[سیستم های تصفیه آب] - نانوفیلتراسیون

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
سيستمهاي نانوفيلتراسيون (Nano Filtration System)

فیلتراسیون غشایی جریان متقاطع، روشی برای جداسازی مواد معلق یا محلول، بر مبنای وزن مولکولی و اندازه ذرات، با استفاده از یک غشا نیمه تراوا می باشد. نانوفیلتراسیون یکی از انواع روش های فیلتراسیون غشایی است که می تواند ذراتی با ابعاد بیشتر از 1 نانومتر (10 آنگستروم) را حذف نماید، از این رو نانوفیلتراسیون نامیده شده است. نانوفیلتـرها قادر به حذف مولکول های آلی با وزن مولکولی بیشتر از 300 دالتون، فلزات سنگین، 20 تا 80 درصد آنیون های یک ظرفیتی، 90 تا 98 درصد آنیون های چند ظرفیتی و کلیه ارگانیسم ها اعم از باکتری، ویروس و ... می باشـد.

بر اين اساس يونهاي تك ظرفيتي و با وزن مولكولي پايين همچون متانول به سهولت از منافذ غشاء عبور نموده در حاليكه ذرات چند ظرفيتي و با بار مولكولي بالا بطور موثر توسط غشا حذف مي گردند. با توجه به نرخ بالاي حذف كاتيونهاي دو و چند ظرفيتي (خصوصاً يونهاي كلسيم و منيزيم) توسط غشاهاي NF، نانوفيلتراسيون بطور گسترده اي در سختي گيري آبهاي صنعتي و نيز پيش تصفيه سيستمهاي RO بكار برده مي شوند. در شرايطي كه ميزان پايينتري از حذف املاح موجود در آب مورد نظر باشد، استفاده از سيستمهاي NF با توجه به مصرف پايينتر انرژي، به عنوان جايگزيني مناسب و مقرون به صرفه نسبت به سيستمهاي RO مطرح مي گردند. از سوي ديگر خاصيت انتخابي غشاء NF در حذف مواد موجود در آب، سبب مي گردد تا مواد معدني مغذي و ضروري موجود در آب حفظ و ساير مواد مضر حذف مي¬شوند. اين خاصيت گزينشي غشاهاي NF، سبب برتري آن نسبت به سيستم RO گشته است. تحقيقات صورت گرفته نشان داده است با مصرف آب حاصل از نانوفيلترها در دراز مدت، ميزان شيوع بيماريهاي قلبي عروقي و سرطان به ميزان 40 و 20 درصد كاهش يافته است.

تاریخچه نانوفیلتراسیون به قبل از دهه 1970 برمی‌گردد. از آنجا که اسمز معکوس به دلیل نیاز به فشارهای بالا و بالطبع هزینه‌های فراوان بهره‌برداری در جهت تهیه آب شرب ممکن است اقتصادی و مقرون به صرفه نباشد، با کاهش فشار، سیستمی شکل گرفت که هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و حفاظت آن کمتر بود. در ضمن جریان خروجی آن نسبت به RO بیشتر بوده اما در عوض از میزان حذف ترکیبات محلول توسط سیستم کاسته شد.

اساس کار سیستم های نانوفیلتراسیون:

اساس کار در سیستم های نانوفیلتراسیون مشابه با اسمز معکوس می باشد. تفاوت این دو سیستم، فشار مورد نیاز و اندازه منافذ غشاهای هر کدام از این دو می‌باشد. به نحوی که فشار بهره‌برداری در سیستم های NF کمتر بوده و منافذ آن بزرگتر است. در نتیجه میزان بیشتری نمک از آن عبور می‌کند. به همین جهت از نانوفیلتراسیون به عنوان اسمز معکوس آزاد هم یاد می‌شود.


nanom0.jpg

nanom1.jpg
 

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
مزایای استفاده از سیستمهای نانوفیلتراسیون در تصفیه آب و فاضلاب:

- نمك زدائی و حذف املاح موجود در آبهای با شوری پایین

- سختی گیری موثر آب

- میزان انرژی پایین سیستم

- هزینه بهره برداری پایین

- میزان پساب پایینتر سیستم نسبت به سیستمهای RO

- قابلیت كاهش فلزات سنگین

- قابلیت كاهش نیترات و سولفات آب

- قابلیت كاهش رنگ، تانن و كدورت آب

- عدم نیاز به مصرف مواد شیمیایی و نمك

- عدم تغییر در pH آب تصفیه خروجی از سیستم

- انرژی مصرفی پایینتر نسبت به سیستمهای RO

- نگهداری و راهبرداری آسان سیستم



كاربرد سیستمهای نانوفیلتراسیون در تصفیه آب و فاضلاب

- تصفیه آب شرب

-تصفیه آب مورد نیاز در فرایندهای صنعتی

- حذف یونهای چند ظرفیتی و سختی گیری آب

- حذف آلاینده های میكرونی از آب

- رنگ زدائی آب شرب و صنعتی

- حذف مواد شیمیایی بكار رفته در گندزدائی آب

- حذف فلزات سنگین

- حذف یونهای چند ظرفیتی عناصری چون كلسیم، سولفات، آهن و منگنز

- حذف نیترات

- حذف آلاینده های میكروبی

- عدم نیاز به مواد شیمیایی

- تغلیظ شكرها و پروتئین ها

-تصفیه آب در صنایع داروسازی

-تصفیه آب در صنایع غذایی
 

Honey.ChEng

عضو جدید
کاربر ممتاز
ultra6.jpg
سیستم نانوفیلتراسیون

(نصب شده در مجتمع پتروشیمی آبادان)


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تصفیه آب به روش سیستم نانو فیلتراسیون

تصفیه آب به روش سیستم نانو فیلتراسیون

در همه روش های پیشرفته تصفیه آب مهمترین هدف تصفیه، حذف املاح محلول در آب می باشد ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که برای کاربردهای مختلف، آب با درجه خلوص متفاوتی مورد نیاز می باشد برای مثال در صنعت داروسازی و یا تولید سوخت هسته ای آب مورد نیاز، آب فوق خالص (Ultra Pure) می باشد لذا طبیعی است برای تولید آب با درجه خلوص بیشتر باید هزینه بیشتری صرف شود، ولی برای برخی دیگر از کاربردها آب با خلوص بسیار زیاد مورد نیاز نمی باشد.
برای مثال آب استفاده شده در برج های خنک کننده (Cooling Tower ) باید صرفاً از لحاظ حذف سختی آب مورد تصفیه قرار گیرد.
در چنین کاربردهایی می توان از سیستم‌ هایی با درصد حذف پایین تر و به تبعِ آن هزینه کمتر استفاده نمود.
یکی از این روش های تصفیه مرسوم در دنیا، روش نانو فیلتراسیون می باشد.
یکی از کاربردهای فناوری نانو استفاده از نانوفیلترهاست که گام مؤثری در حفظ محیط زیست و صرفه جویی در انرژی نهاده است. نانوفیلترها براساس منافذشان طبقه بندی شده اند.
نانوفیلتراسیون نسبت به اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون مزایای ویژه‌ای دارد، از جمله آن ‌که در اولترا فیلتراسیون مقدار آلاینده های مصرفی نسبت به حد مجاز بالاتر بوده و در اسمز معکوس میزان خلوص آب حاصله بیشتر از حد معمول است که پیامد آن افزایش قیمت این روش است.
از دیگر مزایای استفاده از نانوفیلتراسیون در تصفیه آب و پساب عبارتند از: حذف نمک‌های چند ظرفیتی (از قبیل آهن، منگنز، اورانیم و برخی آفت کشها)، امکان تولید میزان آب تصفیه شده در مقیاس وسیع، از بین بردن انواع باکتری، ویروس و میکروارگانیزم ها، حذف آلاینده های آلی، حفظ مواد معدنی مورد نیاز سلامت انسان، از بین بردن اثرات مخرب زیست محیطی، حذف کدورت آب، سختی و شوری آب، پایین بودن هزینه تصفیه آب و در مجموع همانگونه که اشاره شد عدم نیاز به افزودن مواد شیمیایی زیان آور برای محیط زیست و انسان.

download.jpg
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نانوفیلتراسیون (nanofiltration)

نانوفیلتراسیون (nanofiltration)

نانوفیلتراسیون (nanofiltration) یک فرآیند نسبتا جدید فیلتراسیون ممبرانی (membrane filtration) است که اغلب برای آب با جامدات محلول (total dissolved solids) یا TDS پایین مانند آب سطحی و آب زیرزمینی شیرین استفاده می‌شود و هدف آن سختی‌گیری آب (حذف کاتیون‌های چند ظرفیتی) و حذف محصولات جانبی گندزدایی آب مانند مواد آلی طبیعی و مواد آلی مصنوعی است.

نانوفیلتراسیون در حال افزایش کاربرد خود در فرآوری مواد غذایی مانند برای تغلیظ و هم‌زمان با آن یون‌زدایی نسبی (یون تک ظرفیتی) می‌باشد.

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=257930&d=1463254095


کارایی روش‌های مختلف فیلتراسیون برای مواد مختلف

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=257931&d=1463254168

فرآیند نانوفیلتراسیون


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=257932&d=1463254264


نانوفیلتراسیون یک روش مبتنی بر فیلتراسیون ممبرانی است که از منافذ استوانه‌ای با اندازه نانو که از میان ممبران با زاویه 90 درجه می‌گذرند استفاده می‌کند. ممبران‌های نانوفیلتراسیون دارای اندازه منافذ از 1 تا 10 نانومتر هستند که از ممبران‌های مورد استفاده در میکروفیلتراسیون (microfiltration) و اولترافیلتراسیون (ultrafiltration) ریزتر اما از اسمز معکوس (reverse osmosis) درشت‌تر است.

ممبران‌های مورد استفاده اغلب از لایه‌های نازک پلی‌مری ساخته می‌شوند. موادی که معمولا استفاده می‌شوند شامل
پلی‌اتیلن ترفتالات (polyethylene terephthalate) و یا فلزاتی مانند آلومینیوم است.

ابعاد منافذ توسط pH، دما و زمان فرآیند تعیین می‌شود در حالی که تراکم منافذ از 1 تا 106 منفذ در هر سانتی‌متر مربع تغییر می‌کند.




کارایی روش‌های مختلف فیلتراسیون برای مواد مختلف موجود در آب

 

پیوست ها

  • Filtration-Methods-Performance.jpg
    Filtration-Methods-Performance.jpg
    36.8 کیلوبایت · بازدیدها: 1
  • Nanofiltarion-Diagram.jpg
    Nanofiltarion-Diagram.jpg
    21.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1
  • Nanofiltration-System.jpg
    Nanofiltration-System.jpg
    48.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:
بالا