سیستم های نیروگاهی انرژی خورشیدی

reza._y

کاربر فعال
برای انرژی خورشیدی سه نوع سیستم نیروگاهی وجود دارد که در ادامه مطلب به شرح هرکدام از آن ها می پردازیم:
1-سیستم متمرکز کننده خطی :این سیستم انرژی خورشید را توسط آیینه های مستطیلی و سهموی جمع آوری می کند.آیینه به سمت خورشید منحرف می شوند نور خورشید رو لوله هایی گیرنده متمرکز می کنند که بر روی آیینه ها متمرکز شده اند جریان سیال داخل لوله‌ها را گرم می‌کند. سپس از این جریان داغ برای جوشاندن آب در یک ژنراتور معمولی توربینی به‌منظور تولید انرژی برق استفاده می‌شود.


2-سیستم dish/engine از یک بشقاب آیینه ای استفاده می کنداین سیستم با هدف حداقل سازی هزینه‌ها، از ترکیبی از آینه‌های مسطح ساخته شده که در یک شکل بشقابی کنار هم قرار گرفته‌اند. سطح بشقابی نور خورشید را به گیرنده‌ی گرمایی هدایت می‌کند، گیرنده‌ی گرمایی گرما را جذب و جمع‌آوری می‌کند و سپس آن را به ژنراتور موتور منتقل می‌کند.این سیستم از سیال داغ برای جابه‌جایی پیستون‌ها و تولید نیروی مکانیکی استفاده می‌کند. سپس از این نیروی مکانیکی برای راه‌اندازی ژنراتور یا تناوبگر و تولید برق استفاده می‌شود.
3-سیستم برج نیرو :این سیستم ز آینه‌های ردیابی خورشیدی موسوم به هلیوستات تشکیل شده که از آن‌ها برای متمرکز کردن نور خورشید روی یک گیرنده در قسمت بالای برج استفاده می‌کند. از سیال داغ موجود در گیرنده برای تولید بخار استفاده می‌شود، در مرحله‌ی بعدی از این بخار در یک ژنراتور توربینی معمولی برق تولید می‌شود. بعضی برج‌های نیرو از بخار یا آب به‌عنوان سیال داغ استفاده می‌کنند. طرح‌های پیشرفته‌ی دیگر به دلیل قابلیت‌های ذخیره‌سازی انرژی و انتقال گرمای نمک مذاب نیترات از این ماده استفاده می‌کنند. قابلیت ذخیره‌سازی انرژی یا ذخیره‌سازی گرمایی امکان توزیع برق در روزهای ابری یا هنگام شب را هم فراهم می‌کند

 

kelaas

عضو جدید
ترموفلو یک نرم افزار تخصصی جهت انجام محاسبات بالانس حرارتی و تخمین هزینه نیروگاه های حرارتی، پلنت ها، تولید همزمان حرارت و توان، سیکل های تحقیقاتی و … می باشد. این نرم افزار شامل ماژول های مختلفی می باشد که یکی از آنها ترموفلکس می باشد. یکی از قابلیت های ترموفلکس امکان مدلسازی مزارع خورشیدی با استفاده از کلکتورهای سهموی خطی،فرنل و غیره می باشد که امروزه کاربرد بسیار زیادی در صنعت تولید برق و انرژی های نو دارد.انرژی خورشید یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی است که از دیرباز به روش‌های گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

لینک PDF و فیلم های آموزشی ترموفلو
 
بالا