شرح فرآیند واحد مراکس نفتا -->IRAN-ENG EXCLUSIVE
شرح فرآیند واحد مراکس نفتا -->IRAN-ENG EXCLUSIVE
بنزين سبك براي گوگردزدايي توسط پمپ 113 به واحد 300 فرستاده ميشود. در اين واحد عمليات تصفيه بنزين به دو روش انجام ميشود : روش اول، روش ترش ( Extraction ) نام دارد كه در داخل برج 301 يا Extractor انجام ميگيرد. روش دوم، روش شيرين نام دارد و در داخل برج 310 يا Mixer انجام ميپذيرد كه در مورد اين دو روش توضيح خواهيم داد. بنزين سبك ابتدا وارد برج 301 ميشود. اين ظرف محل واكنش كاستيك NaOH با مركاپتان ( R-SH ) موجود در بنزين ميباشد. نحوه عمل بدين صورت است كه در اين ظرف مقداري كاستيك وجود دارد، هنگاميكه بنزين مركاپتاندار وارد اين ظرف ميشود، با كاستيك تركيب شده و طي يكسري واكنشها، مركاپتان به دايسولفايد ( R-S-S-R ) تبديل ميشود. نحوه واكنش به شكل زير است :
واكنش اول در برج 301 و واكنش دوم در برج 313 انجام ميگيرد. از قسمت بالاي برج 301 ، بنزين خارج ميگردد و اين بنزين به سمت برج 310 ارسال ميشود. قبل از ورود بنزين به اين ظرف، مقدار لازم كاستيك و همچنين هوا به آن تزريق ميشود و سپس به برج 310 وارد ميگردد. از برج 310 كه كار مخلوط كردن را انجام ميدهد، بنزين سبك به همراه كاستيك و هوا خارج شده و به برج 311 وارد ميشود. در قسمت پايين ظرف 311 ، كاستيك كه داراي وزن مخصوص بيشتري است، جمع شده و اين كاستيك توسط پمپ 303 دوباره به ورودي برج 310 تزريق ميشود. از بالاي ظرف 311 نيز، بنزين سبك خارج شده و اين بنزين براي صاف شدن وارد ظرف 312 ميشود كه مملو از شن بوده و بصورت يك ***** شني عمل ميكند. بنزين خروجي از اين ظرف، تصفيه شده و آماده براي ذخيره است، از اينرو اين بنزين توسط پمپ 304 به مخازن ارسال ميگردد. شكل شماره 10 نماي كلي مسير بنزين سبك در واحد 300 را نشان ميدهد.
از قسمت پايين برج 301 ، كاستيك به همراه مقداري دايسولفايد خارج شده و به سمت مبدل 301 فرستاده ميشود. قبل از رسيدن كاستيك به اين مبدل، از برج 508 نيز يك خط لوله حاوي كاستيك به آن اضافه شده و سپس به مبدل 301 وارد ميگردد كه در اين مبدل بوسيله بخار آب، كاستيك تا دماي 140 درجه فارنهايت گرم ميشود. به كاستيك گرم شده پس از خروج از اين مبدل توسط يك لوله فرعي، هوا تزريق ميشود تا اكسيژن لازم جهت احياء مجدد كاستيك فراهم شود و پس از آن كاستيك به همراه هوا وارد برج 313 ميشود.
اين ظرف از تكههاي حلقوي از جنسي شبيه كربن كه به Rashing Ring موسوم هستند، پر شده است كه اين قطعات جهت زياد كردن سطح تماس مواد، براي انجام واكنشهاي گروه دوم ـ كه قبلاً به آن اشاره شد ـ بكار ميروند. پس از انجام واكنشها، تمامي مواد حاصل شده، از بالاي ظرف خارج شده و به ظرف 314 وارد ميشود. در داخل اين ظرف، براساس وزن مخصوص، به ترتيب در پايين ظرف كاستيك، در قسمت مياني دايسولفايد و در قسمت بالاي اين ظرف كه بوسيله Rashing Ring هاي آهني ( جهت جداسازي بهتر گازها از مايعات ) پر شده است، مقداري گاز كه شامل سولفيدهيدروژن، هوا و مقداري گازهاي سبك نفتي است، قرار ميگيرد. اين مواد گازي شكل، پس از خروج از ظرف 314 و عبور از يك PC كه جهت كنترل فشار قرار داده شده است، به دو شاخه تقسيم ميشود : شاخه اول به كوره هدايت ميشود تا در آنجا سوخته شده و از آلوده شدن هوا جلوگيري گردد و شاخه دوم به ظرف 309 كه Vent Tank نام دارد، هدايت ميشود. اين ظرف نيز مملو از Rashing Ring هاي آهني بوده و در مواقع اضطراري كارايي دارد، مثلاً در زمانيكه مسير كوره به هر دليل مسدود گردد، از اگزوز بالاي اين ظرف، گازها مستقيماً به هواي آزاد فرستاده ميشوند. دايسولفايد موجود در ظرف 314 ، در هر نوبتكاري به نفتكوره تزريق ميگردد تا فضاي داخل 314 را اشغال نكند و از پايين ظرف 314 نيز، كاستيك احياء شده جهت استفاده مجدد به پمپهاي 301 و 302 ارسال شده، كه از طريق اين پمپها به برجهاي 301 و 508 هدايت ميگردد.
شرح فرآیند واحد مراکس نفتا -->IRAN-ENG EXCLUSIVE
واحد 300 ( L.S.R.G Merox Unit )
بنزين سبك براي گوگردزدايي توسط پمپ 113 به واحد 300 فرستاده ميشود. در اين واحد عمليات تصفيه بنزين به دو روش انجام ميشود : روش اول، روش ترش ( Extraction ) نام دارد كه در داخل برج 301 يا Extractor انجام ميگيرد. روش دوم، روش شيرين نام دارد و در داخل برج 310 يا Mixer انجام ميپذيرد كه در مورد اين دو روش توضيح خواهيم داد. بنزين سبك ابتدا وارد برج 301 ميشود. اين ظرف محل واكنش كاستيك NaOH با مركاپتان ( R-SH ) موجود در بنزين ميباشد. نحوه عمل بدين صورت است كه در اين ظرف مقداري كاستيك وجود دارد، هنگاميكه بنزين مركاپتاندار وارد اين ظرف ميشود، با كاستيك تركيب شده و طي يكسري واكنشها، مركاپتان به دايسولفايد ( R-S-S-R ) تبديل ميشود. نحوه واكنش به شكل زير است :
واكنش اول در برج 301 و واكنش دوم در برج 313 انجام ميگيرد. از قسمت بالاي برج 301 ، بنزين خارج ميگردد و اين بنزين به سمت برج 310 ارسال ميشود. قبل از ورود بنزين به اين ظرف، مقدار لازم كاستيك و همچنين هوا به آن تزريق ميشود و سپس به برج 310 وارد ميگردد. از برج 310 كه كار مخلوط كردن را انجام ميدهد، بنزين سبك به همراه كاستيك و هوا خارج شده و به برج 311 وارد ميشود. در قسمت پايين ظرف 311 ، كاستيك كه داراي وزن مخصوص بيشتري است، جمع شده و اين كاستيك توسط پمپ 303 دوباره به ورودي برج 310 تزريق ميشود. از بالاي ظرف 311 نيز، بنزين سبك خارج شده و اين بنزين براي صاف شدن وارد ظرف 312 ميشود كه مملو از شن بوده و بصورت يك ***** شني عمل ميكند. بنزين خروجي از اين ظرف، تصفيه شده و آماده براي ذخيره است، از اينرو اين بنزين توسط پمپ 304 به مخازن ارسال ميگردد. شكل شماره 10 نماي كلي مسير بنزين سبك در واحد 300 را نشان ميدهد.
از قسمت پايين برج 301 ، كاستيك به همراه مقداري دايسولفايد خارج شده و به سمت مبدل 301 فرستاده ميشود. قبل از رسيدن كاستيك به اين مبدل، از برج 508 نيز يك خط لوله حاوي كاستيك به آن اضافه شده و سپس به مبدل 301 وارد ميگردد كه در اين مبدل بوسيله بخار آب، كاستيك تا دماي 140 درجه فارنهايت گرم ميشود. به كاستيك گرم شده پس از خروج از اين مبدل توسط يك لوله فرعي، هوا تزريق ميشود تا اكسيژن لازم جهت احياء مجدد كاستيك فراهم شود و پس از آن كاستيك به همراه هوا وارد برج 313 ميشود.
اين ظرف از تكههاي حلقوي از جنسي شبيه كربن كه به Rashing Ring موسوم هستند، پر شده است كه اين قطعات جهت زياد كردن سطح تماس مواد، براي انجام واكنشهاي گروه دوم ـ كه قبلاً به آن اشاره شد ـ بكار ميروند. پس از انجام واكنشها، تمامي مواد حاصل شده، از بالاي ظرف خارج شده و به ظرف 314 وارد ميشود. در داخل اين ظرف، براساس وزن مخصوص، به ترتيب در پايين ظرف كاستيك، در قسمت مياني دايسولفايد و در قسمت بالاي اين ظرف كه بوسيله Rashing Ring هاي آهني ( جهت جداسازي بهتر گازها از مايعات ) پر شده است، مقداري گاز كه شامل سولفيدهيدروژن، هوا و مقداري گازهاي سبك نفتي است، قرار ميگيرد. اين مواد گازي شكل، پس از خروج از ظرف 314 و عبور از يك PC كه جهت كنترل فشار قرار داده شده است، به دو شاخه تقسيم ميشود : شاخه اول به كوره هدايت ميشود تا در آنجا سوخته شده و از آلوده شدن هوا جلوگيري گردد و شاخه دوم به ظرف 309 كه Vent Tank نام دارد، هدايت ميشود. اين ظرف نيز مملو از Rashing Ring هاي آهني بوده و در مواقع اضطراري كارايي دارد، مثلاً در زمانيكه مسير كوره به هر دليل مسدود گردد، از اگزوز بالاي اين ظرف، گازها مستقيماً به هواي آزاد فرستاده ميشوند. دايسولفايد موجود در ظرف 314 ، در هر نوبتكاري به نفتكوره تزريق ميگردد تا فضاي داخل 314 را اشغال نكند و از پايين ظرف 314 نيز، كاستيك احياء شده جهت استفاده مجدد به پمپهاي 301 و 302 ارسال شده، كه از طريق اين پمپها به برجهاي 301 و 508 هدايت ميگردد.
آخرین ویرایش: