شبکه ها، قطعات و فناوری DWDM

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
به نام خدا

سلام دوستان عزیزم
مدتی بود که تصمیم گرفته بودم مطالب مفصلی رو در مورد فناوری DWDM به اشتراک بگذارم و حالا این موقعیت پیش اومد که این کار رو انجام بدم امیدوارم که در هرچه بهتر شدن این تاپیک من رو همراهی کنید.
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
1)مقدمه

به دنبال تشریح خواص نور، دانشمندان دریافتند که هم نور مرئی و هم نامرئی ترکیبی از اجزاء کوچک تر است و سعی کردند آن را تجزیه کنند. البته این کار در طبیعت هنگام عبور نور از یک کریستال منشوری به طور طبیعی انجام می گیرد.در نتیجه این تلاش های تحقیقاتی ، کشف شد که با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی می توان خط رنگ زرد را به دو خط رنگ تقسیم کرد . و به دنبال آن ثابت شد که نور از جنس انرژی الکترومغناطیسی است و در کنار آن این واقعیت هم کشف شد که نور از ذرات بارداری به نام فتون تشکیل شده است.

این اکتشاف، حیرت بسیاری را برانگیخت و موجب عداوت های زیادی شد. علاوه بر این، خواص انتشار نور در اجسام شفاف و در موجبرهای نوری مورد مطالعه قرار گرفت و این تاریخ اکتشاف نور بود. امروزه مواد و ترکیبات متنوعی ساخته شده است که در میان آنان فیبر شیشه ای به عنوان بهترین وسیله برای انتقال با سرعت بالا، قابلیت اطمینان زیاد و در مسافت های طولانی و حتی برای ارتباطات زیردریایی شناخته شده است. در حال حاضراز نرخ بیتGb/s 40 در هر فیبر استفاده می شود. با استفاده از سیستم های DWDM ظرفیت پهنای باند به قدری بالا رفته است که در هر ثانیه چندین ترابیت داده انتقال می یابد. سیستم های DWDM با 160 طول موج به بازار آمده است و در عین حال متخصصان در حال کار بر روی سیستم های 1000 طول موجی هستند. این به چه معناست؟ یک سیستم 40 طول موجی DWDM و با نرخ Gb/s40 در هر طول موج، پهنای باندی معادل Tb/s 6/1 دارد، پهنای باندی که می توان در آن 45000 جلد دایره المعارف را در یک ثانیه تنها با یک فیبر منتقل کرد.

اگر بخواهیم فایلی به حجم 1 ترابیت را با مودم Kbps 64 بفرستیم، 7 ماه طول می کشد (بی وقفه)، در حالی که در سیستم Gbps 40 فقط 25 ثانیه طول می کشد.
سیستم های DWDM فشرده تری در حال توسعه هستند که نه تنها از نظر چگالی طول موج هر فیبر و نرخ بیت به مراتب بالاترهستند بلکه طول فیبر آنها نیز خیلی بیشتر است بدون اینکه در طول مسیر نیاز به تقویت کننده باشد.(شکل 1-1)





شکل1-1) مسیر کلی DWDM با تعداد زیادی کانال طول موج در یک فیبر


اعدادی که در این کتاب می آید، غالبا یا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند مثل ترابیت بر ثانیه (Tbps) یا پیکو ثانیه (Ps)، فهرستس از این اعداد و معادل های آن در جدول 1-1 آمده است.

راهنمای جدول:


  1. ستون های خالی به معنی واحد نا متداول است.
  2. یک روز 84600 ثانیه است و نور با سرعتcm/s 10[SUP]10[/SUP] یا cm/ns 30 حرکت می کند.
  3. نرخ بیت صوت PCM فشرده 64 کیلو بیت بو ثانیه است.
  4. 4/3 نانو متر طول یک پیچ رشته DNA است.


جدول1-1)واحدها در سیستم اعشاری

عدد

نام
واحد زمان
نرخ بیت
واحد طول
1/000/000/000/000/000
10[SUP]15[/SUP]
1کوادریلیون
(1)
پتابیت/ ثانیه

1/000/000/000/000
10[SUP]12[/SUP]
1 تریلیون

ترابیت/ ثانیه

1/000/000/000
10[SUP]9[/SUP]
1 میلیارد

گیگا بیت / ثانیه

1/000/000
10[SUP]6[/SUP]
1 میلیون

مگابیت / ثانیه

1/000
10[SUP]3[/SUP]
ا هزار

کیلو بیت / ثانیه
(km)کیلو متر
100
10[SUP]2[/SUP]
صد

3

10
10[SUP]1[/SUP]
ده



1
10[SUP]0[/SUP]
یک
ثانیه (2)
(bps)بیت/ ثانیه
(m)متر
0.1
10[SUP]-1[/SUP]
یک دهم


(dm)دکامتر
0.01
10[SUP]-2[/SUP]
یک صدم


(cm)سانتی متر
0.001
10[SUP]-3[/SUP]
یک هزارم
(ms)میلی ثانیه

(mm)میلی متر
0.000001
10[SUP]-6[/SUP]
یک میلیونیوم
میکرو ثانیه

میکرو متر
0.000000001
10[SUP]-9[/SUP]
یک میلیاردیوم
نانو ثانیه

(nm)(4)نانو متر
0.000/000/000/001
10[SUP]-12[/SUP]
یک تریلیونیوم
پیکو ثانیه

پیکو متر
0.000/000/000/000/001
10[SUP]-15[/SUP]
یک کوادریلیونیوم
فمتو ثانیه



 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
1-2) ماهیت نور

ماهیت دو گانه نور که متناقض به نظر می رسید در یکی دو قرن پیش شناخته شد و همه آن را پذیرفتند (یا لااقل ما این طور فکر می کنیم)، این دو ماهیت یکی ماهیت موجی (الکترومغناطیسی) نور و دیگر ماهیت ذره ای آن است.

1-2-1)ماهیت موجی نور

ماهیت موجی نور مشابه ماهیت امواج رادیویی و اشعه ایکس است. با توجه به این ماهیت ، می توان خواص انعکاس، انکسار، پراش، تداخل، قطبی شدن، محو شدن و اتلاف نور را توجیه کرد، پس نور به عنوان یک موج الکترومغناطیسی با هر نوع با الکتریکی که در اطرافآن باشد وارد تعامل می شود. بنابراین برای اندازه گیری نیروی میدان الگتریکی نور (از نظر بزرگی و جهت) در هر نقطه ذر فضا یک بار الکتریکی فرضی مثبت در آن نقطه در نظر گرفته می شود، همین طور برای اندازه گیری نیروی میدان مغناطیسی (هم بزرگی و هم جهت) یک وسیله دو قطبی مغناطیسی در محل مورد استفاده قرار می گیرد.

موج الکترو مغناطیسی و بنابراین نور با فرکانس ، طول موج، فاز و سرعت انتشار نور نسبت به یک نقطه مرجع مشخص می شود:

  • فرکانس، تعداد نوسانات در ثانیه است و طول موج، فاصله طی شده در مدت زمان یک نوسان کامل (مثلا از قله تا قله) در فضای آزاد یا در یک محیط است. واحد سنجش فرکانس، دور در ثانیه یا هرتز است و واحد طول موج، نانومتر(nm) یا میکرو متر (µm) است. واحد قدیمی آن نیز آنگستروم است که هر آنگستروم معادل 10[SUP]-10[/SUP] متر است.
  • فاز نسبت به نقطه مرجع، عبارتست از اختلاف زاویه بین قله های موج با آن نقطه.
  • سرعت انتشار، مسافتی است که قله یک موج در واحد زمان طی می کند.


نور مونوکروم یا تک رنگ نوری است که امواج آن همگی در یک فرکانس واحد هستند.امواجی که در فضا منتشر می شوند، جبهه موجی کروی دارند با این حال برای آسان شدن آنالیز ریاضی، امواج الکترومغناطیسی را صفحه ای در نظر می گیرند. پس طبق قانون ماکسول این معادلات در مورد موج الکترومغناطیسی صادق است :

∇[SUP]2[/SUP]E = (1/ʋ[SUP]2[/SUP]) (∂[SUP]2 [/SUP]E/∂t[SUP]2[/SUP])
∇[SUP]2[/SUP]H = (1/ʋ[SUP]2[/SUP]) (∂[SUP]2 [/SUP]H/∂t[SUP]2[/SUP])
D =ρ.∇
و
B = 0.∇

که در آن [SUP]2[/SUP]∇ عملگر لاپلاس، ʋ سرعت موج دورن محیط ، E و Hبه ترتیب میادین الکتریکی و مغناطیسی ، D بردار جا به جایی الکتریکی (گرادیان آن چگالی بارρ است)، و B بردار القاء مغناطیسی است. بین این چهار بردار رابطه زیر برقرار است :


D = ԑ[SUB]0 [/SUB]E + P
B = µ[SUB]0[/SUB] H + M

که در آن ԑ[SUB]0[/SUB] و µ[SUB]0[/SUB] نفوذپذیری و گذردهی دی الکتریک در فضای آزاد هستند و P و M هم به ترتیب دو قطبی شدن الکتریکی و دو قطبی شدن مغناطیسی موج هستند.
وقتی یک موج لکترومغناطیسی در یک محیط خطی (یک غیر متبلور) منتشر می شود، دو قطبی شدن الکتریکی به این صورت بیان می شود:

P = ԑ[SUB]0 [/SUB]χ E

که در آن χ قابلیت پذیرش الکتریکی محیط است (در یک محیط غیر خطی ،بر حسب تنسور بیان می شود)؛ باید به این نکته توجه داشت که در یک محیط غیر خطی رابطه اخیر شامل جملاتی از مرتبه بالا تر نیز هست.
علاوه بر این ثابت الکتریکی ماده، ԑ ، با قابلیت پذیرش، دارای چنین رابطه ای است :

ԑ = ԑ[SUB]0 [/SUB](1 + χ)

انتشار یک موج مسطح با دو رابطه زیر تعریف می شود :
E (r, t) = E[SUB]0[/SUB]e[SUP]-j(ωt-k.r)[/SUP]
H (r, t) = H[SUB]0[/SUB]e[SUP]-j(ωt-k.r)[/SUP]

که ω فرکانس زاویه ای ، r بردار مکان و k بردار موج است که با ثابت دی الکتریک چنین رابطه ای دارد :

(ωθ (µ[SUB]0[/SUB]ԑ=׀k׀ =K

در دو رابطه ی مذکور موج، اعداد مختلط و شامل یک عبارت حقیقی یعنی cos(x) و یک عبارن موهومی sin(x) هستند، از آنجایی که کمیت قابل اندازه گیری در عبارت فقط حقیقی است ، می توان آن را به این صورت ساده کرد:

E (r, t) = E[SUB]0[/SUB] cos (ωt – k.r)
و
E (r, t) = E[SUB]0[/SUB] cos (ωt – k.r)

و در نهایت وقتی یک موج مسطح تک رنگ در فضای آزاد حرکت می کند، سرعت ماکزیمم و ثابت آن برابر است با (از آنجای که [SUB]0[/SUB]µ و [SUB]0[/SUB]ԑ در کمیت ثابت هستند) :

c = ω / k = 1/ [√(µ[SUB]0[/SUB] ԑ[SUB]0[/SUB])]

که در آن c = 2.99792458×10[SUP]10[/SUP] سانتیمتر بر ثانیه یا تقریبا cm/nsec30 است. وقتی نور در محیطی (به غیر از فضای آزاد ) حرکت می کند، سرعت آن ʋ به این صورت محاسبه می شود :
c = ω / k = 1/ [√(µ ԑ)]

چون [SUB]0[/SUB]µ < µ و[SUB]0[/SUB]ԑ > ԑ است، سرعت نور در هر محیط همیشه کوچکتر از c است.


منبع : کتاب شبکه ها ، قطعات و فناوری DWDM
تالیف : استیماتیوس کارتالوپولوس
ترجمه: دکتر علی اصغر عمیدیان ، دکتر سید علی علویان
 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
2-2-1)ماهیت ذره ای نور

نور هم مثل تمام ذرات از خود فشاری تولید می کند که می توان آن را بر حسب تعداد ذرات یا فتون ها توصیف کرد. کوچکترین مقدار از یک نور تک رنگ بر حسب معادله انرژی (E) بیان می شود:
E = hv

که h ثابت پلانک و برابر 10[SUP]-34[/SUP]6.6260755× و v فرکانس نور است. نور مرئی مجموعه ای از طول موج های به هم پیوسته است که طیف نور مرئی را تشکیل می دهند، این طیف از قرمز (700 nm) تا بنفش (400nm) را در بر می گیرد.




نور متشکل از تمام طول موج ها در فضای آزاد در امتداد یک خط مستقیم حرکت می کند. اما وقتی از یک محیط عبورمی کند، سرعت نور تغییر می کند.
سرعت نور در فضای آزاد طبق قانون انیشتین به این طریق محاسبه می شود:

E = mc[SUP]2[/SUP]

رابطه حاکم بین فرکانس، v ، سرعت نور در فضا آزاد، c ، و طول موج، λ، عبارت است از:

v= c/λ

3-2-1)اصل هویگنس فرنسل


وقتی نور از یک منبع نقطه ای تک رنگ خارج می شود و به سطحی می تابد که یک روزنه گرد دارد، آن روزنه درست مثل همان منبع نور با همان طول موج و فاز رفتار می کند.
به این قانون، اصل هویگنس فرسنل گفته می شود و کلید مطالعه بر روی پدیده تداخل نور است.


 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
4-2-1) تداخل

1-4-2-1) تداخل کلاسیک

ترکیب شکل زیر متشکل از یک منبع نور تک رنگ، صفحه ای با دو وزنه ی کوچک هم فاصله از محور هندسی و یک صفحه ثانویه پشت اولی و به موازات آن در نظر بگیرید. طبق اصل هویگنس فرسنل این روزنه ها در حکم منبع نور عمل می کنند. بنابراین مناطق با نوارهای سایه روشن روی صفحه دوم به وجود می آید.

مناطق روشن (تداخل سازنده) وقتی به وجود می آید که اختلاف مسیر ضریب صحیحی از باشد(یعنی kλ و K=1, 2, 3, etc) و مناطق تاریک (تداخل مخرب) وقتی به وجود می آید که اختلاف فاصله طی شده بین دو شعاع تابش، ضریب فردی از نصف طول موج باشد(یعنی k+1/2) λ) و K=1، 2، 3، etc).





 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا