سیستم عامل جبیر

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
با سلام خدمت همه دوستان گرامی باشگاه.

یحتمل همه از پروژه ما - یعنی سیستم عامل جبیر - که بر پایه لینوکس و یونیکس شکل گرفته اطلاع دارید. در این تاپیک قصد دارم در مورد این پروژه توضیحاتی رو ارائه بدم.

در سال ۱۳۸۹ (زمانی که به تازگی وارد دبیرستان شده بودم) در رویای ساخت یک سیستم عامل از صفر با مفاهیم و اصول جدید و پایه (مثل یونیکس ، داس، NT یا Amiga و BeOS ) بودم ولی با مرور زمان متوجه سختی کار شدم. در سال ۱۳۹۰ مطالعاتی در مورد لینوکس رو آغاز کردم (اگرچه قبلا توزیع های اسلکور و ردهت رو دیده بودم و همچنین از اوپن بودن کدهای لینوکس اطلاع داشتم). در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۰ اولین پیش نمایش عمومی سیستم عامل رو در مدرسه به همه دانش آموزان نشون دادیم و بعد هم در وب صراحتا در موردش بحثهایی شد که عموما حواشی زیادی داشتند ولی خب بهرحال بحثها خاتمه پیدا کرد. در فروردین ۱۳۹۱ ریلیزهای ابتدایی آغاز شد و تا الان هم ریلیز ها ادامه داشته.

خب بپردازیم به یک سری نکات در مورد جبیر:

۱- جبیر چیست؟ کلمه ای هخامنشی به معنای گوزن که در حال حاضر به گونه هایی مثل «چینکارا» و «غزال گواتر دار عربی» گفته میشه ولی در اصل در گذشته به «گوزن زرد گیلانی» گفته میشده.
۲- هدف؟ یک سیستم عامل عام منظوره دسکتاپ با تمرکز روی قشر تازه کار به همراه آموزش مبانی رایانه به طور اصولی. همچنین روی زیبایی محیط کار تاکید بسیاری داریم.

۳- سریر چیست؟ سریر در واقع سیستم عامل سروری است که توسط تیم جبیر تولید شده و بر مبنای SUSE Enterprise Linux (نسخه های قبلی openSUSE ) است. همچنین این سیستم عامل تجاری بوده و فقط طبق قراردادهایی با تیم (و همچنین بنیاد) جبیر تحویل داده میشه.

۴- Sarir WS چیست؟ همان سریر اما با محیط IceWM برای Workstation ها. البته بیس این توزیع openSUSE خواهد بود چرا که بسته های بروزتری داشته و همچنین گراب نسخه ۲ را در خود دارد و برای دسکتاپ مناسب تر است.

۵- JabirOS Active چیست؟ همان جبیر اصلی که بجای میزکار Xfce از Plasma Active استفاده میکند و بطور ویژه برای معماری ARM و EeePC تهیه میشود . یعنی تنها نت بوکها و تبلتها (و در آینده ای نزدیک موبایلها) میتوانند این سیستم عامل را تجربه کنند.

۶- مسوولان تیم چه کسانی هستند؟
۳ دانش آموز ! آن هم ۳ دانش آموز متولد سال ۱۳۷۵ که در مقاطع دوم و سوم دبیرستان و رشته ریاضی تحصیل میکنند.

۷- مسوولان تیم را نام ببرید (۲ نمره :D ) :

۱- محمدرضا حقیری (خودم) - بنیانگذار و سخنگو (وبلاگ - ایمیل شخصی )
۲- رضا باقرزداه - معاون پروژه ، مسوول گیمینگ استودیو جبیر و مدیریت خبرگزاری برخط (وبلاگ - ایمیل شخصی )
۳- محمد اسماعیلی - برنامه نویس شبکه اجتماعی http://jabir-next.com - مدیریت استودیو وب هیکل - ایده پرداز و سخنگو (ایمیل شخصی )

۸- زیر پروژه های جبیر :

الف) برخط نیوز : توسط رضا باقرزاده اداره شده و حول محور فناوری های روز میچرخد.
ب) استودیو گیمینگ جبیر : توسط رضا باقرزاده و محمدرضا حقیری (مشترکا) اداره شده و برای تهیه بازیهای کامپیوتری و مدلینگ توسط نرم افزار بلندر و همچنین انجین های ستیم و یونیتی کار میکنیم.
ج) استودیو وب هیکل : توسط محمد اسماعیلی اداره میشود. پروژه های خاصی مثل Hykal CMS و فایروال Ezraeil در این استودیو دنبال میشود.
د) نکست : یک شبکه اجتماعی قدرتمند که توسط محمد اسماعیلی کد نویسی شده و توسط جامعه کاربری مدیریت میشود. البته تیم core جبیر همیشه ناظر و از اعضای تیم مدیریت کلی است.

از اینکه مطلب طولانی و خسته کننده رو خوندید متشکرم. در ذیل تعدادی لینک مرتبط با پروژه رو درج میکنیم امیدوارم بدردتون بخوره:

۱- مصاحبه من با وبسایت لینوکس سیزن:
http://linuxseason.ir/?p=3610

۲- وبسایت پروژه جبیر (اینترنشنال) :
http://jabirproject.org

۳- وبسایت پروژه جبیر (پارسی) :
http://jabirproject.ir
http://fa.jabirproject.org

۴- شبکه اجتماعی نکست:
http://jabir-next.com

بزودی :
۱- جبیر در سری لانکا (کامیونیتی جبیر به سری لانکا هم رسید!)
۲- استودیو هیکل
۳- فروشگاه جبیر
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
دوستان هرگونه سوالی هست در این تاپیک مطرح کنید رسیدگی میشه :gol:
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
خب دوستان عزیز و گلم، پس از مدتها برگشتم :gol:

همونطور که میدونید، یه پروژه نمیتونه زنده بمونه مگر با حمایت.

ممنون میشم رو سفیدمون کنید : http://paaz.ir/hami/campaigns/jabiros/
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
نسخه جدیدی از سیستم عامل عرضه شده، نسخه ۲.۱ بتا، و داریم تلاشمون رو برای نسخه ۲.۱ میکنیم تا یک سیستم کامل و جامع تحویل بدیم.

اطلاعات بیشتر و دانلود نسخه جدید : http://jabirproject.org/archives/235

همچنین نظری پیشنهادی چیزی داشتید همینجا بفرمایید :)
 

Similar threads

بالا