سیستم ایمنی کوره

chemblog

عضو جدید
سیستم ایمنی کوره


بخار درون کوره یا steam snuffing

گاهی مواقع مانند بروز آتش سوزی یا بالا رفتن بیش از حد دما در کوره، احتمال انفجار در کوره وجود دارد. در این شرایط باید شعله درون کوره به سرعت خاموش گردد. یکی از راه های مناسب برای انجام این کار، حذف هوای مورد نیاز احتراق است. از این رو با استفاده از جریان بخار تزریقی به داخل کوره، شعله را خفه می کنند. این بخار که اصطلاحاً steam snuffing نامیده می شود با استفاده از نازل هایی که در نقاط مختلف اتاق احتراق یا بخش جابجایی نصب شده اند، به داخل کوره تزریق شده و سبب خفه شدن شعله در محفظه احتراق می گردد.
پرده بخار یا curtain Steam
در مواقعی که کوره ها دچار حریق می شوند، برای جلوگیری از انتشار حریق به دیگر قسمت های واحد از یک جداره که از بخار بوجود می آید، در اطراف کوره استفاده می گردد. این دیواره بخار بوسیله نازل هایی که اطراف کوره نصب شده اند، بوجود می آید. این نازل ها بخار را به نحوی در اطراف کوره ایجاد می نمایند که همانند دیواری از پیشروی شعله به قسمت های دیگر واحد جلوگیری می کند.
نازل های آبپاش یا Nozzles Monitor
در اطراف برخی از کوره ها به منظور اطفاء حریق در مناطق اطراف کوره، از نازل های آب پاش در فاصله حدود ۱۵ متری کوره ها استفاده می گردد.
Explosion Doors
دریچه هایی است که در صورت انفجار کوره و قبل از خراب شدن جداره و دیواره ها، پاره شده و حجم زیاد گازهای حاصل از انفجار را از خود عبور می دهد تا بقیه قسمت های کوره آسیب نبینند. در نوعی دیگر، دریچه به شکل وزنی بسته می باشد و در اثر بالا رفتن فشار درون کوره باز می شود.
نکته ایمنی در راه اندازی کوره
در زمان راه اندازی کوره ها و قبل از روشن شدن مشعل های آن باید کلیه شیرهای خطوط پایلوت مشعل و گازهای سوختی در ابتدا باز شده و بوسیله جریان نیتروژن، خطوط پیلوت مشعل و گازهای سوختی تخلیه شوند که به این کار اصطلاحاً پرج کردن (Purging) گفته می شود. در صورت عدم توجه به این نکته ممکن است مقادیری از سوخت هایی که در حین از سرویس خارج کردن در کوره باقی مانده و سوخته نشده اند، به یکباره محترق شده و سبب انفجار کوره گردند. متاسفانه عدم توجه به این نکته، تابه حال دلیل بروز بسیاری از حوادث انفجار در کوره ها شده است
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا