سیستم های بخار

arash33

عضو جدید
سلام بر دوستای عزیزم
این تایپیک برای دوستایی که در ضمینه سیستم های بخار سوالات یا تجربیاتی دارن ایجاد شده.
من در ضمینه بخار کار کردماگرکسی سوالی داشته باشه خوشحال میشم کمکش کنم
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در این پست کاتالوگ لیست تجهیزات سیستمهای بخار شرکت اسپیراکس سارکو رو قرار دادم که یکی از معظم ترین کمپانی ها در زمینه سیستمهای بخار هست. در این کاتالوگ با لیست تجهیزات کنترلی بویلر و تجهیزات بلودان و خط کندانس آشنا می شویم. نمایندگی اسپیراکس سارکو در ایران شرکت سامان پایا ایده می باشد که ترجمه کاتالوگ زیر هم توسط این شرکت انجام شده است.




 
آخرین ویرایش:

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بخار به شكل هاي مختلفي توليد مي شود : بخار اشباع بخاري است كه در مجاورت آب توليد مي شود ، بخار مرطوب بخاري است كه با خود قطرات آب را حمل مي كند ، بخار اشباع خشك بخاري است در دماي 100 درجه سانتيگراد كه حاوي هيچ مقدار از قطرات آب نباشد ( اين حالت ، حالت ايده آل از بخار است كه در عمل هرگز وجود ندارد)بخار فوق گرم سوپر هيت بخاري است كه پس از ترك ديگ ، مولد آن حرارت ديده باشد. بخار در فشار پايين داراي گرماي نهان بيشتري نسبت به حالت فشار بالا است. بخار فشار پايين داراي گرماي نهان بيشتري نسبت به بخار فشار بالا است. بخار با فشار پايين توليد صداي كمتري كرده و فرسودگي كمتري در شيرها و وسايل ديگر ايجاد ميكند. در مسيرهاي طولاني براي غلبه بر اصطكاك از بخار با فشار بالاتر استفاده مي شود. در لینک های زیر مقالات و نقشه های اتوکدی در مورد سیستم های بخار کارخانه توس بویلر رو می توانید مطالعه کنید.


[h=1]مقالات فنی دیگ بخار[/h]
[h=1]نقشه فنی موتورخانه دیگ (بویلر) بخار[/h]
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسی کارکرد تله های بخار در حال کار بهطور عمده به چهار طریق زیر صورت می پذیرد:

1 - روشهای بصری: در این روش شخص با مشاهده تخلیه تله بخار ، صحت کارکرد تله بخار را ارزیابی می نماید. برای این منظور اگر مشاهده کندانس خروجی به علت متصل بودن خروجی تله به خط کندانس میسر نباشد، ممکن است یک شیر بلافاصله بعد از تله قبل از شیر قطع خروجی نصب شود که شخص با باز کردن آن و مشاهده چگونگی تخلیه کندانس، کارکرد تله را بررسی نماید . روش دیگر این است که در خروجی تله ، یک شیشه رؤیت نصب شود تا خروجی تله بخار قابل رؤیت باشد.این روش برای بررسی تله های بخاری که کارکرد سیکلی باز و بسته دارند مانند تله های سطلی معکوس و تله های ترمودینامیک مناسب می باشد.


2 - روشهای حرارتی: این روش ها عموماً بر اساس اختلاف درجه حرارت در بالا دست و پایین دست تله های بخار کار می کنند.این روش ها عبارتند از روش های پایرومتری، ابزارهای نشانگر مادون قرمز، نوارهای حرارتی (که به دور تله پیچیده می شوند و در صورت افزایش دما رنگشان تغییر می کند) و چسب های حرارتی که در دماهای خاصی ذوب می شوند. عیب این روش این است که یافتن تله های بخاری که به صورت باز خراب شده اند با این روش مشکل است.

3- روشهای اکوستیک : در این روش شخص با گوش کردن صدای تله بخار پی به وضعیت کارکرد تله می برد. این کار به رو شهای مختلفی از جمله توسط گوشی های پزشکی، پیچ گوشتی، گوشی های مکانیکی و دستگاه های اولتراسونیک صورت می گیرد. گذر بخار از لوله ها تولید صدایی شبیه به ”هیس“ می کند، اما گذر کندانس از لوله، صدای شبیه به شرشر دارد . دستگاه های اولتراسونیک برای اینکار بهترین انتخاب می باشند زیرا قابلیت حذف سایر سر و صداهای محیط را دارند.این روش برای بررسی کارکرد تله های بخاری که کارکرد سیکلی باز و بسته دارند مناسب است و برای بررسی کارکرد تله های بخاری که به طور پیوسته کار می کنند، مانند تله های شناور، لازم است دستگاه اولتراسونیک طوری کالیبره شود تا صداهای مزاحم حذف شو ند و اگر در کنار این تله بخار، تله های دیگری نیز موجود است، لازم است حین بررسی کارکرد آنها به طور موقت متوقف شود.

4 - روش هدایت حرارتی :جدیدترین تکنولوژی در بازرسی تله های بخار ، روش هدایت الکتریکی است . از آن جا که آب ماده هادی الکتریسیته است و بخار ضریب هدایت الکتریکی بالایی ندارد ، با توجه به این اختلاف ، در مورد حضور یا عدم حضور کندانس ، با توجه به مقاومت حاصل می توان اظهار نظر نمود . برای این منظور از یک سنسور استفاده می شود. این سنسور در محفظه ای قبل از تله بخار نصب شده است و در هنگام کارکرد عادی تله بخار پر از کندانس است . هنگامی که تله بخار نشتی دارد یا کاملا باز است ، سطح کندانس درون محفظه افت میکند و سنسور در معرض بخار قرار می گیرد و سیگنال الکتریکی از دستگاه اندازه گیری قطع می شود و خرابی تله نشان داده می شود. این سیستم با هر نوع تله ای و ساخت هر نوع سازنده ای کار می کند. در مد لهای جدید این سنسور ، از یک المان اندازه گیر دما استفاده شده است تا خرابی تله را در مواقعی که به صورت بسته خراب شده است، نشان دهد.

 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در دانلود های زیر دو پاورپوینت قرار دادم که هر کدوم به مباحث زیر می پردازند:
سیستم های بخار (تکنولوژی - مفهوم)
توزیع بخار و استفاده از آن
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در طراحی لوله های بخار عواملی چون سایش بخار، سرعت، دما و افت فشار و عوامل بسیاری نقش دارد. برای انتقال جریان های بخار قطر لوله ها بزرگتر است. بخار خارج شده از سپراتور شامل گازهای غیر قابل تراکم، کلرید ها و دیگر گونه های شیمیایی است که می تواند در طول لوله ، توربین و سایر تجهیزات خوردگی ایجاد کند. این مواد شیمیایی محلول در میعانات می تواند از طریق تله های بخار جدا شده یا از سیستم تخلیه درین شوند. در لوله های انتقال، سرعت مجاز بخار 40 m/s و افت فشار نیز بر طبق معادله دارسی وایسباخ و کلبروک محاسبه می شود.

قطر لوله های بخار بر اساس سرعت، افت فشار و هزینه ها تعیین می شود. سیال با سرعت پایین معمولا افت کمی نیز دارند اما در لوله های با قطر زیاد عبور می کنند در مقابل سیال با سرعت بالا که افت بالایی نیز دارد از لوله های با قطر کوچک عبور می کند.
در دانلود زیر صفحات مربوط به سیستم لوله کشی بخار از هنوک جامع بخار که به زبان انگلیسی هست عکسبرداری شده و تمامی فرمولها و جدول ها در این مورد مهم نوشته شده است. امیدوارم مورده استفاده دوستان قرار بگیرد.
 

arash33

عضو جدید
سلام اقای مهندس.تشکراز فعالیت شما که این پیج رو گرم کردید
و معذرت میخوام بابت غیبتی که داشتم.انشاالله در کنار هم این پیج روکه از اهمیت زیادی بر خوردار هستش فعالش کنیم
 

arash33

عضو جدید
مدیریت تله های بخار

مدیریت تله های بخار

تله های بخار جز اصلی ترین تجهیزات سیستم های بخار هستند.در واقع تله بخار مرز بین بخار و کندانس میباشد وهمین موضوع مهم باعث می شود تا کنترل دقیق بر روی کارکرد انها داشته باشیم.
این فایل مقدمه ای کوتاه در مورد اهمیت تله های بخار هست.
 

پیوست ها

  • staem trap management.pdf
    516.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

arash33

عضو جدید
مدیریت تله های بخار

مدیریت تله های بخار

مقدمه ای بر تست کارکرد تله های بخار
 

پیوست ها

  • TEST.pdf
    306.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا