سیستم سقف های مرکب با عرشه فولادی

emrah931

عضو جدید
استفاده از عرشه فولادی مدت زیادی است جهت سقفهای دال مرکب در کشورهای غربی پیشرو در صنعت ساختمان بکار گرفته شده ودارای مزایای از قبیل:

1-تشکیل دیافراگم صلب
2-سقف مورد تایید آیین نامه های معتبر
3-سیستم صنعتی سازی شده و کاهش خطاهای ناشی از عملکرد نیروی انسانی
4-بالا بودن سرعت اجرا و کاهش زمان اتمام طرح و صرفه جویی اقتصادی
5-صرفه جویی در مصرف بتن.کاهش وزن دال و در نتیجه کاهش وزن مرده و سبک سازی ساختمان
6-افزایش فواصل تیرریزی.کاهش مصرف فولاد اسکلت(دهانه های بدون شمع بندی تا 4.5 متر)
7-فراهم نمودن امنیت بیشتر در محیط کارگاه ساختمانی
8-کاهش لرزش سقف
9-مقاومت در برابر آتش سوزی و .........

برای آشنایی بیشتر با این نوع سیستم این فایل واسه دانلود گذاشتم.
 

پیوست ها

  • Composite Ceil saberi.pdf
    7.5 مگایابت · بازدیدها: 0

reza-tak

عضو جدید
الزامات اجرای سقف عرشه فولادی

الزامات اجرای سقف عرشه فولادی

الزامات اجرای سقف عرشه فولادی الزامات فنی در خصوص تهیه و نصب ورق عرشه فولادی

  1. حداقل ارتفاع گام ورق از ۷۵ میلیمتر بزرگتر نباشد .
  2. حمل و نصب و رقهای عرشه باید به گونه ای صورت گیرد که در حین حمل آسیب دیدگی برای ورق به وجود نیاید .
  3. حداقل عرض نشیمن ورقهای عرشه بر روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه برابر با نصف عرض بال تیرآهن است ، به هر حال این مقدار نباید کمتر از 50 میلیمتر باشد .
  4. وصله ورقهای عرشه صرفاً بر روی تیرهای اصلی مجاز بوده و در این حالت می بایست دو عرشه وصله شونده به طولی حداقل برابر با 50 میلیمتر بر روی تیر اصلی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند .
  5. از اجرای ورقهای عرشه فولادی که دچار تغییر شکلهای ماندگار گردیده اند خودداری شود .
  6. پس از پخش عرشه های فولادی بر روی اسکلت سازه و و قبل از اجرای گلمیخ ، عرشه های فولادی باید به نحو مناسبی با پرچ و یا خال جوش به تیرهای اصلی و فرعی مهار گردند .
  7. پس از پخش ورق عرشه بر روی اسکلت از پرتاب ابزارآلات ، حرکت تجهیزات و ماشین آلات اجرایی و ... بر روی عرشه های فولادی که باعث تغییر شکلهای ماندگار می گردد خودداری شود .
  8. دپوی مصالح قبل از گیرش بتن سقف بر روی عرشه های فولادی به هیچ نحو مجاز نیست .


الزامات فنی در خصوص تهیه و اجرای گل میخ

  1. گلمیخ ها بایستی عاری از هرگونه زنگ زدگی ، روغن ، رطوبت و هرگونه مواد زائد دیگر باشد .
  2. حلقه سرامیکی محافظ جوشکاری می بایست به طور کامل خشک باشد ، در غیر اینصورت قبل از اجرا بایستی به مدت 2 ساعت در دمای 170 درجه سانتیگراد خشک و سپس مورد استفاده قرارگیرد .
  3. در سازه های فولادی با اتصالات خمشی ، در فاصله ای برابر با ارتفاع تیر از بر ستون اجرای گلمیخ مجاز نیست و مهار عرشه ها در این نواحی صرفاً با استفاده از پرچ و یا خال جوش مجاز می باشد .
  4. در صورت مشخص نبودن آرایش گلمیخ های روی تیرهای اصلی در نقشه ها ، با رعایت بند فوق ، گلمیخ ها بایستی به صورت یک کنگره در میان اجرا شوند .
  5. تپانچه جوشکاری تا پایان عملیات جوشکاری و سفت شدن حوضچه مذاب بایستی به صورت عمودی در محل جوشکاری نگه داشته شود .
  6. پس از اتمام جوشکاری و سرد شدن حوضچه مذاب ، حلقه های سرامیکی بایستی شکسته و برداشته شوند .
  7. جوشکاری در مواقعی که دمای فلز پایه 18- درجه سانتیگراد است و یا سطح ورق به دلیل نزولات جوی مرطوب می باشد مجاز نیست .
  8. حداقل ارتفاع گلمیخ ها بعد از نصب نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر از بالای ورق ذوزنقه ای باشد.
  9. گلمیخ ها را می توان از روی ورق فولادی ذوزنقه ای ویا مستقیما به عضو فولادی جوش نمود . در هر حال باید گلمیخ ها روی بال ذوب شود .
  10. فواصل گلمیخ های برشگیر در امتداد تیر تکیه گاهی نباید از ۹۰۰ میلیمتر تجاوز نماید .



الزامات فنی در خصوص آرماتور بندی و بتن ریزی :

  1. میلگردهای مصرفی در هنگام اجرا بایستی تمیز و عاری از هرگونه زنگ زدگی و چربی باشند .
  2. عرض متوسط کنگره های پرشده با بتن نباید کمتر از ۷۵ میلیمتر باشد .
  3. ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از ۵۰ میلیمتر کمتر باشد .
  4. در بازشوها با ابعاد کوچک ( کمتر از 300 میلیمتر در هر وجه ) قبل از بتن ریزی محل بازشو با پلاستوفوم پوشیده شده و پس از بتن ریزی برشکاری در ورق عرشه انجام میگیرد .
  5. در بازشوهای با ابعاد متوسط ( بین 300 تا 700 میلیمتر در هر وجه ) علاوه بر اجرای پلاستوفوم اجرای آرماتور قطری در گوشه بازشوها مزابق نقشه های اجرایی الزامی است .
  6. در بازشوهای با ابعاد بزگ ( بزرگتر از 700 میلیمتر در هر وجه ) اجرای تیر لبه در لبه بازشوها مطابق نقشه های اجرایی الزامی است .
  7. حداکثر اندازه سنگدانه مصرفی در بتن ریزی دال مرکب عرشه فولادی برابر با 24 میلیمتر می باشد .
  8. بتن باید حتی المکان در محل نهایی خود ریخته شود ، و در مواردی که این امر ممکن نیست ، دپوی بتن صرفاً بر روی تیرهای اصلی و فرعی مجاز می باشد و دپوی بتن بر روی ورق عرشه به هیچ وجه مجاز نیست .
  9. پس از بتن ریزی با توجه به شرایط جوی اقدامات لازم جهت عمل آوری بتن الزامی است .


روش های طراحی :
اصولا دو روش کلی برای طراحی این نوع سقف وجود دارد
الف ) ورق فولادی بعنوان قالب ماندگار (Permanet Shuttering )
ب)ورق فولادی بعنوان المان کششی ( Tensile Component )
الف ) ورق فولادی بعنوان قالب ماندگار
در این روش طراحی از قابلیت مقاومت کششی ورق فولادی در مقطع صرف نظر می کنند ، به عبارت دیگر به ورق فولادی در مقطع صرف نظر می کنند که می بایست قادر به تحمل بارهای زنده (ابزار و نفرات) موجود تا مرحله بتن ریزی همچنین وزن بتن خیس و خشک باشد که البته پس از گیرش بتن نیازی به دکفراژ ندارد وتا پایان عمر ساختمان باقی خواهد ماند . در این حالت در واقع از عملکرد ( ( Contribution سازه ای ورق فولادی چشم پوشی شده و سقف به عنوان یک دال بتنی مسلح در نظر گرفته می شود این نحوه طراحی ، موجب میشود مقدار آرماتور محاسباتی مقطع بیشتر شود چرا که می بایست به جای ورق فولادی نیز در تحمل کشش مقطع شرکت نمایند . طراحان در این حالت ، معمولا این آرماتورهای کششی را در کف کنگره قرار داده و آنها را آرماتورهای طولی ( Longitudinal Reinforcement ) می نامند .
ب) ورق فولادی بعنوان المان کششی
در این روش ورق فولادی بعنوان المان کششی مقطع در نظر گرفته می شود ومقطع حاصله به صورت مرکب (Composite) عمل می کند در واقع در این حالت در گیری بتن و ورق فولادی به اندازه ای کافی است که در حین مقاومت در برابر لنگرها و برشهای موجود با یکدیکر عمل کرده ودچار لغزش نسبت به هم نمی شوند . طراحی با استفاده از این فرضیات ، اقتصادی ترین حالت این سقف را بدست می دهد چرا که موجب کاهش آرماتور محاسباتی مقطع خواهد شد . هر چند در نظر گرفتن درستی این فرضیات منوط به داشتن اطلاعات دقیق از مشخصات هندسی ورق و رفتار مشترک ( Interaction ) بتن و ورق فولادی می باشد .
آتش سوزی :
ورقه فولادی فرم دار ( عرشه تحتانی ) قسمتی از این نوع سقف می باشد که با روش های زیر درمقابل حریق ایمن می گردد :
الف ) مقاومت در مقابل آتش ، توسط رنگ های منبسط شونده ( Intumescent paint)
رنگ های منبسط شونده بر پایه آب یا حلال می باشند و درجه حرارت ۲۷۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد با پف کردن تا حدود بیست برابر ضخامت اولیه شان حجیم می شوند . این ضخامت افزایش یافته یا زغال است که تامین کننده عایق مورد نظر می باشد .
پوشش های با خواص سیمانی :
پوشش های ضد حریق با خواص سیمانی به دو نوع تر وخشک که بدون محدودیت در خصوص شرایط محیطی و اجرایی می توانند سازه و سقف (عرشه فولادی ) را در مقابل حریق تا ساعت ها ایمن نمایند .
در تمام آیین نامه ها بخشی به این موضوع اختصاص یافته است که خصوصا در آئین نامه کشور انگلستان (BSI ) دو روش جهت محاسبه در برابر حریق ارائه می دهد .
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان:

  • حداقل ارتفاع ذوزنقه ها از ۷۵ میلیمتر بزرگتر نباشد .
    عرض متوسط کنگره های پرشده با بتن نباید کمتر از ۷۵ میلیمتر باشد .
    ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از ۵۰ میلیمتر کمتر باشد .
    حداقل ارتفاع گلمیخ ها بعد از نصب نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر از بالای ورق ذوزنقه ای باشد.
  • گلمیخ ها را می توان از روی ورق فولادی ذوزنقه ای ویا مستقیما به عضو فولادی جوش نمود . در هر حال باید گلمیخ ها روی بال ذوب شود .
  • فواصل گلمیخ های برشگیر در امتداد تیر تکیه گاهی نباید از ۹۰۰ میلیمتر تجاوز نماید .
  • تمامی ا لمان های فولادی که به صورت مختلط طراحی شده اند می بایست در فواصلی کمتر از ۴۰۰ میلیمتر مهارشوند .
ضریب کاهش نیروی کششی :
الف) کنگره ورق ها عمود بر تیر باشد
ب) کنگره ورق ها موازی با تیر باشد
hr = ارتفاع اسمی کنگره ها
Hs = طول گلمیخ بعد از جوش که در محاسبات نباید از ۷۵+ hr میلیمتر تجاوز کند . حتی اگر طول واقعی بزرگتر باشد .
Nr = تعداد گلمیخ های برشگیر در روی یک تیر واقع در کنکره که نباید از ۳ منظو گردد .
Wr = عرض متوسط کنگره که توسط بتن پر شده است به میلیمتر .(الف)
Wr = عرض متوسط ماهیچه بتنی با کنگره پر شده از بتن به میلیمتر . (ب)
ضوابط طراحی و اجرا
ورق های فولادی عرشه های سقف pro deck در ابتدا بصورت روال های تولیدی کارخانجات وارد کارخانه شده و بر اساس ضخامت طرح شده برای پروژه مورد نظر انتخاب و در دستگاه رول فرمینگ مطابق نقشه های شاپ دراوینگ و بر طبق اندازه های سفارشی برش و فرم پیدا می نمایند. سپس دسته بندی و بعد به کارگاه ساختمان منتقل می گردند.
در محل کارگاه ساختمانی شیت های ورق بر روی اسکلت منتقل شده و سپس توسط پرسنل اجرایی به سرعت روی اسکلت پهن و بعد توسط میخ های مخصوص بر روی آن ثابت می شود و بعد ازآن نصب گل میخ ها توسط Stud Welding از روی ورق عرشه بر روی اسکلت انجام می شود. در مرحله بعد عملیات آرمارتور بندی ، بتن قالب دور و محل بازشوها و نهایتا بتن ریزی صورت می گیرد.
ضوابط ارائه شده توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در مورد سیستم دال مرکب فولادی و بتنی
سیستم های مرکب دال فولادی – بتنی، یکی از اقتصادی ترین روش های ساخت سقف برای ساختمان ها شناخته شده اند. این سیستم از مقاطع مختلط دال بتن مسلح برروی ورق های ذوزنقه ای که به تیرها وشاهتیرهای فولادی متصل می شوند،تشکیل شده اند.
عملکرد مختلط دال بتن مسلح فوقانی و ورق فولادی ذوزنقه ای تحتانی، نقش به سزایی در تامین صلبیت سقف و رفتار مطلوب برشی آن خواهد داشت. چنان چه در این سقف از تیرچه با جان مشبک استفاده شود میتوان تاسیسات مکانیکی و برقی را به آسانی در زیر سقف تعبیه نمود. لذا امکان دسترسی به تاسیسات در مواقع بروز مشکل خرابی احتمالی ممکن خواهد شد.این سقف ها در مقایسه با سقف های مرسوم در اسکلت های فولادی معمولی ساختمان ها ، از وزن کمتری برخوردار بوده و به ویژه با نیز همخوانی دارد. لذا عمده ترین کاربرد این سقف ها در سازه های فولادی اعم LSF ، ساختمان های ساخته شده از فولاد سرد نورد شده ازنورد سرد یا گرم می باشد. این سیستم در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
الزامات اجرا :
ارتفاع ورقهای فولادی ذوزنقه دراین مقاطع به ۷۵محدود می باشد.
تامین ضوابط دیافراگم صلب با توجه به ضوابط موجود درفصل آیین نامهASCE 7-05 وضوابط موجود در استاندارد۲۸۰۰ ایران الزامی است.
حداکثر تغییرمکان مجاز ناشی از بار مرده حین اجرا به L/180یا ۲۰mmبرای هر دهانه محدود می گردد.
حداکثر تغییر مکان مجاز ناشی از بار زنده بهره برداری به L/360 برای هر دهانه محدود می گردد.رعایت الزامات مربوط به بازشو در سقف ها ،بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان الزامی است.
رعایت ضوابط طراحی برشگیرها بر اساس بند۱۰-۱-۲-۷ مبحث دهم مقررات ملی ساختمان یا بر اساس ضوابط موجود در بخش ۱۳ آیین نامه ASCE 7-05 الزامی است.
قطر گلمیخ های برشگیر باید۲۰mm یا کمتر بوده و حداقل ارتفاع آن ها بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری می شود، نباید کمتر از۴۰mm باشد.
ضخامت دال بتن آرمه در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از ۵۰mm کمتر باشد.
رعایت مشخصات فولادهای بکار برده شده بر اساس استانداردASTM با حداقل Fy برابر۲۳۰MPa الزامی است.
رعایت مشخصات بتن سازه ای جهت سقف کامپوزیت مطابق ضوابط موجود درAISC حداقل F’c برابر۲۱MPa و حداکثر آن برابر۷۰MPa جهت بتن مورد استفاده در دال بتن ارمه و همچنین رعایت ضوابط مربوط به آرماتورگذاری دال بتن آرمه بر اساس ضوابط موجود در آیین نامه ACI 318-05 الزامی است.
مقاومت تسلیم آرماتورهای مورد استفاده در دال بتن ارمه رو به مطابق ضوابط AISC نباید از۵۲۵MPa تجاوز نماید.
رعایت ضوابط و مقررا ت مربوط به جوشکاری اعضای سرد نورد شده مطابق استاندارد AISIو آیین نامه هایAWS وAISC الزامی است.
رعایت ضوابط راهنمای طراحیFloor vibrations dus to human activity منتشر شده توسط انجمن AISC جهت کنترل ارتعاش کف ها الزامی است.
رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره ۴۴۴ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره ها در مقابل حریق با در نظر گرفتن تعداد طبقات، ابعاد ساختمان، کاربری وظیفه عملکردی عنصرساختمانی ضروری است.
صدابندی هوابرد و کوبه ای سقف بین طبقات می بایست مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تامین گردد.
رعایت الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، جهت صرفه جویی در مصرف انرژی الزامی است.
در نظر گرفتن جزئیات دقیق مسیر و محل نصب کلیه اجزای تاسیاست مکانیکی وبرقی در مرحله طراحی و اجرای سقف، ضروری است.
مرجع :
 

reza._y

کاربر فعال
دلایل استفاده نکردن از سقف عرشه فولادی

دلایل استفاده نکردن از سقف عرشه فولادی

ابتدا لازم است تعریف دقیقی از این نوع سقف ها داشته باشیم در واقع سقف‌های عرشه فولادی با استفاده از دو متریال ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تشکیل شده است. این نوع سقف ها به دلیل سبکی و همچنین سرعت بالای اجرای سقف (به گفته ی تولید کنندگان این نوع سقف)اوایل ورود به بازار با استقبال خوبی همراه شد اما پس از استفاده از این روش و مقایسه با روش تیرچه بلوک، مهندسان و پیمانکاران متوجه مشکلات عمده ی این روش شدند و استفاده از این نوع سقف ها به شدت کاهش یافت از عمده ترین مشکلات این نوع سقف ها می توان به 1- لرزش شدید سقف اشاره کرد که می تواند بسیار خطرساز باشد که این لرزش در سقف های تیرچه بلوک بسیار کم می باشد. دومین دلیل ناکارآمدی این نوع سقف ها عدم جلوگیری انتقال صدا می باشد.همچنین در اثر آتش سوزی نمی توانند از مشتعل شدن سازه جلوگیری کنند.
در آخر
باید در نظر داشت که همه ساله مقادیر عظیمی فولاد وارد مملکت می شود و وظائف ما به عنوان مهندس حفظ وحراست ازمنابع و ثروت ملی در کنار امنیت و اقتصاد مشتری است. با توجه به قیمت بالا و مقادیر مصرف فولاد و حساسیت جوشکاری گلمیخ ها و استفاده از ورق گالوانیزه در عرشه و قیمت نسبتا بالاوفقدان یک آئین نامه واستانداردمشخص،شاید بهتر است مشاورین و محاسبین محترم با نگاهی عمیقتر به تجویز آن اقدام و مشتری را نیز از محدودیت و قیمت آن، مخصوصا احتساب بهای تیر زیرعرشه در بهای سقف و نه در بهای اسکلت، مطلع سازند.

 
بالا