شهر قشنگم کردستان

شهلای تنها

عضو جدید
[h=2]
شهر قشنگم سنندج[/h]
استان کردستان به لحاظ تاریخ و قدمت طولانی و جغرافیای خاص خود از مکان‌های تاریخی و طبیعی با ارزشی برخوردار است که در مناطق مختلف استان پراکنده شده‌اند.

جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده؛ طبیعت زیبا و چشم نواز استان کردستان را رقم زده و یکی از زیباترین جلوه‌های گردشگری طبیعی ایران را در دامنه‌های زاگرس به وجود آورده است.







جاذبه های تاریخی و معماری منطقه که شامل قلعه‌های قدیمی، مسجدهای تاریخی، حمام‌ها و... می شوند، همراه با آیین‌ها و فرهنگ رایج بین اقوام کرد از مهم‌ترین جاذبه‌های استان کردستان است.

موسیقی کردی یکی از بارزترین ویژگی فرهنگی قوم کرد است. طراوت، شادابی، فضای عرفانی و درآمیختگی مضامین با تاریخ گذشته کردها، بخشی ازخصوصیات موسیقی کردی است. مجموع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، استان کردستان را به منطقه‌ای دیدنی تبدیل کرده که بازدید از آن برای هر گردشگری جذاب و خاطره انگیز خواهد بود.

کردستان، استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل 28 هزار و 203 کیلومتر مربع است که در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق قرار دارد.







این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.

شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله 512 کیلومتری جنوب غرب تهران قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر است. سنندج در سال 1046 هجری قمری در زمان حکومت سلسله صفویه و در دوران شاه صفی و توسط سلمان خان اردلان ساخته شده است.

نام سنندج معرب شده سنه دژ است، که مردم شهرهای دیگر استان، سنندج را همان سنه عنوان خطاب می‌کنند. سنندج به علت مرکزیت در گذشته، دارای مساجد، ابنیه و عمارات و بازار قدیمی می‌باشد که بیشترین جاذبه‌های این شهر را تشکیل می‌دهند.

در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر سنندج و استان کردستان معرفی شده است.







مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد . بر اساس مدارک موجود زمان احداث این مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان الله خان والی کردستان در سال 1228 هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دو ایوانی است با یک حیاط مرکزی که در پیرامون آن 12 حجره برای طالب علوم دینی ساخته شده است.

مسجد دارای شبستانی بزرگ با 24 ستون است و اطراف شبستان و سر ستون ها با دو سوم کلام الله مجیدمزین شده است. برای تزئین دیوارهای مسجد از کاشی های هفت رنگ استفاده شده و در ازاره های آن سنگ مرمر به کار رفته است.





مجموعه پارک تفریحی آبیدر - سنندج

این مجموعه در غرب شهر سنندج و در انتهای خیابان ابیدر بر دامنه کوه آبیدر قرار گرفته است . شهر سنندج از فراز این پارک چشم انداز بسیار زیبائی دارد. چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد . یکی از بزرگ ترین باغ های این مجموعه باغ امیریه می باشد که بزرگ ترین سینمای رو باز (تابستانه) کشور در این باغ جای گرفته است . این مجموعه از قدیم الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است.

بازار سنندج

این بازار در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال 1046 ه. ق همزمان با مرکزیت شهر سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلان ها ساخته شده است. پلان این بازار به صورت مستطیل بزرگی است که در اثر خیابان کشی دوران حکومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن بازار سنندجی است و بخش جنوبی آن بازار آصف نام گرفته است. با وجود مراکز خرید جدید این بازار همچنان موقعیت و ارزش خود را ا لحاظ تجاری حفظ نموده است.







عمارت آصف یا خانه کرد - سنندج

عمارت آصف یا خانه کرد موزه مردم شناسی مناطق کردنشین و بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران است. این موزه در خیابان امام خمینی (ره) شهر سنندج واقع شده است.

این موزه در عمارت آصف برپا شده و این عمارت یکی از بزرگترین عمارت‌های اعیانی شهر سنندج است که دارای ارزش های ویژه معماری از لحاظ آجر کاری و گچبری واروسی سازی است و حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام های سنندج می‌باشد. بنای اولیه این عمارت در دوره صفویه بوده و در دوره های قاجار و پهلوی تکمیل شده است.







عمارت خسرو آباد - سنندج

این عمارت در بلوار خسرو آباد (شبلی) قرار دارد. این عمارت در نوع خود بی نظیر و مرکز حکومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بوده است.

مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار در بخش غربی و ساختمان شرقی با غلام گردش ها و ایوان ستون دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام ، اتاق قاپچیان و خدمتکاران است. تزئینات معماری این بنا شامل گچبری ، آجرکاری ، اروسی های زیبا و حوض چلیپا شکل داخل عمارت است.

عمارت وکیل - سنندج

این مجموعه بزرگ در خیابان کشاورز واقع شده است و شامل 3 حیاط با عمارت های مربوطه و یک حمام خصوصی در داخل مجموعه و یک حمام عمومی در خارج آن است.

بخش اصلی عمارت وکیل در دوران زندیه ساخته شده و بخش های دیگر متعلق به دوره قاجار است. مجموعه دارای تزئیناتی چون آجرکاری‌های زیبا و اروسی های پرکار است و حیاط مرکزی دارای سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی است.

امام زاده پیر عمر - سنندج

امام زاده پیر عمر در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده و تاریخ ساخت آن سال 1046 ه.ق می باشد . امام زاده پیر عمر را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می دانند . بنای آرامگاه شامل تزئینات آجری گچبری و اروسی های زیبا است . قسمت‌های عمده‌ای از بنا به علت فرسودگی در سال های 1372 تا 74 ه.ش بازسازی شده است.

امام زاده هاجر خاتون - سنندج

امام زاده هاجر خاتون در خیابان صلاح الدین ایوبی در محله قدیمی سرتپوله سنندج واقع است. بر اساس روایات موجود این امام زاده شریفه، خواهر امام رضا (ع) است که در سفر آن بزرگوار به خراسان در کردستان رحلت نمود و در این مکان به خاک سپرده شده است . در مجاور این امام زاده مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد.

امام زاده پیر محمد - سنندج

این بقعه در میدان نبوت سنندج در بالای تپه‌ای که قبرستان قدیمی شهر واقع شده است قرار دارد. این بنا محل دفن امام زاده محمد بن یحیی مشهور به پیر محمد است.

قرآن نگل - روستای نگل مریوان

در 65 کیلومتری غرب سنندج در مسیر جاده سنندج - مریوان ، در داخل مسجد روستای نگل قرآنی خطی از دوران گذشته وجود دارد که بنا بر اعتقادات مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلفه سوم به رشته تحریر در امده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است.

خط قرآن کوفی و دارای نقطه و اعراب و در قسمتی از شماره آیات طلاکاری شده و مزین به نقوش گیاهی می باشد. این قرآن در بین مردم جایگاه والایی دارد و همه روزه عده کثیری از نقاط دور دست برای زیارت قرآن به این روستا می آیند.







دریاچه سد قشلاق - سنندج

در فاصله 20کیلومتری شمال سنندج در مسیر جاده سقز روی رودخانه قشلاق سد مخزنی قشلاق احداث شده است . دریاچه پشت این سد 11 کیلومتر طول دارد و وسعتی معادل 934 هکتار را در بر می گیرد . این دریاچه محل مناسبی برای ورزش‌های آبی می باشد و جزو جاذبه های طبیعی سنندج به شمار می رود.







قلعه باستانی زیویه - سقز

قلعه باستانی زیویه در 55 کیلومتری جنوب شرقی سقز روی تپه ای نسبتا مرتفع که به محیط اطراف اشراف کامل دارد بنا شده و اکنون تنها بخش هایی از آن باقی مانده است. در مورد عظمت و اهمیت تپه زیویه مطالب بسیاری در کتاب ها نوشته شده است.

از حفاری‌های این تپه که اکثرا در گذشته و به صورت غیر مجاز بوده اشیای زیادی به دست آمده که یعضی از آنها در موزه های داخلی و بسیاری هم در موزه های خارج هستند.

از جمله اشیای به دست آمده قطعات عاج منقوش بوده که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آنها حک شده و از ارزش ویژه ای برخوردار است.

از روی چند قطعه از آنها، نقش برجسته آبیدر سنندج طراحی، بزرگ نمایی و ساخته شده است. گردنبند طلا و سر عقاب طلائی ا دیگر نمونه های اشیای کشف شده تپه زیویه هستند که از ارزش زیادی برخوردارند. آثار این تپه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.







قلعه باستانی قمچقای - بیجار

بقایای قلعه قمچقای در 45 کیلومتری بیجار قرار دارد . بنای این قلعه به سده های 8 و 9 قبل از میلاد می رسد . اطراف قلعه را دره های ژرف در بر گرفته که یک سوی آن مسلط به دره ای به نام دره شاهان است. این قلعه ظاهرا تا دوره‌های ساسانی و اسلامی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

در این قلعه سفال‌هایی از دوره اسلامی (قرن 6 و 7 قمری) به چشم می‌خورد. بیرون قلعه و در سمت شمال‌غربی، بقایایی از دیواره‌ها و تراس بندی‌ها دیده می‌شود. این پشته از طریق پلکانی که از سنگ کوه تراشیده شده با اراضی مرتفع شمالی مرتبط بود.

منطقه اورامان

یکی از مناطق زیبای استان کردستان، منطقه اورامان است که در شرق مریوان قرار دارد و دارای کوهستان‌های زیبا با پوشش جنگلی است.
رودخانه بزرگ سیروان، از این منطقه و دره اورامان عبور می‌کند و به رودخانه دیاله در عراق می پیوندد.

روستای اورامانات تخت در جنوب شرقى شهر مریوان قرار دارد که بوسیله جاده‌اى به طول 75 کیلومتر به شهر مریوان متصل مى‌شود.

این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند. زیرا معمارى آن همانند ماسوله است. حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر.

معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه کوهستانى رویاى پله‌هایى به سمت بهشت را متصور مى‌کند. خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانى ساخته شده است. مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانى شهرى بزرگ بوده و مرکزیتى خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه‌اى اورامان یاد مى‌کرده‌اند.

به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است.

تخت سلیمان - تکاب

تخت سلیمان تکاب به عنوان یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ تمدن ایران و جهان یکی از 4 اثر ملی ثبت شده کشور در فهرست آثار تاریخی جهان است.

این مجموعه فرهنگی - تاریخی به مساحت 124 هزار مترمربع که در ادوار مختلف محل سکونت مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغولها بوده در استان آذربایجان غربی قراردارد و به روایتی محل تولد زرتشت پیامبر می‌باشد.

قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخش‌های مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.

دریاچه زریوار - مریوان

دریاچه زریوار در 3 کیلومتری شمال باختری مریوان قرار دارد و از زیباترین میراث‌های طبیعی استان کردستان به شمار می آید. آب این دریاچه از چشمه های جوشان و رودخانه های چندی که به آن می ریزد، تامین می شود.

آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد.
طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.

این دریاچه با وسعت حدود 5/8 کیلومترمربع، در یک فرونشست محلی به نسبت باریک در پهنه سنندج تشکیل شده که دو سوی خاوری و باختری آن، به گسل طولی شمال باختری-جنوب خاوری محدود است.

وجه تسمیه زریوار و زریبار که هر دو در منطقه متداول است، به واژه زری که در زبان کردی به معنی دریاچه است، باز می گردد. پسوند دار و بار پسوند تشبیهی، و زریبار یا زریوار به معنی دریاچه وار است. درباره این دریاچه افسانه های متعددی وجود داد که مشهورترین آنها وجود شهری مدفون در زیر آب های دریاچه است.

آبشار بل - منطقه اورامان

در یکی از روستاهای منطقه اورامان و در مرز استان کرمانشاهان، روستایی به نام بل واقع است. درکنار این روستا، در جاده ای که به کوسه هجیج منتهی می‌شود، آبشاری زیبا وجود دارد که به عقیده کارشناسان دارای آبی عالی برای شرب است.

این آب با فشار زیاد و در حجم بسیار از شکاف کوهی بیرون می ریزد و عظمت و شکوه طبیعت را جلوه گر می سازد. این آب در مسیر خود به رودخانه سیروان می ریزد.







روستای پالنگان - کامیاران

پالنگان یکی از روستاهای دهستان «ژاو رود» از توابع شهرستان کامیاران است و در 47 کیلومتری شمال غرب این شهر قرار دارد. روستا در دامنه کوه و در 2 طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموما به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا است.

این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا ، دارای چشمه ها ، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.

این ناحیه یکی از مراکز مهم کردستان از دوره سلجوقی به بعد بود و بقایای قلعه پلنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار گرفته موید این امر است.







غار باستانی کرفتو - دیواندره

غار کرفتو در فاصله 60 کیلومتری از شمال دیواندره و در نزدیکی روستای یوزش باش کندی قرار دارد و از پر جاذبه ترین مکان های توریستی استان می باشد. غار کرفتو از غارهای طبیعی و آهکی است که در ادوار مختلف جهت استفاده و سکونت تغییر حالت داده شده و مهمترین ویژگی غار معماری صخره ای آن است که در چهار طبقه در دل کوه حفر شده است.

کتیبه‌ای یونانی بر سر در یکی از اتاق های طبقه سوم وجود دارد که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده است. در معماری این غار علاوه بر ایجاد اتاق ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق ها با هم مرتبط باشند و نور گیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده است.

غار کرفتو یکی از دیدنی‌ترین آثار بجا مانده از روزگاران پیشین است. این غار بر بالای یک کوه واقع است. غار کرفتو بخشی توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است. این غار دارای دهلیزهای بسیار تو در تو و اتاقهایی دست ساز در چندین طبقه است.

کتیبه تنگی‌ور - کامیاران

در 45 کیلومتری شمال غربی کامیاران بین روستای تنگی ور و یوزیدر روی صخره‌ای در دره تنگ، کتیبه تنگی‌ور به خط میخی و زبان آشوری حجاری شده است.

چهل چشمه

چهل چشمه از کوه های مرتفع کردستان است. این کوه دارای آبشارها و چشمه های بسیار زیبایی است و وجه تسمیه آن نیز حکایت از وجود چهل چشمه آب دارد. این کوه در منطقه خورخوره از شهرستان دیواندره قرار دارد و منطقه ای سردسیر و برف گیراست.

در این کوه می‌توان در تمامی سال برف را مشاهده کرد. این کوه یکی از سرچشمه های رودخانه جغاتو (جغتو) و سپید رود است و دارای چشمه سارهای فراوان و دامنه های سرسبز و زیبا است.

چشمه باباگرگر - قروه

در روستای بابا گرگر، در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه ای جوشان همیشه می خروشد که به آن دنگز می‌گویند. آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می شود. این چشمه پر آب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی درمی‌آید.

آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد ، رنگین است. ظاهراً این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سوء هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم مؤثر می افتد. این چشمه و امامزاده باباگرگر در کنار آن، از مکان های طبیعی و تاریخی استان محسوب می شوند.

سراب وینسار - قروه

یکی از چشمه های قدیمی شهرستان قروه، چشمه سراب است که با آب بسیار گوارا و عالی در داخل روستای وینسار از دل زمین بیرون می آید. در حقیقت روستای وینسار پیرامون این چشمه شکل گرفته است. این چشمه سال های سال است که تأمین کننده آب روستا، هم برای شرب و هم کشاورزی است.

اطراف چشمه اصلی سنگ چین شده و قدمت سنگ چین آن حدود دو تا سه قرن بر آورد شده است. تا حدود 30 سال پیش مردم روستا در ماه خرداد مراسم شکرگزاری و قربانی برای سراب، برگزار می‌کردند. در این مراسم ضمن قربانی کردن گوسفندان به جشن و شادمانی می‌پرداختند و احترام ویژه ای برای این چشمه قایل بودند.

سراب قروه

در بخش جنوبی شهر قروه سرابی طبیعی وجود دارد که یکی از تفرج گاه های مردم منطقه محسوب می شود. این سراب دارای آبی خوب و گواراست. به همین دلیل شهر قروه در کنار آن ایجاد شده است. بخشی از آب کشاورزی و مشروب قروه از این آب تأمین می شود.

آبشارکویله - مریوان

یکی از مکان های دیدنی استان کردستان، آبشارکویله است که در شهرستان مریوان و در مسیر جاده مریوان - سقز واقع است. این آبشار زیبا در فصل بهار از مکان ها دیدنی و زیبای منطقه محسوب می شود.

آبشار شلماش - سردشت

یکی از زیباترین مناظر طبیعی کردستان آبشار شلماش است.شلماش در ده کیلومتری شهر سردشت است. برای رسیدن به سردشت از سقز کافی است به سمت بانه حرکت کنید با چهل و پنج دقیقه رانندگی به بانه می‌رسید و از بانه به سمت سردشت حرکت کنید تا بعد از یک ساعت بعد از عبور از پل معروف سردشت به سمت شلماش حرکت کنید.

آبشار شلماش مخصوصا در بهار که حجم آب زیاد است یک منظره بی بدیع از بازی نور و آب و رنگین کمان پدید میاورد هوای فوق العاده مرطوب کنار این آبشار و خنکای دل انگیز آن وادارت میکند لختی بیشتر در صدای خروش آب و آبشار تامل کنی. لازم به یادآوری است که سردشت هم یک شهر مرزی است و کلی جنس قاچاق شده را می‌توانید در آن شهر بیابید. اجناسی از قبیل وسایل لوکس و سیگار و چای و ...

چشمه آب تلخ ( پیرصالح) - بیجار

چشمه آب تلخ در روستای قشلاق از شهرستان بیجار قرار دارد. علت نامگذاری این چشمه به علت تلخ بودن آب آن است. هر چند دلیل تلخ بودن آب این چشمه به روشنی مشخص نشده است، اما آب آن برای درمان بیماری های روماتیسمی مؤثر است.

چشمه کواز - کامیاران

این چشمه در50 کیلومتری شمال غربی کامیاران و در10 کیلومتری شمال غربی روستای پلنگان در دامنه کوه واقع شده است. آب این چشمه طعم گوگردی دارد و در محل جوشش آن از زمین، رنگ آب شیری است و خود نشان دهنده وجود مواد آهنی و گوگردی درآب است.

آب این چشمه در استخر کوچکی جمع می شود و از آن برای نوشیدن و نیز درمان بیماری‌های مجاری تنفسی، روماتیسمی و بیماری های جلدی استفاده می شود.

علاوه بر این چشمه‌ها می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

چشمه خاور آباد: این چشمه در جنوب شرقی چشمه سراب بیجار واقع است.
چشمه قم چقای: در 17 کیلومتری قم چقای در دهستان سیاه منصور شهرستان بیجار واقع است.
چشمه هفت آسیاب: در روستای شریف آباد از دهستان سیاه منصور واقع است.



برچسب ها: گردشگری ، میراث فرهنگی ، کردستان ، مسجد ، آبشار
 

شهلای تنها

عضو جدید
شهر قشنگم سنندج


استان کردستان به لحاظ تاریخ و قدمت طولانی و جغرافیای خاص خود از مکان‌های تاریخی و طبیعی با ارزشی برخوردار است که در مناطق مختلف استان پراکنده شده‌اند.

جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده؛ طبیعت زیبا و چشم نواز استان کردستان را رقم زده و یکی از زیباترین جلوه‌های گردشگری طبیعی ایران را در دامنه‌های زاگرس به وجود آورده است.







جاذبه های تاریخی و معماری منطقه که شامل قلعه‌های قدیمی، مسجدهای تاریخی، حمام‌ها و... می شوند، همراه با آیین‌ها و فرهنگ رایج بین اقوام کرد از مهم‌ترین جاذبه‌های استان کردستان است.

موسیقی کردی یکی از بارزترین ویژگی فرهنگی قوم کرد است. طراوت، شادابی، فضای عرفانی و درآمیختگی مضامین با تاریخ گذشته کردها، بخشی ازخصوصیات موسیقی کردی است. مجموع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، استان کردستان را به منطقه‌ای دیدنی تبدیل کرده که بازدید از آن برای هر گردشگری جذاب و خاطره انگیز خواهد بود.

کردستان، استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل 28 هزار و 203 کیلومتر مربع است که در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق قرار دارد.







این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.

شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله 512 کیلومتری جنوب غرب تهران قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر است. سنندج در سال 1046 هجری قمری در زمان حکومت سلسله صفویه و در دوران شاه صفی و توسط سلمان خان اردلان ساخته شده است.

نام سنندج معرب شده سنه دژ است، که مردم شهرهای دیگر استان، سنندج را همان سنه عنوان خطاب می‌کنند. سنندج به علت مرکزیت در گذشته، دارای مساجد، ابنیه و عمارات و بازار قدیمی می‌باشد که بیشترین جاذبه‌های این شهر را تشکیل می‌دهند.

در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر سنندج و استان کردستان معرفی شده است.







مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد . بر اساس مدارک موجود زمان احداث این مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان الله خان والی کردستان در سال 1228 هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دو ایوانی است با یک حیاط مرکزی که در پیرامون آن 12 حجره برای طالب علوم دینی ساخته شده است.

مسجد دارای شبستانی بزرگ با 24 ستون است و اطراف شبستان و سر ستون ها با دو سوم کلام الله مجیدمزین شده است. برای تزئین دیوارهای مسجد از کاشی های هفت رنگ استفاده شده و در ازاره های آن سنگ مرمر به کار رفته است.





مجموعه پارک تفریحی آبیدر - سنندج

این مجموعه در غرب شهر سنندج و در انتهای خیابان ابیدر بر دامنه کوه آبیدر قرار گرفته است . شهر سنندج از فراز این پارک چشم انداز بسیار زیبائی دارد. چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد . یکی از بزرگ ترین باغ های این مجموعه باغ امیریه می باشد که بزرگ ترین سینمای رو باز (تابستانه) کشور در این باغ جای گرفته است . این مجموعه از قدیم الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است.

بازار سنندج

این بازار در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال 1046 ه. ق همزمان با مرکزیت شهر سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلان ها ساخته شده است. پلان این بازار به صورت مستطیل بزرگی است که در اثر خیابان کشی دوران حکومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن بازار سنندجی است و بخش جنوبی آن بازار آصف نام گرفته است. با وجود مراکز خرید جدید این بازار همچنان موقعیت و ارزش خود را ا لحاظ تجاری حفظ نموده است.







عمارت آصف یا خانه کرد - سنندج

عمارت آصف یا خانه کرد موزه مردم شناسی مناطق کردنشین و بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران است. این موزه در خیابان امام خمینی (ره) شهر سنندج واقع شده است.

این موزه در عمارت آصف برپا شده و این عمارت یکی از بزرگترین عمارت‌های اعیانی شهر سنندج است که دارای ارزش های ویژه معماری از لحاظ آجر کاری و گچبری واروسی سازی است و حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام های سنندج می‌باشد. بنای اولیه این عمارت در دوره صفویه بوده و در دوره های قاجار و پهلوی تکمیل شده است.







عمارت خسرو آباد - سنندج

این عمارت در بلوار خسرو آباد (شبلی) قرار دارد. این عمارت در نوع خود بی نظیر و مرکز حکومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بوده است.

مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار در بخش غربی و ساختمان شرقی با غلام گردش ها و ایوان ستون دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام ، اتاق قاپچیان و خدمتکاران است. تزئینات معماری این بنا شامل گچبری ، آجرکاری ، اروسی های زیبا و حوض چلیپا شکل داخل عمارت است.

عمارت وکیل - سنندج

این مجموعه بزرگ در خیابان کشاورز واقع شده است و شامل 3 حیاط با عمارت های مربوطه و یک حمام خصوصی در داخل مجموعه و یک حمام عمومی در خارج آن است.

بخش اصلی عمارت وکیل در دوران زندیه ساخته شده و بخش های دیگر متعلق به دوره قاجار است. مجموعه دارای تزئیناتی چون آجرکاری‌های زیبا و اروسی های پرکار است و حیاط مرکزی دارای سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی است.

امام زاده پیر عمر - سنندج

امام زاده پیر عمر در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده و تاریخ ساخت آن سال 1046 ه.ق می باشد . امام زاده پیر عمر را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می دانند . بنای آرامگاه شامل تزئینات آجری گچبری و اروسی های زیبا است . قسمت‌های عمده‌ای از بنا به علت فرسودگی در سال های 1372 تا 74 ه.ش بازسازی شده است.

امام زاده هاجر خاتون - سنندج

امام زاده هاجر خاتون در خیابان صلاح الدین ایوبی در محله قدیمی سرتپوله سنندج واقع است. بر اساس روایات موجود این امام زاده شریفه، خواهر امام رضا (ع) است که در سفر آن بزرگوار به خراسان در کردستان رحلت نمود و در این مکان به خاک سپرده شده است . در مجاور این امام زاده مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد.

امام زاده پیر محمد - سنندج

این بقعه در میدان نبوت سنندج در بالای تپه‌ای که قبرستان قدیمی شهر واقع شده است قرار دارد. این بنا محل دفن امام زاده محمد بن یحیی مشهور به پیر محمد است.

قرآن نگل - روستای نگل مریوان

در 65 کیلومتری غرب سنندج در مسیر جاده سنندج - مریوان ، در داخل مسجد روستای نگل قرآنی خطی از دوران گذشته وجود دارد که بنا بر اعتقادات مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلفه سوم به رشته تحریر در امده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است.

خط قرآن کوفی و دارای نقطه و اعراب و در قسمتی از شماره آیات طلاکاری شده و مزین به نقوش گیاهی می باشد. این قرآن در بین مردم جایگاه والایی دارد و همه روزه عده کثیری از نقاط دور دست برای زیارت قرآن به این روستا می آیند.







دریاچه سد قشلاق - سنندج

در فاصله 20کیلومتری شمال سنندج در مسیر جاده سقز روی رودخانه قشلاق سد مخزنی قشلاق احداث شده است . دریاچه پشت این سد 11 کیلومتر طول دارد و وسعتی معادل 934 هکتار را در بر می گیرد . این دریاچه محل مناسبی برای ورزش‌های آبی می باشد و جزو جاذبه های طبیعی سنندج به شمار می رود.







قلعه باستانی زیویه - سقز

قلعه باستانی زیویه در 55 کیلومتری جنوب شرقی سقز روی تپه ای نسبتا مرتفع که به محیط اطراف اشراف کامل دارد بنا شده و اکنون تنها بخش هایی از آن باقی مانده است. در مورد عظمت و اهمیت تپه زیویه مطالب بسیاری در کتاب ها نوشته شده است.

از حفاری‌های این تپه که اکثرا در گذشته و به صورت غیر مجاز بوده اشیای زیادی به دست آمده که یعضی از آنها در موزه های داخلی و بسیاری هم در موزه های خارج هستند.

از جمله اشیای به دست آمده قطعات عاج منقوش بوده که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آنها حک شده و از ارزش ویژه ای برخوردار است.

از روی چند قطعه از آنها، نقش برجسته آبیدر سنندج طراحی، بزرگ نمایی و ساخته شده است. گردنبند طلا و سر عقاب طلائی ا دیگر نمونه های اشیای کشف شده تپه زیویه هستند که از ارزش زیادی برخوردارند. آثار این تپه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.







قلعه باستانی قمچقای - بیجار

بقایای قلعه قمچقای در 45 کیلومتری بیجار قرار دارد . بنای این قلعه به سده های 8 و 9 قبل از میلاد می رسد . اطراف قلعه را دره های ژرف در بر گرفته که یک سوی آن مسلط به دره ای به نام دره شاهان است. این قلعه ظاهرا تا دوره‌های ساسانی و اسلامی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

در این قلعه سفال‌هایی از دوره اسلامی (قرن 6 و 7 قمری) به چشم می‌خورد. بیرون قلعه و در سمت شمال‌غربی، بقایایی از دیواره‌ها و تراس بندی‌ها دیده می‌شود. این پشته از طریق پلکانی که از سنگ کوه تراشیده شده با اراضی مرتفع شمالی مرتبط بود.

منطقه اورامان

یکی از مناطق زیبای استان کردستان، منطقه اورامان است که در شرق مریوان قرار دارد و دارای کوهستان‌های زیبا با پوشش جنگلی است.
رودخانه بزرگ سیروان، از این منطقه و دره اورامان عبور می‌کند و به رودخانه دیاله در عراق می پیوندد.

روستای اورامانات تخت در جنوب شرقى شهر مریوان قرار دارد که بوسیله جاده‌اى به طول 75 کیلومتر به شهر مریوان متصل مى‌شود.

این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند. زیرا معمارى آن همانند ماسوله است. حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر.

معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه کوهستانى رویاى پله‌هایى به سمت بهشت را متصور مى‌کند. خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانى ساخته شده است. مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانى شهرى بزرگ بوده و مرکزیتى خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه‌اى اورامان یاد مى‌کرده‌اند.

به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است.

تخت سلیمان - تکاب

تخت سلیمان تکاب به عنوان یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ تمدن ایران و جهان یکی از 4 اثر ملی ثبت شده کشور در فهرست آثار تاریخی جهان است.

این مجموعه فرهنگی - تاریخی به مساحت 124 هزار مترمربع که در ادوار مختلف محل سکونت مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغولها بوده در استان آذربایجان غربی قراردارد و به روایتی محل تولد زرتشت پیامبر می‌باشد.

قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخش‌های مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.

دریاچه زریوار - مریوان

دریاچه زریوار در 3 کیلومتری شمال باختری مریوان قرار دارد و از زیباترین میراث‌های طبیعی استان کردستان به شمار می آید. آب این دریاچه از چشمه های جوشان و رودخانه های چندی که به آن می ریزد، تامین می شود.

آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد.
طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.

این دریاچه با وسعت حدود 5/8 کیلومترمربع، در یک فرونشست محلی به نسبت باریک در پهنه سنندج تشکیل شده که دو سوی خاوری و باختری آن، به گسل طولی شمال باختری-جنوب خاوری محدود است.

وجه تسمیه زریوار و زریبار که هر دو در منطقه متداول است، به واژه زری که در زبان کردی به معنی دریاچه است، باز می گردد. پسوند دار و بار پسوند تشبیهی، و زریبار یا زریوار به معنی دریاچه وار است. درباره این دریاچه افسانه های متعددی وجود داد که مشهورترین آنها وجود شهری مدفون در زیر آب های دریاچه است.

آبشار بل - منطقه اورامان

در یکی از روستاهای منطقه اورامان و در مرز استان کرمانشاهان، روستایی به نام بل واقع است. درکنار این روستا، در جاده ای که به کوسه هجیج منتهی می‌شود، آبشاری زیبا وجود دارد که به عقیده کارشناسان دارای آبی عالی برای شرب است.

این آب با فشار زیاد و در حجم بسیار از شکاف کوهی بیرون می ریزد و عظمت و شکوه طبیعت را جلوه گر می سازد. این آب در مسیر خود به رودخانه سیروان می ریزد.







روستای پالنگان - کامیاران

پالنگان یکی از روستاهای دهستان «ژاو رود» از توابع شهرستان کامیاران است و در 47 کیلومتری شمال غرب این شهر قرار دارد. روستا در دامنه کوه و در 2 طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموما به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا است.

این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا ، دارای چشمه ها ، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.

این ناحیه یکی از مراکز مهم کردستان از دوره سلجوقی به بعد بود و بقایای قلعه پلنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار گرفته موید این امر است.







غار باستانی کرفتو - دیواندره

غار کرفتو در فاصله 60 کیلومتری از شمال دیواندره و در نزدیکی روستای یوزش باش کندی قرار دارد و از پر جاذبه ترین مکان های توریستی استان می باشد. غار کرفتو از غارهای طبیعی و آهکی است که در ادوار مختلف جهت استفاده و سکونت تغییر حالت داده شده و مهمترین ویژگی غار معماری صخره ای آن است که در چهار طبقه در دل کوه حفر شده است.

کتیبه‌ای یونانی بر سر در یکی از اتاق های طبقه سوم وجود دارد که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده است. در معماری این غار علاوه بر ایجاد اتاق ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق ها با هم مرتبط باشند و نور گیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده است.

غار کرفتو یکی از دیدنی‌ترین آثار بجا مانده از روزگاران پیشین است. این غار بر بالای یک کوه واقع است. غار کرفتو بخشی توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است. این غار دارای دهلیزهای بسیار تو در تو و اتاقهایی دست ساز در چندین طبقه است.

کتیبه تنگی‌ور - کامیاران

در 45 کیلومتری شمال غربی کامیاران بین روستای تنگی ور و یوزیدر روی صخره‌ای در دره تنگ، کتیبه تنگی‌ور به خط میخی و زبان آشوری حجاری شده است.

چهل چشمه

چهل چشمه از کوه های مرتفع کردستان است. این کوه دارای آبشارها و چشمه های بسیار زیبایی است و وجه تسمیه آن نیز حکایت از وجود چهل چشمه آب دارد. این کوه در منطقه خورخوره از شهرستان دیواندره قرار دارد و منطقه ای سردسیر و برف گیراست.

در این کوه می‌توان در تمامی سال برف را مشاهده کرد. این کوه یکی از سرچشمه های رودخانه جغاتو (جغتو) و سپید رود است و دارای چشمه سارهای فراوان و دامنه های سرسبز و زیبا است.

چشمه باباگرگر - قروه

در روستای بابا گرگر، در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه ای جوشان همیشه می خروشد که به آن دنگز می‌گویند. آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می شود. این چشمه پر آب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی درمی‌آید.

آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد ، رنگین است. ظاهراً این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سوء هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم مؤثر می افتد. این چشمه و امامزاده باباگرگر در کنار آن، از مکان های طبیعی و تاریخی استان محسوب می شوند.

سراب وینسار - قروه

یکی از چشمه های قدیمی شهرستان قروه، چشمه سراب است که با آب بسیار گوارا و عالی در داخل روستای وینسار از دل زمین بیرون می آید. در حقیقت روستای وینسار پیرامون این چشمه شکل گرفته است. این چشمه سال های سال است که تأمین کننده آب روستا، هم برای شرب و هم کشاورزی است.

اطراف چشمه اصلی سنگ چین شده و قدمت سنگ چین آن حدود دو تا سه قرن بر آورد شده است. تا حدود 30 سال پیش مردم روستا در ماه خرداد مراسم شکرگزاری و قربانی برای سراب، برگزار می‌کردند. در این مراسم ضمن قربانی کردن گوسفندان به جشن و شادمانی می‌پرداختند و احترام ویژه ای برای این چشمه قایل بودند.

سراب قروه

در بخش جنوبی شهر قروه سرابی طبیعی وجود دارد که یکی از تفرج گاه های مردم منطقه محسوب می شود. این سراب دارای آبی خوب و گواراست. به همین دلیل شهر قروه در کنار آن ایجاد شده است. بخشی از آب کشاورزی و مشروب قروه از این آب تأمین می شود.

آبشارکویله - مریوان

یکی از مکان های دیدنی استان کردستان، آبشارکویله است که در شهرستان مریوان و در مسیر جاده مریوان - سقز واقع است. این آبشار زیبا در فصل بهار از مکان ها دیدنی و زیبای منطقه محسوب می شود.

آبشار شلماش - سردشت

یکی از زیباترین مناظر طبیعی کردستان آبشار شلماش است.شلماش در ده کیلومتری شهر سردشت است. برای رسیدن به سردشت از سقز کافی است به سمت بانه حرکت کنید با چهل و پنج دقیقه رانندگی به بانه می‌رسید و از بانه به سمت سردشت حرکت کنید تا بعد از یک ساعت بعد از عبور از پل معروف سردشت به سمت شلماش حرکت کنید.

آبشار شلماش مخصوصا در بهار که حجم آب زیاد است یک منظره بی بدیع از بازی نور و آب و رنگین کمان پدید میاورد هوای فوق العاده مرطوب کنار این آبشار و خنکای دل انگیز آن وادارت میکند لختی بیشتر در صدای خروش آب و آبشار تامل کنی. لازم به یادآوری است که سردشت هم یک شهر مرزی است و کلی جنس قاچاق شده را می‌توانید در آن شهر بیابید. اجناسی از قبیل وسایل لوکس و سیگار و چای و ...

چشمه آب تلخ ( پیرصالح) - بیجار

چشمه آب تلخ در روستای قشلاق از شهرستان بیجار قرار دارد. علت نامگذاری این چشمه به علت تلخ بودن آب آن است. هر چند دلیل تلخ بودن آب این چشمه به روشنی مشخص نشده است، اما آب آن برای درمان بیماری های روماتیسمی مؤثر است.

چشمه کواز - کامیاران

این چشمه در50 کیلومتری شمال غربی کامیاران و در10 کیلومتری شمال غربی روستای پلنگان در دامنه کوه واقع شده است. آب این چشمه طعم گوگردی دارد و در محل جوشش آن از زمین، رنگ آب شیری است و خود نشان دهنده وجود مواد آهنی و گوگردی درآب است.

آب این چشمه در استخر کوچکی جمع می شود و از آن برای نوشیدن و نیز درمان بیماری‌های مجاری تنفسی، روماتیسمی و بیماری های جلدی استفاده می شود.

علاوه بر این چشمه‌ها می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

چشمه خاور آباد: این چشمه در جنوب شرقی چشمه سراب بیجار واقع است.
چشمه قم چقای: در 17 کیلومتری قم چقای در دهستان سیاه منصور شهرستان بیجار واقع است.
چشمه هفت آسیاب: در روستای شریف آباد از دهستان سیاه منصور واقع است.




 

شهلای تنها

عضو جدید
دریاچه زریوار مریوان
وجود دریاچه زریوار و نفوذ توده های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان ، تاثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارد ، رطوبت هوا و بارش های مناسب در این منطقه موجب ایجاد پوشش گیاهی زیبایی در این ناحیه شده است .
وجود دریاچه زریوار در میان جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه ها مختلف درختان جنگلی ، سرزمین با شکوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است .
دریاچه زریوار مریوان کردستان


شهرهای استان کردستان- دیدنی های استان کردستان-دریاچه زریوار مریوان کردستان




دریاچه زریوارتالاب آب شیرین زریبار (کردی: زرێبار) در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. این تالاب در طول جغرافیایی ′۸°۴۶ و عرض جغرافیایی ′۳۲°۳۵ و ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است. طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.
دریاچه زریوار مریوان کردستان






تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.
حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است. محیط تالاب حدود ۲۲، ۵کیلومتر و میزان متوسط بارندگی ۷۸۶ میلیمتر در سال است. رطوبت نسبی برابر ۴/۵۸ درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل ۱۹۰۰ میلیمتر گزارش شده‌است.
دریاچه زریوار مریوان کردستان





اکوسیستم تالاب زریوار

تالاب زریبار به ‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر می‌باشد. زریوار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوههای پوشیده از جنگل احاطه شده‌است. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیبها و نقاط مختلف آن خودنمایی می‌کند.
پوشش گیاهی زریوار
از پوششهای گیاهی دریاچه می‌توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای می‌توان به گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.
دریاچه زریوار مریوان کردستان





آبزیان دریاچه زریوار
گونه‌های بومی: سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا (در حال حاضر این گونه‌ها در دریاچه یافت نمی‌شوند) گونه‌های غیربومی: ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک اشاره کرد. ضمناً یک گونه مارماهی، ۵ گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون شناسایی شده‌است. در خصوص گونه‌های وارداتی اخیر توسط سازمان شیلات و آبزیان می‌توان به گونه ماهی Gambosia siaaffinhs از خانواده poecilidae و یک گونه میگوی غول پیکر آب شیرین اشاره کرد.
دریاچه زریوار مریوان کردستان





پرندگان دریاچه زریوار
در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می‌کنند که از این تعداد تقریباً ۱۴ گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند. اردک سرحنایی و سرسبز (Anos platyrhynchos)، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ (Podiceps cristafus) و کشیم کوچک (Tachybaptus ruficolis)، کاکائیها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار، و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالالا به شمار می‌آیند.پستانداران
سگ آبی، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز و نوعی گربه وحشی (Filis catus) است.
لازم به ذکر است که گونه‌های یاد شده به ویژه پرندگان، همهٔ پرندگان تالاب را شامل نشده بلکه شامل پرندگانی است که بصورت اکثریت بوده و برای افراد قابل مشاهده و تشخیص‌اند که این خانواده‌ها در طبقه‌بندی تالاب‌ها حائز اهمیت می‌باشد.
گونه‌های غیر بومی برای تولید آبزیان، فعالیت به ظاهر مفیدی است که پیامدهای آن زیاد جلب توجه نمی‌کند. در حالیکه در نابودی گونه‌های بومی و کاهش ارزشهای تالابی نقش موثری دارد. سیاستگذاری‌های درست تصمیم گیران و دادن اهمیت به تالابها با تکیه بر مسائل فرهنگی، اجتماعی نقش بسزایی در این زمینه می‌تواند ایفا نماید.
همچنین وجود نیلوفر های آبی با گل های سفید در کنار های دریاچه و علف های هفت بند و نی های بلند در قسمت جنوب شرقی دریاچه منظره ای رویایی به زریوار بخشیده است .

دریاچه زریوار مریوان کردستان





نکته قابل توجه دیگر در مورد زریوار این است که هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب دریاچه از ذوب شدن برف های کوه های اطراف و تعدادی چشمه های خودجوش در کف دریاچه تامین می شود .در زمستان به علت برودت هوا و همچنین شیرینی آب دریاچه یک لایه یخ ، سطح دریاچه را به طور شگفت انگیزی می پوشاند ، ولی نزدیک به 60 نقطه در این دریاچه یخ نمی زند و آن هم محل قرار گرفتن همین چشمه های خودجوش دریاچه است و این گونه است که می توان در زمستان به وجود این چشمه ها که عامل تامین کننده آب زریوار هستند پی برد .از آنجا که تنوع اقلیمی همراه با سایر شرایط مناسب از جاذبه های مهم در صنعت جهانگردی و گردشگری به شمار می رود ، زریوار تمام شرایط برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را داراست که با معرفی بیشتر زریوار به گردشگری ، در این زمینه نیز این دریاچه شاهد رونق بیشتری خواهد بود .زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می کند . همچنین صید ماهی به واسطه وجود انواع ماهیان خوراکی از جمله سیاه ماهی خالدار ، سیاه ماهی معمولی ، کپور معمولی ، و مار ماهی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یکی از تفریحات پر طرفدار در این منطقه به شمار می رود .تنوع اقلیمی و شرایط مناسب دریاچه برای زندگی پرندگان بومی و مهاجر در فصل های مختلف ، محیطی مناسب را برای زیست این پرندگان به وجود آورده است ، کع از جمله این پرندگان می توان به فلامینگو ، پلیکان ، اردک سبز و پرستوی دریایی اشاره کرد .
 

شهلای تنها

عضو جدید
سقز

این شهرستان در شمال غربی سنندج و هم مرز با استان آذربایجان غربی است.
ریشه کلمه سقز (ساکز) می باشد که به قوم سکاها نسبت داده می شود.
این شهر یکی از شهرهای باستانی استان است که در طول تاریخ پیوسته در معرض
حملات دولت آشور و روم باستان بوده و بیشتر آثار آن زیر خاک مدفون می باشد.
مهمترین جاذبه گردشگری شهرستان سقز:

1- قلعه باستانی زیویه:

قلعه (کاخ دژ) باستانی زیویه بروی یکی از کوهای نسبتا مرتفع در 55 کیلومتری جنوب
شرقی شهر سقز در روستای زیویه واقع شده و حدود 700 سال پیش از میلاد در دوره
حکومت اقوام ماد و ماننائی ساخته شده است زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر آثار
هنری یکی از شاخص ترین و با ارزش ترین مکان های دوره تاریخی محسوب می گردد طی
چند فصل کاوش های علمی و باستانشناسی که سال 1354 تا سال 1380 ادامه یافت
نتایج قابل توجهی در زمینه شناخت معماری آن به دست آمد از جمله اشیاء به دست آمده
از این کاوش ها ، قطعات عاج منقوش بود که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آن
حک شده و از ارزش ویژه ای برخوردار هستند. از روی دو نمونه از آن ها، نقش برجسته آبیدر
سنندج طراحی، بزرگنمایی و ساخته شده است. این قلعه عظیم شامل سالنها، حیاط ها،
اتاق های متعدد، تالار ستون دار، انبار غله ورودی اصلی با پلکان سنگی و سایر قسمت های
مختلف است از مهمترین اشیاء به دست آمده می توان به سر عقاب طلائی، گردنبند طلایی
اشاره کرد که در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

2- مجموعه کاروانسرا و بازار قدیمی سقز:

این مجموعه در مرکز اصلی شهر شامل بقایایی از راسته های بازار قدیمی سقز به جای مانده است
با توجه به احداث مراکز تجاری در مجاورت آن همچنان به عنوانی یکی از مراکز تجاری اصلی شهر محسوب می گردد.

3- مسجد دومناره:

این مسجد در خیابان امام و در بافت قدیمی سقز واقع شده است تاریخ دقیق ساخت آن
مشخص نیست ولی اهالی محل ساخت آن را به شیخ حسن مولاناآباد از علمای سابق مذهبی
منطقه نسبت می دهند که احتمال دارد در اواخر دوره ی افشاریه و اوایل زندیه ساخته شده باشد.
مسجد دارای شبستانی به چهار ستون قطور چوبی به نشانه چهار خلیفه اهل سنت است در
ضلع جنوب غربی، ایوان ستون دار ساخته شده که فرم مخصوص مساجد منطقه کردستان را تداعی
می کند. در بالای مسجد دومناره قرار دارد و به همین دلیل به مسجد دو مناره شهرت پیدا کرده است.

4- دریاچه سد شهید کاظمی( دریاچه زرینه رود ):

این دریاچه در 62 کیلومتری شمال شهر سقز و بین شهرستان های سقز و بوکان قرار گرفته است
و طول متوسط آن 6 کیلومتر است آب دریاچه از رودهای زرینه رود، خورخوره، سیمینه رود و چم سقز
تامین می شود این دریاچه از جاذبه های طبیعی استان محسوب می گردد. روستاهای اطراف دریاچه
به ویژه روستای قلندر از روستاها ی گردشگری محسوب می شود.
 

شهلای تنها

عضو جدید
بانه شهری با جاذبه‌های گردشگری

بانه یکی از غربی‌ترین شهرهای استان کردستان است که علاوه بر داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی به‌واسطه ارائه اجناس خارجی در بازار این شهر به یکی از مناطق گردشگر پذیر استان کردستان تبدیل شده است.










، وقتی که به پایان سال نزدیک می‌شویم بحث سفر میان خانواده‌ها گرم می‌شود، در این میان انتخاب مکان سفر یکی از اصلی‌ترین این بحثها است که وجود جاذبه‌های گردشگری و هم‌خوانی این جاذبه‌ها با سلیقه افراد می‌تواند در انتخاب مکان سفر نقش اصلی را ایفا کند.
بانه از شهرهای غربی استان کردستان است که تنها چند کیلومتر با کشور عراق فاصله دارد و در سال‌های اخیر به قطب گردشگری استان تبدیل شده است و سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از جای جای ایران اسلامی است.
کوه‌های سرسبز و بلندقامت بانه از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند، دوزین و بابوس از جمله کوه‌های بانه هستند و نماد این زیبایی را می‌شود در کوه آربابا این شهر یافت، کوهی که از شهرت زیادی هم برخوردار است، شهر بانه هم در دامنه آن بنا شده است.
بانه همچنین دارای سه قرآن تاریخی است که به‌همت اداره میراث فرهنگی در سالهای اخیر مرمت شده‌اند، این قرآن‌ها در روستاهای شوی و نجنه و هفت‌تاش قرار دارند و هم اکنون برای بازدید و زیارت علاقه‌مندان به آثار تاریخی و مذهبی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.


زیارتگاه پیرمراد نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری بانه است که در دامنه کوه آربابا بنا شده است و در سال‌های اخیر هم با بهبود سازی فضای اطراف این مقبره متبرک توسط مسئولان سبب شده هرروز میزبان عاشقان خاص خود چه از داخل و چه خارج از بانه باشد.
بانه همچنین میراث‌دار یکی از قدیمی‌ترین صنایع کردستان است، صنعت شالبافی که در واقع شهر آرمرده مهد این هنر زیبا و اصیل کُردی به حساب می‌آید و هنوز هم بیش از 40 مغازه و کارگاه کوچک مشغول این حرفه هستند و قرار است در سالهای آتی با بهره‌برداری از کارگاه بزرگ آموزشی این هنر در آرمرده گام بزرگی در راستای حفاظت از آن برداشته شود.


روستای شوی بانه و همچنین منطقه سرسبز نجنه هم از روستاهای گردشگر پذیر بانه است که می‌تواند در فراهم کردن لحظات خوب برای مسافران بسیار تأثیرگذار باشد.
این شهر دارای مناطق نمونه گردشگری دیگری هم هست که پارک دکانان، منطقه سورین، روستای بویین، چشمه آب‌گرم سالوک و دریا‌چه طبیعی الوت از جمله این موارد است که هرکدام در نوبه خود از زیبایی و صفای خاصی برخوردار هستند.


اما در این میان نمی‌شود از بانه سخن به میان آورد و به پاساژهای لوکس و فروشگاه‌های بزرگ آن اشاره نکرد، در بانه بیش از 60 پاساژ وجود دارد که می‌توان گفت به اولین جاذبه گردشگری این شهر تبدیل شده است.
قیمت پایین اجناس کنار تنوع بسیار زیاد آنها از مهمترین ویژگی‌های اجناس ارائه شده در پاساژهای شهر بانه است.
 

شهلای تنها

عضو جدید
جاذبه‌های گردشگری کامیاران
کامیاران یکی از شهرستان‌های کردستان و دارای جاذبه‌های گردشگری مشهور و زیبایی همچون روستای شگفت‌انگیز پالنگان، کتیبه باستانی و نقش برجسته تنگی‌ور است.



به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران، شهرستان کامیاران با ارتفاع 1440 متر از سطح دریا در جنوب استان کردستان و در فاصله 70 کیلومتری جنوب سنندج و مابین مرکز دو استان کرمانشاه و کردستان واقع است.قسمت اعظم کوه بزرگ شاهو با ارتفاع 3 هزار و 390 متر به عنوان مرتفع‌ترین نقطه استان و همچنین رودخانه خروشان سیروان در این شهرستان واقع شده است.کامیاران به عنوان کلید ورودی ارتباطی و اصلی استان‌های جنوبی به منطقه غرب و شمال شرقی از اهمیت بالایی برخوردار است.کامیاران دارای تفرجگاه‌های قابل توجه‌ای بوده که مهم‌ترین آنها شامل، رشته کوه شیرین‌سوار، باغ شیخ عمر در پالنگان، دره باشکوه تنگی‌ور، منطقه دیدنی شیلات پالنگان، نقاط زیبای حوالی روستای نیر و تنگی‌سر، روستاهای نشور تا دامنه کوه عوالان رودخانه کاوه‌‌ رود و دریاچه سد عظیم گاوشان و غیره است.این شهر به علت اعتقادات بالای مردمش دارای تکایای مشهوری از جمله، تکایای شیخ راغب حسامی، شیخ اسماعیل حسینی و تکیه خلیفه حسین را دارد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.کامیاران به علت وجود باغ‌های فراوان در روستاهای اطراف در زمینه تولید محصولات باغی همچون گردو، زردآلو، انار و بادام که جزو میوه‌های صادراتی به داخل و خارج هستند از جایگاه خوبی برخوردار است، بخش اعظم توت‌فرنگی به عنوان میوه فصل استان در باغات این شهرستان تولید می‌شود و بعد از برداشت به سایر مناطق داخلی و خارجی استان صادر می‌شود.کامیاران به علت وجود مراتع مناسب در این شهرستان و اهمیت دامداری آن به عنوان مهم‌ترین تولیدکننده خامه قالی در استان شناخته شده است به طوری که بیشتر استان‌های تولیدکننده فرش دستباف برای تهیه خامه طبیعی فرش به مراکز تولید و فروش خامه طبیعی در این شهرستان مراجعه می‌‌کنند.کامیاران دارای جاذبه‌های گردشگری مشهور و زیبایی همچون روستای شگفت‌انگیز پالنگان، کتیبه باستانی و نقش برجسته تنگی‌ور، زیارتگاه حضرت عکاشه، زیستگاه بکر شاهو، دریاچه سدگاوشان و رودخانه خروشان سیروان و جاذبه‌های بسیار دیگری است.پالنگان یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای دهستان ژاورود و از توابع کامیاران است که در 47 کیلومتری شمال غرب این شهرستان واقع است. این روستا در دامنه کوه و در دو طرف دره منتهی به رودخانه تنگیور که به رودخانه سیروان منتهی می‌شود با زیبایی خاصی به دو قسمت تقسیم شده است.





معماری زیبا و بافت پله‌کانی، وجود بالغ بر 25 چشمه جوشان که اکثر آنها چهار فصل هستند، مجاورت با کوه‌های سر به فلک کشیده، وجود قلعه‌های تاریخی که مراکز مهم حکومت پادشاهان در طول تارخ بوده از دیگر جاذبه‌های این روستا است.کتیبه و نقش برجسته تنگی‌ورکتیبه و نقش برجسته تنگی‌ور یا سنگ نوشته اورامان در 45 کیلومتری شمال غرب کامیاران واقع است در این کتیبه که بر روی صخره‌ای مرتفع بر فراز کوه زینانه با 50 سطر خط میخی به زبان آشوری باستان، همراه با نیم تنه مردی در لباس پادشاهی با طول 150 سانتی‌متر و عرض 35 سانتی‌متر در دل صخره حجاری شده است.این کتیبه متعلق به ساراگن دوم پادشاه آشور است که احتمال داده شده که نیم تنه حجاری شده مربوط به شخص ساراگون دوم باشد که طبق نظر تاریخ‌نگاران برجسته ایران قدمت این کتیبه و نقش برجسته به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد.علاوه بر اهمیت این کتیبه از لحاظ تاریخی، منطقه استقرار آن از لحاظ طبیعت‌گردی بسیار مهم است، زیرا وجود آبشارهای طبیعی و فراوان دره تنگی‌ور و مجاورت آن با روستای پالنگان و زیارتگاه حضرت عکاشه بر اهمیت و زیبایی آن افزوده است.زیارتگاه حضرت عکاشهزیارتگاه حضرت عکاشه در 45 کیلومتری شهرستان کامیاران در روستای کاشتر واقع شده است، این جاذبه مذهبی و گردشگری آرامگاه یکی از اصحاب پیامبر اسلام(ص) به نام معی‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه ابن حسین اسدی است، وی اهل مدینه، حافظ کل قرآن و از انصار حضرت رسول خدا بوده است که مفتخر به بوسیدن مهر نبوت رسول خدا شده و با سینه سرشار از ایمان به فیض شهادت در راه خدا دست یافته است.





زیستگاه شاهوزیستگاه شاهو یا کوهستان رفیع و عظیم شاهو با ارتفاع 3 هزار و 390 متر بلندترین نقطه استان کردستان است که روستاهای بسیاری در دامنة آن قرار گرفته‌اند. هر ساله تعداد زیادی کوهنورد از داخل و خارج استان به این کوه زیبا صعود می‌کنند. ارتفاع، گستردگی و میزان بارندگی بیش از 800 میلی‌متری در سال موجب شده در این منطقه تاکنون بالغ بر 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار، 17 گونه خزنده و 242 گونه گیاهی شناسایی شود.دریاچه سد گاوشان از دیگر جاذبه‌های گردشگری کامیاران است که در 45 کیلومتری شهر کامیاران در نزدیکی روستای گاوشان قرار دارد دره و کوه‌های اطراف این دریاچه زیبا موجب شده سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود دعوت کند.بنچاق اورامانبنچاق اورامان «هورامان» در غاری در دره تنگیوراز توابع کامیاران پیدا شده و شامل سه سند معامله مربوط به فروش تاکستان است که دو سند آن به خط و زبان یونانی با تاریخ سلوکی است و سند سوم به خط و زبان پارتی با تاریخ اشکانی است که بر روی پوست آهو نوشته شده‌اند. این بنچاق به سال 120 قبل از میلاد مسیح تعلق دارد و در سال 1305 کشف شده است. لازم به ذکر است در حال حاضر این بنچاق در موزه برلین نگهداری می‌شود و 20 نسخه دیگر این قرارداد به خط یونانی است.تپه تیانهاین تپه در 26 کیلومتری غرب کامیاران واقع شده و به دلیل کشف سفال‌های منقوش پیش از تاریخ در آن بسیار حائز اهمیت است، در گمانه‌زنی این تپه، 6 طبقه استقرار یافته تخمین زده شده که در هر طبقه آن آثاری از یک دوره تاریخی یافت شده است که قدیمی‌ترین این آثار مربوط به طبقه ششم که تاریخ آن به هزار ه چهارم و اواخر پنجم پیش از میلاد مسیح یعنی بالغ بر 7 هزار سال پیش برمی‌گردد.تپه توبره ریزهاین تپه در یک کیلومتری جنوب شهر کامیاران واقع شده است که آثار کشف شده در آن با قدمتی بیش از 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح قدیمی‌ترین آثار تاریخی در استان محسوب می‌شود که معرف عصر مس در منطقه کردستان است، آثار این تپه با آثار "تپه حصار دامغان" قابل مقایسه بوده و دارای پنج دوره استقرار از هزاره سوم پیش از میلاد تا قرن 7 و 8 (ه.ق) تشخیص داده شده است.چشمه گوازدر 50 کیلومتری شمال غربی کامیاران در استخر کوچکی در دامنه کوه واقع شده است، که از آن برای نوشیدن و درمان بیماری‌های تنفسی، رماتیسمی و بیماری‌های جلدی استفاده می‌شود. طعم گوگردی و رنگ شیری این آب نشان از وجود مواد آهنی و گوگردی در آن دارد.



زیارتگاه شیخ عباس کومائین واقع در روستای کومائین در 45 کیلومتری شمال شرقی کامیاران، ارتفاعات آوالان واقع در روستای نشور با صعود سالانه گروه‌های کوهنوردی، زیارتگاه و آب شفابخش مشهور به بایس‌پرنه در کیلومتر 3 جاده کامیاران به سنندج از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان کامیاران است.
 

شهلای تنها

عضو جدید
جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی شهرستان دیواندره






شهر دیواندره مرکز شهرستان دیواندره در فاصله 99 کیلومتری شمال
سنندج و در مسیر
جاده سنندج به سقز قرار گرفته است شهر دیواندره امروزی در یک دهه قبل به شهرستان
تبدیل شده است. قسمت وسیعی از این شهرستان را دشت مرتفع اوباتو فرا گرفته، ارتفاع
این دشت از سطح دریا 2200 متر است. همترین جاذبه های گردشگری شهرستان دیواندره:


1- غار باستانی کرفتو:

این غار در 67 کیلومتری شمال شهر دیوانده قرار گرفته است غار کرفتو جزو زیباترین و با اهمیت ترین
غارهای طبیعی و دست ساز ایران محسوب می شود که در ادوارمختلف مورد استفاده و سکونت
انسان بوده و طی این دوره ها جهت سمونت تغییر حالت داده و فضاهایی به صورت معماری و
صخره ای در 4طبقه و در دل کوه حفر شده است به دلیل وجود کتیبه ای یونانی بر سر درب یکی از
اتاق های طبقه سوم از آن به عنوان معبد هراکلس (هرکول ) نام می برند. ستون فقرات غار 750 متر
طول دارد و درون غار فضاها و راهروها و دالان های متععدی را به وجود آورده اند که در میان غارهای
دست کن انسان از معماری کاملی برخوردار است این غار مهمترین جاذبه تاریخی قابل بازدید استان
می باشد که موقعیت کم نظیر آن در مجاورت سایر سایت های تاریخی مانند قلعه باستانی زیویه و
مجموعه تاریخی تخت سلیمان موجب شده است که این اثر مورد توجه و بازدید گردشگران قرار گیرد
در این مجموعه تسهیلاتی مانند پارکینگ، سکو های استراحت، سرویس بهداشتی، پایگاه پژوهشی
میراث فرهنگی و سایت اطلاع رسانی گردشگران وجود دارد.

2- کوهستان چل چمه(چهل چشمه):

این کوه در فاصله 64 کیلومتری غرب شهرستان دیواندره قرار گرفته است روستای تبت محل
تجمع کوهنوردان در دامنه این کوه قرار گرفته است قله بلند این کوه شه نشین نام داشت
و ارتفاع آن 3173 متر می باشد در مسیر صعود به این کوهستان چندین آبشار زیبا به همراه
چشمه های بی شمار و رودخانه های کوچک وجود دارد که مناظر بسیار بدیعی را به وجود
آورده اند. رودخانه قزل اوزن از این کوه سرچشمه می گیرد این کوهستان محل رشد گیاهان
دارویی و غذایی و قارچ های خوراکی می باشد و هر ساله تعداد زیادی از گروه های کوهنوردی
به این کوه صعود می نمایند.

3- منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو:
این منطقه به مساحت 24000 هکتار در 16 کیلومتری شمال دیواندره زیستگاه مناسبی جهت گونه پرنده
حمایت شده و رو به انقراض میش مرغ می باشد.

 

شهلای تنها

عضو جدید
جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی شهرستان دهگلان -


شهرستان دهگلان با وسعتی معادل 2050 کیلومتر مربع بالغ بر 60 هزار نفر و با مرکزیت شهر دهگلان در موقعیت طول جغرافیایی4725، عرض جغرافیایی3517 از نصف النهار گرینویچ و در ارتفاع1810 متر نسبت به سطح دریا بر روی جاده همدان - سنندج قرار گرفته است. دهگلان دارای آب و هوای نسبتا سرد و نیمه خشک بوده که رودخانه های دهگلان و طهماسبقلی از داخل آن می گذرد. شهرستان دهگلان در سال 1387 به صورت شهرستان مستقل درآمده است. ساکنین این بخش به زبان کردی تکلم می کنند و از لحاظ اعتقادی نیز تماما مسلمان و پیرو امام شافعی هستند.


1- مقبره شیدای نازار در کوه شیدا:

این بنای تاریخی بر روی کوهی به نام کوه شیدا در ضلع شمال شرقی ر

روستای ظفرآباد از توابع شهرستان قروه در فاصله 25 کیلومتری شهر دهگلان قرار دارد. بنای مقبره در بلندترین نقطه کوه شیدا واقع شده است که از هر جهت قابل روئیت است این بنا دارای پلان مربع است. حدود 9 متر ارتفاع دارد و از آجرهای قرمز رنگ به ابعاد 5*22*22 سانتی متر و قوسهای سلجوقی ایلخانی ساخته شده است. البته تاریخ احداث ساختمان به طور دقیق مشخص نیست ساختمان دارای مدخلی روی به شرق است. فضای داخلی شامل گچکاری و طاقچه های اطراف داخل آن و قوسهای پاتو و شبدری و وجود گچ زبره حاصل ابتکار استاد کاران آن دوره است در کتاب تحفه ناصری آمده در این بنا سبحان وردی خان جد امان الله خان بزرگ والی کردستان معاصر نادر افشار مدفون شده است. این ساختمان یاداور ساختمان های پیش از اسلام است که همانند چهار طاقیهای قدیمی است. این شیدا را شیدای نازار هم می گویند. تاریخ احتمالی تعمیر و مرمت مقبره شیدا احتمالا سال 1167هجری باشد که فرد فوق الاشاره را در مقبره دفن کرده اند.

2- شیطان بازار
محدوده ای دارای سنگ های آهکی که بر اثر عوامل طبیعی، آب و باران به صورت اشکال مختلف شبیه به انسان و حیوان درآمده است که در 2 کیلومتری شمال غرب کوه شیدا قرار گرفته است.

3- کوه سرمه علی

این کوه در 9 کیلومتری جنوب شهر دهگلان واقع شده است.
 

شهلای تنها

عضو جدید



استان کردستان با گستردگی 28.203 کیلومتر مربع در غرب ایران قرار دارد. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است. کردستان مکان و سرزمین کردهاست. بر اساس اسناد تاریخی کلمه کردستان برای اولین بار بطور رسمی در دوران سلجوقیان بکار رفته است. مرکز این استان، شهر سنندج است. شهرستان‌های این استان عبارتند از: بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و مریوان.




كردستان بخشی از سرزمینی است كه تحت حكومت مادها اداره می‌شده است. بر اساس برخی بررسی‌های تاریخی كردها یكی از مشتقات مشهور نژاد آریایی هستند كه از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از شرق به ایران وارد شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ارومیه مهاجرت کرده‌اند.





مركز استان كردستان شهر سنندج است كه در فاصله ۵۲۰ كیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد كه بنیاد جدید آن در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان خان اردلان پایه گذاری شد.





در تقسیمات روزگار صفویه، كردستان ولایتی است كه از ولایت كرمانشان جدا و شامل چهار حاكم نشین خورخوره، جوانرود، اورامان و الكاء بانه بود.




بیش‌تر جنگل‌های استان کردستان در اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال ایران در درجه دوم اهمیت قرار دارد. در حال حاضر جنگل‌های استان به صورت درختچه و بوته‌های پراکنده درآمده‌اند. معروف‌ترین درختان جنگلی این جنگل‌ها بلوط، گلابی، گردو، سیب وحشی، پسته وحشی، زالزالک، آلبالو جنگلی، نارون، افرا و درخت‌هایی مانند گز و بید وحشی در کنار رودخانه هستند.




استان كردستان با داشتن اقلیم منحصر به فرد تنوع زیستی زیبایی را (گیاهی و جانوری) در خود جای داده است. آب و هوای استان دارای ویژگی‌های اقلیم معتدل سرد است. وجود ارتفاعات و دره‌های ژرف و وزش باد غربی پوشش‌های گیاهی غنی و متنوع و زیبایی را در كردستان به وجود آورده است.



ارتفاعات، دامنه‌ها و رشته کوه‌های متعدد استان کردستان از دیگر قابلیت‌های تفرجگاهی آن به شمار می‌آیند. رشته کوه‌های غرب کشور به صورت رشته‌هایی موازی، تمامی پهنه استان را در بر گرفته‌اند و محدوده طبیعی آن را تشکیل می‌دهند.




آب و هوای استان در ناحیه شمالی آب و هوای نسبتا سرد و در نواحی جنوبی معتدل كوهستانی است. کردستان دارای فلات‌های مرتفع و خشك و دشت‌های حاصلخیز مانند دشت مریوان، دشت اوباتو، دشت ئیلاق یا دهگلان، دشت قروه و دشت كامیاران است.




مراتع و فضاهای گردشگری زیادی در این استان وجود دارد كه در فصل‌های بهار و تابستان بهترین آب و هوا را داشته و زیبایی طبیعت آن زبانزد خاص و عام است.




پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در ۴۷ کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگیور قرار دارد. این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.




نقاط دیدنی و جذاب شهرستان کامیاران عبارت‌اند از روستای تاریخی پالنگان، دریاچه سد گاوشان، تفریح‌گاه جنگلی کوبگار، چشمه آب معدنی بایسپرنه، داریمام، کتیبه باستانی تنگی ور، تپه تیانه، تپه توبره ریز، نقش برجسته و سنگ نبشته اورامان، چشمه آب معدنی گواز، رودخانه تنگی ور، مقبره شیخ عباس کومائین، مقبره حضرت عکاشه.




عمارت آصف وزیری (موزه خانه کُرد) یکی از عمارات زیبای سنندج است که در دوره صفویه بنا شده است. این بنا دارای سبک معماری زیبا و منحصر به فردی است که در گچ بری‌ها، ارسی‌های قدیمی، سنگ‌های تراشیده، آجرهای تراش و طاق‌هایی هلالی و جناقی آن نهایت مهارت به کار برده شده است.




در م‍ی‍‍ان‌ ن‍ق‍‍اط دی‍دن‍‍ی‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ ک‍ردس‍ت‍‍ان‌، شهر م‍رز‌ی‌ م‍ری‍و‌ان‌ و دری‍‍اچ‍ه‌ زریوار آن‌‌ ش‍ن‍‍اخ‍ت‍ه‌ ش‍ده هستند. ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه ‌ت‍وری‍س‍ت‍‍ی‌ و ج‍ذ‌اب ‌در ف‍‍اص‍ل‍ه ‌۱۲۵ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ش‍م‍‍ال‌‌غ‍رب‍‍ی‌ س‍ن‍ن‍دج‌ م‍رک‍ز ‌اس‍ت‍‍ان‌ ک‍ردس‍ت‍‍ان‌ و در ف‍‍اص‍ل‍ه ‌۲۰ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ م‍رز م‍ش‍ت‍رک‌‌ ای‍ر‌ان‌ ب‍‍ا ع‍ر‌اق ‌و‌اق‍‍ع ‌ش‍ده ‌‌اس‍ت.




روستای اورامانات: اورامانات به معنی سرزمین اهورایى نام منطقه‌ای کوهستانی در استان کردستان ایران و عراق با دره‌های پرپیچ ‌و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است. خانه‌هاى روستای اورامانات با سنگ و اغلب به صورت خشكه و به صورت پلكانى ساخته شده است.




جشن‌ها و آيين‌هايی‌ كه ‌در ميان‌كردان ‌مرسوم ‌است در برگيرنده‌ جشن‌های ‌مذهبی‌، قومی ‌و باستانی است‌ كه ‌ريشه ‌در باورهای ‌كهن‌ مردم ‌دارد و اغلب‌ تاريخی ‌و پاره‌ای ‌اسطوره‌ای هستند‌.




روستای سلین‌، یکی از روستاهای زیبای هورامان کردستان ایران است. روستای سلین دارای بافتی کمانی است که الگوی ساخت آن از روی رودخانه‌ی سیروان که در پایین این روستا جریان دارد برگرفته شده است.





زیبایی‌های کردستان







لاله‌زارهای کردستان






نمایی از شهر سقز


 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
مرسی شهلا بانو استان زیبایی دارین........من تا به حال یک بار به کردستان و شهرهای بانه و سقز و سنندج رفتم.......خیلی خوش گذشت.ممنون بابت تاپیک زیباتون:gol::):w27:
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب اينهمه تعريف و تمجيد كردي دعوتمون كن بيايم شهرتون ؟
ببرمون اينجاها بگردونمون
 

شهلای تنها

عضو جدید
خوب اينهمه تعريف و تمجيد كردي دعوتمون كن بيايم شهرتون ؟
ببرمون اينجاها بگردونمون

در خدمتم هر وقت دوست داشتین واقعا از ته دل میگم بیاین ساخت یکی از فیلمام احتمالا اورامان تخت باشه از مراسم آئینیشون اون عکسی که مردا موهاشون بلنده و مردم دف میزنن هر وقت کلیک خورد دعوتتون میکنم
 

شهلای تنها

عضو جدید
سلام مرسی از دعوتت دوست عزیزم...
من دقیقا الان تو کرمانشام خیلی باصفاس خدایش چند روزه مهمون کرد زبانان عزیز هستم
واقعا خوش میگذره اینجااااااا

خواهش میکنم
خوش بگذره سوغاتی یادت نره واسه بچه های باشگاه بیاری
 

tvbea

عضو جدید
شهر بسیار زیبایی هستش اومدم شهرتون
ولی این همه زیبایی که شما اینجا آوردین رو نرفتم
متاسفانه
 

بانوی باران

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شهلا جان واقعآ ممنون...........دست خوش رفیق, عالی بودن...............من به اکثر شهرهای کردستان رفتم واقعآ جاهای زیبایی هستن..........

و تو شهر سنندج هم اون مجسمه رو دیدم و به پارک زیبای آبیدر هم رفتم که واقعآ جای با صفایی بود.............

راستی شهلا جان تو پست 9 چرا موهای مردا اونطوری بود؟؟؟
 

Adnan175

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهلا جان واقعآ ممنون...........دست خوش رفیق, عالی بودن...............من به اکثر شهرهای کردستان رفتم واقعآ جاهای زیبایی هستن..........

و تو شهر سنندج هم اون مجسمه رو دیدم و به پارک زیبای آبیدر هم رفتم که واقعآ جای با صفایی بود.............

راستی شهلا جان تو پست 9 چرا موهای مردا اونطوری بود؟؟؟

داشت میرقصید عزیزم!!!
 

Similar threads

بالا