شاخص زمان مناسب تخلیه جوجه مرغ

sana252

عضو جدید
اصول تهویه موفق مرغداری‌ها در طی زمستان نسبت به تابستان بسیار متفاوت است. تحت شرایط محیطی گرم، حداکثر جریان هوا به طور معمول لازم است تا به صورت مستقیم پرندگان را خنک گرداند. تهویه توسط ترموستات یا کنترل‌کننده‌ها برطبق درجه حرارت مرغداری تنظیم می‌شود. زمانیکه هوا سرد است، از تماس هوای سرد بیرون با پرنده باید جلوگیری شود. به علاوه برای کاهش هزینه‌های گرمایی، فن‌ها به میران حداقل استفاده می‌شوند. گرم نگه داشتن پرندگان به میزان کافی با هوای سالم با کیفیت، هدف اولیه تهویه در هوای سرد است. تهویه در زمستان همچنین هدفی برای کاهش رطوبت از مرغداری برای حفظ شرایط بستر مناسب است. در هوای خیلی سرد حداقل تهویه فن‌ها باید توسط یک تایمر برای اطمینان از تهویه کافی برای حفظ کیفیت هوا و حذف رطوبت صورت گیرد. در زیر خلاصه برخی از نکات کلیدی تهویه موفق مرغداری‌های گوشتی در زمستان با تکیه بر تجارب مرغداری‌های صنعتی و یافته‌های تحقیقات دانشگاهی آمده است.
به ادامه مطالب بروید
۱- تمام منافذ ورودی هوا گرفته شوندمرغداری با منافذ زیاد نمی‌تواند به خوبی تهویه شود.تمام هوا باید فقط از ورودی‌های هوا وارد گردد. هوای سرد به سمت پایین جریان می‌یابد، بنابراین نشت هوای سرد بیرون از طریق ترک‌ها، حفره‌ها و دیگر ورودی‌های ناخواسته به سمت کف جریان می‌یابد. در نتیجه میعان، باعث ایجاد بستر خیس، بستر کیکی و عملکرد ضعیف پرندگان می‌شود. تست خانگی “گرفتگی” اندازه‌گیری فشار استاتیک است. اگر تمام درها، پنجره‌ها و وروردی‌ها بسته شوند و یک فن ۱۲۲ سانتیمتری با قدرت ۲۰۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه روشن شود، شما باید قادر باشید که یک فشار ثابت منفی ۱/۳ میلی‌متر در مرغداری‌های قدیمی‌ و ۸/۳ میلی‌متر در یک مرغداری جدید را ایجاد کنید. اگر مرغداری این تست را با موفقیت پشت سر نگذاشت، به احتمال زیاد هوا از طریق درزها و شکستگی‌ها وارد می‌شود.
شکل ۱- نحوه جریان یافتن هوا در مرغداری​
مهم ترین اصل تهویه در زمستان این است که هوا را به سمت بالای سالن و با سرعت بالا برای به دست آوردن مخلوط مناسبی از هوا هدایت کنیم.هوای سرد نباید بر روی سر پرندگان سقوط کند. ۲-عایق کردن قبل از تهویهشرایط پرورش مناسب نمی‌تواند در یک مرغداری در هوای سرد حفظ شود اگر گرما حفظ نشود. ۳- تنظیم تایمر فن برای حداقل نرخ تهویه مناسب، با توجه به سن پرندهمطمئن شوید همه فن‌ها تنها توسط یک تایمر کنترل می‌شوند. نرخ تهویه مناسب معمولاً از ۱۰/۰ فوت مکعب در دقیقه/پرنده در یک هفتگی تا ۹۰/۰ فوت مکعب در دقیقه/پرنده در ۸ هفتگی می‌باشد.مثال: در طی هفته اول با ۲۴۰۰۰ جوجه، به طور متوسط۲۴۰۰=۲۴۰۰۰*۱۰/۰ فوت مکعب در دقیقه نیاز خواهید داشت. به این دلیل گفته شد به طور متوسط زیرا نصب فنی با قدرت ۲۴۰۰ CFM مشکل است. از یک تایمر استفاده کنید،برای مثال برای ۲ فن ۹۱ سانتیمتری با قدرت ۱۰۰۰۰ درصدی از زمان برای میانگین ۲۴۰۰ لازم خواهد بود. درصد از زمان لازم از طریق تقسیم CFMs لازم بر ظرفیت CFM فن‌هایی که باید روشن باشند به دست می‌‌آید. در این مثال ۱۲/۰=۲۰۰۰۰/۲۴۰۰ که ضرب این عدد در ۵ دقیقه (زمان خاموش و روشن شدن تایمر) مساوی ۶/۰ دقیقه یا ۳۶ ثانیه زمان برای روشن شدن فن‌ها خواهد بود.هرگز تهویه را با کمتر از ۲ فن ۹۱ سانتیمتری انجام ندهید. تهویه یک فن ۹۱ سانتیمتری عموماً بازده فشار استاتیکی لازم برای تهویه مناسب را نخواهد داشت. گرما به طرف فن‌ها جریان می‌یابد، بنابراین تهویه با یک فن ۱۲۲ سانتیمتری، تجمع حرارت در انتهای مرغداری را در پی خواهد شد. استفاده از ۲ یا بیشتر از حداقل فن‌ها برای تهویه به حفظ یکنواختی تهویه کمک می‌کند و این مورد به نوبه خود عملکرد گله را افزایش می‌دهد.
شکل ۲: حداقل جریان تهویه مناسب برای گرم کردن و خشک کردن هوای سرد و خارج ساختن هوای مرطوب​
هوای گرم می تواند رطوبت بسیار بیشتری نسبت به هوای سرد نگه دارد.این توضیح می دهد که چگونه جریان هوا تهویه مناسب حداقل می تواند کمک به حذف رطوبت از سالن کند حتی زمانی که باران می بارد.
شکل ۳: مسیر مناسب ورود هوا برای بهتر ین اختلاط آن با هوای گرم​
فشار استاتیکی خوب برای جریان هوای مناسب بسیار مهم است. دهانه بیش از حد بزرگ ورودی هوا باعث کاهش فشار استاتیک می‌شود و اجازه می دهد هوا بر روی پرندگان سقوط کند. دهانه خیلی تنگ باعث افزایش فشار استاتیک به بیش از حد بالا و خفه کردن جریان هوا می‌شود.۴٫افزایش تنظیمات تایمر فن(حداقل میزان تهویه) در هر هفته. زمان شروع به کار فن باید به طور هفتگی برای کنترل رطوبتی که از طریق پرندگان در حال رشد به هوا اضافه می‌شود افزایش یابد. همانطور که در نکته ۳ اشاره شد، میزان مورد نیاز معمولا از ۰٫۱۰ CFM / پرنده به ۰٫۹۰ CFM / پرنده در طی یک دوره هشت هفته ای افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که داشتن تنظیم درست تایمر حداقل تهویه به همان اندازه در پایان دوره رشد مهم است که در آغاز دوره مهم است. در بخش دوم از دوره رشد، کنترل ترموستات معمولا تنظیمات تایمر را تحت الشعاع قرار میدهد.
شکل۴- یک قاعده کلی این است که به ازای هر فن ۱۲۲ سانتیمتری حدود ۱۵ ورودی هوا باز می‌شود​
۵.حفظ تنظیمات تهویه حداقل، بدون در نظر گرفتن شرایط در داخل و یا خارجبدون حداقل تهویه، کیفیت هوا داخلی سالن بدتر خواهد شد و مشکلات رطوبت بستر و آمونیاک را ایجاد خواهد کرد. میزان از دست دادن حرارت سالن با حداقل تهویه کم است، و از لحاظ اقتصادی برای جلوگیری از مشکلات رطوبت قابل توجیه است. هنگامی که هوا گرم می شود (۱۱ درجه سانتیگراد) رطوبت نسبی آن به نصف کاهش می یابد. هوای سرد پس از ورود به سالن در فصل زمستان گرم و خشک می‌شود. بنابراین، این “هوا” قادر است رطوبت اضافی را از طریق فن ها به خارج از سالن حمل کند . تهویه تنها راه برای حذف رطوبت از بستر سالن مرغداری است.
شکل ۵​
ورود هوا در اطراف بالا و پایین دیوار فشار استاتیکی کمتری را خواهد داشت و به هوای سرد و مرطوب اجازه تماس با جوجه‌ها و بستر را خواهد داد ۶٫آوردن هوای سرد خارج از بالای سالن بر روی سر پرندگان، با سرعت کافی برای ترکیب با هوای گرم داخل قبل از تماس با پرندگان.برای دستیابی به این هدف، نیاز به یک سالن بسته با فشار استاتیک در حدود ۰٫۱۰ اینچ (۲٫۵ میلی متر)، به طور مناسب طراحی شده و تنظیم ورودی های هوا هستیم. یک فشار استاتیکی در حدود ۰٫۱۰ اینچ (۲٫۵ میلی متر) هوا را ۲۰ فوت (۶٫۱ متر) به سمت مرکز سالن جابجا می‌کند. علاوه بر این، عمل اختلاط، بازده حرارت سوختی را با جلوگیری از هوای گرم تولید شده توسط پرندگان، کوره‌های حرارتی و جوجه ها از طریق بردن به سقف و نگه داشتن در آنجا بهبود میبخشد. فن‌های مخلوط کننده نیز می توانند به ارتقاء یکنواختی دما و کاهش مصرف سوخت کمک کنند. ۷٫ اگر بستر مرطوب و یا آمونیاکی یک مشکل است، حداقل نرخ تهویه را افزایش دهید (تنظیمات تایمر فن).جوجه‌ها در حدود ۰٫۹ کیلوگرم از آب، را به ازای هر ۰٫۴۵ کیلوگرم از خوراک خورده شده را به سالن اضافه می‌کنند. بنابراین مقدار زیادی آب به داخل سالن مرغداری در طی دوره رشد وارد میگردد. علاوه بر مواد دفعی رطوبت بیش از حد باعث آمونیاکی شدن می شود ، و این زمانی بدتر می‌شودکه رطوبت بستر بالا است. تهویه مناسب، تنها راه برای حذف رطوبت از بستر است. ۸٫اگر افزایش حداقل نرخ تهویه مشکل بستر مرطوب را حل نمی کند، مقدار کمی به گرما اضافه کنیدگاهی اوقات زمانیکه یک سالن بستر نرم دارد، بیشتر کار کردن فن‌ها ممکن است مشکل را حل نکند. این به این معنی است که سالن به دستگاه‌های حرارتی بیشتری برای کمک به کاهش رطوبت و تسهیل دفع رطوبت نیاز دارد. ممکن است خشک کردن یک سالن توسط افزایش تدریجی زمان کارکردن فن‌ها در طی زمان‌های گرم روز موقعیکه رطوبت کم است امکان پذیر باشد. اگر این کار جواب نداد، حرارات باید افزایش یابد. ۹- اگر سالن بیش از حد گرد و خاکی و بستر خیلی خشک است، حداقل نرخ تهویه کاهش یابد.این وضعیت معولا نشانه‌ای از تهویه زیاد است و باید که تنظیمات زمان فن‌ها کاهش یابد. ۱۰- اگر سالن بیش از حد گرم می‌شود ، تنظیمات ترموستات را چک کنید، نه تنظیمات تایمر فن را.حداقل تنظیمات تایمر تهویه برای حذف رطوبت و هوای با کیفیت است نه کنترل درجه حرارت. برای خنک‌تر ساختن سالن، یک ترموستات یا کنترل کننده نقطه تنظیم حرارت برای حذف تایمر تهویه افزودن تهویه بیشتر استفاده می‌شود.
شکل۶​
۱۱- فن‌های کمکی گردش هوا می‌توانند به تهویه و حفظ سوخت کمک کنندعلاوه بر اصول مشخص شده در بالا تولید کنندگان نیز ممکن است با استفاده از فن‌های کمکی گردش هوا را به عنوان راهی برای بهبود شرایط در زمستان در مرغداری و صرفه جویی در هزینه های گرمایشی در نظر بگیرند. مطالعات بیش از دو سال گذشته در این زمینه نشان داده اند که فن‌های کمکی گردش هوا می توانند کمک قابل توجهی به جلوگیری از لایه‌بندی دما (به عنوان مثال، ماندن هوای گرم در نزدیکی سقف و تجمع هوای سرد در سطح پرنده)نمایند.
شکل ۷​
منبعJim Donald . Principles of Successful Wintertime Broiler House Ventilation. 2003. www.aviagen.comhttp://www.itpnews.com
 
بالا