سیستم گرمایش از کف

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی، روزانه شاهد نوآوری ها و خلاقیت های جدیدی هستیم که مسلما بزرگ ترین هدفشان بهبود شرایط زندگی برای ساکنین یک خانه است. سیستم گرمایش از کف نیز به همین هدف طراحی و اجرا شده که البته طرفداران خاص خود را نیز دارید. این سیستم گرمایشی به مرور و با گذشت زمان دستخوش تغییراتی در راستای افزایش کیفیت و کاهش معایب بوده و به جرات می توان گفت که به یکی از سیستم های رایج و پرکاربرد در دنیا تبدیل گشته است. آن چه که در این مطلب مطالعه خواهید کرد عملکرد این سیستم و معایب و مزایای استفاده از آن در خانه های امروزی به همراه ویدیوی آموزش اجرای آن است.







عملکرد سیستم گرمایش از کف

عملکرد سیستم گرمایش از کف به این صورت است که با تفاوت اختلاف دمای بیرون و داخل خانه ترموستات سیستم به راه می افتد. با روشن شدن سیستم منبع حرارتی آب را گرم کرده و به اندازه دمای از پیش تعیین شده بالا می برد. سپس این آب گرم شده درون محفظه ای به نام محفظه اختلاط با آبی که حرارت خود را به فضای مورد نظر داده ترکیب می شود تا به دمای مورد نیاز فضا برسد. پمپ سیرکولاتور ابن آب ترکیب شده را به درون لوله هایی که از قبل زیر کف سازی خانه تعبیه شده اند انتقال می دهد. آب موجود در این لوله ها حرارت را به کف خانه منتقل می نمایند. میزان تراکم لوله‌ ها و یا سیم‌ های حرارتی استفاده شده باید توسط مهندسین سازه و انتقال حرارت انتخاب شود که معیاز آن ها نیز شرایط آب و هوا در آن منطقه است.


مزایای سیستم گرمایش از کف

این سیستم دارای مزایایی است که برای بسیاری جذاب و قابل قبول است :

  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • توزیع دمای یکنواخت در فضا و بهبود وضعیت آسایش حرارتی ساکنین
  • عدم تاثیر تجهیزات در طراحی داخلی فضا
  • عدم وجود رادیاتور ها و وسایل گرم کننده که نتیجه آن کاهش میزان هزینه های سرویس و تعمیرات می باشد.
  • استفاده راحت و کم تر در حمام و سرویس بهداشتی




معایب و مشکلات سیستم گرمایش از کف

به طور کلی نمی توانیم سیستمی را بیابیم که بازدهی صد در صد داشته و بدون هیچ عیب یا کمبودی کار کند. سیستم گرمایش از کف نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارای معایبی است :

  • زمان پیش گرمایش سیستم : این بازه زمانی که در حدود ۳۶ ساعت به طول می انجامد، به این صورت است که استارت اولیه سیستم در ابتدای فصل سرما با دمای ۲۰ درجه آغاز شده و هر ۱۲ ساعت می توان ۵ درجه به دما اضافه کرد که در مدت ۳۶ ساعت به دمای ۳۵ درجه که دمای ایده آل است می رسد. علت این امر وارد نشدن شوک به کف به علت افزایش دمای ناگهانی است.
  • به دلیل کف خواب بودن این نوع از سیستم گرمایش، پس از اتمام کف سازی، نمی توان تغییری در کف ایجاد نمود، که البته این مشکل با استفاده از فوم بتن و کف سازی درست حل می گردد.





طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف

در این سیستم مراحل و چگونگی اجرا از اهمیت بسیار بالایی برخورد می باشد چرا که در صورت وجود خطا کارکرد آن کم شده و محیط خانه به دمای مورد نظر نخواهد رسید. بنابراین در هنگام اجرا باید فاصله لوله ها از یکدیگر به میزان مناسبی در نظر گرفته شود
هم افت فشار در لوله ها بهینه باشد هم اعمال حرارت یکنواخت به سطح کف اعمال شود. همین طور لوپ لوله ها تا حد امکان حداقل باشند تا افت فشار و اختلاق دمای آب در ابتدا و انتخاب لوله به حداقل برسد. علاوه بر این مسائل،
یکی از عوامل مهم در عملکرد بهینه این سیستم، عایق زیر لوله ها است که باید به میزان کافی مقاومت حرارتی از خود نشان بدهد در غیر این صورت با اتلاف انرژی روبه رو خواهید بود. نکته آخر که فکر می کنم از اهمیت زیادی برخوردار است، پوشش بتنی روی لوله هاست که باید متناسب با عملکرد سیستم و عواملی مانند فاصله بین لوله ها، قطر لوله ها، دمای آب داخل آن ها و .... انتخاب شود.​






آرایش لوله ها در گرمایش از کف


مهم ترین بخش طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف آرایش لوله ها در کف فضای مد نظر است. مسلما عملکرد بهینه سیستم مستلزم طراحی اصولی شبکه لوله گذاری است. اصل اساسی در این قضیه این است که گرم ترین نقطه باید در محلی قرار بگیرد که بیش ترین نیاز را دارد. بنابراین چیدمان لوله ها را از کنار دیوارهای خارجی شده کرده و سپس به مناطق داخلی تر ادامه می دهیم.



تعمیر سیستم گرمایش از کف

تعمیر این سیستم به استراتژی های خاصی نیازمند است که البته این موضوع تا حدود زیادی به دلیل امکان استفاده از سنسور های مختلف که درسیستم قرار می گیرد، فراهم شده است. به این ترتیب قسمتی که دارای مشکل است به سرعت تشخصی داده شده و نیازی به تخریب کف نخواهد بود.

منبع:chidaneh.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا