سیستم تولید هوای فشرده

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
generator-diagram.jpg
این مقاله به بررسی سیستم تولید هوای فشرده شامل انواع کمپرسورها , جداسازها و خشک کن ها و همچنین بررسی میزان تولید هوای فشرده در یک بازه زمانی خاص و میزان زمان کارکرد هر یک از تجهیزات م ی پردازد . در بررسی سیستم های انتقال هوای فشرده , نقشه پنوماتیک کل کارخانه تهیه و بررسی گردید و مشکلات این سیستم جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی شناسایی شد . در بخش مصرف کننده ها نیز که شامل تجهی زات و ابزارآلات داخلی سالن ها می باشد , نشتی های موجود و راه کارهای مناسب ارائه گردیده است و در نهایت نیز با نصب کنتور هوای فشرده می توان میزان مصرف هر یک از سالن ها را مشخص نمود . انتظار می رود تا پس از اجرای دستورالعمل های ارائه شده ، کاهش مصرف هوای فشرده ت ا حدود ۰۱ % دور از دسترس نباشد .

هوای فشرده یکی از مهمتر ین نیروهای است که جهت انجام کار در دنیای مدرن امروزی است وکار برد ان در اکثر صنایع امروزی بو ضوح شاهد هستیم ودردنیای صنعتی نوین یکی از ابزارهای اصلی و مهم جهت انجام کارها در کارخانجات می باشد وشناخت این نیرو واستفاده بهینه از آن می تواند امروزه نقش مهمی در انتخاب شیوه های نوین کار و افزایش بهره وری و تولید داشته باشد .لذا اهمیت زیادی دارد که صنعتگران و دست اندر کاران صنایع اشنائی کاملی با انواع کمپرسور ها داشته باشند وبرای هر صنعت به نسبت نوع نیاز موقعیت جغرافیایی ومکانی کارخانه میزان مصرف و فاکتورهای دیگر کمپرسور مناسب انتخاب نمایند تا دچار مشکلات تعویض کمپرسورو مسائل تعمیرات در گیر نشوند . در صورت شناخت ساختمان و نحوه کار کمپرسورها بهتر می توان با انها کار کرد تا از بروز نقایص احتمالی جلوگیری شود. امروزه ماشین الات مختلفی در صنعت وجود دارند که با اسامی مختلف نامیده می شوند و این کمپرسورها انواع مختلفی دارند که چند نمونه انرا نام می بریم. پمپ های خلاء(وکیوم)هواکشها(فنها)دمنده ها(بلوئرها)و نهایتا کمپرسورها انواع خاصی از خانواده کمپرسور می باشندوانچه که اساسا موجب این نامگذاری ها گردید فشار خروجی انها می باشند. کاربردهای هوای فشرده: استفاده از هوای فشردهدرانتقال مواد مایع توسط خلاء وپمپهای مخصوص استفاده هوای فشرده در دستگاههای تهویه مطبوع جهت تهیه هوای سرد استفاده از هوای فشردهدر انجام کارهای اتو ماسیون کارخانجات توسط شیرها وسلندرهای پنوماتیکی استفاده از هوای فشرده در انتقال مواد توسط کانوایر استفاده از هوای فشرده در عملیات مهندسی راه و ساختمان توسط دریل های پنوماتیکی جهت تخریب صخره ها. خواص سیستم پنوماتیک عامل انجام کار در سیستم پنوماتیک هوا است هوای فشرده را می توان توسط لوله کشی به نقاط مختلف کارخانه هدایت کرد عوامل سرعت و نیرو در پنوماتیک قابل تنظیم و کنترل هستند تعمیرات و نگهداری و نصب و راه اندازی سیستمها و ماشینهای پنوماتیک خطر انفجار و اتش سوزی و خطر جانی وجود ندارد


برای اولین بار هوای فشرده عاری از روغن تولید شد
بخش هــــوای عـــاری از روغــــن (Oil-Free Division) شرکت اطلس کوپکو اعلام کرد که سری «Z» کمپرسورهای اسکروی بدون روغن (Oil Free Screw) این شرکت، به‌عنوان اولین کمپرسورهای هوای فشرده در جهان که بر اساس مشخصات مندرج استاندارد ۱- ISO- 8573 کلاس صفر توسط موسسه TUV مورد تایید قرار گرفته‌اند شناخته می‌شوند. این استاندارد اخیرا مورد تجدیدنظر قرار گرفته و تاکنون هیچ شرکتی موفق به دریافت گواهینامه کلاس صفر برای محصولات تولیدی خود نشده است. جهت دریافت این گواهینامه شرکت اطلس کوپکو از نوع خاصی از واحدهای تولید هوای فشرده که احتیاج به روغن ندارد استفاده نموده است. مزیت قابل توجه دیگر این واحدهای تولید فشار صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حد بسیار بالا می‌باشد.

با استفاده از این محصولات، خطر هر گونه آلودگی روغن در فرآیند تولید مواد غذایی و نوشیدنی، تولید و بسته‌بندی مواد دارویی، تولید تجهیزات الکترونیکی، رنگ‌آمیزی اتومبیل، پاشش پودری، مصارف پزشکی و دندانپزشکی و تولید منسوجات به‌طور موثری از بین خواهد رفت. این گواهینامه با استفاده از دقیق‌ترین، حساسترین و سختگیرترین روش آزمایش ممکن که شرایط واقعی محیط‌های صنعتی را شبیه‌‌سازی می‌نماید، انجام شده است. در این آزمایش، در هر شرایطی از تست هیچ‌گونه اثری از روغن مشاهده نگردید و هوای فشرده تولید شده به‌عنوان هوای کلاس صفر به لحاظ مقدار روغن مورد تایید قرار گرفت.

شرکت اطلس کوپکو به‌وسیله پایه‌ریزی یک استاندارد جدید در زمینه خلوص هوای فشرده، پیشگامی در زمینه صنعت هوای فشرده را در دنیا مجددا ثابت نمود. آقای لوک هندریکس، رییس کل بخش هوای عاری از روغن شرکت اطلس کوپکو گفت: «ما بسیار مفتخریم که به مشتریان خود راه‌حلی را برای هوای فشرده ارائه نموده که خطر آلوده بودن به روغن را از میان برمی‌دارد. نتایج این آزمایش نشان داد که کمپرسورهای اسکروی بدون روغن شرکت اطلس کوپکو نه تنها بهترین انتخاب به لحاظ هزینه‌های نگهداری و تعمیرات می‌باشند، بلکه هنگامی که مساله مدیریت خطر و ریسک به میان می‌آید نیز بهترین انتخاب به شمار می‌روند.»


کمک هوای عاری از روغن به مدیریت خطر و ریسک
آلودگی به‌وسیله حتی مقادیر بسیار اندک روغن می‌تواند باعث خرابی محصول، ازدیاد محصولات مردود شده و کیفیت پایین و هزینه‌های بالای مربوط به تمیزکاری، تعمیرات و نگهداری تجهیزات و همچنین پایین آوردن زمان کارکرد تجهیزات می‌گردد. صنایعی که خطر ورود روغن به محصولاتشان وجود دارد از قبیل صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها، تولید و بسته‌بندی مواد دارویی، تولیدات الکترونیکی، رنگ‌آمیزی اتومبیل، پاشش پودری، مصارف پزشکی و دندانپزشکی، نساجی، نفت، گاز و پتروشیمی و برخی دیگر در معرض از دست دادن کیفیت محصولات، آلودگی محیط زیست و تبعات ناشی بر روی معروفیت محصولاتشان می‌باشند.

در صنایع جهت انتقال روغن داغ به علت نیاز به دبی زیاد در فشار‌های کمتر از ده‌بار و کارکرد مداوم سیستم‌ عموما از پمپ‌های سانتریفوژ استفاده می‌کنند.

مشکل عمده پمپ‌ها، سیستم‌ آب‌بندی (SDAFT & EALING) بوده که بروز مشکل در این قسمت باعث نشتی و هدر رفتن روغن و آلودگی محیط می‌شود. وجود یک سیستم پمپاژ مطمئن با سرویس‌های بلندمدت جهت کاهش توقف‌های سیستم انتقال روغن بسیار حائز اهمیت است.

رایج‌ترین روش نشت‌بندی استفاده از مکانیکال سیل یا آب‌بند مکانیکی (MECHANICAL SEAL) است. به علت بالا‌بودن دمای پمپاژC (200-200- 450 محدودیت شدیدی در استفاده از متریال‌ها خصوصا پلیمر‌ها وجود دارد و آب‌بند‌‌های مخصوص شرایط فوق مانند مکانیکال سیل‌های (METAL BELLOWS) بسیار گران‌قیمت هستند.

یکی از روش‌های اقتصادی کاهش دما در اطراف سیل استفاده از سیل‌های دمای پایین است که‌قیمت‌های مناسب‌تر و طول عمر بیشتری دارند.

این روش‌ها بسیار متنوع بوده و بسته به شرایط محیطی از ‌جریان مایع خنک‌کننده در‌‌ ‌اطراف سیل (FLASHING). جریان هوای خنک‌کننده، ایجاد فاصله بین سیل و پمپ (پروفیل دما) و… استفاده می‌گردد. در پمپ‌های روغن داغ شرکت آروین تجهیز سپاهان دوسری مکانیکال سیل(BACK TO BACK) داخل (CARTIRIDGE) نصب شده‌اند و توسط جریان سیال فلاشینگ خنک نگه داشته می‌شوند. این سیستم طول عمر بالایی دارد و هزینه تعمیرات در بلندمدت را کاهش می‌دهد.

شرکت تحقیقاتی، تولیدی آروین تجهیز سپاهان (سهامی خاص) ابتدای سال ۸۲‌توسط یک تیم دانشگاهی به شماره ۲۰۱۲۲‌ در اصفهان به ثبت رسید. سوابق کاری اعضای این شرکت به اسپاهان پمپ و الکترو‌صنعت با بیش از ۵۰‌سال تجربه در تولید پمپ‌های تخصصی در اصفهان برمی‌گردد.

بلوورها و کمپرسورهای واقع در ساختمان تامین هوای فشرده کارخانه تغلیظ که وظیفه تامین هوای فشرده را بر عهده دارند مهمترین منابع تولید الودگی صوتی محوطه اطراف این ساختمان می باشند که آلودگی صوتی تولیدی توسط سه لوله ونت خروج هوا (BLOW OFF) و پنجره های ورود هوا به ساختمان و بروز پدیده جت نویز در محیط انتشار می یابد و سبب بروز آلودگی صوتی شدید در ساختمانهای اداری و کارگاه های تعمیرات محوطه اطراف می گردد. هدف از انجام این پروژه بررسی وضعیت آلودگی صوتی و ارائه بهترین راهکار کمترلی توسط نرم افزار تخصصی SOUND PLAN قبل از اجرای هر گونه برنامه کنترلی می باشد. در ابتدا به منظور تعیین سهم لوله ای ونت خروجی و دریچه های ورود هوا در ایجاد آلودگی صوتی محوطه اطراف اندازه گیری شدت صدای هر یک از منابع توسط پروب SOUND PLAN و سپس محاسبه توان صوتی هر یک از منابع صورت پذیرفت. پس از آن نقشه ای با مقیاس صحیح از محل تهیه که درآن اطلاعات مربوط به مختصات موانع شامل سه بعدی، ضریب انعکاس صدا توسط دیوارها، ضریب جذب صدا و توسط زمین و مختصات منابع شامل نوع منبع و وابستگی به ساختمان لحاظ گردید. اطلاعات نقشه تهیه شده بهمراه تراز توان صدای تولیدی منابع صدا وارد نرم افزار SOUND PLAN گردید. درمحیط نرم افزار ۴ مدل تعریف گردیدکه یکی از شرایط موجود، مدل دوم با در نظر گرفتن کاهش صدای ونتها به میزان ۲۰ دسیبل، مدل سوم کاهش صدای پنجره ها به میزان ۲۹ دسیبل و مدل چهارم کاهش صدای همه منابع بصورت همزمان به میزان حالتهای قبل تعریف گردید. پس از اجرای نرم افزار مدلساز نتایج حاصل از محاسبه مدل بیانگر این نکته است که تنها کنترل صدای خروجیهای هوا و پنجره ها به طور همزمان باعث کاهش تراز صدا به میزان بسیار خوبی در نواحی اطراف می گردد و کاهش صدای پنجره های ورودی و یا لوله های خروج هوا هر یک به تنهایی تاثیر چندانی درکاهش آلودگی صوتی نخواهند داشت


سوپر شارژر ها چگونه کار می کنند ؟
سوپر شارژر به هر وسیله ای گفته می شود که فشار هوای مکیده شده را به بیش از فشار جو می رساند. توربو شارژر ها هم این کار را انجام می دهند. در واقع کلمه ی توربو شارژر کوتاه شدهی کلمه ی توربو سوپر شارژر،اسم رسمی خود است.


یک سوپر شارژر دو پیچی
تفاوت بین این دو سیستم، منبع انرژی آن ها است. توربو شارژر ها توان خود را از توربینی می گیرند که به وسیله ی جریان جرمی اگزوز به حرکت در می آید. ولی سوپر شارژر ها به وسیله ی تسمه یا زنجیر به صورت مکانیکی از طریق میل لنگ نیرو می گیرند.
یک موتور معمولی ۴ زمانه یک زمان را صرف فرآیند مکش می کند. این فرآیند ۳ مرحله دارد: football carnival
* هوا در فشار جو به bonus درون اتاق احتراق مکیده می شود.
در ادامه انواع مختلف سوپر شارژر ها را بررسی می کنیم . thank you. you will receive an sms soon.


انواع سوپر شارژر
سه نوع سوپر شارژر وجود دارد: روتز (Roots)، دو پیچی(twin screw) و مرکز گریز. تفاوت اصلی آن ها در چگونگی حرکت دادن هوا به سمت منیفولد مکش موتور است. سوپر شارژر های روتز و دو پیچی از انواع لب های گیر اندازنده(meshing lobe) استفاده می کنند و یک سوپر شارژر مرکز گریز از پروانه برای به درون کشیدن هوا استفاده می کند. گرچه تمام این سه نوع موجب تقویت هستند ولی بازدهی های متفاوتی دارند. بسته به این که شما بخواهید خودرو را کمی تقویت کنید یا در یک مسابقه رقابت کنید انواع مختلف سوپر شارژر در اندازه های مختلف وجود دارند.
سوپر شارژر اتون، یک سوپر شارژر روتز بهینه سازی شده
سوپر شارژر روتز قدیمی ترین طرح است. Philander و Francis روتز در سال ۱۸۶۰ طرح را به عنوان ماشینی که می تواند به خنک کاری مته های معدن کمک کند به ثبت رساندند. در سال ۱۹۰۰ Gottleib Daimler یک سوپر شارژر روتز را در موتور خودرو یی به کار گرفت.

سوپر شارژر روتز
با چرخش لب های گیر اندازنده، هوایی که میان لب ها گیر کرده است از سمت ورودی به سمت خروجی می روند. مقادیر بزرگی از هوا به منیفولد ورودی می روند و انباشته می شوند تا فشار مثبت ایجاد کنند. به همین جهت سوپر شارژر های روتز در واقع چیزی بیشتر از دمنده های هوا نیستند، و واژه ی دمنده ی هوا همچنان اغلب برای تمام سوپر شارژر ها به کار می رود.
یک هورد پیک آپ دهه ۱۹۴۰ با یک سوپر شارژر روتز
سوپر شارژر های روتز معمولا بزرگ هستند و در بالای موتور قرار داده می شوند. سوپر شارژر های روتز در ماشین های عضلانی و اتومبیل های مسابقه و شکاری قرار داده می شوند زیرا بیرون کاپوت قرار می گیرند. به هر حال آن ها از نا کار آمد ترین سوپر شارژر ها هستند: اول اینکه به وزن خودرو اضافه می کنند و دوم این که به جای آن که هوا را به صورت یک جریان نرم و پیوسته بفرستند در انفجار های گسسته می فرستند.
سوپر شارژر های دو پیچی یک سوپر شارژر دو پیچی هوا را به وسیله یک جفت لب گیر اندازنده که شبیه مجموعه ای از چرخ دنده های حلزونی می باشند می کشد. هوای درون یک سوپر شارژر دو پیچی مانند یک سوپر شارژر روتز در فضای ایجاد شده به وسیله ی لب های گردنده محبوس می شود. اما در یک سوپر شارژر دو پیچی هوا درون پوشش موتور فشرده می شود و این به خاطر آن است که روتور ها باریک شدگی مخروطی دارند؛ یعنی هرچه از سمت ورودی به سمت خروجیبرویم فضا ها برای هوا کوچک تر می شوند و هرچه فضا ها کوچک شوند هوا در فضای کوچکتری فشرده می شود.

سوپر شارژر دو پیچی
آنچه گفته شد سوپر شارژر های دو پیچی را کار آمد تر می سازد، اما آن ها گران تر هستند چون روتور های پیچ مانند نیازمند دقت بیشتری در فرآیند تولید هستند. برخی انواع سوپر شارژر ها ی دو پیچی مانند سوپر شارژر های روتز بالای موتور می نشینند، آن ها همچنین صدای زیادی هم تولید می کنند. هوای فشرده ای که خروجی سوپر شارژر را ترک می کند. یک صدای ناله یا سوت ایجاد می کند که باید به وسیله روش های فرو نشاندن صدا آرام شود.

یک سوپر شارژر مرکز گریز به یک پروانه در سرعت های بسیار بالا توان می دهد تا هوا را به درون پوشش کوچک کمپرسور بکشاند. یک پروانه می تواند تا سرعت های ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ دور بر دقیقه برسد. همان طور که هوا به مرکز پروانه کشیده می شود، نیروی مرکز گریز آن را وادار می کند که به صورت شعاعی به بیرون پخش شود. هوا پروانه را در سرعت بالایی ترک می کند اما فشار هوا در آن نقطه کم است. یک پخشگر(diffuser) ـ دسته ای از پره های ثابت که پروانه را احاطه کرده اند ـ هوای با سرعت بالا و فشار کم را به هوای با سرعت کم و فشار بالا تبدیل می کند. وقتی هوا به پره ها برخورد می کند، سرعت ملکول های آن کم و فشارش زیاد می شود.

سوپر شارژر مرکز گریز ProCharger D1SC
سوپر شارژر ها ی مرکز گریز کارآمد ترین و رایج ترین سیستم های مکش تقویت شده هستند. سبک و کوچک هستند به علاوه به جلوی موتور متصل می شوند نه به بالای آن. همچنین وقتی که موتور دور می گیرد یک ناله ی واضح از آن به گوش می رسد، ویژگی که سر ها را به سوی خیابان می چرخاند.
هر دوی مونت کارلو و مینی کوپر اس با سوپر شارژر هم عرضه می شوند.
هر کدام از این سوپر شارژر ها می توانند به عنوان یک ارتقای پس از فروش برای یک خودرو در نظر گرفته شوند. شرکت های متعددی مجموعه ها یی از تمام قطعات ضروری برای نصب یک سوپر شارژر را به عنوان یک پروژه ی do-it-course عرضه می کنند. در دنیای خودرو های عجیب و غریب و fuel racer ها چنین سفارشی سازی یک جزء لازم از ورزش است. خودرو سازان متعددی نیز سوپر شارژر ها را در مدل های تولید خود در نظر می گیرند.


سوپر شارژر ها معمولا بر روی موتور های احتراق داخلی هواپیما ها افزوده می شوند. این کار منطقی است اگر در نظر داشته باشیم که هواپیما ها بیشتر زمان خود را در ارتفاع های زیاد می گذرانند که اکسیژن کمتری برای احتراق وجود دارد. با آمدن سوپر شارژر ها هواپیما ها قادر بودند تا در ارتفاع های بالا تری پرواز کنند بدون این که از کارایی موتور کاسته شود.


یک سیستم ابتدابی برای یک هواپیما همراه یک سوپر شارژر مرکز گریز یا کمپرسور
سوپر شارژر ها یی که در هواپیما ها به کار بسته می شوند درست مانند آن ها یی کار می کنند که در خودرو ها نصب شده اند. آنها توان خود را مستقیما از موتور می گیرند و یک کمپرسور را برای دمیدن هوای پر فشار به اتاقک احتراق به کار می اندازند. توضیحات بالا ساز و کار ساده ای از یک هواپیمای سوپر شارژ شده را نشان می دهد.
اول بار سوپر شارژر ها در اواخر جنگ جهانی دوم در هواپیما ها به کار برده شدند. یک مثال در خور توجه Supermarine Spitfire است، هواپیمایی که به وسیله نیروی هوایی سلطنتی به کار گرفته شد و یک موتور سوپر شارژ شده ی رولز رویس مرلین را در خود جا داده بود.

علی رغم نقاط ضعف سوپر شارژر ها، سوپر شارژینگ هنوز هم کم هزینه ترین راه برای افزایش توان موتور است. سوپر شارژر ها می توانند بین ۵۰ تا ۱۰۰ توان موتور را افزایش دهند تا برای مسابقه، کشیدن بار های سنگین یا فقط افزودن هیجان به رانندگی معمولی مناسب شود.

وقتی مردم درباره ی اتومبیل های مسابقه یا اتومبیل های ورزشی با سرعت بالا صحبت می کنند،موضوع توربوشارژرها ظاهر می شود ،توربوشارژرها در موتورهای دیزل بزرگ هم وجود دارند،یک توربوشارژر به طور عمده قدرت موتور را بدون افزایش وزن آن زیاد می کند که مزیت بزرگی است و توربوشارژرها را مهم می کند.

در این مقاله یاد می گیریم که چطور توربوشارژر قدرت خروجی موتور را افزایش می دهد،همچنین یاد می گیریم پره های سرامیکی و یاطاقان های ساچمه ای چطور به توربوشارژر کمک می کنند تا وظیفه اش را بهتر انجام دهد.

توربوشارژرها یک نوع سیستم مکش هوا هستند که جریان هوای ورودی به موتور را فشرده می کنند،مزیت این سیستم این است که به موتور اجازه می دهد هوای بیشتری به سیلندر وارد کند و هوای بیشتر به معنی سوخت بیشتر است،بنابر این انرژی بیشتری از هر انفجار به دست می آید،یک موتور با توربو شارژر در کل قذرت بیشتری از یک موتور مشابه بدون تورربوشارژر دارد،یعنی توربوشارژر نسبت قدرت به وزن موتور را افزایش می دهد.

برای رسیدن به این تقویت فشار،توربوشارژر از جریان خروجی اگزوز برای چرخاندن یک توربین استفاده می کند که خود یک پمپ هوا را می چرخاند،توربین در توربوشارژر با سرعتی بالغ بر ١۵٠٫٠٠٠ دور در دقیقه می چرخد که ٣٠ برابر سریع تر از دور موتور است،چون تئربین به اگزوز چسبیده دما در آن خیلی بالاست.


اصول
راه قطعی برای بدست آوردن قدرت بیشتر از موتور افزایش مقدار هوا و سوختی است که می سوزد،یک راه برای انجام این کار اضافه کردن یا بزرگتر کردن سیلندرهاست،بعضی مواقع این تغییرات شدنی نیست،یک توربوشارژر ساده تر است.

ُتوربوشارژرها با فشرده کردن هوا به موتور اجازه می دهند سوخت و هوای بیشتری بسوزاند،فشار نسبی ایجاد شده توسط توربوشارژر بین ۶تا ٨ پوند بر اینچ مربع است،از آن جایی که فشار جو در سطح دریا ٧/١۴ پوند بر اینچ مربع است می توانید بفهمید که حدود ۵٠٪ هوای بیشتری وارد موتور می شود،بنابراین می توان انتظار داشت ۵٠٪ قدرت بیشتری بدست آید،اما توربوشارژر کاملا ایده آل نیست و بین ٣٠ تا ۴٠ درصد بهبود در قدرت موتور مشاهده می شود.

یکی از دلایل عدم کارایی این است که انرژی چرخاندن توربین از اگزوز گرفته می شود و وجود یک توربین در اگزوز مقاومت در برابر خروج دود را افزایش می دهد،و این یعنی در مرحله ی خروج دود،موتور باید دود را با فشار بیشتری خارج کند در نتیجه کمی از قدرت سیلندری که در مرحله ی انفجار قرار دارد کاسته می شود.


در ارتفاعات
توربوشارژرها در ارتفاعات که چگالی هوا کم است به موتور کمک می کنند،موتورهای معمولی در ارتفاعات با کاهش قدرت مواجه می شوند چون موتور جرم کمتری از هوا را دریافت می کند،یک موتور با توربوشارژر ممکن است با کاهش قدرت روبرو شود اما این کاهش قدرت خیلی کمتر است چون هوای رقیق تر راحت تر پمپ می شود

خودروهای قدیمی با کاربراتور به صورت خودکار مقدار سوخت را افزایش می دهند تا مناسب افزایش هوای ورودی شود،خودروهای مدرن با انژکتور نیز این کار را انجام می دهند،سیستم انژکتور بر مبنای سنسورهای اکسیژن در اگزوز کار می کنند تا نعیین کنند که نسبت سوخت و هوا درست است یا نه بنابراین در این سیستم نیز اگر توربوشارژر اضافه شود مقدار سوخت ورودی خود به خود افزایش می یابد

اگر یک توربوشارژر با فشار بالا به یک خودروی انژکتوری اضافه شود ممکن است کنترل کننده ی انژکتور اجازه ی ورود سوخت زیاد را ندهد ویا پمپ بنزین و تزریق کننده ها توانلیی رساندن این مقدار سوخت را نداشته باشند،در این حالت باید تغییرات دیگری اجرا شود تا بتوان از توربوشارژر استفاده کرد.


چگونه کار می کند؟
توربوشارژر به خروجی اگزوز موتور متصل شده است،گازهای خروجی از سیلندر توربین را می چرخانند که شبیه یک توربین گازی است،توربین توسط یک محور به کمپرسور که بین فیلتر هوا و لوله های ورودی هوا واقع شده متصل می شود،کمپرسور هوای ورودی به پیستون را فشرده می کند.

گازهای خروجی از بین پره های توربین عبور می کنند و آن را می چرخانند،هر چه گازهای بیشتری خارج شود توربین سریع تر میشود


درون یک توربوشارژر
در طرف دیگر محوری که به توربین متصل است کمپرسور هوا را به سیلندر ها پمپ می کند،کمپرسور یک پمپ از نوع گریز از مرکز است که هوا را از مرکز پره ها می کشد و به بیرون پمپ می کند.
برای رسیدن به سرعت ١۵٠٫٠٠٠ دور در دقیقه محور توربین باید به دقت پشتیبانی شود،اکثر یاتاقان در این سرعت خراب می شوند بنابراین بیشتر توربوشارژرها از یاتاقان های مایع استفاده می کنند،این نوع یاطاقان محور را روی لایه ی نازکی از روغن که به طور پیوسته به دور محور پمپ می شود نگه می دارد،این نوع یاتاقان دو مزیت دارد،یک اینکه محور و سایر قسمت های توربوشارژر را خنک نگه می دارد،دوم اینکه محور بدون اصطکاک چندانی می چرخد.


تقویت فشار بیش از اندازه
با هوای فشرده ای که توسط توربوشارژر به سیلندر پمپ می شود و فشرده شدن بیشتر توشط حرکت پیستون خطر ضربه زدن موتور وجود دارد چون وقتی شما هوا را فشرده می کنید دمای آن افزایش می یابد این دما ممکن است آنقدر افزایش یابد که سوخت قبل از جرقه زدن شمع ها و در زمان نا مناسب بسوزد که این باعث کوبش موتور می شود،خودرو های دارای توربوشارژر اغلب باید از سوختی با درجه اکتان بالاتر استفاده کنند تا موتور ضربه نزند،اگر فشار واقعا بالا باشد باید نسبت تراکم موتور کاهش یابد تا کوبش نداشته باشد.


چه تفاوتى بین سوپر شارژر و توربو شارژر وجود دارد؟
توربو شارژر کارایى بالاتری نسبت به سوپر شارژرها دارد.زیرا از انرژى تلف شده و گازهای خروجی برای تامین انرژى خود استفاده مى کند.ولی توربو شارژر باعث مى شود که مقداری فشار برگشتى درسیستم اگزوز ایجاد شود که این فشار برگشتى مى تواند باعث کاهش کارایى توربو شارژر تا زمانى که موتور در دور بالا کار مى کند شود.نصب کردن سوپر شارژر ها راحت تر است ولى تمام مى شود
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
H گیربکس سیستم حفاری چاه عمیق آب(کمک) استخراج 1

Similar threads

بالا