران کمک بسزایی می کند.

بستنی و شکلات تلخ آب شده

بهترین انتخاب در تابستان برای استفاده از شکلات تلخ،درست کردن بستنی با شکلات تلخ است که بستنی شکلاتی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین بستنی های بین المللی است.

خرید شکلات تلخ در فروشگاه اینترنتی هیوا شکلات

خرید اینترنتی شکلات تلخ با درصد های مختلف و برند های متفاوت درجه یک ایرانی مناسب سلیقه ی هر مزاجی،با تاریخ تولید بروز دارای قیمت مناسب تحویل در مدت زمان کوتاه را می توانید از فروشگاه اینترنتی هیوا شکلات تهیه نمایید.

برای دیدن محصولات شکلات تلخ از فروشگاه اینترنتی هیوا شکلات دیدن کنید.
 
بالا