شناخت شیرآلات صنعتی 1

farzad.valve

عضو جدید
دوستان در چند مقاله آینده قصد دارم درخصوص دسته بندی ها، مشخصه های عمومی ، ساختار و عملگرهای شیرآلات مطالب مختصری ارائه نمایم. خواهشمند است اگر ایراد و اشکالی به نظرتان میرسد ، بنده را از راهنمایی های خود محروم ننمایید.
شیرها از حیثهای مختلفی قابل طبقه بندی هستند که در چند مقاله آینده قصد داریم علاوه بر بیان این طبقه بندی ها به ذکر چند مثال و نیز مزایا و معایب آنها بپردازیم.
1- از لحاظ حرکت مجرابند (Obturator) :
1-1- حرکت خطی (Linear)
1-2- حرکت دورانی (Rotary)​

1-1- شیرهای خطی :
عضو مسدود کننده این شیرها با یک حرکت خطی باز یا بسته می شوند که معمولا بصورت عمودی می باشند . روش باز و بسته شدن این شیرها بدین صورت است که قطعه ای به نام ساقه (Stem) نیروی خارجی را به مجرابند وارد نموده و آنرا جابجا می کند. این عامل خارجی می تواند از طریق نیروی ماهیچه ای اپراتور باشد و یا یک عملگر . در مقالات بعدی درخصوص عملگرها بحث خواهیم کرد .
بسیاری از شیرهایی که در صنایع مختلف (به خصوص مایعات) بکار میروند از این دسته هستند مانندGate Valve , Globe Valve, Piston valve, Diaphragm Valve, Pinch Valve ولی بدلیل مشکلاتی که در ساختار آنها وجود دارد ، بسیاری از آنها با انواع Rotary جایگزین شده اند ؛ مانند جایگزین شدن Gate با Plug . در زیر 4 نوع شیر فوق الذکر نمایش داده شده است .


1-2- شیرهای دورانی :​
عضو مسدودکننده جریان این شیرها با چرخش حول محور عمودی شیر مسیر عبور سیال درجریان را باز و یا بسته می نماید. سطح مقطع این مجرابند ها معمولا دایروی است و در موارد خاص ممکن است بخشی از کمان یک دایره باشد. بنابر این مجرابند باید یک استوانه (Cylindrical Plug Valve) ، مخروط (Taper Plug Valve)، کره (Ball Valve) یا بخشی از آنها (Eccentric Plug Valve , C-Shape Ball Valve) باشد.
این دسته شیرها معمولا با یک چرخش 90 درجه باز یا بسته می شوند و به همین علت به آنها Quick Opening نیز طلاق می شود و بهمین دلیل که سریع باز یا بسته می شوند امروزه کاربرد بسیار فراوانی پیدا کرده اند و انواع آنها برای شرایط مختلف کارکردی طراحی و ساخته شده اند و امروزه تا سایز 20 اینچ و تا کلاس 600 در داخل کشور تولید می گردند. میدانید که همه ما تمایل داریم با یک چرخش ربع دایره (شیر اصلی گاز منزل) شیر را باز و بسته کنیم تا چندین دور کامل (مانند فلکه آب منزل). بنابراین برای شرایط مخاطره آمیز و نیز سیالات قابل اشتعال (مانند گاز طبیعی) بهتر است از این نوع شیرها استفاده گردد. خوب است بدانبد کلیه شیرهای خطوط لوله انتقال گاز جزء این دسته هستند .
شیرهایی که جزء این دسته هستند می توان به Ball , Plug , Butterfly اشاره نمود که در زیر مشاهده می نمایید.​


در ادامه درخصوص دسته بندی شیرها از لحاظ نوع Operation صحبت خواهیم کرد.
با نظرات خود راهنمای ما در ادامه راه باشید.
ارادتمند – فرزاد​
http://www.farzadvalve.blogfa.com
 

kaya

عضو جدید
سلام مهندس
پست های قبلیتون رو خوندم و دیدم که مخالف تکیه مطلق به هندبوک ها و استانداردها هستین و به شم و تشخیص مهندسی اعتقاد دارین. می تونم خواهش کنم علاوه بر مطالبی که لطف می کنین و ارائه می دید از چیزایی که تجربه یادتون داده و مواردی که تو کتاب ها نمیشه پیداشون کرد هم صحبت کنید؟ تو این تالار قبلا دوستانی اومدن و زحمت کشیدن و مطالبی از سایت ها و کتابها در مورد شیرها ذکر کردند اما چیری نیست که نشه جای دیگه پیدا کرد و شما هم قبلا خودتون گفتید که مهندسی چیزی بیشتر از آشنایی با استاندارد ها و هند بوک ها هست. حتما از تجربیات و نکات ریزی که در عمل میشه متوجهش شد و سوای تعاریف و کلیات ذکر شده در کتابها هستند هم صحبت کنید. ممنون از زحمتی که کشیدید و ان شالله در آینده باز هم افتخار می دید که از حضورتون استفاده ببریم.
تشکر مهندس
 

farzad.valve

عضو جدید
جناب KAYA
سلام
از لطف شما ممنون ، آدم یه روز یاد میگیره یه روز هم باید یاد بده
من حدود 11 سال هست که در ضوینه طراحی ، ساخت، تدریس، بازرسی، نصب، تعمیر و ... درخصوص شیرآلات فعالیت میکنم.
تقریباً همه استانداردها و هندبوکها رو ورق زدم (البته مرتبط با کارم) و دوره های مختلفی در گازهای استانی برگزار کردم .
الان هم تصمیم دارم اطلاعات ناقصم رو با همه share کنم که شاید ایرادات کارم رو متوجه بشم و تصمیم دارم از پایه شروع به تشریح شیرآلات بکنم و تا تشریح کامل انواع شیرآلات (البته در حد دانسته هام) ادامه بدم .
البته اگر طرفدار داشته باشه و کسی حوصله خوندن داشته باشه.

راهنمایی شما عزیزان ، در ارائه هرچه بهتر مطالب بنده را کمک خواهد کرد

ارادتمند - فرزاد
 

farzad.valve

عضو جدید
1-دسته بندی شیرها از لحاظ طریقه باز و بست (Operation Type)
1-1-دستی یا آچاری (Wrench, Lever, Hand wheel Operation)
1-2-گیربکسی (Gear Operation)
1-3-شیرهای با عملگر اتوماتیک (Actuator Operation , Actuated Valve)
مقدمه :
شیرها تجهیزاتی هستند که وظیفه کنترل برخی خواص سیال مانند دبی، فشار و دما را برعهده دارند. در خصوص وظایف شیرها در خط انتقال در مطالب بعدی صحبت خواهیم کرد ولی چیزی که بدیهی به نظر می رسد اینست که درشرایطی خاص شیر باید باز، بسته و یا قسمتی باز گردد تا باعث ایجاد تغییری در خواص فیزیکی سیال در جریان گردد . در این بخش قصد داریم تا نحوه باز و بسته شدن شیرها و محرکهای مورد استفاده در این خصوص را مورد مطالعه قرار دهیم.
تبصره : محرکها تنها در انواع شیرها ی اتوماتیک (در مقابل Manual) بکار میروند که این دو مورد در مطلب بعدی توضیح داده می شود.
2-1- محرک دستی
شیرهایی که دارای سایز کوچکتر هستند معمولا گشتاور پایین تری دارند و شفت متصل به مجرابند آنها با گشتاور پایین تری قابل چرخش و یا جابجایی هستند. بنابراین بدون نیاز به تجهیزات خاص و با یک دسته یا آچار مناسب که توسط یک کوپلینگ به شفت (Stem) وصل شده شیر قابل باز یا بسته شدن است. طراح باید دقت نماید که حداکثر نیروی اعمالی از طرف اپراتور باید 360 نیوتن متر (N-M) در نظر شود و نیز این را نیز باید درنظر بگیرد که طول این دسته نباید از 2 برابر طول شیر (Face to Face or End to End) بیشتر باشد .
محاسبه گشتاور یک شیر کار خیلی سختی نیست و یک مهندس مکانیک به راحتی این عمل را میتواند انجام دهد. در نهایت اگر 2 عامل فوق در مورد شیر صادق باشد می توان شیر را Wrench Operation استفاده نمود. لطفا توضیحات تکمیلی را از استاندارد API 6D بند 6.10 بخوانید.
معمولا رنج سایز شیرهای آچاری مطابق زیر است :
A)Class 150 , NPS ≤ 8
B)Class 300 , NPS ≤ 6
C)Class 600 , NPS ≤ 4​

تبصره : در شیرهای خطی می توان تا سایزها بزرگتری نیز از نوع محرک Hand Wheel استفاده نمود ولی نوع رزوه ای که در شفت آنها بکار میرود باید دارای شرایط خاصی باشد.
در زیر برخی از انواع شیرها با محرک دستی نمایش داده شده است .


در ادامه درخصوص شیرهای گیربکسی صحبت خواهیم کرد.
با نظرات خود راهنمای ما در ادامه راه باشید.
ارادتمند – فرزاد
http://www.farzadvalve.blogfa.com
 

farid.pipe

عضو جدید
سلام مهندس
خیلی عالیه
اگر ممکنه این روند رو ادامه بدید
من علاقه زیادی به شناخت شیرآلات دارم

باتشکر
 

farzad.valve

عضو جدید
سلام
دوستان با این ابراز لطفهاتون باعث میشوید در ارائه ادامه مطالب، هم دقت بیشتری بکنم و هم با علاقه ای وافر این کار رو ادامه بدم.
از شما سپاسگذارم
منتظر مطالب بعدی باشید
ارادتمند - فرزاد
 

farzad.valve

عضو جدید
2-2- محرک گیربکسی
همانطور که گفته شد ، طول دسته شیرها دارای محدودیت می باشد بنابر این برای شیرهایی که دارای گشتاور بالاتری هستند باید از محرکی استفاده نمود که گشتاور ورودی ما را افزایش داده و به آسانی و بدون صرف نیروی زیاد شیر را بتوان باز یا بسته نمود .
میدانیم که گیربکسها علاوه بر تغییر جهت گشتاور مقدار آنرا نیز میتوانند تغییر دهند . بنابراین با افزایش گشتاور شیر از کیربکسهای با نسبت گشتاور بیشتری استفاده می نماییم . طراح گیربکس بدین صورت باید عمل کند که نیروی ورودی شفت آن را 360 نیوتن (گشتاور به Handwheel بستگی دارد ) در نظر بگیرد و محاسبات را تا گشتاور خروجی انجام دهد . اگر این مقدار از گشتاور شیر بیشتر باشد (با احتساب ضریب اطمینان) گیربکس مذکور مناسب میباشد درغیر اینصورت قطر هندویل را تا مقدار حداکثر بصورت مرحله به مرحله بالا می برد تا حداکثر گشتاور خروجی حاصل گردد و بعد عمل مقایسه با گشتاور شیر را انجام میدهد.
نوع گیربکسی که برای شیرهای ربع گرد (Quarter Turn) استفاده می کنند معمولا worm و یا Scotch-Yoke و برای شیرهای Multi-Turn از گیربکسهای با دوچرخدنده مخروطی عمود بر هم و نیز نوع Worm استفاده می شود. انواع دیگری از گیر بکسها نیز برای شیرها بکار می روند مانند راک و پینیون (Rack and Pinion) .
محدوده گیربکسی بودن شیرهای ربع گرد معمولا به شرح زیر است
A) Class 150 , NPS ≥ 8
B) Class 300 , NPS ≥ 6
C) Class 600 , NPS ≥ 4
لازم است به این نکته اشاره نماییم که درصورت دخواست مشتری ، بارای هر سایز یا کلاسی باید بتوان گیربکس نصب نمود ولی باتوجه به اینکه گیربکس یک دستگاه تقریبا بزرگ است و علاوی بر بزرگ و سنگین کردن شیر ، قیمت آنرا نیز افزایش میدهد . پس در مواقعی که نیاز به این قطعه وجود ندارد بهتر است از نصب آن خود داری نمایید.
علت لحاظ نمودن ضریب اطمینان در گیربکسها اینست که گشتاور شیرها با گذشت زمان افزایش پیدا کرده و نیاز به گشتاور ورودی بزرگتری برای غلبه بر آو وجود خواهد داشت لذا ضریب اطمینانی برای چنین شرایط خاصی ضروری است.در زیر چند نوع شیر گیربکسی را ملاحظه می نمایید.
تمرین : علت افزایش گشتاور و میزان ضریب اطمینان را ذکر کنید.



در ادامه درخصوص شیرهای دستی و اتوماتیک صحبت خواهیم کرد.
با نظرات خود راهنمای ما در ادامه راه باشید.
ارادتمند – فرزاد
http://www.farzadvalve.blogfa.com
 

farid.pipe

عضو جدید
سلام
من فکر می کنم علت افزایش گشتاور مستهلک شدن قطعات باشد
ضریب اطمینان امروزه بسیار کم در نظر گرفته می شود ف چون طراحی ها دقیق شده است.
با تشکر
 

piping man

عضو جدید
سلام.
علت زیاد شدن گشتاور به خاطر به جاماندن رسوبات ناشی از گذر سیال مایع از داخل قطعات ثابت و متحرک شیره که باعث میشه تا STEM شیر سخت تر حرکت کنه. راه حلش هم اینه که در سرویسهای دوره ای شیر، قطعات شیر جدا شده و عملیات تمیزکاری روی اون صورت بگیره. ضمنا مقاله ای که ارسال کرده بودی خیلی خوب بود. ایشالا عروسیت!
 
  • Like
واکنش ها: kaya

kaya

عضو جدید
سلام.
علت زیاد شدن گشتاور به خاطر به جاماندن رسوبات ناشی از گذر سیال مایع از داخل قطعات ثابت و متحرک شیره که باعث میشه تا STEM شیر سخت تر حرکت کنه. راه حلش هم اینه که در سرویسهای دوره ای شیر، قطعات شیر جدا شده و عملیات تمیزکاری روی اون صورت بگیره. ضمنا مقاله ای که ارسال کرده بودی خیلی خوب بود. ایشالا عروسیت!

سلام
من دیدم که علاوه بر رسوب گذاری سیال گذرنده خوردگی و اکسید شدن متال شیر هم باعث بوجود اومدن یک نوع جوش بین قطعات میشه! این پیوند بین قطعات متحرک (تیغه و نشیمن و ...) می تونه خیلی قوی تر هز اون باشه که گیربکس هم بازش نکنه.
 

farzad.valve

عضو جدید
علل افزایش گشتاور شیرها

علل افزایش گشتاور شیرها

جناب kaya, piping man , farid pipe
همه شما اساتید بنده هستید و دلایل متعددی در این خصوص را گفتید
من میخوام اینجا فرموده های شما رو با یک مقدار مطالب اضافه تر دسته بندی کنم.
علل افزایش گشتاور در شیرها :
1. کارکرد زیاد و ایجاد خودگی ناشی از سایش (خوردگی مکانیکی)و از بین رفتن تلرانسهای هندسی و انطباق بین قطعات
2. خوردگی قطعات بعلت برخورد مداوم جت سیال که در برخی موارد باعث بریده شدن قطعات داخلی می گردد (بیشتر در کلاسهای فشاری بالا)
3. خوردگی شیمیایی که اغلب با بجا ماندن اکسید و ورود آن در میان قطعات آب بند کننده مشکلاتی بیشتر از افزایش گشتاور را بوجود می آورد
4. ورود ذرات حمل شده توسط سیال در جریان به درون و یا اطراف المانهای آب بند کننده ، که علاوه بر افزایش گشتاور مشکلات دیگری مانند قفل شدن شیر (jam) و یا عدم آب بندی را بوجود می آورند.
5. تجمع و رسوب نمکهای محلول در سیال در جریان مانند آب در داخل Flow Passage
6. Over-Tight کردن پیچهای Gland و افزایش اصطکاک بین پکینگها و Stem
7. عدم وجود ، کاهش و یا کلوخه شدن Lubricant و یا Sealant درون شیر (مانند Plug)
8. ایجاد اختلال در سیستم Packing
9. ایجاد اختلال در سیستم راهنمای Stem
10. ایجاد اختلال در سیستم یاتاقان بندی مجرابند (مانند Trunnion Mounted Ball Valve )
11. ایجاد اختلال در قطعات انتقال نیرو و یا محرکها (مانند گیربکس)
12. بهم خوردن تلرانس قطعات در اثر نوسانات دمایی (و در برخی موارد فشار)
13. Over Tight کردن شیر در هنگام بستن
14. استفاده از شیر در فشارهای بالاتر از فشار طراحی
15. عدم انتخاب صحیح نوع شیر
16. وجود Surge در خط جریان
و دلایل بیشمار دیگری که اگر کسی تو خاطرش هست لطفا مطرح کنه تا در موردش بحث کنیم
ارادتمند - فرزاد
 

farid.pipe

عضو جدید
مهندس Farzad.valve
سلام
من توی یه جلسه ای این موارد رو مطرح کردم و خیلی همه ازش استقبال کردن
خواستم از این بابت از شما تشکر کنم و منتظر ادامه مطالب هستم
اگه کاری از بر می آد در خدمتم
ممنون
 

farzad.valve

عضو جدید
تعمیر شیرآلات صنعتی

تعمیر شیرآلات صنعتی

سلام
استاندارد API RP621 برای تعمیر و باز سازی شیرها بکار می رود .
البته نه تمام انواع شیرها ، ولی ایده های خوبی به شما برای این کار خواهد داد.
ارادتمند - فرزاد
 

پیوست ها

  • apiRP621.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 1

farzad.valve

عضو جدید
3- دسته بندی شیرها از لحاظ نحوه باز و بسته شدن مجرابند
1-3- شیرهای دستی (Manual Valve)
2-3- شیرهای اتوماتیک (Automatic Valve)
مقدمه :
شیرها برای باز یا بسته شدن ، ممکن است از یک عامل خارجی استفاده نمایند و یا بصورت خودکار باز و بسته شوند که دسته اول نوع Manual و دسته دوم Automatic گفته می شود. ذکر دو نکته در اینجا ضروری است ؛ اول اینکه بکار بردن عبارت شیرهای دستی ، حق مطلب را ادا نمی کند و بهتر است همواره از عبارت شیرهای Manual استفاده گردد و دوم اینکه شیرهای اتوماتیک را نباید با کنترل ولوها و یا شیرهای با عملگرهای اتوماتیک نباید اشتباه گرفت زیرا در این نوع شیرها هم یک عامل خارجی در باز و بسته شدن آن موثر است و آن گشتاور خروجی عملگر مربوطه است .
1-3- Manual Valve
تمام شیرهایی که دارای دسته ، آچار، فلکه ، گیربکس ، عملگر و یا هر مکانیزم دیگری که برای اعمال نیرو به عضو آببند کننده بکار می رود در این دسته قرار میگیرند . البته بکار بردن نوع مکانیزم باز و بسته کردن شیر اختیاری است ولی در برخی موارد مجبور به استفاده از مکانیزمی خاص هستیم . بعنوان مثال برای شیرهای سایز بالا نمی توان از دسته یا رنچ برای باز و بسته کردن شیر استفاده کرد و باید از کیربکس استفاده نمود ولی برای یک شیر دو اینچ میتوان از رنچ ، گیربکس و یا عملگر اتوماتیک استفاده نمود و این بسته به سفارش مشتری و یا نحوه عملکرد شیر در سرویس دارد .
شیرتوپی ، دروازه ای ، پروانه ای و بسیاری دیگر از شیرهایی که در صنایع مختلف استفاده می شوند ، از این نوع هستند. در زیر چند نمونه از این شیرها نمایش داده شده است





2-3- Automatic Valve
این دسته از شیرها نیاز به نیروی خارجی ندارند و با نیروی سیال میزان باز یا بسته بودن آنها را تنظیم می کند . میتوان گفت تقریبا تنها شیری که در این دسته قرار میگیرد شیرهای Check Valve هستند که با نیروی سیال دریچه یا دیسک آن جابجا شده و سیال از آن عبور میکند و بدیهی است که هر چه سرعت سیال بیشتر باشد میزان باز شدن شیر نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس . البته تا زمانی که فشار بالادست بیشتر از پایین دست جریان باشد دریچه شیر باز خواهد ماند و به محض برابری و یا کمتر شدن فشار بالا دست از پایین دست شیر ، دریچه آن بسته میشود .
ملاحظه می کنید که باز و یا بسته شدن شیر وابسته به هیچ عامل خارجی نیست وتنها به سیال در جریان و نیروی اعمال شده از طرف آن به دیسک شیر بستگی دارد . این شیرها انواع مختلفی دارد که در بحثهای آتی به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. ذیلا چند نوع از این شیر نمایش داده شده است .



در ادامه درخصوص وظیفه شیرها در خط صحبت خواهیم کرد.
با نظرات خود راهنمای ما در ادامه راه باشید.
ارادتمند – فرزاد
http://www.farzadvalve.blogfa.com
 

kaya

عضو جدید
سلام مهندس
مهندس ان شالله بازم افتخار میدین دیگه نه؟ ممنون که وقتتون رو به ما هم اختصاص می دین. ارادتمندیم
 

farid.pipe

عضو جدید
مهندس قهر کردی
چرا دیگه از مقاله های شما خبری نیست ؟
به خدا ما پیگیرش هستیما !
 

farzad.valve

عضو جدید
وظیفه شیرها در خط لوله

وظیفه شیرها در خط لوله

وظیفه شیرها در خط لوله
1- قطع و وصل جریان
2- تنظیم جریان
3- انحراف جریان
4- یکسو کردن جریان
مقدمه
شیرها یکی از اجزای اصلی خطوط انتقال و نیز تاسیسات هستند که وظایف مختلفی را بر عهده دارند . برخی از آنها بصورت خودکار و با توجه به شرایط بوجود آمده در سرویس جریان خط را باز ، بسته و یا کم و زیاد می کنند ، برخی با صلاحدید اپراتور و بصورت دستی باز و بسته میگردند و انواع دیگر آن از عبور جریانهای برگشتی و نیز جریانهای آشفته جلوگیری می کنند. در این بخش قصد داریم تا شیرها را با توجه به وظایفی که انجام میدهند دسته بندی نموده و به ذکر چند مثال در هر مورد بپردازیم.
1- قطع و وصل (On/Off)
بیشتر شیرهایی که در صنایع مختلف بکار میروند به منظور باز یا بسته کردن مسیر سیال در جریان بوده و شیر را در حالت بازکامل یا بسته کامل قرار میدهیم. نوع کانال جریان آنها معمولا Straight Way بوده و در مقابل عبور جریان مقاومت کمتری از خود نشان میدهند . با توجه به ساختار داخلی و نوع المانهای آببند کننده نباید این شیرها را در حالت نیمه باز قرار داد زیرا با انجام این عمل آسیب جدی با مجرابند و نیز نشیمن آن وارد خواهد شد و بدین ترتیب عمر بهره برداری آن شدیدا کاهش خواهد یافت . بعنوان مثال اینگونه استفاده نادرست می توان به شیر توپی گاز(سوخت) ورودی به تنورهای نانوایی اشاره نمود که جهت کم و زیاد نمودن میزان جریان گاز دسته شیر را در حالت نیمه باز قرار می دهند . ولی علاوه بر کاهش عمر بهره برداری مشکل جدیتری ممکن است بوجود آید و آن اینست که در مواقع ضروری و بروز حوادث ناخواسته و غیرمترقبه که نیاز به قطع جریان داریم ، دیگر شیر مورد نظر وظیفه خود را بدرستی انجام نداده و باعث حادث شدن اتفاقات ناگوار و گاهی جبران ناپذیر خواهد شد. از اینگونه موارد که بارها و بارها دیده شده می توان به شیرهای Plug دفن شده در اول کوچه ها و یا حوضچه های گاز درون شهری اشاره نمود.
شیرهای توپی ، سماوری و دروازه ای در این دسته قرار میگیرند ولی میتوان با اعمال نمودن تغییراتی در ساختار داخلی شان ، از آنها برای تنظیم جریان نیز استفاده نمود. در زیر برخی از انواع استاندارد آنها نمایش داده شده است.


2- تنظیم جریان(Throttle)
اینگونه شیرها جهت تنظیم جریان و به عبارت دیگر کم و زیاد نمودن جریان سیال بکار میروند. میدانید که در مواردی مانند تنظیم دما ، تنظیم میزان سیال خروجی و یا تنظیم فشار نیاز به کم و زیاد نمودن یک یا چند شیر خواهیم داشت مانند شیر آب حمام و یا شیر بعد از پمپ موتور خانه . این شیرها با توجه به ساختار داخلی خود ، اگر در حالت نیمه باز قرار گیرد آسیب زیادی نمی بینند و مقاومت بیشتری در مقابل برخورد سیال عبوری از خود نشان می دهند.
شیرهایی که بعنوان کنترل ولو (Control Valve) در صنایع مختلف بکار می روند از این دسته از شیرها تشکیل شده اند که با بکارگیری یک عملگر و یک کنترلر ، بصورت یک شیر کنترلی در آمده و با توجه به شرایط موجود در حلقه های کنترلی، در یک وضعیت خاص قرار میگیرد که الزاماً باز یا بسته کامل نیست.
شیرهای GlobeوPinch و Butterfly و Piston از این دسته هستند و در تاسیسات و سرویسهای مختلفی بکار میروند که در زیر برخی از آنها را مشاهده می کنید . البته لازم به توضیح است که از این دسته شیرها برای قطع و وصل جریان نیز میتوان استفاده کرد . (تمرین: پس چرا از این شیرها بجای قطع و وصل استفاده نمی کنیم؟ )


در ادامه درخصوص شیرهای 2 وظیفه دیگر شیرها صحبت خواهیم کرد.
با نظرات خود راهنمای ما در ادامه راه باشید.
ارادتمند – فرزاد
http://www.farzadvalve.blogfa.com
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا