شيوه دفاع از پايان‌نامه تحصيلي

DDDIQ

مدیر ارشد
جلسه دفاع در رشته معماری دارای خصوصياتی است که آنرا از جلسات دفاع ديگر رشته‌های تحصيلی متمايز می‌نمايد. برخورداری از مباحث نظری و عملی و نيز استناد به ماکت، نقشه و تصويرهای حاضر در جلسه از جملة اين وجه تمايزها است. هيجان ناشی از حضور در مقابل جمع کثيری از دوستان، اعضای خانواده و همچنين هيئت داوران باعث می‌شود تا سخنران را در انتقال پيام خود دچار مشکل سازد. و در انجام اين فرايند قضاوت هيئت ناظر را با مشکل مواجه سازد.

به طور کلی برای غلبه بر هيجانات جلسه دفاع رعايت نکات زير بسيار مفيد است.
- قبل از شروع جلسه و ايراد سخنرانی، ذهن خود را بر روی موضوع و مطالب سخنرانی متمرکز کنيد.
- اعتماد به نفس داشتن در اين لحظات بسيار ارزشمند و کار ساز است. از ايجاد تشويش و نگرانی با زمزمه کردن عباراتی مثل «چرا گلويم خشک شده؟»، « چرا دستهايم می لرزد؟» و يا «بدجوری خودم را به دردسر انداختم.» جداً اجتناب نماييد.
- سعی کنيد هنگام سخنرانی بيشتر به حضار بنگريد و از غوطه‌ور شدن در انبوه نوشته‌های متنی پرهيز کنيد.
- کوشش کنيد دربارة موضوعی صحبت کنيد که کاملاً آشنايی و تسلط داريد.
- واقع گرا باشيد. فراموش نکنيد که هر کسی ممکن است در شرايط مشابه تا حدودی دچار اضطراب گردد.
- حاضرين در جلسه به خوبی قادر به درک شرايط شما هستند. بنابراين گردش نگاه شما در ميان آنها باعث نوعی حس قدرتمندی و تجديد قوا خواهد شد.
- به روال معمول و شيوة خودتان سخن بگوييد و زبان و يا لهجة عاريتی استفاده نکنيد.
- قبل از شروع جسلة دفاع موضوع سخنرانی خود را چند بار مرور کنيد و حتی می‌توانيد در حضور دوستانتان آنرا با صدای بلند بيان کنيد. مطمين شويد که مجموع زمان صرف شده از 30 دقيقه بيشتر نمی‌شود.
- موضوع اصلی و محوری سخنرانی را در آغاز برای شنوندگان تشريح کنيد و سعی کنيد مطالب خود را حول همين محور ادامه بدهيد.
- در شنوندگان تصاوير ذهنی نسبت به مطالب سخنرانی ايجاد کنيد. در ادامة سخنرانی هرچند به قبل برگشته و با مرور گذرا، حضار را در جريان آنچه گذشته قرار دهيد.
- هرگز در حين سخنرانی پوزش نخواهيد. زيرا اين يکی از علايم تشويش و اضطراب است.
- سخنرانی خود را با استفاده از جملاتی بسيار سليس، روان و واضح پيش ببريد. به شنوندگان تلقين کنيد که راجع به مسايل مطرح مسلط و صاحب نظر هستيد. برای کنترل هر جه بيشتر جلسه حضار را در بحث وارد کنيد.
- با افزايش و کاهش به موقع تن صدا و همچنين مکث‌های حساب شده و به موقع در کلام و نيز حرکات ريتميک و سيال دست های خود تحرک و پويايی را به جلسه تزريق کنيد.
- زمان را متناسب با عناوين مهم قابل طرح تنظيم کنيد و در طول جلسه دفاع با دقت زمان سپری شده را در نظر داشته باشيد؛ و تناسب زمان باقيمانده را با عناوين باقی مانده کنترل کنيد.
- برای حضار به خصوص هييت دوران احترام زيادی قايل شويد. مخاطب قرار دادن آنها در چارچوب ضوابط اخلاقی الزامی است. در صورتی که شما را مخاطب قرار دادند سعی کنيد در وهلة اوّل بدقت مطالب آنها را ياداشت نماييد. در مورد هر سؤالی جواب مناسب، روشن و قانع کننده بدهيد. و اگر باز هم جوابتان فهميده نشد قول بدهيد که در آيندة نزديک جواب آنرا پيدا خواهيد کرد. از گفتن عباراتی چون «نمی‌دانم» و مثل آن جداً خودداری نماييد.
- از مصرف داروهای محرک و يا آرام بخش جداً خودداری کنيد.

تناسب مطالب قابل طرح در جلسة دفاعيه با زمان تعيين شده
زمان تخصيصی در جلسة دفاع معمولاّ به وسيلة مدير جلسه اعلام می‌شود. در صورتيکه بنا به هر دليل زمان به محقق اعلام نشد؛ توصيه می‌شود زمان مناسب برای جلسة دفاع خود را 30 دقيقه فرض نمائيد. تقسيم بندی ذيل در تقسيم مناسب زمان دفاع به شما کمک می‌کند.


مطالعات 6 دقيقه
بررسی نمونه ها 5 دقيقه
مطالعات نظری و ايده 5 دقيقه
آناليز و تحليل داده ها 6 دقيقه
معرفی نقشه ها و توجيه طرح معماری 8 دقيقه
جمع 30 دقيقه

 

DDDIQ

مدیر ارشد
پنج اشتباه رایج در ساخت پاورپوینت

پنج اشتباه رایج در ساخت پاورپوینت

[h=2]پنج اشتباه رایج در ساخت پاورپوینت[/h]

۱- استفاده خیلی زیاد از اسلاید: معمولا سوال می‌شود چه تعداد اسلاید برای یک “ارائه” خوب مناسب است. جواب دادن به این سؤال آسان نیست – برخی ارائه‌ها به آن نیازی ندارند، در حالی که بعضی دیگر کم و بیش و پیوسته درهر یک دقیقه به آن نیاز دارند.

اما به طور کلی از نشان دادن بیش از یک اسلاید در هر سه دقیقه پرهیز کنید. شما باید ستاره‌ی صحنه باشید نه نمایش اسلایدها. اسلایدها نباید اطلاعات جدید را به مخاطب‌ها بگویند، بلکه آن‌ها باید پیام‌‌های کلیدی را تقویت کنند. پس تعداد اسلایدها را کم کنید اگر آن‌ها به تقویت نکته‌های مهم کمک نمی‌کنند.


۲- استفاده از کلمات زیاد: گاهی دیده می‌شود که یک سخنران در یک اسلاید بیش از ۱۰۰ کلمه گنجانده است. مسئله‌ای که باعث می‌شود هیج‌کس نتواند مطالب اسلاید را بخواند، و البته بعد از مدتی کسی به حرف‌های سخنران هم گوش نخواهد داد.

برای هر سطر بیش از ۳ یا ۴ کلمه استفاده نکنید، و برای هر اسلاید بیش از ۳ سطر. نکته‌ی دیگر این‌‌که از اسلایدها به‌گونه‌ای استفاده نشود که آن‌ها مستقل باشند و بیننده نیازی به حرف‌های شما نداشته باشد، اگر چنین اتفاقی بیافتد احتمالا شما از اطلاعات بیش از حد در اسلایدهای خودتان استفاده کرده‌اید.


۳- استفاده از انیمیشن غیر ضروری: شما ممکن است فکر کنید که چون مایکروسافت پاورپوینت را بوجود آورده بنابراین حالا نوبت سخنران‌‌هاست که از همه‌ی امکانات آن استفاده کنند. این‌طور نیست. روبرت گاسکینس کسی که دست‌اندکار پروژه پاورپوینت در مایکروسافت بوده در این‌باره می‌گوید:

علی‌رغم تاثیرات گرافیکی مؤثری که این روزها به آسانی می‌شود با ابزارهای مدرن برای ارائه سخنرانی‌های استفاده کرد. ارائه‌های امروزی باید به فرم‌های نسبتا مختصر قدیمی گذشته که شفافیت بالاتری داشتند بازگردند.

حق با اوست. انیمیشن و گرافیک اگر به منظور یک هدف مشخص به کار گرفته شوند که کمکی در یادآوری پیام اصلی به مخاطبان باشد خوب است. اما در ۹۹ درصد مواقع آن‌چه دیده می‌شود به این صورت نیست.


۴- استفاده کافی از گرافیک: همان‌طور که گفته شد اسلایدها باید پیامی را که شما می‌خواهید ارائه کنید تقویت کنند؛ گراف‌ها، نمودارهای دایره‌ای، و تصاویر روش‌هایی برای انجام این مقصود هستند.

البته منظور این نیست که ارائه‌ی خودتان را پر از گراف بکنید، شما باید آگاهانه یک تعادل بین کلمات و گرافیک برقرار کنید. شما باید از این طریق به پاورپوینت ارائه‌ی خودتان نگاه کنید، مثلا هر وقت با سنگینی متن‌ها روبرو شدید از خودتان بپرسید که آیا بهتر نیست این مطلب را از طریق عکس و گراف نشان بدهم.


۵- پیچیدگی بصری: سه نکته‌ی کلیدی یک گرافیک خوب این‌هاست: سادگی، سادگی و سادگی. هر چیزی که اسلایدهای شما باید نشان بدهند باید تا ردیف‌های آخر سالن هم قابل مشاهده باشد. بنابراین هر متن کوچک، اگر جزء ضروری‌ترین بخش‌ها هم بود باید حذف شوند. اسلایدی که در ابتدای مطلب آمده یک نمونه‌ی وحشتناک از پیچیدگی بصری‌ست.

و به عنوان یک مثال مثبت به اسلاید بالا اشاره می‌کنیم که البته ممکن است در این‌جا چندان معنا نداشته باشد اما در هنگام ارائه و با توضیحات سخنران کمک می‌کند که نکته‌ی مهم در ذهن مخاطب باقی بماند.


http://todaymedia.org
 

DDDIQ

مدیر ارشد
شیوه هایی برای ارائه پایان نامه

شیوه هایی برای ارائه پایان نامه

شیوه هایی برای ارائه پایان نامه
خلاصه گویی هم علم است وهم هنر.کسانی که در شرایط خاصی مجبور به ارائه سخنرانی در جمعی از افراد شده اند به ویژه اگر برای نخستین بار وبددون تمرین وآمادگی دزر جمع حضور یافته اند معنی این گفته را به خوبی درک می کنند.بارها با این شرایط مواجه شده ایم که مجبوریم و یا از سر انتخاب باید مطالبی را برای جمعیتی ارائه کنیم و این موضوع برای کسانی که اولین بار قرار است این کار راانجام دهند همراه با استرس و اضطراب و نگرانی هایی است در یکی از وبلاگ ها مطلب مفیدی در این باره دیدم که می تواند آمادگی فرد را در مواجه شدن با این شرایط بالا ببرد. مناسب دیدم دوستانی که در این باره مشکل دارند آن را مطالعه کنند. چون همه الزاما این موقعیت را تجربه کرده و یا می کنند.بخصوص هنگام دفاع از پایان نامه که تاثیر زیادی در کسب نمره برای دانشجویان دارد.
هنگامی که می خواهید یک موضوع را در جلسه ای (با هر تعداد شرکت‌کننده) توضیح دهید، و یا گزارشی از فعالیتهای انجام شده در یک پروژه را ارائه کنید و یا حتی در یک جمع دوستانه صحبت کنید مطمئنا کار سختی خواهید داشت تصور کنید چندین جفت چشم کوچکترین حرکات شما را زیرنظر دارند و چندین جفت گوش حرف به حرف شما را می شنوند و براساس این دیده ها و شنیده ها درمورد شما و مطالبی که ارائه می کنید قضاوت می کنند، ازسوی دیگر شما ملزم به اقناع آنها و یا دفاع از عملکردتان و یا حتی اثبات خودتان هستید در هر جایگاهی که قرار دارید فرقی نمی کند، شما در موقعیت خطیری قرار گرفته اید. پس سعی کنید بهترین باشید، دو اصل بسیار مهم را فراموش نکنید اول تسلط کامل به مطالبی که می خواهید ارائه دهید و دوم حفظ خونسردی و آرامش. شما با رعایت این دو اصل و توجه به نکاتی که درپی خواهدآمد علاوه بر یک ارائه خوب، یک جلسه زیبا را برگزار می کنید .


1. مخاطبان را شناسایی کنید .
اگر شما سطح علمی، فرهنگی و حتی شخصیتی مخاطبان را بدانید، ارتباط بهتری با آنان برقرار می کنید و آنچه را که آنها دوست دارند یا می خواهند بشنوند ارائه می دهید و این یعنی اثرگذاری بهتر و بیشتر .


2. یک پیام مشخص داشته باشید. خلاصه وگویا.
قبل از اینکه کار تهیه مطالب خود را شروع کنید، پیام کلیدی خود را مشخص کنید. درواقع پیام شما باید بتواند مخاطبان را به یک راه مشخص رهنمون و امکان تفکر درمورد راههای دیگر را فراهم سازد.


3. برای هر تصویر متن کوتاهی آماده کنید.
هر تصویر (متن یا عکس) که پخش می شود. خلاصه ای از موضوع آن باید ارائه شود. این خلاصه می تواند شفاهی باشد یا به صورت زیرنویس ارائه شود. این باعث خواهدشد تا در وقت صرفه جویی شود.


4. مطالب و مفاهیم خاص را برجسته کنید.
مطالبی را که توضیح آنها برای «پذیرش» مخاطب «اهمیت» بیشتری دارد را مشخص کنید.


5. قبل از جلسه، تمرین کنید.بخصوص از نظر تنظیم وقت تمرین فراموش نشود


6 . ساختار اثربخشی برای ارائه طراحی کنید.
طرح «مسئله» و «حل» آن بهترین روش برای ارائه قدرتمند یک مطلب است. اول «مسئله» را بیان کنید بعد «راه‌حل» را ارائه دهید و آن را با یک مثال توضیح دهید.


7. جمله «همه تیزهوش نیستند» را فراموش نکنید.
همه مخاطبان شما افراد تیزهوش نیستند. پس سعی کنید مطالب را خیلی ساده و غیرپیچیده ارائه کنید، در هر ساعت صحبت کردن 3 الی 4 نکته را شرح دهید.


8. محکم و خوب شروع کنید.
یک شروع خوب، موفقیت را تضمین می کند. از روشهای مختلف استفاده کنید گاهی یک حکایت یا قصه یا یک خاطره و در بعضی مواقع پرداختن به اصل مطلب می‌تواند شروع خوبی باشد.


9. از نمودار و چارت استفاده کنید.پاورپوینت بسیار مفید است.
بسیاری از مخاطبان شما نمی توانند همزمان با شما اعداد و آمار ارائه شده را تجزیه و تحلیل کنند. نمودار کمک می‌کند تا سریعتر به موضوع دست پیدا کنند و با شما همراه شوند.


10. پایانی با شکوه داشته باشید.
بسیاری از مخاطبان آخرین مطلبی را که شما می گویید به خاطر می سپارند مطمئن شوید که آخرین مطالبی که می‌گویید همانهایی هستند که می خواهید مخاطبان به آن بیشتر توجه کنند.


11. بر نکات مهم تسلط داشته باشید.
اگر شما نکات مهم را بدانید راحت‌تر می توانید مخاطبان را قانع کنید و علاوه بر آن با آرامش و بدون استرس خواهیدبود.


12. خوب تنفس کنید.


13. از چشمانتان استفاده کنید.
حتما از چشمانتان برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید با این کار مخاطبان احساس بهتری خواهند داشت و شما می توانید تاثیر صحبتهایتان را ببینید.


14. تجهیزات مناسب را آماده کنید.
هر جلسه ای، نیازمند تمهیدات خاصی است. تجهیزات موردنیاز (نه کم و نه زیاد) از قبیل دستگاه نمایش، وایت‌برد، کامپیوتر و... را آماده کنید


15. تجهیزات را امتحان کنید.
قبل از شروع جلسه تجهیزاتی را که قرار است استفاده کنید یکبار امتحان کنید خرابی و یا عدم کارایی مناسب هرکدام از دستگاهها (حتی یک ماژیک وایت برد ) می تواند تاثیر بسیار منفی بر مطالب شما داشته باشد.


16. بدانید که شما مرکز توجه هستید.
قبل از شروع جلسه فقط صدای شما شنیده می شود هر حرکت شما تاثیر مستقیم بر مخاطب داشته و می تواند جلسه شما را زیباتر یا زشت‌تر نماید. با تمام وجود عمل کنید.


17. «لبخند» را فراموش نکنید.


18. هنگام ارائه خودتان باشید.
سعی نکنید از حرکات مصنوعی استفاده کنید اقدامات تصنعی کاملا دیده می شوند، خودتان باشید و بگذارید زبان بدن شما طبیعی باشد.


19. سعی کنید از روی نوشته نخوانید.
خواندن مطلب از روی نوشته باعث می شود که ارتباط شما با مخاطبان دچار خدشه گردد، دستانتان نیز از اثرگذاری باز می ماند، می توانید از یادداشتهای روی چارت یا تصویر استفاده کنید.


20. مخاطبان را درگیر بحث کنید.

همیشه می توانید مخاطبان را وارد بحث کنید. از آنها سوال کنید و جواب بخواهید اما اصرار نکنید، شما می‌توانید از سایر روشها نیز برای مشارکت بیشتر و همراهی آنها استفاده کنید. (نوشتن پای تخته، قرائت یک متن یا ...)


21. از شوخی کردن نترسید.
شما می توانید با استفاده از مزاحهای کوچک محیط را جذاب‌تر کنید.


22. خودتان را جای مخاطب بگذارید.
اگر شما به جای مخاطب نشسته بودید، چه حالی داشتید، آیا گرمای اتاق، نور محیط، و... مناسب است. شما باید به آنها اهمیت ویژه بدهید تا شما را باور کنند


23 . از کارتان بازخورد داشته باشید.


۲۴.وقت را تنظیم کنیدوبیشتر از آن سر مخاطبان را درد نیاورید!

شما درهر حالی می توانید بازخورد بگیرید، شفاهی یا کتبی، در انتهای جلسه از پرسشنامه‌های ساده استفاده کنید تا بتوانید در آینده کارتان را بهبود بخشید.



http://www.adelblog.com/1389/08/01/post-952
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یک چیز دیگه اینکه بعضی نکته های ریز را نگه دارید و نگید تا برای مخاطب سوال پیش بیاد وگرنه ممکنه با سوالهای عجیبی روبرو بشید ....
 

bahar-spring

کاربر بیش فعال
یک مبانی نظری محکم که به خوبی طرحتونو بر اون اساس طراحی کرده باشیدکه دیگه توی دفاعیه با اون مبانی نظری جای سوالی برای داوران باقی نذارید
 

Arezoya

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان. بچه ها من این ترم پایان نامه دارم. راستش هیچی راجع به پایان نامه نمی دونستم و به لطف دوستانی مثل شما خیلی از مسائل دستگیرم شد. البته حتی نمیدونستم چه جور استادی رو انتخاب کنم!:w05:. الان به جز موضوع پایان نامه که هنوز انتخابش نکردم چنتا موضوع گنگ برام پیش اومده بی نهایت ممنون میشم اگه راهنماییم کنین...1.حتما باید ارائه پایان نامه در مقابل هیئت ژوری باشه؟ ینی مثلا تو دانشگاه ما که خدا وکیلی سطحش زیر صفره هم این کار صورت میگیره حتما؟
2.نمره پایان نامه رو چطوری میدن؟استاد خودم که برا پایان نامه انتخابش کردم نمره میده یا اساتیدی که براشون ارائه میدم هم تو نمره دادن دخیل هستن؟نمره از بیسته؟
3.ممکنه هیئت ژوری سوال پیچ کنن؟ ممکنه گیر الکی بدن؟ سوالایی که مطرح میکنن بیشتر در رابطه با چه موضوعیه؟ مثلا میپرسن چرا فرم منحنی انتخاب کردی؟!
فداتون بشم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنین:gol::gol:
 

galexy s4

عضو جدید
سلام دوستان. بچه ها من این ترم پایان نامه دارم. راستش هیچی راجع به پایان نامه نمی دونستم و به لطف دوستانی مثل شما خیلی از مسائل دستگیرم شد. البته حتی نمیدونستم چه جور استادی رو انتخاب کنم!:w05:. الان به جز موضوع پایان نامه که هنوز انتخابش نکردم چنتا موضوع گنگ برام پیش اومده بی نهایت ممنون میشم اگه راهنماییم کنین...1.حتما باید ارائه پایان نامه در مقابل هیئت ژوری باشه؟ ینی مثلا تو دانشگاه ما که خدا وکیلی سطحش زیر صفره هم این کار صورت میگیره حتما؟
2.نمره پایان نامه رو چطوری میدن؟استاد خودم که برا پایان نامه انتخابش کردم نمره میده یا اساتیدی که براشون ارائه میدم هم تو نمره دادن دخیل هستن؟نمره از بیسته؟
3.ممکنه هیئت ژوری سوال پیچ کنن؟ ممکنه گیر الکی بدن؟ سوالایی که مطرح میکنن بیشتر در رابطه با چه موضوعیه؟ مثلا میپرسن چرا فرم منحنی انتخاب کردی؟!
فداتون بشم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنین:gol::gol:

سلام
من هم هنوز تجربه ی شیرین دفاع از پایان نامه رو ندارم:dاما تو جلسه ی دفاع شرکت کردم (یعنی دوست ترم بالاییم دعوتم کرد که تو جلسه دفاعش باشم.)حدودا 4بار تو جلسه بودم.

خب حالا تجربیاتی که از جلسات داشتم رو به طور خلاصه بهت میگم:

اول اینکه به هیچ عنوان خودت رو درگیر محیط جلسه ی دفاع نکن و اصلا به این فکر نکن که اساتیدی که اونجا حضور دارن چه سوالاتی ازت میپرسن.اگه کارت اوکی باشه سوالی نیست که نتونی جواب بدی.

به غیر از استاد خودت که باهاش طرح(پایان نامت ) رو گرفتی اساتید دیگه ای هم هستن ( اساتیدی که کلا پایان نامه باهاشون ارائه میه + مدیر گروه)

بعد از اینکه دفاع کردی از کارت هر استادی که سوال براش پیش اومد ازت سوال میپرسه...کما اینکه در بعضی موارد دیدم سوال هم نمیپرسن از بعضی از دانشجوها...

++حتما حتما حتما تو جلسه ی دفاع تو دانشگاهتون شرکت کن تا با نحوه ی سوالا آشنایی پیدا کنی.هرچند سوالات تکراری نخواهد بود!

مثلا من تو هر جلسه ی دفاع که بودم یکی از اساتید همیشه این سوال رو از دانشجوها میپرسید که اگه این طرحت تو شمالی ترین جای کشور پیاده شه جواب میده یا نه!

یا مثلا یکی دیگه از اساتید به اندازه ی راهرو ها و کلا به استانداردها خیلی اهمیت میداد.

حالا شما بهتره تو جلسات شرکت کنی هم استرست خیلی خیلی کم میشه هم تجربه کسب میکنی.

در رابطه با نمره دادن هم باید بگم:تو دانشگاه ما اینجوریه نمیدونم شاید همه جا به این روش باشه ..14 نمره که دست استاد خودتونه و 6 نمره ی دیگه بقیه ی اساتید دیگه.

به جز شما ممکنه دانشجوهای دیگه هم ارائه دفاع داشته باشن همون زمان که شما ارائه دارین ....اول همتون ارائه میدین بعد میرین بیرون از کلاس یا ....اون اساتید با هم مشورت میکنن و نمراتتون رو میگن بهتون

همون موقع.

موفق باشی

;)
 

Arezoya

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.مرسی که جواب دادین

مشکل منم همینه که سطح دانشگاهمون چندان بالا نیس که بخواد توش جلسه دفاع تشکیل بشه ولی فک کنم اگه من خودم بخوام تشکیل بدن.واقعا همون موقع میدن نمره هارو؟ چه عجب که برای یه واحد تو دانشگاه منتظر نمره نمیمونم
البته فردا قراره برم پیش استادم ازشون میپرسم ببینم اصلا برگزار میشه یا نه.....بازم ممنون:gol:
 

kahak

عضو جدید
سلام ببخشید کسی از دوستان هست که بدونه نزدیک ترین زمان دفاع تو دانشگاه های شهر تهران کی هست؟ میخواستم بیان نمونه ببینم.این ترم دفاع دارم
 
بالا