ششمین حالت ماده هن

hesameddin

عضو جدید
زرگترین مولکول ترکیبی جهان

محققان موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ موفق شده اند بزرگترین مولکول ترکیبی پایدار جهان را متشکل از 200 میلیون اتم هیدروژن بسازند.



تصویر فرمول PG5

با PG5 آشنا شوید. بزرگترین مولکول ترکیبی پایدار که تا به حال ساخته شده است. این مولکول با قطری برابر 10 نانومتر و جرمی برابر 200 میلیون اتم هیدروژن با زائده هایی شاخه مانند تزئین شده و مسیر تولید ساختارهای پیچیده با قابلیت ذخیره دارو درون پیچ و خمها و یا اتصالات مولکولی را در مواد مختلف هموار خواهد کرد.



ریز مولکولهای پیچیده در طبیعت فراوان یافت می شوند و مولکول PG5 ابعادی برابر یک تک رشته ویروس تنباکو را دارد اما ساختن چنین مولکول بزرگی در آزمایشگاه بسیار دشوار است زیرا اجزای این مولکول در حین ساخته شدن میل دارند از یکدیگر جدا شوند.



پیش از این پلیستیرن بزرگترین مولکول ترکیبی پایدار بود که از حجمی برابر 40 میلیون اتم هیدروژن تشکیل شده بود. برای خلق این مولکول جدید غول پیکر محققان موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ فرایند ترکیب کردن را که طی آن مولکولهای کوچک تر به یکدیگر وصل شده و زنجیره ای بلند را تشکیل می دهند، آغاز کردند. سپس به این زیرساختار کربنی و هیدروژنی شاخه هایی از حلقه های بنزن و نیتروژن به همراه کربن و هیدروژن افزوده شد.



سپس این چرخه چندین بار تکرار شد و شاخه های فرعی تری را به شاخه های موجود این مولکول افزود تا ساختاری درخت شکل به وجود آید. نتیجه این عملیات مولکول PG5 بود که ساخت کل آن در پی شکل گیری 170 هزار اتصال رخ داد.



بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان معتقدند ساخت مولکولهایی مشابه PG5 می تواند در ساخت ابزارهای انتقال دارو که می توانند به واسطه شاخه های متعددشان به هدف وصل شده و دارو را انتقال دهند کاربرد داشته باشد. محققان باور دارند در حال حاضر هیچ پدیده ای وجود ندارد که بتواند با گنجایش مولکول PG5 مقابله کند.
 
بالا