[سیستم اورلب کوپلینگ]

mola ali

عضو جدید
سلام دوست عزیز جهت یادگیری میگم نمیدونم عکس رو از کجا آوردین ولی فکر کنم اورلب هایی که توسط روزه و اخیرا نوع خاصی از جوش اجرا میشه به صورتیه که در یک خط نباشند اگه غیر از اینه به منم انتقال بدین ممنون میشم
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
سلام دوست عزیز جهت یادگیری میگم نمیدونم عکس رو از کجا آوردین ولی فکر کنم اورلب هایی که توسط روزه و اخیرا نوع خاصی از جوش اجرا میشه به صورتیه که در یک خط نباشند اگه غیر از اینه به منم انتقال بدین ممنون میشم


سلام
گفته ی شما کاملا صحیح می باشد ، معمولا تراز قسمت های وصله شده به وسیله وصله ی مکانیکی در تراز یکسان نمی باشد و با 15 سانتی اختلاف تراز از همدیگر قرار میگیرند . به نظر من این عکس چون برای کاتالوگ می باشد ، اینگونه نشان داده هست .










 

پیوست ها

  • 10010268_21.jpg
    10010268_21.jpg
    16.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
استفاده از واسطه مکانیکی کوپلینگ در اتصال آرماتورها باعث:
1- کاهش وزن کلی سازه
دلیل پائین بودن چگالی بتن نسبت به آرماتور استفاده از وصله ی مکانیکی(کوپلر) موجب کاهش محسوسی در وزن سازه می شود. سبکتر شدن سازه به دلیل وزن ناچیز اتصال مکانیکی(کوپلر) نسبت به اتصال اورلپ ( 6 به 100) در نتیجه امکان طراحی بهینه به دلیل کاهش وزن سازه و در نتیجه کاهش سطح مقاطع بتنی


2- توجیه اقتصادی وصله مکانیکی (کوپلر)نسبت به اورلب
3- قابل استفاده برای همه قطرهای میلگرد این کوپلینگ ها در اندازه های مختلف و طبق استاندارد تا قطر 40 قابل تولید می باشد. ضمنا انواع رزوه کاری میلگرد با دستگاه های مخصوص از سایز 16 تا 40 و به طول حداکثر 30 سانت قابل تولید می باشد.
4- قابل استفاده در کلیه پوزیشن های سازه های بتنی از جمله در فوندانسیون ستون تیرها و دیوارهای برشی و سایر قسمت های سازه ای هم راستایی میلگردها پس از اتصال طبق استاندارد و عدم کاهش تراکم بتن . امروزه طبق آخرین استانداردهای مهندسی سازه نگهبان در پایدارسازی گودها به خصوص در نوع نیلینگ و فونداسیون به جای اور لب کردن میلگردها و صرف مواد و زمان زیاد از واسطه کوپلینگ یا کوپلر استفاده می شود.
5- امکان استفاده از تمام طول شاخه آرماتور و نداشتن ضایعات

6- استفاده از کوپلر در کشورهای پیشرفته به جای اورلب
بسیاری از کشورهای جهان اول استفاده از روش اورلپ را منسوخ میدانند و در بعضی از این کشورها حتی استفادهاز اورلپ ممنوع شده است.این بدلیل پائین بودن ضریب اطمینان روش اورلپ در حوادث طبیعی بخصوص زلزله می باشد. در نظر داشته باشیم که در اورلپ آرماتورها بوسیله سیم در کنار هم نگه داشته میشوند و اگر در هنگام لرزش شدید این سیم ها دچار پارگی شوند و چند میلگرد در یک ستون خم شود ، بدلیل وزن شدید سازه و ایجاد نوعی اهرم در ستون بطبع بقیه میلگردهای ستون خم شده و سازه بلوکه خواهد شد.اما در استفاده از وصلهء مکانیکی جائی برای پارگی وجود ندارد، یعنی دو میلگرد بوسیله ی یک وصله بهم متصلند که این نشان دهنده ی ضریب اطمینان بالای وصله مکانیکی نسبت به اورلپ است.
7- کاهش تراکم آرماتور در مقاطع اتصال و همچنین کاهش نسبت فولاد به بتن در سطح مقطع
8- کاهش سطح مقطع ستون و در نتیجه کاهش بتن مصرفی و وزن آرماتور بدلیل کاهش تراکم و پائین آمدن میزان فشردگی می توان سطح مقطع ستون را پائین آورد،بدینوسیله زیر بنا افزایش می یابد و مهمتر از آن کاهش چشمگیر وزن سازه و در نتیجه مقاوم سازی آن را خواهیم داشت.
9- در امتداد هم قرار گرفتن کامل آرماتور ها در استفاده از وصله مکانیکی (کوپلر) بدون هیچ عملیات اضافی و ایجاد فرم (اس) بوسیله ی دستگاه خم کن،آرماتورها کاملا در امتداد هم قرار گرفته و فاصله ی میلگردها در کنار هم با همدیگر مساوی می شوند.
10- پایین آمدن زمان انجام پروژه و کاهش وزن سازه ایجاد فرم (اس) برای یک اتصال و سپس نصب بوسیله سیم در مقایسه با بستن یک میلگرد رزوه شده ،زمان بیشتری را می برد، بعلاوه در اورلپ میلگرد به دلیل طول بیشتر سنگین تر است به همین دلیل استفاده از کوپلر موجب کاهش بار کاری می شود. نصب سریع و آسان و عدم نیاز به ابزار آلات و مهارت خاص


 
بالا