شاسی برای توزیع بار متمرکز زنده و تبدیل اون به بار گسترده زنده مجاز در آئین نامه مبحث ششم با توجه به نوع کاربری سازه

mrm43665

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید به همگی.
با توجه به اینکه اغلب ساختمان های اداری و دولتی ما هنوز سازه های قدیمی هستند ، متاسفانه هیچ تلاش جدی و گسترده ای هم برای مقاوم سازی یا مرمت آنها در دستور کار نیست. در عوض وقتی سر و کارتان به این ساختمان ها برسد ، متوجه میشوید که بسیاری از این سازه ها تغییر کاربری داده شده اند از مسکونی به اداری. آن هم بی هیچ حساب و کتابی.
نکته ی حایز اهمیّت دیگر نیز این است که معمولا تجهیزات لازم برای یک مرکز دولتی یا اداری مهم کاملا به شکل سلیقه ای در این مکان ها قرار داده می شوند و بارهای نا متوازن و خارج از تحمل سازه به خصوص در مواقع بحرانی رو برای اون به همراه دارند.
در این راستا به نظر من میشه به نوعی حداقل این وضع رو با تقویت ساده سقف ها و مقاطع حساس ( مثلا با استفاده از FRP ) کمی بهبود بخشید.
و البته در نقاطی که بار های زنده به صورت متمرکز به یک سقف وارد میشوند آنها را توزیع کرد تا به بار گسترده شبیه تر شوند.
استفاده از شاسی ها ی فلزی در برخی از مواقع که با تجهیزات بسیار سنگین مواجه هستیم نکته ی کلیدی و کارگشا می تونه باشه. به هر حال بنده که خیلی با این موضوع سر و کار دارم.

حالا به عنوان مثال یک موضوعی هست که خواستم با دوستان در میون بزارم.
در یک پانل از طبقه ی دوم یک ساختمان مسکونی که نقشه ساده ش رو پیوست کردم ، می خوایم دو تا بار رو که با رنگ آبی می بینید (وزن هر کدام 3000 کیلو گرم) اضافه کنیم.
به نظر شما طرح مناسب برای توزیع بار به کل ظرفیت سقف چی میتونه باشه ؟ و همچنین چگونه با استفاده از شاسی فولادی که بتونه بار تقریبا متمرکز و البته بیش از حد مجاز رو به نوعی توزیع کنه تا بار گسترده شه و تحت مقررات و آیین نامه های موجود که میزان بارگزاری سقف باهاش طراحی میشه قرار بگیره ؟ در ضمن اطلاعات دیگه ای از مقاطع نداریم معمولا و فقط میتونیم بگیم که چون سازه مسکونی بوده در هنگام ساخت پس منطقا براساس Labc.jpg live = 200 kg/m2 طراحی و ساخته شده.
ممنون میشم دوستان نظرشون رو بگن.
 
بالا