سیستم هشدار زودهنگام سونامی با صوت‌شناسی زلزله

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032011228

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷



دانشمندان آمریکایی در کشفی که می‌تواند به یک سیستم هشدار زودهنگام سونامی منجر شود، اظهار کرده‌اند که صوت شناسی یک زمین‌لرزه می‌تواند قابلیت تولید سونامی توسط آن را نشان دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان دانشگاه استنفورد می‌گویند که آنها ویژگی‌های صوت‌شناسی کلیدی زلزله 2011 ژاپن را شناسایی کرده‌اند که به شدت نشانگر قابلیت تولید سونامی بزرگ توسط آن بوده و اینکه امواج صوتی تولید شده توسط زمین لرزه در دریا احتمالا 10 دقیقه قبل از خود سونامی به زمین رسیده است.

اگر این تعبیر درستی باشد، این دانشمندان توانسته‌اند یک سیستم هشدار در مورد امکان وقوع سونامی بزرگ را ارائه کنند.

سیستم‌های مختلف می‌توانند زلزله‌های زیر دریا را شناسایی کنند اما نمی‌توانند با اطمینان بگویند که کدامیک منجر به وقوع سونامی شده یا اندازه موج را پیش‌بینی کنند. همچنین دستگاه‌های مبتنی در اقیانوسها نیز تنها چند دقیقه پیش از سونامی می‌توانند هشدار بدهند.


از آنجایی که صدای یک رویداد لرزه‌ای پیش از خود موج به زمین می‌رسد، محققان می‌گویند که شناسایی علائم خاص صوتی زلزله‌های تولید کننده سونامی می‌تواند به سیستمهای هشدار با عملکرد سریعتر برای سونامی‌های بسیار بزرگ منجر شود.

اگرچه این یافته‌ها می توانند برای مناطق گسل سونامی ساز در سراسر جهان اعمال شوند اما محققان اذعان کرده‌اند که ویژگی‌های علائم بارز صوتی ممکن است بسته به زمین‌شناسی محیط محلی متفاوت باشد.
 
بالا