شكوه پايداري و تجلی پایمردی در نفت شهر

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
معاون مديرعامل در عمليات حفاري شركت ملی حفاري ايران عنوان کرد : در نفت شهر نسخه ايراني براي مهار چاههاي نفت و گاز به صنعت نفت جهان ارائه گرديد.
به گزارش روابط عمومي شركت ملي حفاري ايران،مهندس مهران مكوندي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي ابعاد اين حماسه ماندگار را تشريح نمود.
وي گفت : تيرماه هر سال براي اينجانب و كليه سخت كوشان صنعت حفاري و صنعت نفت، بسيار خاطره انگيز است چرا كه در اين ماه ،متخصصين شركت ملی حفاري ايران با همكاري ديگر واحدهاي صنعت نفت، عمليات مهار دوچاه مختلف را طراحي،برنامه ريزي و با موفقيت به اجرا در آوردند.
مكوندي در ادامه گفت : در خردادماه سال 89 ، چاه 24 در منطقه نفت شهر فوران نمود و دكل 118 شرکت حفاری شمال كاملاً در آتش سوخت و چهارنفراز متخصصين صنعت نفت كه تلاش مي نمودند تا چاه را كنترل نمايند،جان خود را از دست دادند.
مكوندي به علت حادثه اشاره نمود و اظهار داشت : در حين عمليات حفاري به دليل اختلاف فشار هيدرواستاتيك سيال حفاري با سازند ، چاه دچار هرز روي شد و با كاهش فشار ستون سيال در چاه، فشار سازند غلبه يافت كه با توجه به عمق كم چاه (613 متر) و جريان يافتن سيال مخزن، چاه از كنترل خارج و فوران اتفاق افتاد. با جريان يافتن نفت و گاز در سطح و برخورد با موتورهاي دستگاه و ساير تجهيزات، دستگاه حفاري آتش گرفت.
مهندس مكوندي در خصوص حضور متخصصان شركت ملي حفاري ايران در اين پروژه گفت : با توجه به ابعاد حادثه ، مديرعامل شركت ملي نفت ايران، مهندس حيدربهمني را كه از مديران با تجربه در مهار چاههاي نفت و گاز در ايران و خارج از كشور مي باشد به مديريت پروژه مهار منصوب كرد که به سرعت ستاد بحران در شرکت ملی حفاری تشکیل و متخصصان شركت در سریع ترین زمان وارد منطقه عملياتي نفت شهر شدند. با ورود كارشناسان و تشکیل كميته هاي فني در بخش هاي عمليات حفاري،حفاري جهت دار،سيال،حمل و نقل و پشتيباني، عمليات مهار با تخصص و مديريت ايراني شروع گرديد.
براي مهار چاه دو روش انتخاب گرديد، كشتن چاه از بالاي (TOP KILL ) و كشتن چاه با حفر چاههاي امدادي (BOTTOM KILL ) كه به دليل اهميت پارامتر زمان در مهارچاه ، جلوگيري از سوختن و به هدررفتن هزاران بشكه نفت، اثرات زيست محيطي و صدمه زدن به مخزن نفت، عمليات با انتخاب روش اول آغاز گردیدكه به جرات مي توان گفت از نظر زمان و هزينه يك ركورد جهاني است.
عمليات مهار مرحله به مرحله شامل محوطه سازي،ايجاد جاده هاي دسترسي ،ساخت استخرهاي پشتيباني آب،انتقال آب از رودخانه،پاك سازي منطقه از ميادين مين،خروج ضايعات دستگاه حفاري از محل چاه،طراحي و ساخت تجهيزات مورد نياز در محل چاه برنامه ريزي و به اجرا درآمد.
مرحله نهايي عمليات با طراحي فني و مهندسي و ساخت انواع تجهيزات هدايت شونده ( استينگرstinger ) انجام و چاه با يك روش ابتكاري با استفاده از پمپاژ سيال حفاري و سيمان در مدت 38 روز مهار و كنترل گرديد. معاون مديرعامل در عمليات حفاري در ادامه اظهار داشت : خودباوري،تحقق شعار ما مي توانيم، بومي سازي دانش مهار فوران چاههاي نفت و گاز در ايران، طراحي و ساخت تجهيزات خاص در محل چاه توسط سازندگان داخلي ، هماهنگي و انسجام براي انجام يك كارملي، از دستاوردهاي اين حماسه ماندگار است.
وي در ادامه گفت : در سال 85 نيز براي اولين بار متخصصان صنعت نفت ،چاه 23 كنگان را با روش حفاري جهت دار طي يك عمليات پيچيده و فني كنترل و مهار نمودند كه در نوع خود در كشور يك عمليات كم نظير و درخشان مي باشد.
مهندس مكوندي در خصوص جلوگيري از تكرار اينگونه حوادث در صنعت نفت نیز گفت : هر چند هر لحظه با توجه به طبيعت ناشناخته امكان وقوع هر حادثه اي در حفاري چاههاي نفت و گاز وجود دارد، ولي مي توان با رعايت نكاتي مانند بكارگيري تيم كاري مناسب،استفاده از شيرهاي سرچاهي و درون چاهي با كيفيت،آموزش نيروي انساني،مطالعات دقيق زمين شناسي و رفتار مخزن،طراحي و برنامه دقيق حفاري ، ارتقاء سطح نظارت و رعايت دستورالعمل هاي ايمني از وقوع اين حوادث پيشگيري نمود.
مكوندي در خاتمه گفت : از همه دست اندركاران بويژه متخصصان مناطق نفتخيرجنوب ،نفت مركزي،حفاري شمال،واحدهاي درماني،آتش نشاني،پشتيباني،ترابري ،حراست ،خدماتي و سخت كوشان شركت ملي حفاري ايران و ديگر تلاشگران صنعت نفت كه اين حماسه ماندگار را رقم زدند تقدير و سپاسگزاري مي نمايم.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام من خودم وقتی حرف از نفت شهر میشه یاده دوره کاراموزی خودم می افتم
نفت شهر بودم و چاه شماره 24 نفت شهر و از نزدیک دیدم واقعا شرایط سختی هست تو اون گرمای خردادا ماه نفت شهر
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
چه خبر بوده ها!!!
هیچ کی جز بچه های نفت درک نمیکنه.
فشار سازندهای ایران خیلی بالا هست. کلا ایران از همه لحاظ پیچیده هست. مثلا تو استان فارس یه لایه هایی هست که بهشون میگن غار یا cave. این لایه ها تمام گل حفاریرو کامل میکشن توی خودشون. استادمون میگفت داری حفاری میکنی یهو میبینی هیچ سیال حفاری نیست تو چند دقیقه تموم میشه. خیلی خطرناک هست. مخصوصا اگه لایه های بالای حاوی سیال دیگه باشند سریع چاه فوران میکنن.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بله دسته حمید جان مشکل complete loss اتفاق میفتد خودم دیدم از نزدیک این مشکلو
چاه 25 نفت شهر شب تا صبح 1200 بشکه گل لاس شد یعنی هر ساعت 100 بشکه
 
بالا