شهرک چینی، فراتر ازحد تصور از آب درآمد!

reza-tak

عضو جدید
شهرک چینی، فراتر ازحد تصور از آب درآمد!


ساختمان های تجاری - مسکونی شنگدو همه روزه پذیرای توریست ها و شهروندان چینی می باشند.



به گزارش «معماری نیوز» شاهکار بدیع استیون هال در قسمت مرکزی شهر چنگدو (چین) که موضوع این گزارش را به خود اختصاص داده مجموعه ساختمان هایی هستند با اشکال هندسی متفاوت که می توان نام (بلوک های متخلخل) را به آنها نسبت داد.

ساختمان هایی با ورودی های شش پایی و نمایی از بتن سفید و شیشه. جالب است بدانید این پروژه ی 3.000.000 متر مربعی شکل، هیبت خاص خود را از توزیع نور گرفته است! از آنجایی که حداقل نور خورشید را از زوایای هندسی خود به محیط پیرامونش منتقل میکند.


نحوه طراحی این ساختمان های مسکونی به نوعی است که در دل خود میادین عمومی را نیز در بر دارد، چرا که یک فضای عمومی شهری با ترکیبی از عملکرد های متفاوت را اجرا کرده اند.

برای نمونه میتوان به بخش وسیع عمومی آن که در قسمت مرکزی بین ساختمان ها و به شکل سه دره که الهام گرفته از سروده ی دو-فو شاعر نامی چینی است اشاره کرد. این قسمت را حوضچه ها و فواره های مخصوصی که هر کدام بر پایه ی زمان بندی های تقویم سال چینی مورد استفاده قرار میگیرند تزیین کرده اند.

از دلایل عمده ای که این حجم عظیم از مردم را در این مستطیل شهری گرد آورده و به عبارتی آن را به یک شهرک عمومی تبدیل کرده است، برخورداری از فروشگاه هایی ست که از دو طرف به خیابان باز می شوند.


به گزارش «معماری نیوز» همچنین مجسمه هایی با هدف یادآوری تاریخ در گوشه هایی از این شهرک مدرن قرار داده شده اند که از دیگر خلاقیت های «استیون هال» با همکاری معمار و هنرمند مشهور «لبس وودز» و همچنین مجسمه ساز چینی «هان می لین» می باشد.

این بلوک های متخلخل برای تامین گرما و سرمای مورد نیاز خود در زمستان و تابستان از حدود 468 منبع زیر زمینی و همچنین حوضچه های میدانی که از آب بارانی بازگردانده شده پر میشوند بهره میبرند. این در حالی است که چمن ها و گل هایی که اطراف این برج ها را تزیین کرده اند نیز خنکی طبیعی را در ماه های داغ تابستان به محیط عرضه می کنند.

به کار بردن هوشمندانه ی تجهیزات کارآمد برای مصرف صحیح انرژی، این پروژه ی عظیم را به سمت جوایزی همچون LEED gold،در زمینه ی مدیریت منابع و انرژی، سوق داده است.

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
عزيز خشمان توقف پدیده شاندیز و شهرک تماشا اخبار و تازه های شهرسازی 0

Similar threads

بالا