شناخت شیرآلات صنعتی 1

mohamad_alibary

عضو جدید
سلام بر دوستان محترم
من رشتم برق هست و برای پروژم نیاز به طراحی یک موتور گیربکس دارم که به احتمال زیاد نوع گیربکس حلزونی با کاهش دوبل هست
تو کاتالوگ هایی که دیدم متوجه شدم بازده این گیربکس ها تو نسبت حدود 1000:1 در حدود 35 درصد هست. لازمه ذکر کنم گشتاور مورد نیاز من در خروجی گیربکس(طرف بار) حدود 40 نیوتون متره
این یعنی من ور ورودی باید 0.04/0.35 یعنی 0.114 نیوتون متر موتورم گشتاور بده؟
یه چیز دیگم دیدم به اسم سرویس فکتور(service factor) که نفمیدم چیه ولی برای گیربکس من اونم در حدود 0.3 بود. یعنی باید بازم 0.114 رو بر 0.3 تقسیم کنم؟ اینطور که خیلی بازده سیستم پایین میاد!!
دوستان اگه میشه کمک کنین
 

M.Jahromi

عضو جدید
باعرض سلام وتشکر اززحمات شبانه روزی استاد فرزاد

ممنون میشم درمورد شیرهای ژاکتی(jacket valve) محل کاربرد , انواع آنها، جنس
طریقه ی کارکرد وغلت اینکه به ژاکت ولو معروفند توضیحی بدید واضطلاخ core داخل این نوع کلاس ولوها چبه .اگر کاتالوک یانقشه ای هم موجود دارید ممنون میشم ارسال کنید.با تشکر از لطف ومحبت شما اسناد عزیز.
 

saeedzam

عضو جدید
سلام با تشکر از توضیحات کامل شما
امکانش هست در مورد تست هایی که برای ball valve در نظر گرفته می شه هم توضیحاتی بدید، ممنون
 

farzad.valve

عضو جدید
باعرض سلام وتشکر اززحمات شبانه روزی استاد فرزاد

ممنون میشم درمورد شیرهای ژاکتی(jacket valve) محل کاربرد , انواع آنها، جنس
طریقه ی کارکرد وغلت اینکه به ژاکت ولو معروفند توضیحی بدید واضطلاخ core داخل این نوع کلاس ولوها چبه .اگر کاتالوک یانقشه ای هم موجود دارید ممنون میشم ارسال کنید.با تشکر از لطف ومحبت شما اسناد عزیز.
شیرهایی هستند که دارای یک غلاف فلزی هستند و از داخل آن غلاف یک سیال معمولا خنک کننده مانند آب عبور میکند تا شیر اصلی خنک بماند
این غلاف مانند ژاکتی است که به شیر پوشانده شده است
 

farzad.valve

عضو جدید
تستهای بال ولو

تستهای بال ولو

سلام با تشکر از توضیحات کامل شما
امکانش هست در مورد تست هایی که برای ball valve در نظر گرفته می شه هم توضیحاتی بدید، ممنون


تستهای بال ولو:
1- seat test
2- shell test
3- DBB test
4- anti static test
5- torque test
6- cavity relief test
7- , ...
اطلاعات بیشتر در API 6D
 
آخرین ویرایش:

farzad.valve

عضو جدید
با سلام خدمت شما دوستان عزیز
جهت دسترسی سریع و آسان شما به اطلاعات شیرها نرم افزار اندرویدی شناخت شیرآلات رو در کهفه بازار گذاشتم.
لطفا مشخصات کامل را در کافه بازار بخوانید.
برای دانلودش روی لینک زیر کلیک کرده و یا با موبایل تصویر کد QR را اسکن کنید .
https://cafebazaar.ir/app/valve.training.general1/?l=fa
QR-SHENAKHT.png
 

eng-mech

عضو جدید
با سلام خدمت مهندس فرزادخیرخواه
من تازه با تاپیک شما آشناشدم که ظاهرا دیر آشنا شدم چرا که یکی از تاپیک های بسیار مفید و بسیار سازنده در راستایبالا بردن سطح دانش همین تاپیکه البته با زحماتی که آقای خیرخواه میکشند
آقای مهندس من یه سوال داشتم: در مورد میزان تورک خروجی گیربکس های مورد استفاده در ولوهای صنعتی همونطور که فرمودیدیه ضریب اطمینانی باید در نظر گرفت جهت جبران گشتاور حاصل از استهلاک آب بندها و استمو ...
میخواستم بدونم چه راهی برای اندازه گیری ماکزیمم تورکخروجی گیربکس با گشتاور های بالای 15000 نیوتن که بیش از رنج تورکمتر های موجود است رو پیشنهاد میدید ?
 

hojjat_2692

عضو جدید
سلام خسته نباشید
شما پایان نامه بررسی اجرای لوله کشی صنعتی PIPING را دارید ؟
 

alirsr

عضو جدید
سلام دوستان من در مورد شیرهای صنعتی مقاله ترجمه میکنم و توی سایتم میزارم خوشحال میشم اگه بهش سر بزنید
اگر اساتید هم مطاله و تصحیحم کنن لطف بزرگی کردن
https://cvkvalve.com/بلاگ/
 

parspajouhaan

عضو جدید
بدنه شیرآلات Body Valve

بدنه ولو که مابقی اجزای دیگر درون آن جاگذاری و نگهداری می شود، انتهای بدنه شیرآلات از نظر نوع اتصال فلنجی (Flange) و رزوه ای (Threaded) و جوشی (Butt Welded Or Socket Welded) با روش ریخته گری و فورج بدنه یک تیکه و دو تیکه و سه تیکه نسبت به سایز تولید می گردد. لازم بذکر است ضخامت و نوع تولید وابسته به فشار و دمای کاری می باشد.

بدنه شیرآلات


درپوش یا بونت ولو (Bonnet valve)

درپوش برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و ایزوله کردن اجزای داخل ولو درپوش روی بدنه به روش های پیچی (Bolted Bonnet) و روش جوشی (Welded Bonnet) و یا روش رزوه ای (Threaded Bonnet) مونتاژ می شود. در روشی پیچی و رزوه ای معمولا یک واشر آببندی مابین درپوش و بدنه قرار داده می شود که به آن Bonnet Gasket می گویند.

درپوش یا بونت ولو


مجرابند ولو (Closure member)

مجرابند به جسمی که جلوی عبور سیال را گرفته و مسیر عبور سیال را از طریق مجرا تعبیه شده مشخص می کنند، شکل مجرابند با توجه به شیرآلات دیسکی و توپی و مخروطی و غیره می باشد.

مجرابند ولو


مجرابند


تریم ولو (Trim valve)

تریم به مجموعه از قطعاتی گفته می شود که در آببند کردن ولو تاثیر مستقیم دارند. جنس تریم به دلیل اینکه بیشترین تماس را با سیال دارند از جنس های مقاوم به خوردگی انتخاب می شوند. دیسک (Disc)، سیت (Seat)، استم (Stem)، بوش یا آببند (Gland) از اجزا مجموعه ای هستند که به آن تریم گفته می شود.

تریم ولو


نشیمنگاه شیر یا سیت ولو (Seat)

سیت برای آببند کردن اطراف مجرابند (دیسک، بال و غیره) و نشستن مجرابند روی آن استفاده می شود. جنس سیت بدلیل ارتباط بیشتر با سیال و مجرابند باید با توجه به سیال عبوری و فشاری کاری و درجه حرارت به درستی انتخاب شود. سیت به دو دسته Metal Seat و Soft Seat تقسیم بندی می شوند محدوده دمایی و نشتی مجاز بر دقیقه در استاندارد API598 مشخص می باشد.

نشیمنگاه شیر یا سیت ولو


استم یا ساقه ولو (Stem)

استم به رابط مابین مجرابند و عملگر گفته می شود که انتقال نیرو از عملگر (اهرمی و گیربکس) ولو به مجرابند (دیسک و بال) را انجام می دهد، ساقه ولو از اجزای تریم (Trim) باید دارای مقاومت به سایش و خوردگی و دارای استحکام بالایی باشد و معمولا از جنس استیل با گرید های مختلف با روش فورج تولید می شوند، ساقه ولو از قسمت بالا یا با رزوه و یا به خار و رابط به عملگر نصب می شود و از قسمت پایین با روش های پرس و جوش و غیره متصل می گردد.

استم یا ساقه ولو


یوک شیرآلات (Yoke)

به رابط بدنه و درپوش شیر با عملگر یوک گفته می شود جنس یوک باید دارای مقاومت به ضربه و فشار باشد.

یوک شیرآلات
 

Similar threads

بالا