شما باید این ساعت از شب را خواب باشید!

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به گزارش سرویس علمی جام، عادات خواب هر فرد كه كرونوتايپ ( عادات زماني )خواب ناميده مي شود، مي تواند بر چاقي و لاغري فرد، سطح درد و حتي خطر ابتلا به سرطان تاثير بگذارد. عادات خواب شبانه اعم از دیر یا زود خوابی نه تنها بر زندگی اجتماعی تاثیر می‌گذارد، بلکه پیامدهایی برای سلامت فرد نیز به دنبال دارد.

زمان خواب شبانه حتی تاثیر زیادی در حفظ سلامتی و شادابی پوست دارد، در مواردی که زمان شروع خواب شبانه ۲ یا ۳ ساعت تغییر کند حتی اگر مدت زمان خواب کافی باشد، سلامت پوست تضمین نمی‌شود.

افرادی که از ساعت ۳ نیمه شب تا ۱۱ صبح یا ۸ شب تا ۴ صبح می‌خوابند یعنی شب‌ها دیرتر یا زودتر از ۱۱ شب خوابیده و صبح‌ها نیز ساعت ۷ صبح بیدار نمی‌شوند، دچار افتادگی و پیری زودرس پوست می‌شوند.

خوابیدن در ساعت ۱۱شب تا ۶ یا ۷ صبح، بهترین زمان برای حفظ شادابی پوست است.

عوارض دیگری که از دیر یا زود خوابیدن به وجود می آید:

بر اساس نتایج این تحقیقات، کسانی که به طور معمول شب‌ها زود می‌خوابند، بیشتر احساس خستگی می‌کنند. همان طور که ساعت بیولوژیکی بدن کنترل زمان خواب و بیداری را در دست دارد، بدن انسان سیستم دیگری هم دارد که احساس خواب آلودگی و نیاز به خواب را در طول روز به وجود می‌آورد.

نقطه اوج آن زمانی است که بدن در خسته‌ترین حالت قرار دارد و به رختخواب می‌رود.
کسانی که به صورت معمولی شب‌ها زود می‌خوابند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به انواع سرطان نظیر سرطان سینه و سرطان روده بزرگ قرار دارند.

محققان می‌گویند کاهش هورمون ملاتونین که دارای خواص آنتی اکسیدانی است در این افراد، خطر ابتلای آنها را بالا می برد.
کسانی که به طور معمول شب‌ها زود می‌خوابند، نیم ساعت تا یک ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه می‌خورند. ساعت بیولوژیک بدن، متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مقابل کسانی که دیرتر می‌خوابند، معمولا در نیمه شب یک وعده غذایی می‌خورند. در تحقیقاتی که بر روی ۱۱ نفر دیرخواب در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، مشخص شد این افراد بیشتر از دیگران خروپف می‌کنند.

محققان می‌گویند اضافه وزن این افراد می‌تواند بر وضعیت گردن تاثیر بگذارد و باعث خر و پف شود. همچنین مشخص شد هورمون‌های استرس زا در دیرخواب‌ها بیشتر از دیگران است.

کسانی که دیروقت به رختخواب می‌روند و صبح زود برای رفتن به سر کار بیدار می‌شوند، آخرین مرحله خواب یعنی REM را ندارند. این مرحله بر روی یاد آوری خاطرات و حافظه تاثیر دارد.

نداشتن خواب عمیق، آستانه درد را در این افراد پایین می‌آورد. بدن حدود ساعت ۴ صبح مولکول‌های ضد التهاب آزاد می‌کند. این مولکول باعث تسکین درد می‌شود. در صورتی که فرد دیر به خواب رفته باشد این مرحله آزادسازی را نخواهد داشت و در نتیجه درد بیشتری احساس می‌کند.



 

Similar threads

بالا