شما احتمالاً عمل بازیافت را اشتباه انجام می‌دهید

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز

شما احتمالاً عمل بازیافت را اشتباه انجام می‌دهید


یک کارشناس توضیح می‌دهد چگونه می‌توان این کار را به طور هوشمندتر انجام داد و چرا بعضی مواد، روند دسته بندی را آلوده می‌نمایند.

توضیح عکس: سطل‌های بازیافت زباله در یک پارک در سنگاپور. عکس از تیم چانگ – رویترز.


شاید بعضی مواقع با دیدن علائم و قوانین مربوط به بازیافت، گیج شوید. متقابلاً، سیستم تک جریانی – که به شهروندان اجازه می‌دهد تمام زباله‌های قابل بازیافت را در داخل یک سطل بیاندازند- این سردرگمی را حل نکرده است. بسیاری از مردم به راحتی هر چیز ساخته شده از پلاستیک، شیشه یا فلز را در سطل‌ها می‌اندازند و انتظار نتیجه مناسب را دارند. ولی این ترکیب آشفته، وقتی به مرحله فرآوری می‌رسد، می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود.

مشکلات مربوط به رویکرد هرچی-هرچی (منظور عدم تفکیک و جمع آوری مختلط زباله) این است که مواد غیرقابل بازیافت می‌توانند با مواد قابل بازیافت آلوده و ترکیب شوند و ارزش آن‌ها را به طور کلی کاهش دهند. این آلودگی، با حجم بیشتر مواد بازیافتی، افزایش می‌یابد. نشریه واشنگتن پست گزارش داده، پس از آنکه شهرداری اقدام به نصب سطل‌های بزرگ‌تر بازیافت زباله‌های محلی در سال 2014 نمود، آلودگی به طور قابل توجهی در واشنگتن افزایش یافته و منجر به کاهش 50 درصدی زباله قابل بازیافت و کم شدن منافع شهر از محل فروش مواد قابل بازیافت گردید. در سراسر کشور، شهرداری‌ها مبالغ بیشتری را برای مرحله جمع آوری و حمل زباله‌های آلوده هزینه می‌کنند. این نشریه می‌نویسد: “با فشار در افزایش نرخ بازیافت از طریق سطل‌های بزرگ و بزرگ تر- در حالی که هیچ گونه جداسازی ای توسط مصرف کنندگان انجام نشود- جریان بازیافت به طور فزاینده ای آلوده شده و دارای ارزش کمتری می‌گردد و اقتصاد کل سیستم را به خطر می‌اندازد.


پس یک مصرف کننده دوستدار محیط زیست باید چکار کند؟ برای فهم این موضوع، نشریه سیتی لب با داربی هوور مصاحبه کرده که یک کارشناس ارشد منابع در شورای دفاع از منابع ملی است. او می‌گوید بعضی چیزها ارزش “بازیافت” ندارند، زیرا بیش از آنکه بخواهند فایده ای برای محیط زیست داشته باشند، به آن ضرر می‌زنند. با نگهداری مواد زیر (در یک فرم یا فرم‌های دیگر) در خارج از سطل زباله، شما می‌توانید از برنامه بازیافت محلی خود حمایت کنید و روند بازیافت را آلوده ننمایید.

تکه‌های کوچک کاغذ

هوور می‌گوید که “تقریباً غیرممکن” است که بتوان این تکه‌های خرد را از مواد دیگر که در حال چرخش بر روی یک تسمه چرخان هستند، جدا نمود. لذا آن‌ها بخشی از باقیمانده چیزی می‌شوند که در آخر به جای می‌ماند زیرا بیش از حد کوچک هستند و حتی نمی‌توان آن‌ها را با دست جدا کرد. ولی این گفته به معنی آن نیست که تکه‌های کاغذ را نمی‌توان بازیافت نمود- فقط کافی است که آن‌ها را داخل سطل زباله نیندازیم. در عوض می‌توانید آن‌ها را در یک بسته کاغذی بگذارید و آن را با گیره کاغذی ببندید و روی آن بنویسید: “خرده کاغذ”. یک کارگر در کارخانه بازیافت این بسته را تشخیص می‌دهد و آن را از بقیه جریان بازیافت جدا می‌کند و در بخش محصولات کاغذی قرار می‌دهد.

بسته‌های چاشنی

این بسته‌ها که شامل مواد مختلفی مثل سس سویا، سس فلفل، سس خردل یا مایعات دیگر هستند، از پلاستیک یا ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده‌اند. هوور می‌گوید: “در حال حاضر، هیچ کس این بسته‌ها را بازیافت نمی‌کند، پس بهتر است آن‌ها را در سطل زباله بیاندازیم.

ظروف اسفنجی پلی استایرن

این مواد تقریبآ هیچ وقت بازیافت نمی‌شوند زیرا بیش از حد سبک وزن هستند و معمولآ با پسماندهای مواد غذایی آلوده می‌شوند. (به یاد داشته باشید که آلودگی مواد غذایی دلیل مشابهی است که شما نمی‌توانید یک جعبه پیتزا را بازیافت کنید.)

فنجان‌های
کاغذی


بیشتر فنجان‌های کاغذی در واقع دارای روکش پلاستیکی هستند و لذا نمی‌توانند همراه دیگر محصولات کاغذی، بازیافت شوند. بعضی شهرداری‌ها می‌توانند پلاستیک را از قسمت کاغذی جدا کنند ولی شهرداری‌های دیگر، آن‌ها را به داخل زباله‌های مخلوط برای تبدیل به کود می‌اندازند. با مسئول مدیریت زباله محلی خود هماهنگ نمایید و مطمئن شوید که در مورد اینگونه زباله‌ها به درستی عمل می‌کنید.

بسته‌های پلاستیکی

این مواد زحمت فراوانی برای بازیافت کنندگان دارند زیرا اغلب از دستگاه بازیافت بیرون می افتند (به دلیل سبکی، باد آن‌ها را جابجا می‌کند) و یا راه دستگاه بسته بندی را مسدود می‌کنند. هوور می‌گوید: “در کارخانه بازیافت مواد در سانفرانسیسکو، کارگران مجبورند هر شب تمام دستگاه‌ها را حداقل برای یک ساعت خاموش کنند و قطعات پلاستیکی که در دستگاه وارد شده و باعث مسدود شدن آن گردیده است، را خارج نمایند”.


بسته‌های پلاستیکی


اما یک راه آسان برای دور نگهداشتن این مواد از چرخه بازیافت وجود دارد: آن‌ها را به خواربار فروش محله بدهید. اکثر این فروشگاه‌ها، بسته‌های پلاستیک بازیافتی را جلوی در ورودی می‌گذارند. وقتی این بسته‌ها در کنار هم ذخیره شوند، می‌توانند بسته بندی شده و به عنوان الوار پلاستیکی استفاده گردند.

پاکت‌های پستی محافظ (در برابر گرد و خاک، آب و مواد شیمیایی)

این پاکت‌های نامه از پلاستیک ساخته شده‌اند، نه کاغذ؛ لذا اکثر مسئولین شهری، آن‌ها را برای بازیافت قبول نمی‌کنند. پس بهتر است آن‌ها را تحویل کارخانه سازنده دهید. قبل از اینکه زباله‌هایتان را در داخل سطل بیاندازید، این راهنماها را در ذهن داشته باشید و همیشه با مسئول بازیافت محلی خود هماهنگ نمایید و مطمئن شوید که به طور ناخودآگاه در فرآیند بازیافت، مانع ایجاد نمی‌کنید.
 
بالا