[ شمع گذاری در قالبندی سقف ]

درکه

عضو جدید
سلام مهندسین محترم راستی یک سوال درباره شمع بندی زیر سقف تیرچه بلوک در این فصل که هوا سرد است باید حداکثر وحداقل چند روز شمع در زیر سقف قرار گیرد وبعد سقف دیگر اجرا شود باتشکر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید
دوست عزيز قالب برداري بر اساس آيين نامه آبا مطابق جدول زير انجام ميگيرد :



لذا با توجه به دماي محيط اين زمان تعيين ميشود . البته آيين نامه توضيحي نداده كه اين دما متعلق به روز هست يا شب ولي بهتر اينه كه در جهت اطمينان كمترين دما در طي يك شبانه روز ملاك عمل قرار گيرد . البته اينم بگم كه متاسفانه در اجرا براي يك سقف شايد با گذشت كمتر از يك هفته و حتي گاهي موارد 5 الي 6 روز قالب برداري انجام ميشود و هيچ توجهي به دماي هوا نيز نميشود .

اينم توصيه هايي قابل تامل مرتبط با قالب برداري :

قالب برداری و برچیدن پایه ها با توجه به رفتار آتی سازه باید طوری باشد که قطعه به تدریج و در هماهنگی کامل با وظیفه آتی خود تحت اثر بار قرار گیرد . به عنوان مثال برچیدن پایه های تیرها باید از وسط شروع شود و به طرف تکیه گاه ادامه یابد یا پایه های زیر طره های بزرگ باید به تدریج از لبه آزاد به طرف تکیه گاه برچیده شود و هر لحظه که علایمی از تغییر شکل یا ترک خوردگی در طره ها مشاهده شود , باید برچیدن پایه ها را متوقف کرد . قالب هر دهانه تیر های یکسره یا هر چشمه دال های یکسره باید وقتی بر داشته شود که دهانه مجاور تیر یا چشمه مجاور دال بتن ریزی شده و بتن مقاومت لازم برای قالب برداری را به دست آورده باشد .

در ساختمان های چندین طبقه , قالب و داربست هر طبقه را وقتی می توان برداشت که حداقل دو طبقه بالا تر از آن بتن ریزی شده و بتن مقاومت لازم را بدست آورده باشد .
 
آخرین ویرایش:

دارکوب ۸۹

عضو جدید
دوست عزیززمانی که دما و شرایط جوی متغیر هستو نمی توان تشخیص داد که چه زمان باید قالب برداری شود باید مقداری از بتن سقف در همان شرایط سقف نگه داری بشه تا با انجام آزمایش فشاری ببینیم چه زمان به شست و پنج درصد مقاومت 28 روزه بتن میرسه و بعد اگه رسیده باشه اقدام به قالب برداری میشه . بر اساس کتاب دکتر گلابچی
این برای سقف ها و کلاف ها بود
 

Similar threads

بالا