شفافیت کاربری ها در ارتباط بصری با طراحی محوطه دانشگاهی

DDDIQ

مدیر ارشد
شفافیت کاربری ها در ارتباط بصری با طراحی محوطه دانشگاهی​
رزا زنجانی 1 ، منا زنجانی 2 ،
1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، -
2 دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، -


چکیده

شفافیت بصری در معماری بناها و محیط آنها در ادراك هويت فضايي، احساس تعلق به محیط اطراف و دريافت كیفیتهای محیطي اهمیت اساسي دارد و مهمترين امكان برای مشاهده مكانها، فعالیتها و احساس شور و تحرك زندگي و كشف ارزشها و جاذبههای نهفته در محیط است. بنا بدون ارتباط بصری با محیط سرزندگي و نشاط خود را كه از مهمترين كیفیات طراحي است از دست ميدهد.
اهداف و ضرورت ها عناصر شفاف در طراحي بناها يا حتي در بعضي مواقع در سقف بناها، كه ارتباط بصری دانشجويان و كارمندان در يک دانشكده با محیط خارج ممكن مي سازد، متأسفانه خوانايي و تحرك ارتباطي حذف ويا محدود شده است. در شفافیت بناهای دانشكده ها در دانشگاههای مختلف آزادی عمل انسان برای توقف، مكث، تغییر جهت و تماس غیر مستقیم با سايرين در محیط اطراف بسیار زياد است.
جامعه آماری دراين پژوهش بناهايي با به كار بردن عنصر شفاف در تجديد سازمان فضايي در مراكز دانشگاهي وبازگرداندن آن به عرصه ی فعال ارتباطي با مقايسه ده دانشگاه مي باشد.
روش تحقیق، توصیفي تحلیلي مي باشد و روش استدلال قیاسي است. جهت گردآوری اطلاعات از روش اسنادی نظیر، مطالعات كتابخانه ای - جهت شناخت سايت و پتانسیلها و محدوديتهای آن و همچنین شناخت واقعیات موجود در دانشگاهها استفاده شده است و كتب و مقالات مرتبط، استفاده از بانكهای اطلاعاتي مشابه و سايتهای كامپیوتری بوده است.


کلمات کليدی:
شفافيت بصری، طراحی دانشکده ها، طراحی محوطه، شفافيت کاربری های دانشگاهی.
 

پیوست ها

  • شفافیت کاربری ها در ارتباط بصری با طراحی محوطه دانشگ?.pdf
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا