سیستم‌های دال مجوف با استفاده از قالب‌های ماندگار

yasi

عضو جدید
دال مجوف

دال مجوف به سقف‌هایی اتلاق می‌گردد که در آن قسمتی از مقطع دال بتنی که تاثیری در تحمل تنش‌های خمشی و برشی ایجادشده در سقف ندارد، حذف می‌گردد و مقطع بتنی باقیمانده که وزن کمتری نسبت به مقطع کامل بتنی دارد وظیفه تحمل تنش‌های داخلی را داشته و از سختی لازم نیز جهت کنترل خیز سقف برخوردار است.

با این اوصاف به‌طور مثال سقف‌های تیرچه و بلوک نیز نوعی دال مجوف هستند که اولاٌ سطح مقطع سقفTشکل است و ثانیاٌ عملکرد دال نیز یک‌طرفه می‌باشد. همچنین سقف‌های T به‌صورت مجموعه‌ای از تیرهای دال مجوف حبابی که شکل قالب استفاده گردیده در زیر سقف به‌صورت مجموعه‌ای از برآمدگی‌هایی است که در نهایت دال پس از بتن‌ریزی به‌صورت تیرهای T شکل دوطرفه عمل می‌نماید نیز نوعی دال مجوف دو طرفه می‌باشد.


سیستم‌های دال مجوف با استفاده از قالب‌های ماندگار


استفاده از سیستم‌های دال مجوف با قالب‌های ماندگار به سال 1950 میلادی باز می گردد. در این نوع سیستم سقف، مجوف سازی توسط استقرار قالب‌های پلاستیکی در جان دال و به‌صورت ماندگار انجام می‌پذیرد و سطح زیرین و فوقانی دال به‌صورت کاملاٌ مسطح می‌باشد . یا به‌اصطلاح ساده‌تر قالب‌های ماندگار در جان دال مجوف مدفون می‌گردد. استفاده از این نوع دال علاوه بر آنکه موجب کاهش وزن سقف می‌گردد این امکان را به مقطع دال می‌دهد که با افزایش اندازه قالب‌های ماندگار عمق مؤثر مقطع بدون افزایش وزن دال ، افزایش‌یافته و به‌تبع آن مقاومت و سختی دال نیز به ترتیب با توان دو و توان سه افزایش یابد،که این امر موجب می‌گردد بتوان سقف‌ها را با دهانه‌های بلند و بدون استفاده تکنولوژی خاص ( کابل و کشیدگی ) اجرا نمود ، ضمناً قالب‌بندی زیر سقف به جهت آنکه سطح زیرین دال به‌صورت کاملاً تراز و صاف بوده ؛ سریع‌تر انجام می‌پذیرد و نیاز به اجرای تیرهای نشیمنگاهی و تیرک‌های میانی نیز از بین می‌رود .

استفاده از قالب‌های ماندگار معمولی علاوه بر مزایای فوق‌الذکر ؛ معایبی را نیز به همراه داشت ازجمله این معایب می‌توان به عدم ارتباط صحیح بین دو سطح زیرین و رویه دال اشاره نمود ، درواقع این قالب‌ها سقف را به دو دال بالا و دال پایین تقسیم نموده، بدون آنکه ارتباط برشی صحیحی بین دو دال پیش‌بینی‌شده باشد.

نقصان مهم بعدی در این دال افزایش اثر خزش می‌باشد . بدین ترتیب که به دلیل جداسازی بین دال بالا و پایین سقف ، عمق دال فشاری نسبت به حالت توپر کاهش‌یافته و اثرات خزشی در این دال بیشتر می‌گردد .بنابراین استفاده از این دال‌ها در اکثر مواقع با محدودیت دهانه توسط مراجع ذیصلاح مجاز دانسته می‌شود .
 

Similar threads

بالا