شکستگیهای اطراف زانو

drsoleymanha

عضو جدید
شکستگی های ساق پا دقیقا در ناحیه زیر زانو را شکستگیهای پروگزیمال تیبیا می نامند. پروگزیمال تیبیا قسمت فوقانی استخوان است که در تشکیل مفصل زانو نقش دارد.

شکستگی پروگزیمال تیبیا

علاوه بر شکستگی استخوان، بافت نرم (پوست، عضلات، اعصاب، رگ های خونی و رباط ها) ممکن است در زمان شکستگی آسیب ببیند. هم استخوان شکسته و هم آسیب بافت نرم باید با هم درمان شوند. در بسیاری از موارد، جراحی برای بازگرداندن قدرت، حرکت و ثبات در پا لازم است و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد.

انواع مختلفی از شکستگی های پروگزیمال تیبیا وجود دارد. استخوان می تواند به شکل عرضی یا به صورت قطعات خرد شده شکسته شود.

گاهی اوقات این شکستگی ها به مفصل زانو گسترش می یابد و سطح استخوان را به چند قسمت یا چندین قسمت جدا می کند. این نوع شکستگی ها، شكستگی درون مفصلی یا شکستگی پلاتوی تیبیا نامیده می شوند.


​​
شکستگی پلاتوی تیبیا

شکستگی پلاتو %۱ شکستگی ها را شامل می شود ، که شایع ترین سن بروز آن ۴۰ – ۳۰ سال در مردان و ۷۰ – ۶۰ سال در زنان می باشد و بطور متوسط حدود نیمی از شکستگی ها در سن بالا ۵۰ سال اتفاق می افتد.

این آسیب به سطح استخوان ممکن است منجر به انحراف اندام شود و در طول زمان ممکن است به آرتریت، بی ثباتی و از دست دادن حرکت منجر شود.

شکستگی پروگزیمال تیبیا می تواند بسته یا باز باشد. شکستگی های باز اغلب باعث آسیب بیشتر به عضلات، تاندون ها و رباط های اطراف می شوند وخطر بیشتری برای مشکلاتی مانند عفونت دارند و طول می کشد تا درمان شوند.


در ادامه مطلب با ما همراه باشید در مورد علائم و درمان آن آشنا شوید.
https://goo.gl/ryQ15y

دکتر مهران سلیمانها
متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو- دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان - عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
www.drsoleymanha.com
 

Similar threads

بالا