سیستم دال مجوف یوبوت (U-boot)

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
یوبوت محصولی پلیمری با پایه پلی پروپلین است که با هدف سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده ی بتنی طراحی شده است. استفاده از یوبوت امکان هم تراز شدن ستونهای قارچی شکل با ضخامت دال و یا سقف را فراهم می سازد .



نمای برش عرضی از سقف u-boot

از ویژگی های یوبوت احاطه شدن آن در داخل بتن با شبکه های میلگرد سقف است که باعث بوجود آمدن نیروهای دو طرفه عمود بر هم می گردد و کاهش به سزای مصرف میلگرد را در پی دارد.
سایز بندی متفاوت یوبوت (از 13 تا 56 سانتی متر) ، دستیابی به سختی مطلوب را با وزن کمتر امکان پذیر می نماید و از سوی دیگر سختی بالای سقف اجرا شده با یوبوت امکان حذف تیرهای آویزدار و نیز اجرای بازشوهای بدون ستون را فراهم و دست مهندسین معمار و محاسب را در اجرای نقشه های معماری باز می گذارد تا مطابق درخواست کارفرما و نیاز پروژه با آزادی بسیار زیاد عمل نمایند.


مشخصات فنی u-boot





سایزبندی u-boot





نحوه بارگذاری بر روی سقفu-boot





نحوه بارگذاری بر روی سقف u-boot


مزایای اقتصادی


کاهش مصرف بتن و میلگرد در مقایسه با سیستم های جایگزین.

امکان استفاده بهینه از فضای داخل ساختمان با کاهش تعداد و ابعاد ستون ها.

انعطاف پذیری بسیار زیاد و قابلیت انطباق با معماری های غیر متعارف.

کاهش مصرف انرژی جهت برآوردن نیازهای تاسیساتی در ساختمانهای عمومی بویژه بیمارستانها پارکینگ های عمومی.




مزایای اجرائی:

ایجاد دهانه ها و کنسول های بزرگتر


کاهش میزان انتقال صوت، حرارت و لرزش


امکان حذف تیرها و ایجاد دال تخت


بهبود عملکرد لرزه ای


امکان ایجاد شکل ها و بازشوهای بزرگ و نامنظم در سقف


امکان ستون گذاری نامنظم





مزایای فنی:

امکان حذف تیر بین ستون ها و یا استفاده از تیرهای پنهان بدون آویز که مکان یابی بهینه ستون ها را فراهم می نماید.

توزیع متقارن نیروها در نقاط مختلف دال سقف.

کاهش تعداد ، ابعاد و تنوع ستون ها.

قابلیت طراحی بهتر پلان معکوس به جهت حذف تیرهای میانی.

افزایش قابل ملاحظه سختی دال سقف با افزایش جزئی وزن آن که کنترل خیز سقف را تسهیل نموده ، امکان افزایش فاصله ستونها و اجرای سازه های با دهانه بزرگ را فراهم می نماید.

کارائی بهتر سقف از نظر عایق بندی صوتی و لرزش صفحه ای.

کاهش بارهای وارده بر خاک (در صورت استفاده از یوبوت در فونداسیون) و امکان حذف یا کاهش تعداد و ابعاد شمع ها در خاکهای سست.

ایمنی بالا در برابر آتش سوزی و تامین نیازهای فنی





گواهینامه ها:



1- گواهینامه تائیدیه فنی از مرکز تحقیقات و مسکن وزارت راه و شهرسازی.

2- معرفی در زمره سیستمهای مورد تایید شهرداری تهران در کتاب مصالح استاندارد.

انگلستان.BBA 3- گواهی تضمین کیفیت تولید توسط موسسه
ایتالیا.CSI 4- گواهی مقاومت در برابر آتش تا 1000 درجه سانتیگراد به مدت حداقل 180 دقیقه صادره توسط موسسه

3- گواهی نامه تست بار بر روی یک نمونه یوبوت ، صادره شده توسط دانشگاه دارمشات.
. (FC) توسط آزمایشگاه آکوستیک جیور دانو UNI EN ISO 140-66- آزمون صدا با توجه به استاندارد

4- تست بارگیری و شکست پذیری تائید شده توسط دانشگاه پادوا ایتالیا.



جدول مشخصات فنی

روش اجرا

اجرای این نوع از سقف همانند دال ها است و تمام مباحث مربوط به قالب بندی، آرماتوربندی، بتن ریزی و نگهداری از بتن که در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان آمده است در مورد این دال ها صادق می باشد و باید به دقت اجرا گردد.قبل از بتن ریزی باید میلگردها، وسایر ادواتی که در بتن باقی می مانند، بر اساس نقشه های اجرایی و با دستور دستگاه نظارت به طور اطمینان بخشی محکم، جاسازی و بسته بندی شوند.بدین ترتیب در گام اول شبکه آرماتور بالای دال بسته می گردد. در گام بعدی در اجرای دال مجوف یوبوت، قالب تخت زیرین دال بسته میگردد. در این مرحله با توجه به تجهیزات موجود، قالب بندی زیرین دال انجام می شود.. این قالب ها می توانند از جنس چوب، فلز مدولار و ... باشند. قالبهای چوبی باید قبلا از بتن ریزی مرطوب شوند تا آب بتن تازه را جذب ننمایند. مرحله بعد بستن شبکه آرماتور پایین دال است. شبکه آرماتور پایین طبق نقشه های اجرایی باید به گونه ای بسته شود که حداقل یک میلگرد در بین قالب های یوبوت، قرار گیرد.در گام بعد طبق نقشه های اجرایی و محاسباتی یوبوت ها در فواصل تعیین شده چیده می شوندو توسط پایه نگهدارنده و تسمه به شبکه آرماتور متصل می گردند.سپس شبکه فوقانی آرماتور بسته می گرددو در صورت نیاز آرماتورهای برشی نیز جانمایی می شوند و در نهایت بتن ریزی انجام می گردد.

در اجرای این نوع دال ها، بتن ریزی در دو لایه انجام می شود. لایه اول به ضخامت حدود 5 الی 10 سانتی متر( بسته به اندازه پایه قالب ها)، ریخته می شود که باعث می گردد هوا درون قالب ها محبوس شده و اجازه وارد شدن بتن به داخل قالب ها را ندهد. لایه دوم بر روی لایه اول ریخته می شود تا به ضخامت مورد نظر برسد. باید توجه داشت فاصله زمانی بین بتن ریزی در دو لایه نباید به قدری باشد که باعث گیرش لایه اول گردد.بعد از اتمام دوره گیرش بتن،قالب ها جمع آوری می گردد و برای طبقات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.


مشخصات فنی و اجرایی

بستن شبکه فوقانی آرماتور


چیدن یوبوت ها بر روی مش زیرین آرماتور


آماده سازی قبل از بتن ریزی

نکات مهم اجرایی

1 - جهت اجرای بتون در جا و بمنظور پخش مطلوب بتوندر دال پایین از روان کننده استفاده میگردد .

2 - بمنظور پیشگیری از شناور شدن قطعات سبک پلیمری محتوی هوا، بتون ریزی در در دو مرحله با فاصله زمانی اندک اجرا میگردد.

میلگرد گذاری :

در صورت فراهم بودن امکانات کارگاهی، می توان مش را در دو کلاف طولی و عرضی به صورت پیش ساخته تهیه نمود

قالب بندی :

در صورت فراهم بودن امکانات کارگاهی می توان دال پایین را بصورت پیش ساخته تهیه و نصب نمود در این صورت در این علاوه بر تسریع عملیات بتون ریزی، به دلیل حذف عملیات قالب بندی، در هزینه و زمان اجرای پروژه صرفه جویی قابل ملاحظه ای بعمل می آید.
منبع : ArturArch.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[سیستم های ساختمانی] سیستم دال مجوف یوبوت (U-boot)

[سیستم های ساختمانی] سیستم دال مجوف یوبوت (U-boot)



گردآورنده: مهرداد نجیب زاده
یوبوت (U-Boot) محصولي پلاستيكي است جهت اجراي سقف ساختمانها به شيوه دال دو طرفه مي باشد به طوريكه از دو دال بتوني در بالا وپايين سقف تشكيل مي گردد كه قطعات يوبوت در بين اين دو قرار مي گيرند و توسط تيرهاي بتن آرمه نسبتآ كم پهنا به هم متصل مي گردند .از ویژگی های یوبوت احاطه شدن آن در داخل بتن با شبکه های میلگرد سقف است که باعث بوجود آمدن نیروهای دو طرفه عمود بر هم می گردد و کاهش به سزای مصرف میلگرد را در پی دارد.سایز بندی متفاوت یوبوت (از 13 تا 56 سانتی متر) ، دستیابی به سختی مطلوب را با وزن کمتر امکان پذیر می نماید و از سوی دیگر سختی بالای سقف اجرا شده با یوبوت امکان حذف تیرهای آویزدار و نیز اجرای بازشوهای بدون ستون را فراهم و دست مهندسین معمار و محاسب را در اجرای نقشه های معماری باز می گذارد تا مطابق درخواست کارفرما و نیاز پروژه با آزادی بسیار زیاد عمل نمایند.

ویدئوی روش اجرا

روش اجرای دال مجوف یوبوت u-boot


مقطع فونداسیون و دال مجوف دوپوش پس از بتن ریزی به شکل زیر خواهد بود





دانلود پاور پوینت

دانلود ویدئو با حجم پایین
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
یوبوت U-boot

یوبوت U-boot

معرفی سیستم دال مجوف یوبوت U-boot

در سال 2002 شرکت دالی فرم (Daliform) ایتالیا با هدف بهینه سازی دالهای مجوف محصول یوبوت را ارائه نمود که در زمانی اندک با استقبال گسترده جامعه مهندسی در اروپا، آفریقا و آسیا مواجه گردید.
یوبوت محصولی پلیمری با پایه پلی پروپلین است، که با هدف سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده ی بتنی طراحی شده است. دال یوبوت از نوع دال های مجوف متشکل از تیرچه های عمود بر هم می باشد، و بار را به صورت دو طرفه منتقل می کند.






این محصول با عرض ثابت 52 سانتی متر و در ارتفاع های 16، 20 و 24 سانتی متر در ایران تولید می شود.



دالهای یوبوت جزو سیستم های دوطرفه مشبک با قالبهای ماندگار دسته بندی می شوند.
نوارهای باربر طراحی شده در دالهای مشبک یوبوت در حقیقت تیرهای I شکل متعامدی هستند که به جهت سختی بالای خود و سبکی دال قادر به باربری در دهانه های بلند و کنترل مناسب خیز در این دهانه ها می باشند.

در ساختمانهای بلند مرتبه و یا دارای سقف با ارتفاع بلند جهت جلوگیری از تغییرشکل و بوجود آمدن خیز، لازم است دیافراگم سقف به صورت سخت عمل کند، در نتیجه نیاز به دال بتنی به دلیل سختی بالا همواره مورد توجه مهندسین محاسب بوده است. تا چندی پیش بدلیل نیاز به کنترل خیز و ترک های بوجود آمده در دالهای بتنی استفاده از دالهای بتنی محدود به دهانه های کوچک بوده، در صورت اجرا در دهانه های بزرگ وجود تیر با آویزهای بلند و هزینه های اجرا مشکل محاسبین و کارفرمایان را دوچندان می نمود که سیستم دال مجوف یوبوت تمام این اشکالات را مرتفع نموده است.

مراحل اجرای سازه یوبوت

1. تمام سطح دال بر روی سطح قالب با پوشش چوب (و یا سیستم های مشابه) پوشیده می‌گردد. سپس میلگردهای زیرین دال در دوجهت عمود بر هم طبق آنچه محاسبه شده است قرار داده می‌شود.




2. قالب‌های یوبوت با فواصل مشخص که توسط اتصال‌دهنده‌های افقی تامین می‌شود در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند. به علت وجود پایه‌های مخروطی در زیر قطعات یوبوت، ضخامت مورد نیاز زیر یوبوت تامین می‌گردد. در صورتی که از قالب‌های یوبوت به صورت دوبل استفاده شود، این قالب‌ها باید قبل از نصب به هم متصل شوند.





3. با قرار دادن میلگردهای افقی بالای یوبوت در دو جهت عمود برهم به همراه میلگردهای تقویتی جهت کنترل برش و خمش، مراحل میلگردگذاری به پایان می‌رسد.



4. ریختن بتن باید در دو مرحله انجام پذیرد و برای جلوگیری از شناورشدن یوبوتها لایه اولیه به عنوان پرکننده فضاهای خالی ضخامت سقف به صورت عمودی تخلیه می شود. مرحله نخست بتن ریزی با استفاده از فوق روانکننده انجام می شود. غلظت بتن در حدی است که تمام لایه زیرین را پر می نماید و در مرحله دوم پس از گیرش اولیه بتن لایه زیرین ، بتن ریزی لایه فوقانی انجام می‌شود.






5. در زمان تکمیل فرآیند بتن ریزی ، یوبوت در این فضا کاملاً دفن وسطح فوقانی به شیوه سنتی طراز و صیقلی شده تحویل می گردد.




6. پس از طی زمان گیرش بتن (مطابق آیین نامه بتن) قالب از زیر سقف خارج و سطحی کاملا صاف و صیقلی تحویل می گردد.





ابعاد یوبوت های مورد استفاده در پروژه ها

قالب ماندگار پلیمری یوبوت در ابعاد متفاوت و برای کاربردهای گوناگون تولید می گردد. قالب تک آن در ابعاد 16، 20، 24 و قالب دوبل آن در ابعاد 32، 40 و 48 سانتیمتری تولید می شود.

هر کدام از این قالب ها بر اساس بار مرده سقف و فاصله دهانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در جدول زیر کاربرد هر کدام از این قالب ها برای بار زنده 200 کیلوگرم بر متر مربع و بار کفسازی متعارف ارائه شده است.
ارتفاع یوبوت
نوع
ضخامت سقف
دهانه موثر سازه
u-boot 16
تک
31cm
9.5 m
u-boot-20
تک
35cm
11.5 m
u-boot 24
تک
39cm
13.5 m
u-boot 32
دوبل
47cm
15 m
u-boot 40
دوبل
55cm
17.5 m
u-boot 48
دوبل
63cm
20 m


مشخصات طراحی سیستم دال مجوف یوبوت uboot


جهت در نظر گرفتن سیستم سازه با دال مجوف یوبوت uboot در طرح معماری نکات اولیه ذیل ارائه می گردد:
1- به جهت افزایش فوق العاده دهانه سازه و کم شدن سختی قاب ها چتانچه بخواهیم سقف یوبوت uboot بدون آویز اجرا شود می بایست به میزان کافی در مدل سازه دیوار برشی متقارن تامین نمود. چنانچه میزان دیوارهای برشی کافی نباشد تیرهای داخلی سقف آویز دار خواهد بود.
2- برای انتخاب نوع یوبوت مناسب برای پروژه خود می توانید به جدول زیر مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که جدول زیر برای بار زنده 200 کیلوگرم بر متر مربع و بار مرده کفسازی متعارف ارائه شده است:
ارتفاع یوبوتنوعضخامت سقفدهانه موثر سازه
u-boot 16تک31cm9.5 m
u-boot-20تک35cm11.5 m
u-boot 24تک39cm13.5 m
u-boot 32دوبل47cm15 m
u-boot 40دوبل55cm17.5 m
u-boot 48دوبل63cm20 m




چنانچه سربار سازه از موارد فوق تجاوز نماید دهانه باید از مقادیر مندرج در جدول کاهش یابد.

منبع:uboot.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[h=1]کاربرد دال مجوف یوبوت uboot در ساختمان های بلند و برج ها
[/h]





در ساختمان های بلند و برج ها به دلیل افزایش فاصله ستون ها به دلایل معماری و کاربری فضا استفاده از سیستم یوبوت می تواند مزایای عمده ای را در بر داشته باشد. این مزایا عبارتند از:
1- به دلیل افزایش فاصله ستون ها عملا استفاده از سیسنم های سنتی سازه نظیر سقف تیرچه بلوک و ... دیگر کاربردی نداشته و باید از سیستم های جایگزینی استفاده شود که علاوه بر توانایی باربری سقف ضخامت سقف سازه را نیز افزایش ندهند.
2- سیستم یوبوت با آنکه می تواند دهانه های بلند را پوشش دهد ولی ضخامت سقف سازه را افزایش نمی دهد. مثلا برای دهانه 12 متر ضخامت سقف سازه تنها 35 سانتیمتر است. این امر از ارتفاع تمام شده برج می کاهد و علاوه بر کاهش مصرف مصالح کاهش تجهیزات تاسیساتی را نیز به همراه خواهد داشت.
3- با افزایش فاصله دهانه ها امکان تامین تعداد پارکینگ بیشتری در ساختمان فراهم است.
4- با حذف ستون های میانی امکان طراحی متنوع تری در پلان طبفات برای معمار فراهم می شود.
5- این سقف به دلیل صلبیت بسیار زیاد، عملکرد فوق العاده ای را در انتقال نیروهای زلزله به عناصر باربر جانبی خواهد داشت.
به همین دلیل هر روزه بر کاربران این سیستم در برج های بلند افزوده می شود.

[h=1]کاربرد دال مجوف یوبوت uboot در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها[/h]



استفاده از دال مجوف یوبوت در احداث مراکز درمانی و بیمارستانی رو به افزایش است چرا که این مراکز با داشتن پلان‌های متنوع نیاز به انعطاف پذیری در معماری دارند. عمده مزایای استفاده از یوبوت در این ساختمان‌ها عبارتند از:
1- افزایش فاصله ستون‌ها و ایجاد فضاهای باز بدون ستون برای عملکردهای گوناگون در بیمارستان.
2- حذف تیرهای آویزدار و عبور راحت تاسیسات بیمارستانی از زیر سقف.
3- کاهش ضخامت سقف سازه و ارتفاع کلی طبقات و در نتیجه کاهش مصرف مصالح و میزان تاسیسات مکانیکی
به همین دلایل استفاده از یوبوت در اجرای ساختمان‌های درمانی در دنیا به صورت متداول در آمده است.

[h=1]کاربرد دال مجوف یوبوت uboot در مراکز تجاری و اداری[/h]



استفاده از دال یوبوت در ساختمان‌های تجاری در ایران و جهان از قدمت بالایی برخوردار است. بسیاری از مراکز بزرگ خرید و فروشگاهی، هایپرمارکت‌ها، مال‌ها و ... از این سیستم به عنوان سیستم اصلی سازه بهره می‌گیرند. عمده مزایای این سقف برای مراکز تجاری عبارتند از:
1- حذف ستون‌های معماری و امکان طراحی آزادانه پلان تجاری
2- افزایش فاصله ستون‌ها و اضافه شدن تعداد پارکینگ‌ها
3- حذف آویز تیرها و در نتیجه حذف سقف کاذب
4- حذف ستون‌های میانی داخل مغازه‌ها و افزایش فضای تجاری و افزایش سودآوری پروژه به دلیل افزایش فضا
به همین دلیل یکی از پرکاربردترین سیستمها در مراکز تجاری، سیستم یوبوت می‌باشد.


[h=1]کاربرد دال مجوف یوبوت uboot در مراکز آموزشی[/h]



استفاده از یوبوت در ساختمان‌های آموزشی نظیر مدارس، دانشگاه‌ها و ... به صورت گسترده‌ای رو به افزایش است. این توسعه به دلایل زیر صورت گرفته است:
1- حذف ستون‌ها امکان ایجاد پلان‌های متنوع در طبقات مختلف را فراهم می‌آورد.
2- افزایش فاصله ستون‌ها امکان ایجاد سالن‌های بزرگ مانند سالن اجتماعات و نیز آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های بزرگ را فراهم می‌آورد.
3- یوبوت به دلیل ایجاد فضای توخالی میانی در دال، انتقال صدای هوابرد را کاهش می‌دهد که این امر در مراکز آموزشی بسیار با اهمیت است.
4- این سقف به دلیل صلبیت بسیار زیاد به هیچ عنوان ارتعاش را به طبقات زیرین منتقل نمی‌کند. با توجه به دلایل بالا، مدیران مراکز آموزشی بسیار راغب به استفاده از سیستم دال مجوف یوبوت در این مراکز شده‌اند.

[h=1]کاربرد دال مجوف یوبوت uboot در مراکز مذهبی و فرهنگی[/h]


استفاده از دال مجوف یوبوت در مراکز مذهبی و فرهنگی یکی از بزرگترین کاربردهای این سیستم در صنعت ساختمان می‌باشد. عمده مراکز مذهبی و فرهنگی که می‌توانند از این سیستم به نحو مطلوب بهره‌گیرند عبارتند از:
الف) مساجد و حسینیه‌ها
ب) رواق‌ها و صحن اماکن متبرکه
ج) فرهنگسراها و سالن‌های اجتماعات
د) گالری‌ها و نمایشگاه‌ها
مزیت استفاده از سیستم دال مجوف یوبوت u-boot در این مراکز عبارتست از:
1- افزایش فاصله ستون‌ها و ایجاد فضاهای بی‌ستون و انعطاف‌پذیر در معماری
2- هزینه بسیار کمتر نسبت به سیستم‌های مشابه برای پوشاندن همین دهانه
3- صلبیت بالای سقف و عدم انتقال ارتعاش به طبقات زیرین
4- عملکرد آکوستیک و کنترل صدای هوابرد (عایق صدا)


[h=1]کاربرد دال مجوف یوبوت uboot در مجتمع‌های صنعتی[/h]



عموما ساخت مراکز صنعتی و کارخانه‌ها توسط سیستم فلزی سوله انجام می‌پذیرد. این سیستم علاوه بر داشتن مزایای فراوان دارای معایب فنی نیز می‌باشد. اصلی ترین عیب سوله‌ها امکان ایجاد کارخانه و مجتمع صنعتی در یک طبقه و اشتغال سطح بنای بیشتر می‌باشد. این مشکل برای مجتمع‌های بزرگ صنعتی و یا توسعه مجتمع‌های موجود بسیار مساله‌ساز است. بنابراین استفاده از دال مجوف یوبوت این امکان را به این مراکز می‌دهد که خط تولید کارخانه خود را در دو و یا چند طبقه احداث کنند.
مزیت‌های عمده یوبوت در این مراکز عبارتند از:
1- حذف ستون‌های میانی و امکان ایجاد دهانه بلند تا 18 متر
2- امکان احداث کارخانه در چند طبقه (حتی تا 15 طبقه)
3- به دلیل صلبیت بالای سقف، ارتعاش تجهیزات صنعتی به طبقات زیرین منتقل نمی شود.
4- به دلیل آنکه یوبوت دال مجوف توخالی ایجاد می‌کند، انتقال صدای هوابرد به کلی منتفی خواهد شد.
این مزایا، صاحبان مراکز صنعتی را ترغیب می‌کند که برای توسعه مجتمع صنعتی خود و یا توسعه کارخانه از این سیستم استفاده نمایند.


[h=1]کاربرد دال مجوف یوبوت u-boot در پارکینگ‌ها[/h]



یکی از پرکاربردترین استفاده‌های دال مجوف یوبوت در احداث پارکینگ‌ها می‌باشد.
عمده مزایای این سیستم جهت احداث پارکینگ عبارتند از:
1- افزایش فاصله ستون ها و افزایش تعداد پارکینگ ها
2- حذف ستون های میانی و امکان گردش راحت تر ماشین ها
3- صلبیت بالای سقف و عدم ارتعاش در دهانه‌های بلند
4- هزینه بسیار کم احداث نسبت به سیستم‌های مشابه در این دهانه
با توجه به موارد فوق الذکر، استفاده از دال مجوف یوبوت به صورت گسترده‌ای رو به افزایش است.














منبع:uboot.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مقایسه سقف یوبوت با سقف تیرچه بلوک





توضیحات:
سقف یوبوت با داشتن دو دال بالا و پایین و جان‌های متعامد، سقفی با صلبیت بسیار بالا فراهم می‌آورد که علاوه بر مزیت در بار زلزله، امکان ارتعاش را نیز به سقف نمی‌دهد. این امر اجازه می‌دهد که دهانه‌های بلند حتی تا 20 متر را با این سازه پوشش داد در حالی که برای استفاده از تیرچه بلوک در دهانه‌های بیش از 7.5 متر و یا بارهایی مانند پارکینگ نیاز به تیرچه دوبل و افزایش هزینه های اجرایی می‌باشد.
در سازه یوبوت، ضخامت سقف بسیار کم می‌شود. به عنوان مثال ضخامت سقف در دهانه 12 متر تنها 35 سانتی‌متر است ولی چنانچه از سقف تیرچه بلوک استفاده شود، تیرهای آویزدار با حداقل ارتفاع 70 سانتی‌متر بدست خواهد آمد.
سقف یوبوت در نهایت اجرا، سقفی صاف و بدون نیاز به سقف کاذب را فراهم می‌آورد در صورتی که در سقف تیرچه بلوک به دلیل وجود تیرهای آویزدار، نیاز به اجرای سقف کاذب الزامی است.
سرعت اجرا و سهولت اجرایی سقف‌های یوبوت و تیرچه بلوک مشابه یکدیگر است و تقریبا هر 15 روز می‌توان یک طبقه از سازه را اجرا نمود.
سقف یوبوت به دلیل داشتن حباب‌های هوای داخل سقف و نیز عدم اشتعال آنها، اولا در برابر انتقال صدای هوابرد و ثانیا در برابر گسترش آتش و عدم تولید گازهای سمی، عملکرد بسیار مطلوبی دارد.


مقایسه سقف یوبوت با سقف پیش‌تنیده





توضیحات:

دال مجوف یوبوت و سقف پیش‌تنیده، هر دو توانایی اجرای سازه با دهانه‌های بلند را دارا هستند. مشکل اصلی سقف‌های پیش‌تنیده در زمینه اجرا و نیز مشکل خیز و ارتعاش است.

سقف یوبوت مانند سایر سیستم‌های بتنی با اکیپ‌های ساده کارگری امکان اجرا دارد. این سقف با افزایش فاصله بین تار بالا و پایین دال‌های خود به راحتی می‌تواند خیز و ارتعاش را بدون افزایش بتن مصرفی و سنگین کردن سقف کنترل نماید.

به دلیل داشتن حفره‌های هوایی داخل سقف، سقف یوبوت در برابر انتقال صدای هوابرد و نیز گسترش آتش مقاومت خوبی دارد.

اجرای سقف پیش‌تنیده نیاز به اکیپ و تجهیزات اجرایی خاص دارد. در ضمن بتن مورد استفاده در سقف باید با عیار 400 کیلوگرم ساخته شده و تا رسیدن به مقاومت لازم، عملیات اجرای سقف متوقف می‌گردد.

برای اجرای سازه پیش تنیده در دهانه‌های بلند، به جهت کنترل خیز و ارتعاش، ضخامت سقف افزایش می‌یابد که موجب سنگین شدن سقف می‌گردد. در ضمن غالبا در این سازه‌ها تیرهای آویزدار و کتیبه‌های بیرون‌زده مشاهده می‌شود که نیاز به اجرای سقف کاذب را به همراه دارد.
در مجموع به لحاظ اجرایی و تامین مصالح، سقف یوبوت اقتصادی تر از سقف پیش تنیده می باشد.

مقایسه سقف یوبوت با سقف دال و تیر





توضیحات:
دال مجوف یوبوت و سقف دال و تیر، هر دو توانایی اجرای سازه با دهانه بلند را دارا می‌باشند. در سیستم یوبوت، قالب‎‌بندی سقف همانند قالب بندی دال تخت می‌باشد و غالبا تیرهای داخلی سقف حذف می‌گردد، در صورتی که در سقف تیر دال به دلیل وجود تیرها و تیرچه‌های آویزدار، علاوه بر افزایش حجم و هزینه قالب‌بندی، اجرا را نیز با مشکل مواجه کرده و از سرعت اجرا می‌کاهد و در نهایت نیز باید زیر سقف حتما با سقف کاذب پوشانده شود.
به لحاظ اقتصادی یوبوت و سقف دال و تیر تقریبا در اجرا هزینه‌ای برابر دارند ولی با در نظر گرفتن هزینه اجرای سقف کاذب، هزینه فضای غیرمفید به دلیل آویز تیرها و نیز هزینه اجرای تاسیسات زیر سقف‌های دال و تیر، در مجموع هزینه سقف یوبوت بسیار کمتر خواهد شد.
سقف یوبوت به دلیل داشتن حفره‌های هوایی میانی در برابر انتقال صدای هوابرد و نیز جلوگیری از گسترش آتش، عملکرد بسیار مطلوبی دارد.


مقایسه سقف یوبوت با سقف تیرچه کرمیت





توضیحات:

سقف یوبوت بر خلاف سقف تیرچه کرمیت، مناسب سیستم‌های سازه‌ای بتنی است. لذا سرعت و نحوه اجرای آن متناسب با همین سیستم است و به نسبت سازه‌های فلزی سرعت اجرای کمتری دارد. ولی به لحاظ برآورد هزینه، اختلاف بسیار زیادی حتی تا 40% بین سقف کرمیت و سقف یوبوت می‌باشد.

سقف یوبوت با ایجاد تیرچه‌های I شکل متعامد می‌تواند با ضخامت کم دهانه های بسیار بلند را پوشش دهد ولی سقف کرمیت برای دهانه‌های بالاتر از 7.5m توصیه نمی شود.

در سقف کرمیت به دلیل استفاده از تیرچه‌ها و نیز وجود تیرهای آویزدار در دهانه‌های بلند، اجرای سقف کاذب الزامی است.

سقف یوبوت با فراهم کردن ممان اینرسی بسیار بالا برای سقف، علاوه بر صلبیت زیاد در برابر ارتعاش، مقاومت لرزه‌ای بسیار مناسبی هم خواهد داشت.
حفره‌های هوای موجود در سقف یوبوت موجب صدابندی هوابرد شده و از گسترش آتش جلوگیری به عمل می‌آورد.

مقایسه سقف یوبوت با سقف عرشه فولادی





توضیحات:
سقف دال مجوف یوبوت بر خلاف سقف کامپوزیت و عرشه فولادی مناسب برای سازه‌های بتن آرمه است. لذا سرعت و روش اجرای آن مشابه سیستم‌های بتنی است.
به لحاظ هزینه مصالح و اجرا، سیستم سقف یوبوت بسیار اقتصادی‌تر از سیستم کامپوزیت و یا عرشه فولادی است، حتی این اختلاف هزینه تا 100% هزینه اجرای یوبوت می‌رسد.
سقف کامپوزیت و یا عرشه فولادی در هر دهانه‌ای نیاز به اجرای سقف کاذب دارد و این هزینه به سایر هزینه‌های این سقف اضافه خواهد شد. در حالی که یوبوت با ایجاد سقفی تخت در تراز زیرین، علاوه بر سهولت اجرای تاسیسات، نیازی به سقف کاذب ندارد.
سقف یوبوت با داشتن دو لایه دال ( دوپوش ) در بالا و پایین و نیز تیرچه‌های متعامد به عنوان جان، سختی خمشی بسیار زیادی را تامین می کند و این سختی، صلبیت بسیار زیاد در برابر زلزله و عدم ارتعاش سقف را نسبت به سقف کامپوزیت و یا عرشه فولادی تامین می کند.
سقف یوبوت به دلیل داشتن حفره های هوای میانی، در برابر انتقال صدای هوابرد و نیز گسترش آتش بسیار مقاوم است. در صورتی که یکی از عمده مشکلات سقف‌های کامپوزیت و یا عرشه فولادی، انتقال صدا و جلوگیری از اثر آتش بر روی سازه است.

مقایسه سقف یوبوت ( uboot ) با سقف‌های با پرکننده کروی






توضیحات:
سیستم دال مجوف یوبوت همانند سیستم‌های با پرکننده کروی می‌توانند سازه‌هایی با دهانه کوچکتر از 8متر را به راحتی پوشش دهند. برای دهانه‌های بیشتر از 8متر و تا 10 متر به دلیل آنکه سقف با پرکننده های کروی جان برشی منظمی ندارد و در برابر برش‌های یکطرفه دال ضعف دارد باید همراه با تیرهای آویزدار اجرا گردد و برای دهانه‌های بیش از 10 متر اجازه اجرا ندارد. این امر در تاییدیه این سیستم در مرکز تحقیقات ساختمان تصریح شده است.
برای دیدن تاییدیه سیستم دال با پرکننده کروی اینجا را کلیک کنید.
در حالی که یوبوت برای اجرای دهانه‌های بلند هیچ گونه محدودیتی ندارد.
برای دیدن تاییدیه سیستم دال یوبوت اینجا را کلیک کنید.
دال با پرکننده کروی به دلیل عدم پایداری، نمی تواند زیر وزن کارگر قرار گیرد و لذا به کیج‌های فلزی جهت مهار نیاز دارد. همین موضوع هزینه اجرای این سیستم را افزایش می‌دهد. در ضمن به دلیل بسته بودن آن در هنگام بتن ریزی از داخل بتن بالا می‌زند که باید با سیم به زیر قالب بسته شود. این در حالیست که یوبوت با داشتن شیب جداره و لبه انتهایی و نیز باز بودن کف قالب چنین مشکلی را ندارد.
بنابر مجوز مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، استفاده از انواع دیگر پرکننده مانند پرکننده‌های بالشتکی و نیز بیضوی مجاز نمی‌باشد.
از مشکلات اصلی سقف با پرکننده‌های کروی، حمل و نقل آنها و جاگیر بودن در هنگام حمل و دپوی مصالح می باشد. در حقیقت در این سیستم، هوا حمل می‌شود! در حالی که قالب‌های ماندگار یوبوت با داخل هم قرار گرفتن، حجم بسیار کمی را در حمل و نقل و دپوی مصالح اشغال می‌کند.
برای مشاهده مقاله‌ای به زبان انگلیسی برای مقایسه دو سیستم اینجا را کلیک کنید.
منبع:uboot.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مزایای یوبوت از نظرمعماری:

انعطاف پذیری در معماری





سیستم دال مجوف یوبوت با حذف ستون های میانی، پلانی بدون ستون را بری سازه فراهم می کند. این کارکرد علاوه بر فراهم نمودن آزادی در طراحی معماری و ایجاد پلان های متفاوت در طبقات مختلف، امکان تغییر در پلان طبقات را در طول دوره بهره‌برداری برای کاربر فراهم می‌آورد.
این امر در اصطلاح معماری، انعطاف پذیری قابل توجهی جهت طراحی فراهم می‌آورد.



افزایش تعداد پارکینگ‌ها




یکی از عمده مشکلات در طرح معماری، تامین پارکینگ‌های مورد نیاز در هر ساختمان می باشد. سیستم دال مجوف یوبوت با حذف ستون های میانی، علاوه بر تامین پارکینگ های بیشتر، امکان حرکت و گردش راحت تر ماشین ها در پارکینگ را فراهم می کند.



حذف آویزها




با استفاده از دال مجوف یوبوت و تامین دیوار برشی مناسب، تیرهای آویزدار و کتیبه های بیرون زده از سقف حذف می شود. این امر ارتفاع بیشتر داخلی را برای معمار فراهم می کند. در ضمن به دلیل کاهش ضخامت سقف می توان طبقات را با پله های کوتاه‌تر و کمتر اجرا نمود و این امر باعث کاهش ابعاد باکس پله و افزایش فضای مفید داخلی می گردد.



مزایای یوبوت از نظر اجرایی:

ضخامت کمتر سقف





با استفاده از دال مجوف یوبوت و بهره‌گیری از عملکرد دو طرفه سقف و توزیع متوازن نیروها بین تکیه گاه ها، آویز تیرها حذف شده و در نتیجه ضخامت سقف کاهش می‌یابد. به عنوان مثال برای دهانه 13متری، ضخامت سقف تنها 35 سانتیمتر می‌باشد.

مزایای اجرائی سیستم یوبوت


  • حذف سرستون ها و تیرهای آویزدار.
  • امکان قالب بندی با روشهای متعارف.
  • قابلیت تحمل بارهای حین اجرا (100 کیلوگرم در هر مربع به ابعاد 8 سانتی متر) و امکان تردد آسان کارگران.
  • باربری فوق العاده سقف
  • مقاومت فوقالعاده در برابر زلزله:

  • کاهش جرم موثر دال در زلزله و به تبع آن کاهش نیروی برشی موثر زلزله بر سازه.
  • وجود دو لایه دال بالا و پایین به شکل کاملا متصل و مشبک که باعث تامین صلبیت بسیار بالای دال و انتقال متوازن نیروهای جانبی زلزله به المانهای باربر جانبی می‌شود.



سهولت در اجرا




در سیستم سقف دال مجوف یوبوت به دلیل حذف تیرهای میانی، قالب بندی سقف بسیار ساده بوده و می توان آن را با بهره‌گیری از اکیپ آرماتوربند عادی و آموزش این اکیپ اجرا نمود.
در ضمن به دلیل حذف تیرها، تعداد خاموت ها و آرماتورهای تیر سقف کاهش یافته و در نتیجه سرعت اجرا افزایش می یابد.
جهت آگاهی از روند اجرای یوبوت اینجا را کلیک کنید.
مزایای یوبوت از نظر فنی:

مقاومت در برابر آتش




سیستم دال مجوف یوبوت به دلیل ایجاد فضاهای حفره‌ای خالی در میان دال، انتقال حرارت از طبقه ای به طبقه دیگر را کاهش می دهد که این امر در آتش سوزی و کنترل انتقال آن در طبقات بسیار موثر است.
این امر موجب دریافت گواهی نامه بر اساس استاندارد REI180 اروپا شده است.


آکوستیک بالای سقف




سیستم دال مجوف یوبوت به دلیل داشتن حفره‌های هوایی میانی، عایق بسیار مناسبی در برابر انتقال صدای هوابرد می باشد. این کاهش انتقال صدا در مراکز آموزشی ، مذهبی، سالن‌های اجتماعات و ... بسیار پر اهمیت است.
برای کاهش انتقال صدای کوبه‌ای در همه ساختمان ها باید از عایق های پهن شده بر روی کف سازه استفاده نمود.

کنترل ارتعاش و خیز




سقف دال مجوف یوبوت به دلیل داشتن تیرچه‌های متعامد I شکل، ممان اینرسی بسیار بالایی را برای سقف نسبت به سیستم های دال تخت و پیش تنیده و حتی وافل ایجاد می نماید. به طور کلی می توان سقف یوبوت را به نوعی یک خرپای توخالی بتنی نامید.
برهمین اساس صلبیت سقف مقدار بسیار زیادی خواهد داشت که علاوه بر کنترل بسیار مناسب ارتعاش و خیز، انتقال نیروهای زلزله را به عنوان دیافراگم صلب به خوبی انجام می دهد.
به عنوان مثال ضخامت این سقف در دهانه 13 متر تنها 35 سانتی‌متر خواهد بود.

کاهش جرم موثر دال





سیستم دال مجوف یوبوت اگرچه سختی تقریبا مشابهی با دال هم ضخامت خود ایجاد می کند ولی به لحاظ وزن، تقریبا نصف آن وزن را دارد.
این امر علاوه بر کاهش وزن سازه و عملکرد بهتر در زلزله، موجب کاهش در مصالح مصرفی بتن می شود.


مزایای یوبوت از نظر اقتصادی:


کاهش هزینه‌ها





استفاده از دال مجوف یوبوت علاوه بر کاهش میزان مصالح مصرفی (فولاد-بتن) در دهانه مشابه به دلیل رفتار دوطرفه سقف و توزیع متوازن نیروها در دو جهت طولی و عرضی ساختمان، هزینه‌های حین اجرا نظیر قالب بندی تیرها و کتیبه ها را نیز کاهش می‌دهد.
این سیستم نسبت به سیستم‌های فولادی کاهش هزینه‌ای از 20 تا 70 درصد را به همراه دارد.

افزایش تعداد پارکینگ ها





به دلیل حذف ستون های میانی، تعداد پارکینگ های تامین شده در این سیستم دال، افزایش می‌یابد. این افزایش علاوه بر ایجاد ارزش مادّی، حرکت و گردش ماشین‌ها در پارکینگ را تسهیل می نماید.
در برخی موارد، افزایش تعدادی پارکینگ موجب حذف یک طبقه‌ی پارکینگ ساختمان و صرفه جویی بیشتر در هزینه ها می شود.



حذف هزینه سقف کاذب




سیستم دال مجوف یوبوت با حذف تیرهای آویزدار و نیز کتیبه های بیرون زده از زیر سقف ، علاوه بر کاهش ارتفاع کلی ساختمان و مصالح مصرفی آن، نیاز سقف کاذب را در ساختمان مرتفع می سازد که این خود کاهش هزینه‌ای مضاعف را برای ساختمان به ارمغان می‌آورد.
حذف تیرهای آویزدار موجب راحتی در عبور تاسیسات زیر سقف شده و هزینه های مربوط به آن را نیز کاهش خواهد داد.

منبع:uboot.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تعدادی از پروژه های اجرا شده با تکنولوژی نوین دال مجوف یوبوت در اروپا ، آفریقا و آسیا





ردیفعنوانمساحتسال اجرامحل اجرادهانه (متر)
1
École de formation du barreaux
6000
2010
فرانسه
13×6
2
Treviso 2 Administrative Center
300000
2005-7
ایتالیا
10.5×8
3
Nola “Vulcano Buono”
10000
2004
ایتالیا
10×10
4
Tower Hotel
20000
2006
نیجریه
8×8
5
Verona Hospital Enlargement
80000
2007
ایتالیا
8×8
6
Bank
45000
2007
اسلواکی
9.8×8.1
7
Shopping Center “Auchan”
20000
2008
ایتالیا
12×10
8
Hospital
80000
2009
ایتالیا
8×8
9
Car’s Museum
3000
2009
ایتالیا
16×10
10
Research Center Km Rosso ITC-Lab
25000
2009
ایتالیا
11
City Life
500000
2010
ایتالیا
12
Train station
10000
2010
ایتالیا
13
25 Verde
10000
2010
ایتالیا
6×6
14
Merano Thermal Area
10000
2003
ایتالیا
11×9
15
Old Exhibition Area Renovation
2000
2003
ایتالیا
16×8
16
Villa Fenaroli Renovation
800
2004
ایتالیا
25×16
17
Industrial Plant
10000
2004
ایتالیا
20×10
18
Boroli La Brunella Wine Cellar
400
2005
ایتالیا
7×6
19
Aspiag Supermarket
8000
2005
ایتالیا
16×10
20
Shopping Center “LanaSud”
2500
2005
ایتالیا
10×8
21
ME.VI.S S.p.A. Plant
10000
2005
ایتالیا
10×10
22
Shopping Center
20000
2005
ایتالیا
8×8
23
New University Building
2500
2005
جمهوری چک
11×8
24
Shopping Center
10000
2007
جمهوری چک
10×10
25
Shopping Center
45000
2007
ایرلند
16×10
26
Blue Marine Residence
5000
2007
هلند
6×5
27
Administrative Center
20000
2008
ایتالیا
10×10
28
Shopping Center
80000
2008
اسلواکی
16×15
29
Residential Building
20000
2011
ایران
7×7
30
Residential Tower
50000
2008
ایتالیا
8×8
31
Student’s house
3000
2009
ایتالیا
6×5
32
Viale Monza Hotel
5000
2010
ایتالیا
20×8
33
Mosque
7000
2011
ایران
12.5×12.5
34
Hotel Frontemar
8000
2012
ایتالیا
8×8
35
Nanotechnologies research and development centre of CEA
(Atomic and Alternative Energy Agency)
22000
2010
فرانسه
13×11
36
Shopping Center
1500
2011
استرالیا
12×12
37
M- Preis Kitzbühel Market
1000
2011
استرالیا
17×5.4
38
Residential Building
800
2011
ایتالیا
8×5.5
39
Hospital
2500
2011
ایتالیا
8×8
40
Garage
1000
2010
ایتالیا
41
School
8000
2007
ایتالیا



پروژه های داخلی:

حسینیه مرکزی شهرستان نطنز







توضیحات:
این سازه در حال حاضر رکورد دار بلندترین دهانه در میان سازه های اجرا شده با دال یوبوت در کشور می باشد . نکته قابل توجه تامین فضای 600 متر مربعی با دهانه 17.5 متر در 35 متر می باشد که با توجه به کاربری سازه و درخواست کارفرمایان محترم توسط گروه مهندسی بهسازان طرح گردیده است .





مسجد حضرت معصومه (س)


















مجموعه مذهبی عراق













منبع:uboot.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مجتمع تجاری دزفول







توضیحات:
مجتمع تجاری دزفول با زیر بنای مفید 5000 متر در هر طبقه با دهانه های 10 متری می باشد . این مجموعه چزو سازه های با وسعت زیاد در هر تراز به حساب می آید که به صورت یکپارچه و بدون هر گونه درز اجرا گردیده است و کلیه کنترل های مربوط به آنالیز های حرارتی و کنترل دیافراگم بر روی سازه به انجام رسیده است .

مجتمع تجاری کیش خودروی ارس







توضیحات:
مجتمع تجاری کیش خودرو در 7 طبقه در منطقه آزاد تجاری ارس در حال ساخت می باشد و از جمله پروژه های با زیر بنای بالا به حساب می آید . مشخصه ی این سازه دارا بودن دهانه های 13 متر در میان ستون ها در عین کاربری تجاری با بار زنده 500 کیلو گرم بر متر مربع می باشد . این مجموعه که در زمینی با ابعاد 75 متر در 45 متر در حال ساخت است به جهت انجام آنالیز های حرارتی بر روی سازه فاقد هرگونه درز انبساط در طول یا عرض سازه بوده و تنها دارای 10 ستون در میانه پلان می باشد .




مجتمع تجاری اداری بلوار ارم






توضیحات:
مجتمع تجاری اداری بلوار ارم در متراژ 5500 متر با سیستم باربر لرزه‌ای دوگانه ویژه طراحی گشته است. فونداسیون این سازه قبل از طراحی سازه اجرا شده بود. به همین منظور شرکت مهندسی بهسازان اقدام به تهیه پلان مقاومسازی پی و دیوارهای حائل نمود و نقشه‌های مقاومسازی در اولین مرحله در اختیار کارفرما قرار گرفت. این سازه با توجه به پلان مثلثی شکل و نا منظم، یکی از مشکل ترین سازه‌ها جهت طراحی اسکلت می‌باشد. با توجه به پلان معماری موجود، بسیاری از قابها هم راستا نبوده و همچنین وجود بازشوی بسیار عریض در وسط دهانه و حذف ستون‌های میانی این دهانه مراحل طراحی را به شدت مشکل ساخت. این سازه در 10 طبقه با کاربری های مختلف اجرا گردیده است. طبقات مختلف این سازه به عنوان فروشگاه، کلینیک، رستوران و واحدهای اداری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.




مجتمع تجاری خیابان جمهوری







توضیحات:
مجتمع تجاری دزفول با زیر بنای مفید 5000 متر در هر طبقه با دهانه های 10 متری می باشد . این مجموعه چزو سازه های با وسعت زیاد در هر تراز به حساب می آید که به صورت یکپارچه و بدون هر گونه درز اجرا گردیده است و کلیه کنترل های مربوط به آنالیز های حرارتی و کنترل دیافراگم بر روی سازه به انجام رسیده است .



منبع:uboot.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مجتمع مسکونی 17 شهریور










مجتمع مسکونی کیانمهر







توضیحات:
پروژه شامل طراحی و محاسبه سازه 6 سقف بتنی در کیانمهر کرج، شامل 5 طبقه مسکونی و یک طبقه پارکینگ به همراه قسمت تجاری می‌باشد. سیستم باربری جانبی سازه پروژه از نوع دیوار برشی و سیستم کف ها از نوع دالهای مجوف با عملکرد دو طرفه با قالبهای یوبوت می‌باشد .


مجتمع قیطریه







توضیحات:
سازه مجتمع قیطریه به مساحت هر طبقه 500 مترمربع و طول و عرض 21متر در 30 متر ، تنها دارای 4 ستون در چهارگوشه بنابوده و سایر المان های تکیه گاهی از نوع دیوار برشی بوده است که در پیرامون سازه و اطراف راه پله ها تعبیه شده اند . این نوع از چینش المان های تکیه گاهی در سازه باعث حذف ستونهای میانی در سازه ، تامین پارکینگ های بیشتر ، تامین فضاهای باز جهت تالار های بزرگ پذیرایی و نیز حذف لغاز های بزرگ در معماری داخلی سازه گردیده است .



مجتمع تهران ویلا




توضیحات:
مجتمع تهران - ویلا در زمره اولین پروژه های اجرا شده در استان البرز می باشد . این سازه با مساحتی معادل 1350 متر مربع در 9 طبقه ، از این جهت مورد اهمیت می باشد که سازه ای با زیر بنایی کم و ارتفاع بلند بوده و به اصطلاح سازه ای لاغر محسوب می گردد تا آنجا که پاسخ گرفتن از دریفت سازه بدون دخالت دالی با مشخصات یوبوت و استفاده از سختی درون صفحه ی آن به سختی ممکن بوده است . این سازه در زمره سازه های با سیستم دال دیوار به حساب می آید که دال عضوی از سیستم بابر جانبی زلزله بوده است و کنترل های مربوط به باربری جانبی در دال ها بر اساس آیین نامه های جهانی بر روی آن صورت پذیرفته است .


مجتمع بزرگمهر




توضیحات:
مجتمع بزرگمهر با سیستم دال - دیوار طراحی گردیده است و تقریبا فاقد ستون می باشد . این سازه دارای 2 قسمت اصلی با دهانه های 11 در 11 متر و 7.5 در 21 متر می باشد. این مجتمع در دو بلوک اجرا و مساحت بنای هر کدام از این سازه ها 1400 متر مربع می باشد.



برج بوکان






توضیحات:
برج بوکان در منطقه نیاوران تهران ، یک نمونه از پروژه های لوکس شهری به حساب می آید . سازه این برج به جهت کمبود دیوار برشی در جهت عرضی علی رغم وجود دهانه 12 متر در این پروژه ، به صورت دوگانه توسط گروه مهندسی بهسازان محاسبه گردیده است که باعث تامین تعداد بیشتر پارکینگ برای مجتمع شده و پلان معماری پروژه توسط دفتر مشاورین معماری مهندس فرزاد دلیری طرح گردید .

مجتمع دلگشا






توضیحات:
پروژه دلگشا دارای 2 بخش اصلی با دهانه های 12.5 متر در 9 و 10 متر می باشد که در میانه پلان توسط یک راهروی با عرض 3 متر به یکدیگر متصل می گردند . در این پروژه نیز کلیه المان های تکیه گاهی در پیرامون ساختمان و یا در اطراف راه پله و آسانسور تعبیه گردیده و کنترل های مربوط به عملکرد لرزه ای دیافراگم در زلزله در آن انجام گردیده است .

منبع:uboot.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مجتمع مسکونی عظیمیه 1







توضیحات:
پروژه شامل طراحی و محاسبه سازه 7 سقف بتنی در شهر کرج ، شامل 6 طبقه مسکونی 1 طبقه همکف و طبقه زیرزمین پارکینگ می باشد . سیستم باربری جانبی سازه پروژه از نوع دیوار برشی و سیستم کف ها از نوع دالهای مجوف با عملکرد دو طرفه با قالبهای یوبوت می باشد .


مجتمع عظیمیه 2








مجتمع مسکونی خیابان لرزاده








ساختمان مسکونی معالی آباد شیراز









مجتمع مسکونی خیابان ظفر











مجتمع مسکونی یشمی











منبع:uboot.ir





 

hatami689

عضو جدید
پوشش بتن سخت به جز موارد مخصوص که استفاده از اپوکسی و پلی یورتان در آن الزامی است در موارد یکسان به علت داشتن هزینه کمتر و مقاومت بیشتر برتری دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا