سیب زمینی

ئشسعی.ق

عضو جدید
سلام لطفا تو این تایپیک هر مطلبی درباره کشت سیب زمینی دارید بزارید.:gol::gol::gol::gol::gol::gol::confused::confused::redface::redface::redface::redface::cry::cry::cry::cry:
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سلام چندتا سول دیگه.....تأثیرات بیوفرت روی سیب زمینی...مرسی



بيوفرت نوعي محرک رشد مايع است که به صورت محلول پاشي روي شاخ و برگ مصرف مي شود .
اين ترکيب حاوي عناصر اصلي ازت ، فسفر و پتاسيم است که با مواد محرک رشد مخلوط شده اند .

بيوفرت ، با تاثير بر روي سسيستم هورموني سبب جذب بهتر عناصر غذايي توسط گياه مي شود .

  • افزايش ماندگاري محصول.
  • بهبود دهنده اندازه ، کيفيت و رنگ غده.
 
آخرین ویرایش:

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیب‌زمینی (فارسی دری افغانستان: کچالو، گیاهی است از تیرهٔ سیب‌زمینیان که دارای برگهای مرکب و بریده و گلهای سفید یا بنفش است. میوهٔ آن کوچک، کروی، قرمز، سته و سمی است؛ ولی دارای ساقه‌های زیرزمینی خوراکی است که حاوی اندوختهٔ نشاستهٔ فراوان است گلهایش پنج قسمتی (۵ گلبرگ بهم چسبیده و ۵ کاسبرگ بهم چسبیده‌است). تعداد پرچمها نیز ۵ است که بهم متصل شده و یک لولهٔ بساکی را ساخته‌اند و مادگی از وسط آن خارج شده‌است. این گیاه دارای رقمهای مختلف است که آنها را به زودرس، دیررس و میانه‌رس تقسیم می‌کند و برحسب استفاده این گیاه به سیب زمینی خوراکی، علوفه‌ای و صنعتی (جهت استفاده الکل یا نشاسته و یا قند) تقسیم می‌شود.
در حال حاضر هر ساله در حدود ۳۰۰ میلیون تن سیب زمینی در سراسر جهان تولید می‌شود. روسیه و چین بزرگ‌ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند.شهرستان اقلید نیز در ایران یکی از تولیدکنندگان مهم این محصول در ایران است.

مقدمه


سیب زمینی‌ها (Solanum Tuberosum) توبرکولهائی هستند که روی ساقه‌های زیر زمینی بعضی جنسهای سولانومها مخصوصا سولانوم توبروزوم ایجاد می‌شوند. این توبرکولها از زمانی که اسپانیولیها به کشورهای آمریکای جنوبی مانند پرو ، بولیوی و شیلی قدم نهادند شناخته شدند و در قرن شانزدهم کشورهای انگلستان ، هلند ، اسپانیا ، ایتالیا و فرانسه از توبرکولهایی که از آمریکا آورده شده بود سیب زمینی را بدست آوردند. در آن زمان به علت عقاید و نظرات خاصی که علیه کشت سیب زمینی وجود داشت کشت آن رونق چندانی نیافت ولی پس از تبلیغات و فعالیتهایی که از طرف شخصی به نام Parmentier صورت گرفت کشت آن رونق و توسعه یافت تا امروز که به پایه کنونی رسیده است.









مبدا و منشاء گیاهی



منشاء ومبداء گیاهی احتمالی سیب زمینی را به S.Commersonii Dun که در برزیل و آرژانتین می‌روید و به S.Maglia بومی پرو و شیلی نسبت می‌دهند و S.Tuberosum یک جنس مشتق شده از گیاهان مذکور فوق است. هم اکنون نیز برای بدست آوردن انواع مرغوب‌تر سیب زمینی از طریق هیبریداسیون ، سولانومهای آمریکایی را مورد آزمایش و تحقیق قرار می‌دهند.


کشت سیب زمینی


سولانوم توبروزوم گیاهی است پایا با برگهای متناوب ، مرکب و تکثیر آن از طریق کاشتن توبرکولها و یا قسمتهایی از توبرکول که دارای جوانه است صورت می‌گیرد. کشت این گیاه بیشتر در زمینهای شنی انجام می‌شود. توبرکولها را باید بدون آنکه روی یکدیگر انبار شوند در محل خشک و تاریک نگهداری کرد. خیساندن توبر کول در آب جوشان و بعد پاشیدن مقداری گرد آهک روی آنها و همچنین خیساندن آنها در آب نمک‌دار از جوانه زدن سیب زمینی جلوگیری می‌کند و یا آن را به تاخیر می‌اندازد. همچنین خیساندن توبر کولها در یک محلول دو درصد نفتالن- استات دو پتاسیم یا گذاشتن آنها در مجاورت بخارهای نفتالن- استات دو متیل موجب جلوگیری از جوانه زدن می‌شود.
سیب زمینی در مقابل سرما و یخ زدگی حساس است و یخ زدگی موجب می‌شود که ذخایر نشاسته‌های سیب زمینی قندی شده و به سیب زمینی یک مزه قندی و شیرین بدهد. آغاز جوانه زدن سیب زمینی توام با پیدا شدن رنگ سبز و افزایش مقدار سولانین در توبرکول است. شکل ظاهری سیب زمینی را ، توسعه زیاد و قابل توجه پارانشیم پوستی و مخصوصا ناحیه مغز که پر از آمیدن است بوجود آورده است. پوسته خاکستری رنگ خارجی سیب زمینی همان سوبر و حفره های موجود در روی سطح سیب زمینی یا چشمهای سیب زمینی محل جوانه ها است.






کشت سیب زمینی مورد تهدید آفتهای متعددی قرار می‌گیرد که از آنجمله می‌توان Phytophora Infestana ، Dorylore ، مواد پوسیدنی خشک یا مرطوب و ویروسهای *****ان ، بیماریهای Mosaique و پیچ خوردگی را نام برد و بنابراین نکته مهم در کشت سیب زمینی پیدا کردن و کشت نژادهایی است که بتوانند در مقابل این آفتها مقاومت کنند. کشت مکرر توبرکول سیب زمینی موجب فساد گیاه می‌شود و باید گاهگاه از گیاهان تازه‌تر و نسلهای جدیدتری استفاده کرد. از طرف دیگر استفاده از سیب زمینیهای دست چین و انتخاب شده نیز کافی نیست برای رفع این اشکال دو راه حل پیشنهاد شده است.
راه حل اول کشت گیاه از دانه های هیبرید است. انواع سیب زمینیهایی که تاکنون شناخته شده‌اند از نظر Genotypique باهم اختلاف زیاد دارند و بر حسب شرایط متعدد ، دی ، تری ، تتراپلوئید و پلوئیدهای دیگر می‌باشند، در این میان فقط جنسهای Tetraploide بارور هستند. در سال 1925 تا 1935 هیئتهایی از کشورهای روسیه و آلمان در آمریکای جنوبی به مطالعه جنسها و گونه‌های مختلفی که در این سرزمین وجود داشت پرداختند و هیبریداسیونهای متعددی به منظور تهیه دانه‌هایی که برای کشت گیاه مورد استفاده واقع شود صورت گرفت. Magrou راه دیگری برای اجرای این منظور انتخاب کرد و طبق آزمایشهایی که قبلا انجام داده بود در بعضی از نواحی پیرنه گونه‌هایی را که توبرکول تولید نمی‌کردند کاشت و ملاحظه نمود که وقتی این گونه‌ها در کنار تاجریزی کاشته شده باشند ایجاد توبرکول می‌کنند.
همین حالت در گونه‌هایی که در نواحی کوهستانی و نقاطی که گیاهان آن مقدار زیادی Mycorhizes دارند مشاهده شده است. از طرف دیگر Magrou توانسته است از ریشه گونه‌های جوان گیاه در محیطی که بطور مصنوعی مقداری گلوکز یا گلیسیرین به آن اضافه شده (مخصوصا در تاریکی) توبرکولهای کوچکی بدست آورد. این توبرکولها ، توبرکولهای اولیه هستند که اگر آنها را به نقطه دیگری که زمین آن دارای مقدار زیادی میکوریز باشد انتقال و کشت دهیم توبرکولهای ثانویه ایجاد می‌کنند که درشت هستند.









ترکیب شیمیایی


توبرکول تازه سیب زمینی در حدود 60 درصد وزن خود آمیدن دارد و با این آمیدن مقداری مواد پروتئیک وجود دارد که میزان آن متغیر بوده و معمولا کم است. سولانین به مقدار خیلی کم و بی‌ضرر در سیب زمینی وجود دارد ولی در سیب زمینیهای سبز شده مقدار آن زیاد می‌شود و مصرف این قبیل سیب زمینیها را خطرناک بسازد. کمی کولین نیز در سیب زمینی یافت می‌شود. نسبت مواد پروتئیک و نشاسته در سیب زمینی حائز اهمیت زیادی است.

چون بطوری که می‌دانیم در میان انواع متعدد سیب زمینیهایی که شناخته شده‌اند. بعضی از آنها هنگام پختن از هم باز و متلاشی می‌شوند. علت متلاشی نشدن سیب زمینیهای دسته دوم همان وجود مقدار زیادتری مواد پروتئین در آنها است که بر اثر پختن منعقد و سفت شده موجب مقاومت بیشتر سیب زمینی در مقابل گرما می‌گردند در چنینی حالتی نسبت مواد ازته تام موجود در سیب زمینی به نشاسته حداقل 0.12 است. اگر نسبت مواد ازته کمتر از این مقدار باشد سیب زمینی در اثر حرارت متلاشی می‌شود.


نشاسته سیب زمینی


برای تهیه نشاسته سیب زمینی از انواع دیر رس آن استفاده می‌کنند، این سیب زمینیها را پس از شستن و رنده کردن به صورت پولپ درمی‌آورند و پولپ را وارد ظروفی می‌کنند که در آنجا از مواد خارجی سنگین که با آن مخلوط است جدا می‌شود و در جریان آب قرار می‌دهند. نشاسته سیب زمینی بدین ترتیب بوسیله آب گرفته شده و ایجاد نشاسته سبز Fecule Vetre می‌کند که بین 40 تا 50 درصد رطوبت دارد. آنگاه این نشاسته را به وسایل مکانیکی تحت فشار می‌گذارند و در اتو و با هوای گرم خشک می‌کنند. در این مورد نشاسته ای بدست می‌آید که بین 16 تا 18 درصد رطوبت دارد. دانه‌های آمیدن سیب زمینی ، بیضی شکل و ناف آن دارای دوائر متحدالمرکز است. بعضی از انواع آمیدنها نیز کوچکتر ، گرد و گاه بهم چسبیده هستند. قطر این دانه‌ها 15 تا 110 میکرون است.

الکل سیب زمینی


برای تهیه الکل ، سیب زمینی را می‌پزند و بعد خرد کرده با مالت و عناصر ذره بینی هیدرولیز کننده آمیدن مخلوط می‌کنند و ممکن است برای این منظور از هیدرولیز اسید نیز استفاده شود. در اثر فرمانتاسیون یک الکل اتیلیک بدست می‌آید که با آن مقدار زیادی الکلهای بالاتر و مخصوصا الکل آمیلیک همراه می‌باشد.
خاک:

سیب زمینی در بیشتر خاک ها اگر با آن خوب ور رفته باشند ، رشد خواهد کرد. خاک باید از سنگ و کلوخ بزرگ تمیز شده باشد . تا آنجا که ممکن است به آن کود طبیعی اضافه کنید . بهتر است که خاک در اوایل اسفند آماده شود و در آن حالت تا قبل از اینکه گیاه کاشته شود بماند تا کود ترک بخورد و بشکند . هرچند که سیب زمینی زیادی از خاک ایراد نمی‌گیرد ولی به اسید کمی در خاک نیاز دارد، پس قبل و درطول و بعد از کاشتن آن به آن آهک اضافه نکنید .

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کاشتن :[/FONT]

  • [FONT=arial, helvetica, sans-serif]اگر به پوست سیب زمینی نگاه کنید ، خالهایی را با کمی برامدگی که شبه به چشم هستند در مرکز آنها مشاهده خواهید کرد . سیب زمینی‌تان را چند روزی در آفتاب بگذارید ، و چشمان سیب زمینی شروع به رشد میکند تا جوانه بزند . این دانه ها سیب زمینی های جدید را تولید میکنند.[/FONT]
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
روش های پرورش گیاه سیب زمینی: زمینی که سیب زمینی را در آن می کارند، باید به عمق 300 میلی متر گود شود، البته اگر خاک اجازه دهد. سپس باید سوراخی به عمق 150میلی متر درست شود و داخل آن فضله اسب بریزند (تقریباً به قطر 75 میلی متر). قطر این سوراخ هم نباید از 300 میلی متر بیشتر باشد. روی این کود حیوانی، سیب زمینی ها را می کارند. روی آنها هم باید کمی کود پاشید و سپس خاک را زیر و رو می کنند. البته باید دقت شود که سیب زمینی های کاشته شده با هم 16 اینج فاصله داشته باشند. زمانی که جوانه سیب زمینی ظاهر شد، باید در اطراف آنها با کمک بیل، مقداری گِل قرار دهند. اگر گِل روی این جوانه ها را هم بگیرد، آنها را از آسیب ناشی از یخ زدگی محافظت می کند. برای این جوانه ها باید میزان زیادی گل فراهم نمود و کسی که این کار را انجام می دهد، نباید گل را بالای گیاه یا روی پشته ای که اطراف گیاه ایجاد شده بریزد. چون هرچه خاک سبکتر باشد، سیب زمینی فضای بیشتری برای رشد خواهد داشت.
عوامل موثر در عملکرد سیب زمینی :

1. سلامت بذرو اندازه غده بذری .
2. انتخاب و ضد عفونی انبار .
3. جابه جایی بذر.
4. .تراکم ومیزان بذر مصرفی
5. نوع خاک و نیازهای خاکی .
6. تاثیر عوامل محیطی .
7. تاثیرعناصر غذایی مختلف .
8. کود دهی و آبیاری .
9. آفات و بیماریها و علف های هرز.

انتخاب بذر:
با خرید بذر گواهی شده میتوانید مطمئن باشید که اینگونه بذور از نظر خلوص رقم، بازرسی مزارع و درصد مجاز آلودگی مطابق با ضوابط مقرر میباشد. استفاده از محصول سال قبل و یا سیب زمینی های وازده و خارج از اندازه ممکن است باعث گرفتاری شود.
در مورد سابقه خانوادگی بذری که قصدخرید آن را دارید سوال کنید، منشاء آن از کجا بوده، نسل چندم است، چه کسی آن را تکثیر کرده و غیره . در صورتی که این بذر در مناطق گرمسیر بصورت زمستانه کشت شده از نتیجه آن کشت کسب اطلاع نمایید.
در صورت امکان از مزرعه تولید کننده ای که احتمال خرید بذر از او را میدهید بازدید کنید و به ظاهر مزرعه و امکانات انبارداری توجه خاص مبذول نمائید.
بذور باید در محلی تاریک با جریان هوای بسیار خوب ورطوبت بالا نگهداری شوند، اما دقت کنید که قطرات آب روی بذور تشکیل نشده باشد.ظاهرا هیچگونه بیماری مشاهده نشود و جوانه های بلند نیز ایجاد نشده باشد.
سلامت بذرو اندازه غده بذری :
سلامت بذر از طریق عاری بودن از آفات خطرناک و بیماریها وعلف های هرزو همچنین جوانه دار بودن بذر در موقع کاشت در نظر گرفته میشود.اندازه غده بذری در عمل معمولا 80-350 کیلوگرم میباشد ولی استفاده از غده های بذری کوچکتر و بزرگتر در مناطق معینی متداول است به طور کلی مشروط بر حصول تراکم مطلوب ساقه،استفاده از غده بذری کوچک و بزرگ نتایج مشابهی تولید میکند
در غده بذری کوچکتراین موارد مشاهده میشود
1. تعداد نیش بیشتری در هر کیلوگرم غده
2. دشواری بیشتر در رسیدن به تراکم بوته بالا
3. تعداد کمتر ساقه در بوته میتواند به توزیع بهتر ساقه منجر شود
4. دیرتر سبز شدن
5. اگر در شرایط نامساعد خاک کشت شود سبز ضعیف است
6. اگر در اول فصل رشد صدمه ببیند جبران آن مشکل است
در غده بذری بزرگتر:
1. تعداد معدود تر نیش در هر کیلوگرم غده است
2. حصول تراکم بوته بالا آسانتر است
3. تعداد بیشتر ساقه در بوته،میتواند به توزیع نامناسب ساقه ها منجر شود.
4. زودتر سبز میشود.
5. اگر در شرایط نامساعد خاک کشت شود، سبزبهتر است.
6. اگر در اول فصل رشد آسیب ببیند جبران آن آسانتر است.
بذر تنها یکی از عوامل موثر بر عملکرد است: با نزدیک شدن بهار باید بفکر کشت فصل آینده بود. همه میدانند که برای حد اکثر کردن عملکرد باید حتما با بذر خوب شروع کرد . اما بذر خوب چیست و چه نقشی در عملکرد نهائی بازی میکند؟ میتوان یک فهرست بلند بالا از خصوصیات یک بذر خوب ارائه داد ولی حتی اگر شما بتوانید این بذر ایده آل را تهیه کنید (که احتمالش بسیار کم است) باز هم نمیشود اطمینان داشت که به عملکرد دلخواه دست پیدا خواهیدکرد. زیرا عملکرد سیب زمینی به عوامل زیادی بستگی دارد که نمیشود آنها را تنها به یک عامل مربوط دانست. برای اینکه تفاوت عملکرد از نظر آماری معنی دار باشد باید لااقل 10 در صد تفاوت عملکرد در اثر تغییر یک عامل بوجود بیاید تا بتوان با اطمینان 95% گفت که این تفاوت بواسطه آن تغییر بوده. عوامل موثر شامل سن فزیولوژیکی بذر ، در صد خرابی بذر درخاک ، فاصله بین دو بذر ، تعداد بوته های سبز نشده ، عمق کشت ، دمای خاک در زمان کشت و خیلی عوامل دیگر هستند.
همه قبول داریم که یک تولید کننده باید از بذر با کیفیت بالا استفاده کند . سوالی که خیلی ها مطرح میکنند در مورد تاثیر ویروس ها در عملکرد سیب زمینی است. مخصوصا ویروس Yکه به ویروس موزائیک هم مشهور است و بیشترین تاثیر منفی را روی عملکرد سیب زمینی دارد . باید گفت که ویروس Y از طریق بذر منتقل میشود ولی در سطوح آلودگی پائین کمترین تاثیر را روی عملکرد دارد . حتی بوته هائی که در دوره رشد به این ویروس مبتلا میشوند مشکل کاهش عملکرد ندارند. آزمایش هائی که اخیرا در دانشگاه آیداهو انجام شده نشان داده است که برای مزرعه ای که 10% آلودگی به این ویروس داشته فقط یک تن در هکتار کاهش عملکرد مشاهده شده . بنابر این مقدار کمی از این ویروس که میتواند در بذر های گواهی شده هم باشد تاثیر بسیار کمی ، شاید در حد قابل اغماض روی عملکرد نهائی دارد. عامل دیگری که به بذر ارتباط دارد مقدار خرابی و گندیدگی غد ه های بذری در خاک است که میتواند باعث کاهش بلقوه عملکرد باشد. اما در صورتیکه بذر گواهی شده مورد استفاده قرارگرفته و با روش های صحیح قبل از کاشت و یا در حین کاشت ضدعفونی شود نباید نگران خرابی و گندیدگی غده های بذری در خاک بود و باید بخاطر داشت که گیاه سیب زمینی تا حد زیادی قدرت جبران بوته های سبز نشده را دارد.
در زمان کاشت باید دقت کرد که غده بذری در عمق مناسب کاشته شود .البته اندازه بذر و دمای خاک در زمان کشت هم در عملکرد موثر است. پس از سبز شدن بوته ها اگر دیده شد که تعدادکمی از بوته ها سبز نشده اند نباید وحشت زده شد ولی باید در نظر داشت که هر چقدر فاصله غده های بذری زیاد تر بشود به همان نسبت عملکرد و سایز مطلوب کاهش خواهد یافت.
متاسفانه با تمام تلاش هائی که کشاورزان میکنند از قبیل تهیه بهترین غده بذری و کاشت دقیق و کنترل آفات و کود دهی مناسب و آبیاری صحیح بازهم شرایط اقلیمی نقش تعیین کننده ای در میزان عملکرد سالیانه دارد. سیب زمینی اصولا در هوای گرم خوب عمل نمیکند و تعداد روز های گرم در طول دوره رشد تاثیر به سزائی در عملکرد این محصول دارد.بنا بر این عملکرد نهائی به عوامل زیادی بستگی دارد و نمیتوان به سادگی هر گونه افزایش و یا کاهش در عملکرد را تنها به یک عامل مرتبط دانست.
 

ئشسعی.ق

عضو جدید
ممنون این علائم مال چه بیمارییه؟؟؟؟برگهای پایینی سیب زمینی کم کم خشک میشن و لکه های قهوه ای رنگ روی اونا پیدا میشه.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
ممنون این علائم مال چه بیمارییه؟؟؟؟برگهای پایینی سیب زمینی کم کم خشک میشن و لکه های قهوه ای رنگ روی اونا پیدا میشه.

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سیب زمینی جز گیاهان دو لپه ای و یکساله میباشد این گیاه از تیره گوجه فرنگی میباشد. دارای ریشه های منشعب و نیمه عمیق که حداکثر فعالیت ان تا عمق 60 سانتی میباشد. برگ مرکب تک شانه ای دارای 7 تا 9 برگچه و به شکل تخم مرغی نامنظم است گل خوشه ای نسبتا درشت با گلبرگهای پیوسته سفید مایل به بنفش و قرمز ارغوانی که دارای 5 کاسبرگ و 5 گلبرگ میباشد. لقاح در این گیاه بصورت خودگشنی است. میوه سته و گرد به قطر 2 سانتی متر میباشد. سیب زمینی در مناطق خنک با طول دوره رشد 80 تا 160 روز رشد خوبی میکند. اپتیمم جوانه زنی برای غده ها 8 تا 10 روز میباشد. بهترین رشد گیاه در حرات 15تا20درجه سانتیگراد در روز و 12تا14 درجه سانتیگراد در شب انجام میگیرد. حرارت بالای 29 درجه تولید غده را کاهش میدهد. خاک لومی شنی حاصلخیز برای این گیاه مناسب است. از لحاظ زمان رسیدن 3 دسته سیب زمینی وجود دارد. که عبارتند از زودرس و میان رس و دیر رس . که ما با توجه به شرایط منطقه ای که در آن میخواهیم سیب زمینی کشت کنیم از رقم مناسب استفاده میکنیم. برای معین کردن تاریخ کشت باید به شرایطی توج کنیم و از ان شرایط دما میباشد. همچنین باید طول فصل رشد را نیز مد نظر داشته باشیم. در مناطقی که امکان برخورد با هوای گرم تابستان وجود دارد باید هر چه زودتر اقدام به کشت کرد و موقعی که میانگین حرارت به 10 درجه سانتیگراد رسید زمان مناسب برای کشت است. سیب زمینی در طول دوره رشد و نمو و غده دهی نیاز به رطوبت زیادی دارد. این محصول تا هنگام برداشت به 7 الی 9 بار آبیاری نیاز دارد. سیب زمینی ممکن است که مورد حمله آفاتی از قبیل شته سیاه باقلا و تریپس توتون و کرم سفید و مگس لوبیا و پروانه کله مرده و سوسک کلرادو قرار بگیرد. لارو پروانه کله مرده به برگها حمله میکنه که برای از بین بردن ان میتوانیم از سموم فسفره استفاده کنیم. از بیماریهای سیب زمینی میتوان به بیماریهای قارچی و باکتریایی و ویروسی اشاره کرد. یکی از بیماریهای این گیاه بیماری فیتوفتورا میباشد که از علایم این بیماری وجود لکه های قهوه ای بصورت حلقه های متراکم روی برگ ها میباشد. بالا بودن رطوبت نسبی هوا و درجه حرارت بالا باعث تشدید این بیماری میشود که مبارزه با آن از طریق استفاده از قارچ کش یا ارقام مقاوم میباشد. یکی دیگه از بیماریهای سیب زمینی بیماری مرگ ریشه میباشد که توسط قارچ [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]Rhizoctonia Solani [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]ایجاد میشود. که در اثر حمله این قارچ جوانه های سیب زمینی قبل از سبز شدن دچار پوسیدگی شده و از بین میروند. بیماری دیگری که در این گیاه وجود دارد بیماری چوب پنبه ای شدن میباشد که توسط [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]Streptomyces Scabies[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] بوجود میآید که این بیماری سبب کاهش در کیفیت سیب زمینی میشود. این بیماری از طریق خاک منطقل میشود و رابطه مستقیمی با PH خاک دارد بطوریکه در شرایط اسیدی ضعیف تا خنثی درصد آلودگی بیشتر است. یکی دیگر از بیماری های سیب زمینی[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] پوسیدگی طوقه و عفونت غده [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]میباشد. که باعث سیاه شدن ساقه و در نهایت عفونت آن میشود برای جلوگیری از این بیماری باید از زخمی شدن غده ها [FONT=courier new, courier, mono]جلوگیری [/FONT]کرد.
[/FONT]
 

ئشسعی.ق

عضو جدید
سلام این تایپیکا من ایجاد کردم چرا ایجاد کننده شمارا نوشته؟؟؟؟البته فقط یه سواله برداشت بد نشه
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام این تایپیکا من ایجاد کردم چرا ایجاد کننده شمارا نوشته؟؟؟؟البته فقط یه سواله برداشت بد نشه
سلام
تاپیکتون با یه تاپیک دیگه که مشابه بوده ترکیب شده
چون اون قبل از تاپیک شما موجود بوده واسه همین اون شده پست اول و پست شما اومده بعدش
مشکلی تو پستاتون به وجود نیومده مطمئن باشین
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
Potato
Solanum tuberosum





Culture
Potato require well-drained sandy loam soils with pH of 5-5.5.Potato scab disease is a problem in alkaline soils. Till the soil 8-12 inches deep. If a cover crop was planted on the site the previous fall, till it under inearly spring. Level the ground, wait for at least one week after tilling the cover crop before planting potato seeds. It is very important to test the soil in order to determine how much fertilizer to apply. Generally potato require about 0.4 pounds of nitrogen per 100 square feet which translates to about 2-3 pounds of 10-10-10 fertilizer per 100 square feet. Fertilizer is applied in a band 6-7 inches deep, and 2-3 inches to the side potato will lie on a bed. Do not put fertilizer in direct contact with the seed. The recommended fertilizer rates may be applied once or by split-application where half the rate is applied at planting and the other half applied when plants are4-6 inches tall.Some home gardeners prefer to use manure so they need to apply manure the previous year but make sure the manure is aged to prevent introduction of disease pathogens and weeds.
Mulch is usually beneficial in growing potatoes. After the potato plants have emerged, organic mulch can be applied to conserve moisture, help keep down weeds and cool the soil. Some gardeners cover rows of early potatoes with clear plastic film at planting to warm the soil and promote early growth when the soil temperature is low. When the plants emerge, remove the film to allow the plants to grow unrestricted. Irrigate to assure uniform moisture while the tubers are developing. A uniform moisture supply also helps to cool the ground and eliminate knobs caused by secondary growth. Maximum water use occur during vine growth and early tuber development. Reduce watering when vines begin to die in order to prevent tubers from rot organisms.


Cultivars
Potato cultivars are grouped by days to maturity, tuber color, tuber shape, and use
Classification based on maturity date is as follows:
Early maturing (70-85 days after emergence):
Dark Red Norland – Round red tuber with bright red skin, medium yielding and has some resistance to scab. Can be used boiling, roasting, and salad.
Norgold Russet – Oblong tuber with medium russet skin, medium yielding, and sometimes may have hollow heart. It is very good for baking.
Russet Norkotah – Long tuber with golden russet skin, medium yielding, and is very good baking.
Yukon Gold – Oblong tuber with yellow flesh, high yielding and suitable for many culinary uses such as baking, mashing, and roasting.

Medium maturing (85-100 days after emergence):
All Blue – Long tuber with dark blue-purple skin, and flesh. High yielding, and can be used for making salad, baking, and can be microwaved.
All Red – Oblong tuber with light red skin and flesh. Medium yielding and cane be microwaved, salad, and baking.
Katahdin -
Kennebec – Oblong tuber with white skin, and high yielding. Have deep eyes that sometimes make peeling difficult, and may become very large. It is suitable for chipping.
Sangre – Round tuber with dark red skin, and high yielding. Can be boiled, baked or used as salad. Stores very well and has excellent cooking quality. Sometimes form slight nets in some soils.
Yellow Finn – Oblong tuber with white skin and yellow flesh. Can be grown under different climatic conditions. Can be used as salad.
Late maturing (over 100 days after emergence):
Chipeta – Round/oblong tuber with white skin and creamy flesh. High yielding and good for chipping and baking. Requires low fertility and water.
Pontiac – Red skinned, high yielding, and fair cooking quality. Sometimes have misshapen tubers.
Red LaSoda – Oval shape with light red skin. High yielding, wide adaptability, deep eyes may make peeling difficult. Sometimes have cracks and hollow heart. Can be boiled, baked, and used as salad.
Russet Burbank – Long tuber type with medium russet skin. Medium to high yielding, and stores well. Can be used for baking and French fries. May have misshapen tubers, and very susceptible to stress induced diseases.
Russet Nugget – Oblong/long tuber with heavy russet skin. Medium yielding, and can be baked and for French fries. Resistant to many diseases and require low fertility and water.
Superior – White skinned variety.


Planting Time
Purchase certified potato seed that is disease free. Do not use potato from grocery stores as most of them have been treated by sprout inhibitors that will prevent tubers from sprouting. Potatoes can be planted in early spring (up to two weeks before the frost free date) as soon as the ground can be worked. The soil temperature need to be 45 or more degrees farenheit. Potato prefer loose, deep soil particularly sandy or sandy loam types.


Harvest Time
Potato varieties mature at different times. Generally potatoes mature and vines start dying back 70 to 100 days after planting. Potato need less water as they mature. Tubers need to left in the field for two to three weeks to cure after the vines are dead. Harvest potatoes when soil temperatures is around 60 degrees farenheit. Potatoes harvested when temperatures are above 80 degrees need to picked immediately and stored in a dark place as high temperatures and sunlight exposure causes the skin to turn green. Well tended potato can produce 150-150 pounds per 100 feet of row of good quality potatoes.


Spacing
Potatoes are commonly propagated by planting cut pieces of tubers each with at least 2-3 "eyes" on it and weighing at least 2.5 ounces. Use clean sharp knife, and sterilize it by dipping into 10% bleach between cuttings. In some cases home gardeners plant whole tubers. For better stand establishment when using whole tubers as seed potatoes, the tuber should weigh at least 2 or more ounces. Plant potato rows 30-36 inches a part, and the seeds spaced 10-12 inches a part within the row at a depth of about 4 inches. Hills may be formed at planting time or during the first 4 weeks after planting. Hills provide more space for the developing tubers and to help prevent green potatoes. Continue mounding soil around the base of the plants until they are 15-18 inches tall when the hill or ridge is about 4-5 inches high.
 

ئشسعی.ق

عضو جدید
سلام مهندس کدام یک از این قارچکشها را برا سیب زمینی توصیه میکنید؟؟؟
اکسی کلورو مس
مانکوزب
ریدومیل ام زد
کاربندازیم؟؟؟؟
 

ئشسعی.ق

عضو جدید
ولی من برا تایپیک خودم نقشه ها داشتم نمیشد باهم ترکیب نشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:cry::cry::cry::cry::confused::confused::confused::confused::que::que::que::que::warn::warn:
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات مهم سیب زمینی:

آفات مهم سیب زمینی:

آفات مهم سیب زمینی
سوسک برگخوار سیب زمینی(سوسک کلرادو) leptinotarsa decemlineata
مشخصات ظاهری :
حشرات کامل به شکل بیضی برآمده ، به طول حدود یک سانتی متر و عرض ۶ میلی متر است. پشت سینه نارنجی با لکه های سیاه رنگ و روی بالپوش ۵ نوار طولی سیاه و ۵ نوار زرد دیده می شود. تخمها نارنجی رنگ و شبیه تخم کفشدوزک ها ، به طور دسته جمعی در سطح زیر برگ قرار داده می شود . لاروها کامپیودئی فرم ، با بدنی درشت و خمیده و قرمز رنگ که ۲ ردیف لکه های سیاه در طرفین بدن دیده می شود. کپسول سرو پاها نیز تیره رنگ می باشند. شفیره زرد رنگ است و در داخل گهواره کم وبیش کروی شکل که از خاک ساخته می شود ، مشاهده می گردد.

این آفت بومی کشور آمریکا می باشد و سالها قبل در شیب شرقی سلسله جبال راکی rocky روی گیاه بومی buffalo-fur با نام علمی solanum rostratum زندگی می کرده است. ولی از سال ۱۸۵۹ به بعد که زراعت سیب زمینی در آمریکا رواج یافت آفت سیب زمینی گردید و سوسک تمایلی به تغذیه و تخمریزی روی گیاه هرز میزبان نشان نداد. در سال ۱۸۷۷ همراه با غده های آلوده به اروپا آورده شد. سپس در سال ۱۹۲۲ در شهر بردو فرانسه حالت طغیانی به خود گرفت و بعد از چندین سال قسمتهای زیادی از اروپای مرکزی و شرق اروپا را مورد تهاجم قرار داد. در ایران سوسک کلرادو برای اولین بار در شهرستان اردیبل در سال ۱۳۶۳ گزارش گردید. در آن سال زراعتهای سیب زمینی در سطح ۹ هزار هکتار سمپاشی شد.
سوسک کلرادو طالب آب و هوای معتدل و زمستان سرد است. حرارت بالاتر از ۱۱/۵ درجه سانتی گراد برای نشو و نمای سوسک مؤثر شناخته شده است. تخم در حرارت کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد تفریخ نمی شود و حرارت بالاتر از ۳۵ درجه سانتی گراد تخم و لاروها را می کشد و سوسکها برای فرار از گرما به داخل خاک پناهنده می شوند. این آفت علاوه بر سیب زمینی روی گوجه فرنگی،‌ بادمجان، توتون، فلفل فرنگی و عده زیادی از گیاهان هرز می تواند تغذیه کند.
زیست شناسی:
زمستان را به صورت حشره کامل در داخل خاک و در اعماق مختلف آن سپری می کند. در اوایل بهار که حرارت خاک در بستر سوسک به حدود ۱۲ درجه سانتی گراد رسید از محلهای زمستان گذران خارج و شروع به فعالیت می کند. در شهرستان اردبیل خروج سوسکهای زمستانه معمولاً از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه می باشد. سوسکها در ابتدای خروج ۳-۲ روز در سطح خاک استراحت کرده سپس در هوای گرم و آفتابی شروع به فعالیت و پرواز می کنند. حشرات کامل بعد از یک تغذیه کافی از جوانه ها و برگها که معمولاً چند روز طول می کشد در ساعات گرم و آفتابی روز به جفت گیری پرداخته،‌سپس حشره ماده تخمهای خود را در دستجات ۸۰-۲۰ تائی در سطح زیرین برگها قرار می دهد. یک سوسک زمستانه ممکن است تا ۲۴۰۰ عدد نیز تخم بگذارد. تخمها در حرارت ۲۵-۲۰ درجه سانتی گراد طی ۶-۴ روز و در حرارت پائین تر طی ۳-۲ هفته تفریخ می شوند و در حرارت بالاتر از ۳۵ درجه خشک شده و نازا می شوند. این حشره دارای ۴ سن لاروی است و تا ابتدای شفیره شدن ۴ نوبت پوست عوض می کند. دورة لاروی حدود ۱۵ روز طول کشیده و سپس لارو در داخل خاک در گهوارة گلی و در عمق ۱۰-۳ سانتی متری تبدیل به شفیره می شود. شفیرگی حدود ۲۰ روز به طول می انجامد. نسل اول این آفت حدود ۴۵ روز به طول می انجامد. در اردبیل سوسکهای نسل اول از دهة اول تیر ماه به بعد از شفیره خارج و در ساعات گرم روز به تدریج در خاک دیده می شوند. قسمت عمده ای از جمعیت سوسکهای نسل اول به زیر خاک رفته و در عمق ۲۵-۱۰ سانتی متری یا بیشتر، دورة استراحت دراز مدت ۳-۱ ساله را می گذرانند. اما عده ای نیز به دورة استراحت نرفته و در سطح زراعت باقی مانده، جفت گیری و تخم ریزی می نمایند و نسل دوم آفت را می سازند. طرز تغذیه و رشد و نمو افراد نسل دوم مشابه با نسل اول آفت می باشد و حشرات کامل در اواخر تابستان و اوایل پائیز به دیاپوز رفته و همان گونه زمستان را در درون خاک سپری می کنند. این آفت در دیگر نقاط دنیا ۴-۱ نسل در سال دارد.
کنترل:
کنترل زراعی:
· در شهرستانهای اردبیل در سالهائی که قیمت محصول ارزان و هزینه های زراعی برابر قیمت فروش محصول است سیب زمینی در مزرعه رها شده و یا با دقت جمع آوری نمی گردند. بقایای غده های سیب زمینی در بهار آینده جوانه زده و سبز می شود و چنانچه قبل از تخم ریزی سوسکها، کنده و معدوم نگردد، کانون نشو و نمای آفت می شود. اما در سالهائی که قیمت سیب زمینی گران است کشاورز به منظور سود زراعی بیشتر تا چند سال پی در پی در یک زمین، سیب زمینی می کارد و چون گیاه سودآور دیگری هم طراز سیب زمینی در منطقه وجود ندارد تناوب زراعی رعایت نمی شود. در نتیجه خسارت آفات بالا می رود. بنابراین جمع آوری و حذف بقایای آلوده و تناوب زراعی در امر مبارزه بسیار مهم می باشد.
· برداشت بعد از دگردیسی حشرات(برداشت دیر)
· اجرای عملیات قرنطینه ای.
مبارزه : جمع آوری حشرات کامل یا توده های تخم و لارو در سطوح کم ، از شدت خسارت آفت می کاهد. حشرات کامل و لاروها بسادگی با محلول ۲ در ۱۰۰۰ زولن یا ۶ لیتر در هکتار از این ماده تحت کنترل در می آیند
دشمنان طبیعی:
· قارچ beaveria bassiand دشمن لارو، شفیره و حشره کامل
· سن شکارگر rhinocoris punctiventris از خانوادة reduviidae شکارچی حشرة کامل.
· بالتوری chrysopa carnea (chrysopidae). لارو آن از تخم تغذیه می کند.
کنترل شیمیایی
۱٫ فوزالن(زولون) ec 35% و ۲لیتر در هکتار
۲٫ اندوسولفان(تیودان) ec35% و ۲- ۱لیتر درهکتار
۳٫ تیودیکارب(لاروین) df 80% یک کیلوگرم در هکتار
بید سیب زمینی potato tuber moth
phthorimaea operculella
(lep.: gelechiidae)

اهمیت اقتصادی:
بید سیب زمینی در مناطق حاره علاوه بر مزارع در انبارها نیز به سیب زمینی خسارت می زند. این آفت در مرحلة لاروی از گیاهان خانوادة بادمجانیان تغذیه می کند. میزبانهای زراعی این آفت به ترتیب اهمیت تنباکو، بادمجان، سیب و گوجه فرنگی می باشد. گیاهان هرز میزبان آفت در ایران محدود به تاج ریزی solanum nigrum و داتوره datura stramonium می باشد. این آفت یک آفت قرنطینة داخلی است و در فارس، خوزستان، اصفهان، کرمان، کرج انتشار دارد.
زیست شناسی:
زمستان را به صورت لارو در داخل غده های سیب زمینی می گذراند و در اوایل بهار تبدیل به شفیره و حشره کامل خارج، جفت گیری و تخم ریزی می نماید. تخم ریزی پراکنده و انفرادی است و در اندامهای هوایی گیاه میزبان صورت می گیرد. در بوته سیب زمینی، تخم ریزی پروانه با گیاهان زراعی میزبان دیگر تفاوت دارد. بدین معنی که در ابتدای رویش گیاه تا ظهور گل بوته سیب زمینی، تخم ریزی در اندامهای هوایی گیاه و پس از تشکیل غده ها در خاک، در کنار چشمک روی غده دیده می شود. در اندامهای هوائی گیاه، لارو پس از خروج از تخم در پشت برگ، کنارة رگبرگ را سوراخ می کند و به داخل صفحه برگ می رود و در فاصلة بین دو پوستة غشاء روئی و غشاء زیرین برگ مواد سبزینه برگ را می خورد و برگهای آفت زده، لکه های سفیدی شبیه به تاول دارد.
در غده سیب زمینی صدمات لارو در مقایسه با برگ تفاوت دارد. در غده، لارو زیر پوست رفته دالان مستقیم یا پیچ و خم دار می سازد و به تدریج که لارو به سنین بالاتر می رود داخل دالان را با فضولات و مواد جویده شده پر می نماید. دالان پر شده از فضولات رنگ قهوه ای شبیه چوب پنبه دارد. لاروهای درشت به داخل غده هم می روند و از محتویات داخل غده تغذیه می کنند.
۵ سن لاروی دارد. در سن پنجم لاروی اندازه و قطر بدن لارو به سرعت بزرگ می شود و در خاتمة دورة لاروی از غده خارج می شود. این لارو کامل بوده و در سطح خاک یا در اندامهای هوائی گیاه میزبان پیله ابریشمی تنیده و در داخل آن به شفیره و سپس پروانه می شود. در موقع تنیدن پیله، لارو کامل روی پیله را با مخلوطی از فضولات و مواد زاید و یا خاک آغشته کرده و می پوشاند. در برخی موارد لارو پس از رشد کامل همراه با غده به انبار منتقل می شود و روی کیسه یا قفسه های داخل انبار به شفیره تبدیل می گردد. با توجه به مطالب گفته شده بید سیب زمینی خسارت خود را از مزرعه شروع کرده و به انبار ختم می گردد. این حشره در سال ۶ نسل دارد که فاصله نسلها در تابستان یک ماه، در زمستان ۴ ماه و در بهار و پائیز ۲ ماه می باشد. در مناطق حاره این حشره بین ۱۳-۱۲ نسل دارد. خسارت این آفت روی برگهای توتون و گوجه فرنگی تا ۷۰% گزارش شده است. در استان فارس خسارت اندامهای هوایی سیب زمینی برخی اوقات به ۹۰% می رسد.
کنترل:
الف- مزرعه:
۱-در منطقه فارس اگر کشت سیب زمینی در اواسط اسفند ماه شروع و برداشت در اواخر خرداد ماه خاتمه یابد خسارت آفت ضعیف و آلودگی غده ها کم می باشد.
۲-پنج تا شش هفته بعد از کشت پای بوته های سیب زمینی خاک داده شود که حشره کامل قادر به تخمریزی روی غده ها نشود. در ضمن پس از آبیاری سله شکنی انجام می گیرد. چون در هنگام آبیاری به خصوص نوبت اول سطح پشته ها فرسایش نموده و در زیر ترک خوردگی ایجاد شده که دسترسی پروانه ها به غده ها داخل خاک سهل و آسان می گردد.
۳-از بین بردن بقایای گیاهی.
۴- کشت ارقام زودرس
۵- شخم عمیق پس از برداشت
ب- انبار:
۱- شیوة انبارداری صحیح.
۲- پائین نگه داشتن درجه حرارت بین ۴ تا ۶ درجه سانتی گراد.
۳- عدم انتقال غده های آلوده به انبار.
۴- استفاده از تله های فرمونی و نوری در انبار برای شکار پروانه ها
پروانه کله مرده
acherontia atropos
(lep: sphingidae)

زمستان را به صورت شفره در خاک می گذراند. اوایل بهار پروانه ها ظاهر و پس از جفت گیری، تخمهای خود را روی علفهای هرز یا بوته سیب زمینی یا گوجه فرنگی می گذارد. لاروها پس از خروج از تخم از برگ گیاه میزبان تغذیه می کنند و بعد از حدود ۸۰ روز در درون خاک تبدیل به شفیره می شوند. در نقاط معتدل دو نسل در سال دارد. این حشره علاقة زیادی به عسل داشته و گاهی وارد کندوهای عسل می شود ولی زنبورها این حشره را می کشند و مومیائی می کنند. به دلیل بزرگی جثه توسط پرندگان و سایر جانواران شکار شده و احتیاج به مبارزة اختصاصی ندارد.
کرم مفتولی ریشه click beetle
agriotes lineatus
(col.: elateridae)


معرفی آفت
به گیاهان مختلفی نظیر سیب زمینی، گندم، هویج، ذرت، کاهو، گوجه فرنگی، چغندرقند، توتون، تره فرنگی، جو و پنبه خسارت می زند. لارو این حشره از گیاهچه هاییکه به تازگی از جوانه زدن بذر ایجاد شده اند تغذیه نموده و حشره کامل نیز از گردة گلها تغذیه می نماید. لارو آفت غدة سیب زمینی را سوراخ می کند و در داخل آن کانالهائی به طول ۳-۲ میلی متر بوجود می آورد و خود نیز در داخل این کانالها به سر می برد. روی ریشه گندم نیز قسمتی از آن را به صورت قلوه کن مورد تغذیه قرار می دهد.
زیست شناسی:
سوسکهای ماده پس از جفت گیری به داخل خاک نفوذ کرده و در آنجا تخم خود را روی ریشة‌ میزبان قرار می دهد. تخمها پس از چند روز تفریخ می شود ولی دورة تکامل لارو طولانی و ممکن است ۵-۳ سال طول بکشد. لاروها در برابر خشکی بسیار حساس هستند. مرحله شفیرگی نیز در داخل خاک سپری می شود. به صورت لارو یا شفیره زمستان گذرانی می کند.
کنترل:
· تناوب، کنترل علفهای هرز، شخم عمیق و ازبین بردن غده های آلوده
· آبیاری مناسب . استفاده از تله های نوری برای به دام انداختن حشرات کامل
· کلرپیریفوس(دورسبان) و دیازینون(بازودین) g 5%و ۳۰کیلوگرم در هکتار
· مونوکروتوفوس (نوواکرون) به نسبت ۱٫۵ تا ۲ در هزار
 
سیب زمینی


"solanum tuberosum"
























1--- نام لاتین ژنو تیپ تتراپلوئید سیب زمینی که امروزه کشت می شودsolanum tuberosum است.


2--- روش مرسوم تکثیر سیب زمینی به صورت همسانه کردن است( يعني استفاده از غده هاي بذري). ولي مي توان آن را با بذر گياه شناسي اصلي آن نيز پرورش داد.

3--- در مرحله اولیه ای از رشد، جوانه انتهایی ساقه اصلی تغییر کرده و به آغازش یک گل آذین ختم می شود. به طور کلی آغازش گل قبل از آغازش غده روی میدهد و چند هفته پس از ظهور و گاهي اوقات حتي قبل از كاشت صورت مي گيرد. از این لحاظ سیب زمینی یک گیاه رشد محدود است. ولي اين گیاه از این لحاظ که یک نقطه انتها یی مشخص برای فرایند شا خه دهی ندارد، یک گیاه رشد نا محدود است.

4--- استولون ها شاخه های زیر زمینی اند کم و بیش افقی رشد می کنند و از لحاظ ساختار و آرایش بافت ها شبیه ساقه ها هستند. تعداد استولون ها در هر گره ساقه اصلی زیر زمینی معمولا بین صفر تا 12 عدد است. استولون ها ، گره هايي با برگ ها و جوانه هاي اوليه دارند كه مي توانند به انشعابات استولوني تبديل شوند. انتهاي هر استولون يا انشعابات استولوني مي تواند متورم شده و به غده تبديل شود.

5--- در آغاز غده در حال رکود است و جوانه ها حتی اگر در شرایط مطلوب برای رشد قرار گیرند تشکیل نمی شوند. برطرف شدن رکود فرایندی تدریجی است. اغلب در آغاز چشم های انتهایی جوانه میزنند. با وقوع این پدیده ، از جوانه زنی سایر چشم ها جلوگیری می شود. این حالت به غلبه انتهایی موسوم است.

6--- با افزایش سن بذر جوانه های بیشتری بر روی غده مادری رشد می کنند و بنیه رشد جوا نه ها افزایش می یابد.
بنیه رشد به صورت توانایی یک غده بذری برای تولید سریع جوانه ها و گیاهان تحت شرایط مطلوب رشد تعریف می شود.

7--- عملکرد غده سیب زمینی،حاصل ضرب تعداد غده در واحد سطح و متوسط وزن غده است. موارد مهم اندازه گيري شده در بررسي هاي علمي عبارتند از : تعیین تعداد جوانه های خارج شده از هر غده بذری ، تعداد ساقه های واجد غده در واحد سطح ،تعداد استولون ها در هر ساقه ،تعداد غده ها در هر استولون و اندازه غده.

8--- فرایند شکل گیری غده شامل القای استولون و آغازش استولون ، طویل شدن و انشعاب دهی استولون ها، توقف رشد طولی استولون ها، القای غده و آغازش غده است. آغازش استولون در نزدیکترین گره ها به غده مادری شروع می شود.

9--- در شرایط القا کننده علائمی در برگها تولید و یا قابل انتقال می شوند و به نوک استولون انتقال می یابند که سبب توقف رشد طولی استولون و شروع رشد شعاعی آنها می شوند. دما و طول روز عوامل محركه اصلي نمو گياهي اند.
روزهاي كوتاه و هواي خنك، تشكيل غده را تحريك مي كند و دماهاي بالاتر و روزهاي بلند آن را به تاخير مي اندازد.

10--- مراحل مناسب نمو یک محصول سیب زمینی شامل دوره های
1) از کاشت تا سبز شدن 2) از سبز شدن تا شروع رشد غده ، 3) از شروع رشد غده تا توقف رشد برگ
4) از توقف رشد برگ تا پیری .

11--- برای رسیدن به عملکردهاي زیاد هد ف افزایش طول دوره دریافت کامل نور و جلوگیری از کاهش E ( تبديل انرژي دريافتي به ماده خشك يا كارايي تبديل تشعشع ) به زیر مقدار مطلوب است. طول دوره دریافت کامل نور تابعی از نمو و رشد برگ ها بر روی ساقه ها و شاخه ها است که به تغییرات تخصیص کربن و نیتروژن در گیاه در طی چرخه رشد بستگی دارد. ميزان E نيز به دما ي محيط بستگي دارد و با افزايش دما در طي دوره رشد مقدار آن كاهش مي يابد.

12--- واکنش های کلی رشد گیاه زراعی حاصل تلفیقی از واکنش مجموعه فرایندهایی است که از لحاظ پاسخ به دما تا حدی با همدیگر متفاوت اند. فرایند های مهم در این رابطه سرعت رشد جوانه ها ،سرعت توسعه اندام های هوایی ،سرعت فتوسنتز وتنفس، سرعت رشد غده و سرعت پیر شدن برگ می باشند .

13--- برگ های جوان در آغاز سرعت فتوسنتز بالایی را نشان می دهند . بنابراین ادامه ظهور برگهای جدید به واسطه نیتروژن بیشتر ، طول دوره سرعت رشد زیاد را افزایش می دهد. از آنجایی که Pmax با سن برگ کاهش می یابد ، سرعت رشد محصول از زمانی که گیاه تولید برگهای جدید را متوقف می کند ، با کاهش تدریجی همراه است.

14--- انتقال مجدد از اندام های هوایی به غده ها بویژه در رابطه با نیتروژن مهم است. نیتروژن تعیین کننده مقدار کربن اضافی است که می تواند تولید شود. انتقال مجدد سریع نیتروژن به غده ها منجر به پیری سریع تر می شود ، در حالی که با ادامه حفظ نیتروژن در سیستم های فتوسنتزی در کل فصل تولید ماده خشک بیشتری حاصل می شود .

15--- مهمترین آثار تامین نیتروژن مربوط به درجه شاخه دهی انتهایی، سرعت توسعه برگ، اندازه برگ و درجه نهایی شاخه دهی انتهایی است.

16--- طول عمر برگ ممکن است تا حدی به وسیله مقادیر بالای تامین نیتروژن افزایش یابد. اما در شرایط زراعی به نظر می رسد با افزایش دسترسی به نیتروژن طول عمر برگ کاهش یابد،که احتمالا افزایش سایه اندازی عامل آن است.


17--- سیب زمینی معمولا یک رابطه خطی را بین مصرف آب و تولید ماده خشک نشان می دهد.
سیب زمینی به واسطه سیستم ریشه ای نسبتا کم عمق ،کم تراکم و ضعیف آن به عنوان یک گونه نسبتا حساس به خشکی شناخته می شود.

18--- پتانسیل های اسمزی بالا و افت تورژسانس در پتانسیل های آبی نسبتا بالا در ریشه ها می تواند دو نتیجه نامطلوب را در پی داشته باشد. اول آنکه نقطه پژمردگی سیب زمینی در مقایسه با مقدار متعارف آن که Pf=4/2 بوده بالاتر است. نتیجه دوم آن است که حداکثر فشار رشد که ریشه های سیب زمینی می توانند برای نفوذ به خاک اعمال کنند، نسبتا پایین است. به همین دلیل ،رشد ریشه به وسیله نیروی خارجی نسبتا اندکی متوقف می شود.

19--- توالی طبیعی در سیب زمینی عبارت از سبز شدن گیاه ، نمو شاخ و برگ و استولون ها و ایجاد تحرک برای توقف رشد استولون ها و شروع رشد غده است. در نقطه ای از آخرین مرحله ،رشد شاخ و برگ متوقف شده و گیاه در نهایت به واسطه پیر شدن شاخ و برگ به بلوغ میرسد.

20--- رشد ثانویه با هر شدتی که باشد ، می تواند منجر به جذب مجدد نشاسته از بخش اصلی غده گردد . بنابراین در زمان برداشت ، یک غده میتواند یک بخش اولیه با ماده خشک کم و یک بخش ثانویه با ماده خشک زیاد داشته باشد. منطقی است که رشد ثانویه شدید برای کیفیت طبخ و فراوری گیاه مضر است.


.....
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ولی من برا تایپیک خودم نقشه ها داشتم نمیشد باهم ترکیب نشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:cry::cry::cry::cry::confused::confused::confused::confused::que::que::que::que::warn::warn:

اونجوری که شما تو پست اولت نوشتی منعی تو ترکیب تاپیکها نیست، فقط پست شما رو منتقل کردم اول تاپیک که به اسم خودت بشه، برو حالشو ببر، به شرطی که فعالیت داشته باشی و تاپیکت نخوابه!
 

ئشسعی.ق

عضو جدید
قارچ کش

قارچ کش

سلام دوست عزیز ممنون از کمکها و راهنماییاتون :):heart::heart::heart::heart::heart:
یه بیماری وارد مزرعه سیب زمینیم شده چندتا عکس هم ازش گرفتم ....از برگای پایینی شرو شده به خشکیدن لطفا راهنمایی کنید..من خودم قارچ تشخیص دادم کار بندازیم زدم تأپیر نداشت الان هم مانکوزب استفاده کردم نظر شما چیه؟؟؟؟؟لطفا راه عملی بگید..:eek::eek:.
 

پیوست ها

  • DSC00079.jpg
    DSC00079.jpg
    71.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • DSC00080.jpg
    DSC00080.jpg
    39.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز ممنون از کمکها و راهنماییاتون :):heart::heart::heart::heart::heart:
یه بیماری وارد مزرعه سیب زمینیم شده چندتا عکس هم ازش گرفتم ....از برگای پایینی شرو شده به خشکیدن لطفا راهنمایی کنید..من خودم قارچ تشخیص دادم کار بندازیم زدم تأپیر نداشت الان هم مانکوزب استفاده کردم نظر شما چیه؟؟؟؟؟لطفا راه عملی بگید..:eek::eek:.

علاوه بر قارچ کمبود مواد غذایی هم داره//تشدید شده//

یه کود محلول پاش و زینب غروب محلول پاشی کنید خوب میشه//

هردو به غلظت 2 در هزار باشه///

خاکت فقیره///مشخصه جان
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز ممنون از کمکها و راهنماییاتون :):heart::heart::heart::heart::heart:
یه بیماری وارد مزرعه سیب زمینیم شده چندتا عکس هم ازش گرفتم ....از برگای پایینی شرو شده به خشکیدن لطفا راهنمایی کنید..من خودم قارچ تشخیص دادم کار بندازیم زدم تأپیر نداشت الان هم مانکوزب استفاده کردم نظر شما چیه؟؟؟؟؟لطفا راه عملی بگید..:eek::eek:.


گیر آوردی مهندس؟؟؟

جوابو دادم دیگه///

بنظرم یه اطلاعاتی راجع به کاشت سیب زمینی های خودتون بذارید خوب میشه//

تاحالا که چیزی ندیدیم...
 
آخرین ویرایش:

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
خواص درمانی و تغذیه ای سیب زمینی


سیب زمینی یک گیاه یک ساله است که ما از غده های موجود در ریشه آن استفاده می کنیم. زادگاه اولیه آن در آمریکای جنوبی بوده و اولین بار توسط میرزا ملکُم خان به ایران آورده شده است، برای همین در ابتدا به آن " آلو ملکُم " می گفتند و اکنون هم در بعضی شهرهای ایران سیب زمینی را بنام آلو می شناسند.
سیب زمینی غنی از بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A ) است که وقتی پخته می شود به آسانی جذب می شود.

ساقه و برگ های سیب زمینی حاوی سمی بنام سولانین است، بنابراین نباید آن را مصرف کرد، ولی جوشانده رقیق شده همین برگ ها را به عنوان ماده خواب آور و آرامش دهنده اعصاب استفاده می کنند.
مهم ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولاً 9 تا 25 درصد آن را تشکیل می دهد، از این رو برای تامین انرژی ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تاثیر آفات قرار می گیرد و پرورش آن آسان تر است. امروزه روسیه و آلمان بزرگ ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند.
سیب زمینی تقویت کننده قلب ، محکم کننده لثه ، مسکن درد و زخم معده است.
سیب زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین C بالایی است و هر 100 گرم سیب زمینی 20 تا 25 میلی گرم ویتامین C دارد و برای تامین ویتامین C مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین C آن به هدر می رود. برای اینکه سیب زمینی ویتامین C کمتری را از دست بدهد ، سعی کنید آن را در مقدارهای کم خریداری و نگهداری کنید و آن را با پوست بپزید . برای پخت ، اول آب را در ظرف جوش بیاورید. بعد سیب زمینی ها را در آن بیاندازید و پس از پخت آنها را از آب خارج کنید و نگذارید در آب گرم بمانند. سیب زمینی علاوه بر ویتامینC حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم ، فسفر ، آهن و منیزیم است.
سیب زمینی پخته شده یا کباب شده با پوست، بیشترین مقدار ویتامین ها را داراست.

سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 است. یک فنجان سیب زمینی پخته 21 درصد B6 مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. می دانید که بسیاری از آنزیم های بدن خصوصاً آنهایی که در تبدیلات پروتئینی درگیر هستند به B6 محتاج هستند، در نتیجه برای تولید سلول های جدید احتیاج به B6 داریم . B6 برای ورزشکاران بسیار حیاتی است و به آمادگی و بازسازی بدنشان کمک می کند . پس بهتر است حتماً در رژیمشان از آن استفاده کنند. B6 در جلوگیری از سرطان نیز مفید است. پس بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته ای کنند.

جدول متوسط مواد مغذی موجود در سیب زمینی بر حسب درصد

ماده مغذی
مقدار ( درصد )
آب​
8/77​
پروتئین​
1/2​
چربی​
1/0​
سلولز​
5/0​
نشاسته و قند​
5/18​
خاکستر و مواد معدنی​
1​
ویتامین C​
25 میلی گرم در 100 گرم​
پخت آن بصورت تنوری و کباب شده موجب حفظ خاصیت سیب زمینی می شود ، ولی تهیه آن بصورت سرخ کرده و چیپس که در کشور ما معمول است بدترین نوع پخت این ماده غذایی مفید است. خوردن این شکل سیب زمینی برای اطفال مضر است و برای بزرگسالان نیز به دلیل روغن زیاد مشکل زاست ، مگر با توری روغن آن کاملاً جدا شود.
سایر خواص سیب زمینی :

- سیب زمینی ادرار را زیاد می کند، در نتیجه برای کلیه و مثانه مفید است.
- سیب زمینی حاوی آنزیم هایی است که برای التیام زخم های معده بسیار مفید است و برای تسکین مواضع متورم خارجی ، پخته آن را گرم بر روی محل آسیب دیده می گذارند که موجب التیام خواهد شد.
- ضماد خام آن را روی محل سوختگی و پلک ورم کرده می گذارند ( البته باید کاملاً استریل باشد ) و بسیار تسکین دهنده است.

چند نکته خانه داری در مورد سیب زمینی :

- اگر خورشت یا آش شما کمی شور شد ، تکه های سیب زمینی را در آن بریزید تا نمک اضافی را به خود جذب کند.
- پوره خام آن با شیر ماسک خوبی برای پوست شماست.
- اگر پوست سیب زمینی را در کتری جرم گرفته بجوشانید قشر آهکی را بر طرف می کند.
- برای بر طرف کردن سم سولانین آن، می توانید آن را در آب و سرکه بپزید و آب پخت را دور بریزید.
یک نکته مهم:

جوانه زدن سیب زمینی باعث افزایش سولانین شده و مصرف زیاد آن موجب مسمومیت می شود. پس جوانه ها و قسمتهای سبز زیر پوست را کاملاً جدا کنید.
بهترین روش نگهداری سیب زمینی در منزل :

آن را در حجم کم در جعبه های چوبی که از کف انبار یا محل نگهداری 40 سانتیمتر فاصله داشته باشد قرار دهید. دمای محل نگهداری بهتر است 4 درجه بالای صفر و نیز تاریک باشد که از جوانه زدن آن جلوگیری شود.
 

ئشسعی.ق

عضو جدید
سلام ممنون از راهنماییتون نگفتید مانکوزب استفاده کردم چطوره.دقیقا نگفتید چه کمبودی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..محلول پاشی هم تصمیم دارم بیوفرت استفاده کنم ...؟؟؟ و اما بعد چه اطلاعاتی میخواید ؟؟؟؟؟کلی نمیتونم مطلب بدم اگه درباره مورد خاصی سوال داشتید وجوابشا بلد بودم خوشحال میشم...
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سلام ممنون از راهنماییتون نگفتید مانکوزب استفاده کردم چطوره.دقیقا نگفتید چه کمبودی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..محلول پاشی هم تصمیم دارم بیوفرت استفاده کنم ...؟؟؟ و اما بعد چه اطلاعاتی میخواید ؟؟؟؟؟کلی نمیتونم مطلب بدم اگه درباره مورد خاصی سوال داشتید وجوابشا بلد بودم خوشحال میشم...

مانکوزبها یکم وضعش خرابه تو اثر کردنش//
مهندس بنظرت رنگ پرسدگیو بقیه علائم نشون دهنده کمبود چی میتونه باشه؟؟؟
خو نیتروژنه دیگه//مهمترینش اینه//
اگه اول آزمون خاک میگرفتی الان این مشکلها...
 

کدو تنبل

عضو جدید
کمک..............

کمک..............

سلام.............
اسکاپ سیب زمینی رو چطور میشه به صورت کامل از بین برد؟منظورم فقط نگه داشتن بیماری نیست میخوام ببینم جوشهای رو غده های الوده رو چطور میشه از بین برد؟
خیلی فورییه
از چه سمی باید استفاده کنیم؟البته غیر از تیوویت و سولفام که فقط کنترل میکنن
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سلام.............
اسکاپ سیب زمینی رو چطور میشه به صورت کامل از بین برد؟منظورم فقط نگه داشتن بیماری نیست میخوام ببینم جوشهای رو غده های الوده رو چطور میشه از بین برد؟
خیلی فورییه
از چه سمی باید استفاده کنیم؟البته غیر از تیوویت و سولفام که فقط کنترل میکنن


بيماري اسكب معمولي (جرب معمولي)Common Scab

اين بيماري در اغلب مناطقي كه سيب زميني كشت مي شود به عنوان يك بيماري معمول غده محسوب مي شود. البته به جز در خاكهايي كه اسيديته بالايي دارند اين بيماري تنها كيفيت غده را تحت تأثير قرار داده و موجب پايين آمدن ارزش بازار پسندي آن مي گردد. ولي در عملكرد محصول تأثير چنداني ندارد.


عامل بيماري:
گونه باكتريايي Streptomyces scabies عامل اين بيماري است. عامل بيماري عمدتاً طالب محيطهاي قليايي و آهك دوست مي باشد.

علائم بيماري:
در اثر اين بيماري غالباً لكه هايي گرد و به اندازه حدود 10 ميلي متر بر روي غده هاي سيب زميني تشكيل مي گردد. البته اين لكه ها شكل معين و اندازه بزرگتري ممكن است داشته باشند . لكه هاي روي غده ممكن است به صورتهاي مختلفي اعم از سطحي ، برجسته و يا حفره اي و عمقي بر روي غده سيب زميني تشكيل شود. هم چنين امكان دارد لكه هاي روي غده به هم پيوسته و بيشتر قسمتهاي سطح غده را فراگيرند. لكه هاي حفره اي اغلب به رنگ قهوه اي تيره و يا تيره مي باشند.

كنترل:



1- اجتناب از كاشت غده هاي بذري آلوده
2- اجتناب از كشت مكرر سيب زميني و نيز عدم كشت گياهان حساس به بيماري اسكب در تناوب سيب زميني نظير چغندر قند، ترب، هويج، شلغم.
3- خود داري از كاربرد مواد آهكي
4- پايين نگه داشتن اسيديته خاك ( در حدود 2/5-5) با استفاده از كودهاي اسيدي و يا سولفور
5- استفاده از ارقام مقاوم. برخي از ارقام مانند Maris peer, king Edvard , Ausonia مقاومت نسبتاً بالايي نسبت به اين بيماري دارند.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرایند غده زدایی سیب زمینی
سیب زمینی متعلق به خانواده Solanacea می باشد که بیش از ۹۰ جنس و ۲۸۰۰ گونه در این تیره وجود دارد. اگرچه گیاهان این خانواده در سراسر جهان یافت می شوند، ولی بطور عمده در نواحی گرمسیری آمریکای لاتین پراکنده هستند. جنس گیاه سیب زمینی Solanum است که این جنس تقریباً دارای ۲۰۰۰ گونه می باشد.

● طبقه بندی گیاهشناسی
سیب زمینی Solanum tuberosum گیاهی دولپه ای یک ساله و علفی است که به علت تکثیر از طریق غده ظرفیت بالقوه چند ساله بودن را نیز دارد.
سیب زمینی متعلق به خانواده Solanacea می باشد که بیش از ۹۰ جنس و ۲۸۰۰ گونه در این تیره وجود دارد. اگرچه گیاهان این خانواده در سراسر جهان یافت می شوند، ولی بطور عمده در نواحی گرمسیری آمریکای لاتین پراکنده هستند. جنس گیاه سیب زمینی Solanum است که این جنس تقریباً دارای ۲۰۰۰ گونه می باشد. سیب زمینی متعلق به قسمت Tuberarium می باشد که شامل ۱۸۰ گونه وحشی و زراعی است که تولید غده می کنند.
اکثر ارقام تجاری سیب زمینی تتراپلوئید هستند (۴۸ = ۲n = ۴x) که به زیر گروه های tuberosum و andigena تقسیم می شود.
رده بندی دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن دیپلوئید ها و تریپلوئید های معینی در محدوده گونه S.tuberosum قرار می گیرند. سیب زمینی های زراعی دیپلوئید (۲۴ = ۲n = ۲x) به دو گروه اصلی تعلق دارند: S.stenotomum ، با غده های دارای دوره خواب و S.phureja با غده هایی بدون دوره خوابِ کاملاً مشخص، S.stenotomum تیپ تباری به حساب می آید و از طریق مضاعف شدن کروموزومی به، تیپ های آندیژین تبدیل می شود.
تریپلوئید های زراعی (۳۶ = ۲n = ۳x) در گروه S. × chaucha احتمالاً هیبرید هایی هستند که بطور طبیعی از تلاقی Andigena و Stenotomum یا Ohureja بوجود می آیند.
گونه تریپلوئید دیگر، S. × juzepczukii ، بسیار متحمل به یخبندان است و ممکن است از دو رگ گیری طبیعی بین گونه وحشی S.acaule (یک تتراپلوئید) و S.stenotomum دیپلوئید ایجاد شده باشد.
یک پنتاپلوئید، S.× curtilobum (۶۰ = ۲n = ۵x)، که تصور می رود از دورگ گیری طبیعی بین S.acaule و S.andigena بدست آمده باشد، به علت توانایی تحمل سرما در مناطق مرتفع آند کاشته می شود. این تیپ سیب زمینی طعم تلخی دارد، اما برای درست کردن نوعی غذا به نام شونو مناسب است.
تیپ هگزاپلوئید S.demissum (۷۲ = ۲n= ۶x ) به عنوان منبع ارقام مقاوم در برابر بادزدگی مورد استفاده قرار می گیرد.
● گیاهشناسی
▪ ریشه
گیاهان حاصل از بذر حقیقی، ریشه اصلی ظریفی تولید می کنند که بعداً بصورت افشان در می آید. گیاهانی که از غده های بذری بوجود می آیند سیستمی از ریشه های جانبی افشان دارند که معمولاً بصورت گروه های سه تایی بر روی گره های ساقه زیرزمینی بوجود می آیند. ریشه های جانبی در نواحی پریسیکل ریشه ها و در مریستم های ساقه های زیر زمینی، نزدیک به صفحه گرهی، پدید می آیند. تقسیم سلولی در پریسیکل باعث ایجاد پریموردیوم ریشه می شود که با فشار مکانیکی یا احتمالاً با فعالیت آنزیمی مسیر خود را از طریق کورتکس طی می کند. محل خروج ریشه ها اساساً زخمهای باز هستند و محلهای آلودگی را برای عوامل بیماریزا فراهم می کنند. در سیب زمینی ریشه می تواند تا عمق ۶۰ سانتیمتری توسعه پیدا کند، با ای


غده
غده بخشی توسعه یافته و متورم از ساقه زیر زمینی است که استولون(۲) یا ریزوم(۳) نامیده می شود. رشد غده حدوداً ۳۰ تا ۶۰ روز پس از کاشت در پائین ترین گره استولون های رویده شده، درست پس از قلاب انتهایی استولون های منفرد، آغاز می شود. تاریکی، دمای مساعد و رطوبت کافی غده دهی را تحریک می کند. غده دهی در پاسخ به کوتاه شدن طول روز و دمای پائین شب آغاز می گردد. زمانیکه غده ها شکل می گیرند مواد (کینین ها) سریعتر تولید می شوند. از دیگر فاکتور های غده دهی تمرکز نشاسته بحرانی است که بوسیله استولون تشخیص داده میشود. در کل، رشد و گسترش غده به وجود شاخ و برگ کافی برای تولید مواد لازم، آبیاری مناسب و مواد معدنی وابسته است. چنانچه شروع غده دهی پیش از بوجود آمدن برگ های کافی اتفاق بیافتد غده های کوچکتری بوجود خواهند آمد. به محض آنکه شکل گیری غده آغاز شود رشد ارگانهای دیگر کند می شود و غده ها به مریستم های غالب و سینک هایی برای جذب مواد آلی تبدیل می شوند. وجود اسید جیبرلیک (GA) رشد غده را پس از آغاز به دلیل جلوگیری از تجمع نشاسته متوقف می کند. عوامل کند کننده رشد گیاه می توانند شکل گیری غده را تسریع بخشند و نیز تولید یا فعالیت اسید جیبرلیک را متوقف کنند. غده دهی می تواند بوسیله آبیاری زود هنگام یا استفاده از کود های نیتروژن دار به تأخیر بیافتد اما میزان کلی رشد و مدت آن را افزایش می دهد زیرا اندازه قسمت هوایی گیاه و پایداری آن را افزایش می دهد. معمولاً غده هایی که بوسیله کوتاهترین استولون ها تولید می شود بیشترین وزن را دارا هستند.
گیاه ممکن است در ابتدا ۲۰ تا ۳۰ غده کوچک تولید کند، اما تنها ۵ تا ۱۵ غده به مرحله بلوغ کامل می رسند، چرا که گیاهان در حال رشد از مواد ذخیره شده در این غده ها استفاده می کنند. تعداد غده هایی که به مرحله بلوغ می رسند به رطوبت و مواد غذایی موجود در خاک بستگی دارد.
وقتی انتهای استولون بصورت غده شروع به تورم می کند، پوست (پریدرم) توسعه می یابد. لایه سلولی که مستقیماً زیر اپیدرم است به کامبیوم چوب پنبه ساز تغییر پیدا می کند. در قسمت خارجی، کامبیوم چوب پنبه ساز تولید سلولهای چوب پنبه ای می کند. پریدرم یک غده بالغ از ۵ تا ۱۵ لایه سلولی تشکیل شده است. کامبیوم چوب پنبه ساز و سلولهای چوب پنبه ای روی یکدیگر پریدرم نامیده می شوند. هرگاه لایه پریدرم حاوی رنگیزه های قرمز باشد سیب زمینی قرمز رنگ خواهد بود. در زمان بلوغ، کامبیوم چوب پنبه ساز فعالیت خود را متوقف ساخته، دیواره های سلولی آن و پوست غده ضخیم تر می شوند.
بخش های مختلفی در غده وجود دارد شامل، لایه چوب پنبه ای بیرونی (پریدرم)، پارانشیم ذخیره کننده درونی، پارانشیم ذخیره کننده بیرونی و حلقه آوندی. همه بافت ها به تک تک چشم ها متصل هستند. فاصله بین پوست و حلقه آوندی حدوداً نیم سانتی متر است، ولی پوست و حلقه آوندی در محل چشمها و در محل اتصال استولون کم و بیش در تماس نزدیک هستند.
در واکنش به زخم شدن غده، بافتی چوب پنبه ای با نام سوبرین در مدت یک روز شکل می گیرد. برای تشکیل این لایه در اطراف محل زخم شده از نشاسته ذخیره شده استفاده می شود، در نتیجه محتوی نشاسته غده کاهش می یابد. این عمل لایه ای مقاوم در برابر ورود عوامل بیماریزای قارچی و باکتریایی بوجود می آورد.
تعداد چشم در یک غده بطور قابل ملاحظه ای بسته به عواملی چون واریته، اندازه غده و شرایط رشد متغییر است. این چشمها مانند جوانه های کناری روی ساقه، یک مارپیچ مخصوص حول غده بوجود می آورند. غلاف دربرگیرنده جوانه ها در چشم، یک برگ کوچک است. چشم، در واقع کنار یک برگ روی بخشی از یک ساقه واقع شده است. در بسیاری از موارد، جوانه اصلی در بخش میانی چشم قرار می گیرد و در هر طرف آن جوانـه ای دیگر وجود دارد که غالباً این جوانه ها بخوبی توسط گوشت غده تفکیک شده اند و بصورت مثلث در کنار هم قرار گرفته اند. (این امر در جوانه زدن غده بذری نقش مهمی را ایفاء می کند). در هنگام رشد غده، چشمها در حالت خواب هستند.
▪ گل
گلها، پنج قسمت به رنگهای مختلف با خامه و کلاله ساده و تخمدان دو خانه ای دارند. گرده، اصولاً با باد انتقال می یابد. خودگشنی، طبیعی است. دگرگوشنی نسبتاً نادر است و در صورت وقوع، احتمالاً حشرات در آن دخالت دارند. دیپلوئید ها ، با استثناهایی بسیار اندک، خود ناسازگار هستند.
▪ میوه
میوه ها گرد تا تخم مرغی (به قطر cm ۳-۱ یا بیشتر) به رنگ سبز، زرد مایل به سبز یا قهوه ای، و در هنگام رسیدن، قرمز تا بنفش هستند. میوه ها دو خانه ای، با بیش از ۳۰۰-۲۰۰ بذر هستند. به علت چند عامل عقیم ساز، ممکن است حتی در صورت تشکیل میوه، بذری وجود نداشته باشد. میوه این گیاه به علت دارا بودن ماده سولانین سمی می باشد. دانه موجود در این میوه ها می توانند گیاه تازه ای تولید کنند اما گیاهان تولید شده به این روش تفاوتهای زیادی با گیاه والد خواهند داشت و در ضمن برای تشکیل غده کامل زمان بسیار بیشتری احتیاج است.
__________________

▪ ساقه
زمانی که از قطعه های بذری جوانه می زند چندین ساقه از یک قطعه بذری رشد می کند. این مسئله زمانیکه تراکم ساقه بسیار بالا باشد می تواند باعث بی نظمی های فیزولوژیکی در رشد غده ها، مانند سبز شدگی غده گردد.
در مراحل اولیه، رشد ساقه بصورت عمودی می باشد، ارتفاع ساقه به cm ۱۵۰-۶۰ می رسد. تراکم ساقه ها همچنین بر ارتفاع ساقه تأثیر می گذارد، با افزایش تراکم ارتفاع ساقه ها افزایش می یابد و در این حالت تعداد ساقه های جانبی بسیار کمتر می شود و پتانسیل فتوسنتز به شدت کاهش می یابد.
ساقه معمولاً سبز است، اما می تواند قرمز تا ارغوانی، زاویه دار و غیر چوبی باشد. با وجود این در اواخر فصل رشد، قسمتهای تحتانی می توانند نسبتاً چوبی شوند.
▪ برگ
انواع برگ در میان بسیاری از گونه ها و ارقام زراعی تفاوت بسیار دارند. روزنه ها در سطح زیرین برگ ها بسیار زیاد هستند و انواع مختلف کرک بر روی قسمت هوایی وجود دارد. شاخه های فرعی از جوانه های محوری برگ بوجود می آیند.
بطور کلی الگوی برگ دهی در گیاه سیب زمینی مرکبِ پر مانند می باشد، همراه با ۱۲-۷ برگچه بیضی شکل متناوب، بهمراهِ یک برگچه انتهایی. حاشیه برگ ها مضرس یا صاف می باشد. در فواصل این برگچه ها نیز برگچه های کوچکتری جای دارد که بدان ظاهر مشخص می دهد بطوریکه وجود آنها سبب می شود این گیاه بسهولت از گونه های دیگر Solanum تشخیص داده شود. میزان شکل گیری این برگچه ها تعیین کننده پتانسیل عملکرد یک رقم می باشد .
●​
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرآیند غده زایی
غده زایی دومین مرحله نموی گیاه سیبزمینی به شمار میرود. شروع غده زایی و رشد متعاقب غده ها در سیب زمینی در نتیجه مجموعه ای از تغییرات بیوشیمیایی و مورفولوژیکی صورت می گیرد که در سطح و زیر خاک اتفاق می افتد.
پیش از این پژوهشگران فرآیند غده زایی را به کربوهیدرات های اضافی نسبت می دادند و برای تحقیقات خود از نسبت C/N کمک می گرفتند. دانشمندی به نام ویلزینک در دهه نود نشان داد که عامل ایجاد کننده غده زایی غلظت متابولیت های حاصل از فتوسنتز ، به خصوص نسبت کربوهیدرات به پروتئین بود. این تئوری بعد ها توسط دانشمندان دیگر نیز تایید شد.
غده ها از رشد میانگره انتهایی استلون بوجود می آیند و مکانیزمی که برای آن پیشنهاد شده است به شرح زیر است:

۱) رشد طولی استولون متوقف می شود و تغییراتی در این مرحله در رشد شعاعی و محوری سلول های استلون توسط تقسیم سلولی اعمال می شود.
۲) اولین علامت بیو شیمیایی خود را نشان می دهد و آن رسوب یافتن نشاسته می باشد که ناشی از تجمع گلیکوپروتئین پاتاتین در غده ها می باشد.
۳) با تشکیل بافت مریستمی در ناحیه تشکیل غده تقسیم سلولی در سلول ها آغاز شده و این تقسیمات تا ابتدای مرحله بلوغ ادامه می یابد.
غده زایی یک فرایند بسیار پیچیده است و این بدان دلیل است که عوامل محیطی، ژنتیکی و بیوشیمیایی در آن دخیل بوده اثرات متقابل و گاها گمراه کننده ای دارند.
● تاثیر عوامل ژنتیکی بر غده زایی
ثابت شده است که عوامل وراثتی مهمترین نقش را در میزان و سرعت غده زایی و همچنین کیفیت و کمیت هر غده ایفا می کنند. به هر حال رقمی که پتانسیل ژنتیکی آن تولید ۵ غده است با مساعد شدن همه شرایط نیز بیش از این غده تولید نخواهد کرد.
دانشمندان علم اصلاح نباتات نشان داده اند که معمولا بوته هایی که غده های کمتری تولید می کنند وزن و کیفیت غده های بهتری دارند. البته این قضیه در مورد ارقام تراریخته کنونی صدق نمی کند.
● تاثیر شاخص سطح برگ بر غده زایی
شاخص سطح برگ مهم ترین فاکتوری بود که برای مطالعه غده زایی توجه دانشمندان دهه ۸۰ را به خود جلب کرده بود. تا آن زمان تصور این بود که تنها شاخص سطح برگ در زمان و میزان غده زایی موثر است. البته ادعای آنان بیراه هم نبود ولی امروزه با کشف بیش از ۲۰ فاکتور کوچک و بزرگ همچنان تمام زوایای امر شناخته نشده است. نمودار زیر نشان می دهد با نزدیک شدن به شاخص سطح برگ مطلوب غده زایی آغاز شده است.
● اثر مواد معدنی ماکرو بر غده زایی
▪ نیتروژن۱
نیتروژن کافی در حضور P و K به میزان کافی، مریستم های انتهایی و جانبی را تحریک و از اینرو نمو برگ را افزایش می دهد. نیتروژن کافی باید در طی رشد سریع گیاه و غده سازی وجود داشته باشد. با رشد گیاه، نیاز به نیتروژن افزایش می یابد، زیرا نیتروژن از برگ های تحتانی به برگ های فوقانی می رسد و مقدار زیادی از آن در نهایت به غده ها انتقال می یابد. مقدار ازت لازم برای زراعت سیب زمینی بسته به هدف از محصول و خاک از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار متغیر است. مصرف بیش از حد ازت، رشد شاخ و برگ را تحریک کرده و تشکیل غده را به تأخیر می اندازد. زراعتی که ازت بیشتری دریافت کرده، دیرتر از زراعتی که مقدار کمتری ازت دریافت کرده است، می رسد. اگر گیاه قبل از اتمام فصل رشد موجود، می رسد بدان معناست که مقدار مصرف ازت را باید افزایش داد. گیاهانی که دچار کمبود نیتروژن هستند غالباً کلروزی و دارای رشد آهسته راست هستند و برگ هایی کوچک، راست و به رنگ سبز روشن دارند.

ازت بیش از اندازه نیز بویژه اگر باعث شود که گیاه قبل از رسیدگی طبیعی برداشت شود، ممکن است موجب کاهش مقدار ماده خشک، افزایش میزان پوکی غده، افزایش مقدار قندهای احیایی و افزایش نیترات شود. فراوانی ازت خاک در اواخر دوره رشد در نواحی که دوران رسیدگی غدد با هوای گرم روبروست (میانگین دمای شبانه روزی هوا بیش از ۲۵°C ) بسیار نا مطلوب است. در این شرایط، رشد رویشی تداوم یافته و رشد ثانویه در غدد مشاهده می گردد.
__________________
فسفر۲
فسفر در مراحل اولیه رشد گیاه و سپس در غده سازی ضروری است. کمبود فسفر در اوایل فصل رشد، سبب تأخیر رشد قسمتهای انتهایی شده و بوته ها کوچک، دوکی شکل و قدری سفت می شوند. چون ممکن است فسفر میزان آلودگی ویروسی را کاهش دهد، میزان نسبتاً زیادی فسفر به زراعت سیب زمینی داده می شود. میزان مصرف فسفر اغلب ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است ولی در خاکهای تثبیت کننده فسفر به مقدار بسیار بیشتری فسفر نیاز است. کمبود فسفر در انواع خاکها رخ می دهد: خاکهای آهکی، پیت (توربی) ، خاکهای سبک با میزان فسفر اولیه پایین و خاکهای سنگینی که فسفر در آنها تثبیت می شود.
▪ پتاسیم۳
پتاسیم برای رشد طبیعی گیاه ضروری است و در گیاه تحرک بسیار دارد. ظهور زود رس شاخ و برگ که به شکلی غیر عادی سبز تیره، سبز آبی فام و براق است، علامت قابل اطمینان کمبود پتاسیم است. همچنین وقتی که کمبود پتاسیم شدید است نمو ریشه ها ضعیف و استولون ها کوتاه می شوند. اندازه غده و بازده محصول کاهش می یابد. در خاکهای سبک، ماسه ای و توربی که به آسانی شسته می شوند، کمبود پتاسیم بسیار متداول است. پتاسیم قابل تبادل باید بیش از kg/ha ۲۰۰ در cm ۲۰ بالایی خاک باشد.
در استفاده از کود های شیمیایی باید توجه کرد که ترکیب شیمیایی این مواد نیز نقشی حساس را ایفا می کنند، به عنوان مثال استفاده از سولفات پتاسیم نسبت به استفاده از کلرید پتاسیم باعث مشکلات کمتری در کیفیت غده می گردد. همچنین ممکن است با آهک دهی به خاک به دلیل رقابتی که بین K+ و Ca+ برای جذب توسط ریشه صورت گیرد، علائم کمبود پتاسیم در گیاه مشاهده گردد.
▪ کود دهی ۴
سیب زمینی به مصرف کود های دامی و شیمیایی بخوبی واکنش نشان می دهد. بکار گیری کود دامی نه تنها باعث تأمین مقادیری ازت، فسفر و پتاسیم می شود، بلکه باعث بهبود ویژگیهای بستر بذر و حفظ رطوبت خاک نیز می شود. هوموس ساختمان خاکهای سنگین را بهبود می بخشد، در حالیکه قدرت نگهداری رطوبت را در خاکهای سبک افزایش می دهد. همچنین به کار گیری رژیم منگنز و کلسیم نیز به غده زایی کمک کرده است(ماتسورا و همکاران ۱۹۹۳).
● دما
در دما های بالا میزان تنفس از مقدار فتوسنتز بالاتر می رود، این مسئله باعث کندی جذب نشاسته در رأس استولون می شود. در دما های پائین تر غلظت کربوهیدرات انتقال یافته به رأس استولون افزایش می یابد. بطور کلی بیشترین مقدار محصول هنگامی حاصل می شود که میانگین دمای روزانه °C ۲۱ باشد. تحقیقات ونت ۱ در سال ۱۹۵۷ نشان داد که در دمای پائین شب، هورمون های القاء غده دهی در برگ ها تولید می شوند و به رأس استولون انتقال می یابند و نیز در این شرایط تنفس به کندی صورت می گیرد که این خود باعث افزایش ذخیره سازی نشاسته در غده می شود.
اگرچه سیب زمینی محصول فصول خنک سال می باشد، ولی این گیاه نسبت به سرمای شدید و یخبندان به شدت حساس است و در دمای °C ۲- غده یخ می زند و کاملاً از رشد باز می ایستد.
میزان رشد جوانه ها از غده های بذری به دمای خاک بستگی دارد. رشد جوانه ها در دمای °C۶ بسیار کند اتفاق می افتد، این رشد در دمای °C ۹ به آهستگی صورت می گیرد و تقریباً در °C ۱۸ بالاترین میزان خود را خواهد داشت.(آگوستو و همکاران ۲۰۰۶(
دمای مناسب خاک برای تولید غده °C ۱۹ – ۱۶ می باشد. چنانچه دمای خاک به بیش از °C ۲۰ برسد رشد غده کاهش پیدا خواهد کرد و دما های بیش از °C ۳۰ باعث توقف رشد غده ها خواهد شد. بطور کلی تعداد غده های تولید شده در دما های پائین تر نسبت به دما های بالاتر بیشتر است، چراکه دماهای بالاتر باعث رشد بیشتر غده ها و افزایش حجم آنها می شود.
در فصول رشدی که دمای هوا بیش از ۳۰ روز بیش از ۳۵ باشد رشد غده (عملکرد) و کیفیت محصول به شدت کاهش می یابد.
● تراکم کاشت ۴
تراکم بوته بر کل عملکرد و متوسط اندازه غده اثر می گذارد. با افزایش تراکم بوته، عملکرد بالا می رود، ولی متوسط اندازه غده کاهش می یابد. افزایش عملکرد در تراکم بالاتر بوته به دلایل زیر است.
▪ زمین زودتر از برگهای سبز پوشیده می شود ( در زمان زود تری از فصل رشد نور بیشتری جذب شده و برای آسیمیلاسیون مورد استفاده قرار می گیرد).
▪ انشعابات جانبی کمتری بوجود می آید.
http://forum.sub*****.com/c3c1203436078p1.php_files/12dd5877370908cf9716955bdb02d2d8.jpg
__________________

رشد غده زود تر شروع می شود.
برای تولید غده های کوچک تراکم بوته بالاتری مورد نیاز است. البته، در تراکم بوته پائین نیز امکان تولید غده های کوچک وجود دارد، ولی در این حالت محصول را باید زمانی برداشت کرد که هنوز نرسیده است، در نتیجه کل عملکرد پائین خواهد بود. متوسط اندازه غده مورد نظر عمده ترین عامل تعیین کننده تراکم بوته مورد نیاز است.
باید توجه داشت که مینی تیوبر های بزرگتر را مدت طولانی تری می توان نگهداری کرد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
● خاک
گیاه سیب زمینی قادر است در طیف وسیعی از انواع خاک با موفقیت رشد کند ولی در خاکهای شنی لومی، سیلتی لومی، تورب و هوموسی موفقیت بیشتری دارد. خاک باید سست، ترد، عمیق و زهکشی شده باشد و ذخیره خوبی نیز از مواد آلی داشته باشد. خاک های رسی با داشتن زهکش ضعیف باعث تولید غده های بد شکل خواهند شد، همچنین خاک های شنی به سرعت آب خود را از دست خواهند داد و در نتیجه باعث مرگ زود هنگام گیاه می شوند. pH مناسب خاک برای رشد سیب زمینی ۵ تا ۵/۶ می باشد. اما در صورت لزوم برای کاهش میزان بیماری زخم شدگی در پوست غده ها، pH را خاک می توان تا ۵ – ۸/۴ کاهش داد.
سله بستن سطح خاک نیز می تواند اثرات نامطلوبی در بر داشته باشد، چراکه در سرمای بهار هنگامی که جوانه زنی به آهستگی صورت می گیرد بارش های شدید باران در این فصل می تواند خلل و فرج سطح خاک را مسدود کند و به همین دلیل جوانه ها قادر به خروج از خاک نیستند. در این شرایط سله ***ی برای خروج جوانه ها از خاک ضرورت دارد.
● شدت نور
در شدتهای کمتر نور رشد شاخ و برگ تحریک می شود و رشد غده به تأخیر می افتد اما در شدتهای بالاتر نور، غده دهی زودتر آغاز می شود، غده های تولید شده وزن خشک بالاتری خواهند داشت و عملکرد تولید بالاتر است. اما در شدت های بسیار بالای نور، گیاه زودتر از بین می رود و به همین دلیل وزن غده ها کاهش می یابد. از اینرو اختلاف شدت نور در مناطق مرتفع و پست ممکن است بر رشد مؤثر باشد.
مِنزِل ۳ در سال ۱۹۸۵ گزارش داد که میزان غده دهی در شدتهای بیشتر نور افزایش می یابد. به نظر می رسد شدت بالای تابش نور خورشید باعث افزایش غلظت کربوهیدراتها در رأس استولون می شود.
● طول روز (فتوپریود)
طول روز تأثیر قابل ملاحظه ای بر نحوه رشد سیب زمینی می گذارد. تحت شرایط روز کوتاه، تشکیل غده زود تر آغاز شده، استولونها کوتاه و شاخ و برگ کوچک می مانند و نیز تعداد غده ها افزایش می یابد، ولی تحت شرایط روز های بلند تشکیل غده دیر تر آغاز شده، استولونها طویلتر و رشد شاخ و برگ زیاد تر است.
تفاوت بین ارقام در تولید غده می تواند به علت اختلاف در فتوپریود بحرانی آنها باشد. فتوپریودی که از فتوپریود بحرانی کوتاه تر باشد باعث تحریک غده دهی می شود. بنابراین ارقام زودرس مناطق معتدل با داشتن فتوپریود بحرانی طولانی در روشنایی متوالی تولید غده می کنند، اما آن دسته از ژنوتیپهایی که فتوپریود بحرانی کوتاه تر دارند، هنگامی تولید غده می کنند که در رژیم ۱۲ ساعت روشنایی قرار گیرند.(آگوستو وهمکاران ۲۰۰۶(
چون دما نیز بر تشکیل غده مؤثر است و از آنجایی که اثر متقابلی بین دما و طول روز وجود دارد، بنابراین بهتر است از لغت ترموفتوپریود به جای فتوپریود استفاده شود. در رابطه دما و طول روز اغلب پدیده های زیر ملاحظه می شود.
▪ طول روز کوتاه و دما های پایین عموماً تشکیل غده را تحریک می کنند (دما های پایین شب مؤثرتر از دما های پایین روز است).
▪ در دما های معتدل و پایین، طول روز اثر به مراتب بیشتری بر زمان تشکیل غده دارد و تأثیر بر واریته های دیر رس بیشتر از واریته های زود رس است.
▪ تحت شرایط طول روز بلند، دما های بالا تا حدود زیادی تشکیل غده را محدود می سازند.
▪ تحت شرایط طول روز های کوتاه و دما های زیاد، پیدایش و توسعه غده در واریته های زود رس به طور قابل توجهی زود تر از واریته های دیر رس انجام می شود.
▪ در دمای بالا تشکیل غده تحت شرایط روز های کوتاه زودتر از شرایط روز های بلند آغاز می شود، این موضوع تولید سیب زمینی در کشور های گرمسیری را که در آنها روز ها کوتاه هستند، میسر می سازد. روز های کوتاه جبران دمای بالا را می کند.
بررسی عملکرد سیب زمینی از طریق تأثیر نور و دما بر غده های بذری قبل از کشت نشان می دهد که قرار دادن غده ‌های بذری سیب زمینی تحت رژیم نور و دمای مناسب موجب افزایش نسبی عملکرد شده و مهمتر از همه موجب فزایش مقاومت گیاه در مقابل بیماریها، آفات و بی آبی و حتی یخبندانهای سطحی بهاری می شود.
● رطوبت
گیاه سیب زمینی به خشکی حساس بوده و به وجود رطوبت کافی در خاک طی تمام دوره رشد نیازمند می باشد. بالاترین دوره حساسیت به خشکی زمانی است که غده در حال رشد سریع است.
بعد از کاشت باید غده بذری در محیط مرطوب قرار گرفته و نیشها نیز باید توسط خاک مرطوب احاطه شده باشند تا رشد نیش و سبز شدن به خوبی انجام شود. از اینرو معمولاً اولین آبیاری سیب زمینی را قبل از کاشت انجام می دهند. بطور کلی آبیاری قبل از کاشت سه فایده مهم دارد: __________________

۱) خاک تا زمان کاشت رطوبت بسیاری را از دست می دهد و در نتیجه سریعتر گرم می شود. حرارت بالای خاک سبب تسریع در سبز شدن محصول می گردد.
۲) سبب می شود که خاک خرد شده و بدون کلوخه و مرطوب در اطراف غده بذری قرار بگیرد.
۳) جوانه زدن بذر علفهای هرز را قبل از سبز شدن محصول تحریک نموده و کنترل آنها را تسهیل می کند.
مقدار زیاد آب می تواند موجب کمبود اکسیژن و پوسیدگی غده های بذری شود. در بعضی از خاک ها که به فشردگی حساس هستند، باران یا آبیاری بارانی شدید می تواند موجب فشردگی خاک یا مسدود شدن منافذ خاک شود به گونه ای که سبز شدن به تأخیر می افتد. بدین ترتیب، تأمین آب بعد از کاشت و قبل از سبز شدن از نظر سبز شدن یکنواخت و تعداد ساقه هایی که بوجود خواهند آمد، بسیار مهم است.
وقتی دمای خاک بالا باشد نیز می توان از آب برای کاهش دما استفاده کرد، ولی در این حالت باید مقادیر اندکی آب به دفعات و از طریق آبیاری بارانی مصرف شود. با این عمل می توان دمای خاک را ۱۰ – ۵ درجه سانتیگراد کاهش داد.
میزان زیاد آب در طول دوره سبز شدن تا شروع رشد غده دهی به تولید یک سیستم ریشه ای سطحی منجر خواهد شد. بنابراین، آبیاری بیش از حد در این دوره زیانبار است، آبیاری باید متناسب با توسعه شاخ و برگ و سیستم ریشه ای باشد.
در مرحله رشد غده، گیاه برای دستیابی به عملکرد بالا به مقدار زیادی آب نیاز دارد. حصول عملکرد مطلوب تنها در صورتی امکان پذیر است که غلظت CO۲ در بافت برگ در اثر مقاومت روزنه ای کاهش نیابد.
کمبود آب می تواند بطور مستقیم و غیر مستقیم بر میزان آسیمیلاسیون خالص اثر بگذارد. اثر غیر مستقیم از طریق تسریع پیری برگ صورت می گیرد. در ضمن، پیر شدن زود هنگام برگ دوره رشد را کوتاه می کند. بنابراین، یک دوره خشکی می تواند مجموع نور دریافت شده توسط گیاه و راندمان استفاده از این نور برای تولید ماده خشک را کاهش دهد. کمبود آب نه تنها عملکرد غده، بلکه کیفیت آن را نیز کاهش می دهد. بطور کلی برای رسیدن به حد مطلوب عملکرد در گیاه سیب زمینی رطوبت خاک باید بطور یکنواخت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت زراعی تأمین گردد. تأمین نامنظم آب به رشد نامنظم غده منتهی خواهد شد، که ممکن است موجب تشکیل غده های بد شکل و ایجاد ترک بر روی غده ها گردد.
دوره های شدید خشکی توأم با دمای بالا، بویژه اوایل دوره رشد غده که خاک بطور کامل از شاخ برگ پوشیده نیست، می تواند موجب رشد ثانویه شود. تأمین آب بر مقدار ماده خشک غده نیز اثر می گذارد. میزان آبی که برای رشد مطلوب گیاه لازم است تا حدودی باعث کاهش درصد ماده خشک غده می شود، بویژه اگر مقدار زیادی آب در اواخر این دوره داده شود. اما مقدار ماده خشک غده توسط عوامل متعددی کنترل می شود که با یکدیگر اثر متقابل دارند، به گونه ای که پیش بینی اثر یک عامل به تنهایی مشکل است. (کینگ و لاو ۲۰۰۴(
میزان آب مورد نیاز سیب زمینی بسته به میزان کود مصرفی، نوع خاک، دما، وزش باد، تراکم بوته و ساقه، روش های زراعی و همچنین طول دوره رشد بستگی دارد. سیب زمینی به آب نسبتاً زیادی نیاز دارد. در زمینهای رسی فاصله بیـن دو آبیاری باید بیشتر و در خاکـهای شنی کمتر در نظر گرفـته شود. در زمینهای شنـی هر ۷ – ۶ روز یک مرتبه و در خاکهای رسی هر ۱۲ – ۱۰ روز یکبار باید مزرعه آبیاری شود. بطور کلی با توجه به شرایط آب و هوائی و بافت خاک، هر هکتار در طول دوره رشد به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر که معادل ۰۰۰/۱۰ تا ۰۰۰/۱۳ متر مکعب آب است نیاز دارد.
● نقش هورمون های گیاهی بر غده زایی
▪ اکسین:
مشخص شده است که وقتی ریشه های سیب زمینی در مجاورت CO۲ قرار گرفت میزان IAA(StIAA ) در آن افزایش یافت و غده زایی نسبتا تحریک شد (کلوسترمن و همکاران ۲۰۰۶). همچنین در منابع ذکر شده است که ۲-۴-D که علف کشی از خانواده اکسین هاست غده زایی را تحریک نمود.
▪ سایتوکینین:
گزارشاتی وجود داشته است که نشان می دهد در شرایط شدید غده زایی مقادیر بالایی از این هورمون در برگها، ریشه ها و غده ها یافت شده و کینین موجود از نوع زآتین گزارش شده است(ارتکا و همکاران ۱۹۸۰) .با این حال دلیل مشخصی برای شرکت زآتین در تحریک غده زایی وجود ندارد.
در مطالعات درون شیشه گزارش شده است که استعمال خارجی سایتوکینین غده زایی را تحریک کرد. (کاستل ۱۹۹۱) با این حال گزارشاتی نیز در دست است که این هورمون را بی اثر دانسته است(سیمکو ۱۹۹۳)
▪ جیبرلین:
مشخص شده است که جیبرلین بر غده زایی اثر منفی دارد . استدلالی که غالبا ارائه می شود این است که این هورمون از تجمع نشاسته در استولون جلوگیری می کند. گزارشاتی نیز در مورد اثر مثبت جیبرلین بر غده زایی ارائه شده است که این امر بعید به نظر می رسد.
استعمال خارجی جیبرلین نیز از میزان غده زایی کاسته است. در مطالعه ای با استعمال خارجی GA۳ بر روی برگ سیب زمینی مشاهده شد که غده زایی به میزان قابل توجهی کاهش نشان داد. همچنین این تاثیر برای GA۱,GA۴,GA۷,GA۹ نیز دیده شد.(وارینگ و کومار ۱۹۷۴)
▪ اتیلن:
اتیلن در برخی از گیاهان مانند کوکب مستقیما باعث غده زایی می شود(بیران و همکاران ۱۹۷۲( ولی در مورد سیب زمینی چنین چیزی گزارش نشده است.
مطالعه دیگری که توسط استکانت (۱۹۷۲) انجام شد نشان داد آلار ، اترل و ACCکه از نظر ساختمانی مشابه اتیلن بوده و یا پیش ماده تولید آن به شمار می روند به صورت استعمال خارجی ، غده زایی تحریک شده با کومارین را تسریع کردند.
▪ آبسیزیک اسید:
مطالعاتی که از سال ۱۹۶۰ تا کنون بر اثرات ABA بر غده زایی سیب زمینی صورت گرفته است به کرات نشان می دهد که این هورمون غده زایی را تحریک می کند.
به نظر میرسد جذب نیتروژن و نسبت درون زای ABA/GA در روند غده زایی تعیین کننده باشد:
۱) افزایش جذب ازت باعث کاهش نسبی ABAوافزایش GAو کاهش نسبت کسر ABA/GA شده لزا از غده زایی جلوگیری می شود.
۲) قطع جذب ازت و کاهش سطح آن در اندام های گیاه منجر به افزایش ABA و کسر ABA/GA شده نتیجتاً غده زایی تحریک می شود.(ژین زو و همکاران ۱۹۹۸)
دیگر مواد تنظیم کننده رشد: مشخص شده است که استعمال خارجی اسید سالیسیلیک در هر دو حالت کشت درون شیشه و مزرعه ، غده زایی را تحریک کرد. این توانایی بیشتر زمانی بروز می کند که اسید جازمونیک وجود ندارد. ولی به هر حال ثابت شده که این هورمون مسئول غده زایی در شرایط طبیعی نیست.
مشخص شده است که استعمال خارجی موادی از جمله اسید بنزوئیک، کومارین(استکانت ۱۹۷۲( و CCC غده زایی را به میزان چشمگیری افزایش دادند. تئوری که برای این امر پیشنهاد می شود این است که این مواد سطح هورمون جیبرلین را کاهش می دهند. (ژین زو و همکاران ۱۹۹۸) .
● مناطق کشت سیب زمینی در ایران
سیب زمینی تقریباً در تمام استانهای ایران، از مناطق بیابانی تا مناطق مرطوب کرانه دریای خزر کشت می شود، ولی سه ناحیه عمده تولید سیب زمینی در کشور عبارتند از:
۱) منطقه البرز:
این منطقه از آذربایجان شرقی در شمال غربی کشور تا خراسان در شمال شرقی امتداد دارد. اردبیل، زنجان و گرگان از مراکز عمده تولید سیب زمینی در این ناحیه می باشند.
۲) منطقه زاگرس:
این منطقه از قسمت غربی حوزه البرز به طرف جنوب شرقی تا مرکز ایران امتداد دارد. مراکز عمده تولید سیب زمینی در این ناحیه، همدان، اراک، فریدن و اصفهان می باشد.
تولید سیب زمینی در مناطق مرتفع، بطور کلی در ارتفاع بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا انجام می شود. بیش از۹۰% سطح زیر کشت سیب زمینی در کشور متعلق به این مناطق می باشد. بخشی از تولید سیب زمینی متعلق به نواحی خشک و کم ارتفاع جنوب ایران بویژه استانهای فارس، هرمزگان، خوزستان و قسمتی از سیستان و بلوچستان می باشد.(سالنامه وزارت کشاورزی ۱۳۸۳)
http://forum.sub*****.com/c3c1203436078p1.php_files/break.gif
۳- Rhizome
۶- Suberin
۱- Nitrogen
۲- Phosphor
۳- Potassium
۴- Fertilization
۳- Menzel
۴- Plant density


فهرست منابع
۱- خواجه پور.محمد رضا- ۱۳۸۵-گیاهان صنعتی-جهاد دانشگاهی اصفهان- ۴۳۳_۴۳۶
۲- ارتکا ار.ان-ترجمه فتحی ق. ، الف.اسماعیل پور-۱۳۷۹-مواد تنظیم کننده رشد گیاهی-جهاد دانشگاهی مشهد-۱۹۶_۲۰۴
۳- Rastovski.A&A.Vanes-۱۹۸۷-storage of potatoes-Pudoc Wageningen- chap.۵,۲۱
۴- Li.H.paul-۱۹۸۵-potato physiology-Academic Press Florida-chap.۴,۵,۶,۸,۹
۵- Jeffrey C. Suttle and Julie F. Hultstrand-۱۹۹۴-Role of Endogenous Abscisic Acid inPotato Microtuber Dormancy-Plant Physiol. (۱۹۹۴) ۱۰۵: ۸۹۱-۸۹۶
۶- STALLKNECHT G. F-۱۹۷۲-Coumarin-induced Tuber Formation on Excised Shoots of Solanum tuberosum L. Cultured in Vitro-Plant Physiol. (۱۹۷۲) ۵۰, ۴۱۲-۴۱۳
۷- Xin Xu, Andre´ A.M. van Lammeren, Evert Vermeer, and Dick Vreugdenhil-۱۹۹۸-The Role of Gibberellin, Abscisic Acid, and Sucrose in the Regulation of Potato Tuber Formation in Vitro-Plant Physiol. (۱۹۹۸) ۱۱۷: ۵۷۵–۵۸۴
۸- MARTIN M. WILLIAMS, II and RICK A. BOYDSTON-۲۰۰۲-Effect of Shoot Removal During Tuberization on Volunteer Potato(Solanum tuberosum) Tuber Production-Weed Technology. ۲۰۰۲. Volume ۱۶:۶۱۷–۶۱۹
۹- Streck.N.A et al-۲۰۰۶-Simulating the development of field grown potato(Solanum tuberosum L.)-AGMET-۳۶۳۳; No of Pages ۱۱
۱۰- Patel.N, T.B.S. Rajput-۲۰۰۶-Effect of drip tape placement depth and irrigation level on yield of potato-AGWAT-۲۳۷۰; No of Pages ۱۵
۱۱- Haase.T , C. Sch¨uler, J. He-۲۰۰۶-The effect of different N and K sources on tuber nutrient uptake, total and graded yield of potatoes (Solanum tuberosum L.) for processing-EURAGR-۲۴۶۶۶; No. of Pages ۱۱
۱۲- Kloosterman.B, R.G.F. Visser, C.W.B. Bachem-۲۰۰۶-Isolation and characterization of a novel potato Auxin/Indole-۳-Acetic Acid family member (StIAA۲) that is involved in petiole hyponasty and shoot morphogenesis-Plant Physiology and Biochemistry
۱۳- Gale E. Kleinkopf, Tina L. Brandt, and Nora Olsen-۲۰۰۶-PHYSIOLOGY OF TUBER BULKING- unpublished
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مبدا و منشاء گیاهی

منشاء ومبداء گیاهی احتمالی سیب زمینی را به S.Commersonii Dun که در برزیل و آرژانتین می‌روید و به S.Maglia بومی پرو و شیلی نسبت می‌دهند و S.Tuberosum یک جنس مشتق شده از گیاهان مذکور فوق است. هم اکنون نیز برای بدست آوردن انواع مرغوب‌تر سیب زمینی از طریق هیبریداسیون ، سولانومهای آمریکایی را مورد آزمایش و تحقیق قرار می‌دهند.

کشت سیب زمینی

سولانوم توبروزوم گیاهی است پایا با برگهای متناوب ، مرکب و تکثیر آن از طریق کاشتن توبرکولها و یا قسمتهایی از توبرکول که دارای جوانه است صورت می‌گیرد. کشت این گیاه بیشتر در زمینهای شنی انجام می‌شود. توبرکولها را باید بدون آنکه روی یکدیگر انبار شوند در محل خشک و تاریک نگهداری کرد. خیساندن توبر کول در آب جوشان و بعد پاشیدن مقداری گرد آهک روی آنها و همچنین خیساندن آنها در آب نمک‌دار از جوانه زدن سیب زمینی جلوگیری می‌کند و یا آن را به تاخیر می‌اندازد. همچنین خیساندن توبر کولها در یک محلول دو درصد نفتالن- استات دو پتاسیم یا گذاشتن آنها در مجاورت بخارهای نفتالن- استات دو متیل موجب جلوگیری از جوانه زدن می‌شود.

سیب زمینی در مقابل سرما و یخ زدگی حساس است و یخ زدگی موجب می‌شود که ذخایر نشاسته‌های سیب زمینی قندی شده و به سیب زمینی یک مزه قندی و شیرین بدهد. آغاز جوانه زدن سیب زمینی توام با پیدا شدن رنگ سبز و افزایش مقدار سولانین در توبرکول است. شکل ظاهری سیب زمینی را ، توسعه زیاد و قابل توجه پارانشیم پوستی و مخصوصا ناحیه مغز که پر از آمیدن است بوجود آورده است. پوسته خاکستری رنگ خارجی سیب زمینی همان سوبر و حفره های موجود در روی سطح سیب زمینی یا چشمهای سیب زمینی محل جوانه ها است.





کشت سیب زمینی مورد تهدید آفتهای متعددی قرار می‌گیرد که از آنجمله می‌توان Phytophora Infestana ، Dorylore ، مواد پوسیدنی خشک یا مرطوب و ویروسهای *****ان ، بیماریهای Mosaique و پیچ خوردگی را نام برد و بنابراین نکته مهم در کشت سیب زمینی پیدا کردن و کشت نژادهایی است که بتوانند در مقابل این آفتها مقاومت کنند. کشت مکرر توبرکول سیب زمینی موجب فساد گیاه می‌شود و باید گاهگاه از گیاهان تازه‌تر و نسلهای جدیدتری استفاده کرد. از طرف دیگر استفاده از سیب زمینیهای دست چین و انتخاب شده نیز کافی نیست برای رفع این اشکال دو راه حل پیشنهاد شده است.

راه حل اول کشت گیاه از دانه های هیبرید است. انواع سیب زمینیهایی که تاکنون شناخته شده‌اند از نظر Genotypique باهم اختلاف زیاد دارند و بر حسب شرایط متعدد ، دی ، تری ، تتراپلوئید و پلوئیدهای دیگر می‌باشند، در این میان فقط جنسهای Tetraploide بارور هستند. در سال 1925 تا 1935 هیئتهایی از کشورهای روسیه و آلمان در آمریکای جنوبی به مطالعه جنسها و گونه‌های مختلفی که در این سرزمین وجود داشت پرداختند و هیبریداسیونهای متعددی به منظور تهیه دانه‌هایی که برای کشت گیاه مورد استفاده واقع شود صورت گرفت. Magrou راه دیگری برای اجرای این منظور انتخاب کرد و طبق آزمایشهایی که قبلا انجام داده بود در بعضی از نواحی پیرنه گونه‌هایی را که توبرکول تولید نمی‌کردند کاشت و ملاحظه نمود که وقتی این گونه‌ها در کنار تاجریزی کاشته شده باشند ایجاد توبرکول می‌کنند.

همین حالت در گونه‌هایی که در نواحی کوهستانی و نقاطی که گیاهان آن مقدار زیادی Mycorhizes دارند مشاهده شده است. از طرف دیگر Magrou توانسته است از ریشه گونه‌های جوان گیاه در محیطی که بطور مصنوعی مقداری گلوکز یا گلیسیرین به آن اضافه شده (مخصوصا در تاریکی) توبرکولهای کوچکی بدست آورد. این توبرکولها ، توبرکولهای اولیه هستند که اگر آنها را به نقطه دیگری که زمین آن دارای مقدار زیادی میکوریز باشد انتقال و کشت دهیم توبرکولهای ثانویه ایجاد می‌کنند که درشت هستند.





ترکیب شیمیایی

توبرکول تازه سیب زمینی در حدود 60 درصد وزن خود آمیدن دارد و با این آمیدن مقداری مواد پروتئیک وجود دارد که میزان آن متغیر بوده و معمولا کم است. سولانین به مقدار خیلی کم و بی‌ضرر در سیب زمینی وجود دارد ولی در سیب زمینیهای سبز شده مقدار آن زیاد می‌شود و مصرف این قبیل سیب زمینیها را خطرناک بسازد. کمی کولین نیز در سیب زمینی یافت می‌شود. نسبت مواد پروتئیک و نشاسته در سیب زمینی حائز اهمیت زیادی است.

چون بطوری که می‌دانیم در میان انواع متعدد سیب زمینیهایی که شناخته شده‌اند. بعضی از آنها هنگام پختن از هم باز و متلاشی می‌شوند. علت متلاشی نشدن سیب زمینیهای دسته دوم همان وجود مقدار زیادتری مواد پروتئین در آنها است که بر اثر پختن منعقد و سفت شده موجب مقاومت بیشتر سیب زمینی در مقابل گرما می‌گردند در چنینی حالتی نسبت مواد ازته تام موجود در سیب زمینی به نشاسته حداقل 0.12 است. اگر نسبت مواد ازته کمتر از این مقدار باشد سیب زمینی در اثر حرارت متلاشی می‌شود.

نشاسته سیب زمینی

برای تهیه نشاسته سیب زمینی از انواع دیر رس آن استفاده می‌کنند، این سیب زمینیها را پس از شستن و رنده کردن به صورت پولپ درمی‌آورند و پولپ را وارد ظروفی می‌کنند که در آنجا از مواد خارجی سنگین که با آن مخلوط است جدا می‌شود و در جریان آب قرار می‌دهند. نشاسته سیب زمینی بدین ترتیب بوسیله آب گرفته شده و ایجاد نشاسته سبز Fecule Vetre می‌کند که بین 40 تا 50 درصد رطوبت دارد. آنگاه این نشاسته را به وسایل مکانیکی تحت فشار می‌گذارند و در اتو و با هوای گرم خشک می‌کنند. در این مورد نشاسته ای بدست می‌آید که بین 16 تا 18 درصد رطوبت دارد. دانه‌های آمیدن سیب زمینی ، بیضی شکل و ناف آن دارای دوائر متحدالمرکز است. بعضی از انواع آمیدنها نیز کوچکتر ، گرد و گاه بهم چسبیده هستند. قطر این دانه‌ها 15 تا 110 میکرون است.





الکل سیب زمینی

برای تهیه الکل ، سیب زمینی را می‌پزند و بعد خرد کرده با مالت و عناصر ذره بینی هیدرولیز کننده آمیدن مخلوط می‌کنند و ممکن است برای این منظور از هیدرولیز اسید نیز استفاده شود. در اثر فرمانتاسیون یک الکل اتیلیک بدست می‌آید که با آن مقدار زیادی الکلهای بالاتر و مخصوصا الکل آمیلیک همراه می‌باشد.
 

کدو تنبل

عضو جدید
اسکاپ سیب زمینی

اسکاپ سیب زمینی

بيماري اسكب معمولي (جرب معمولي)Common Scab

اين بيماري در اغلب مناطقي كه سيب زميني كشت مي شود به عنوان يك بيماري معمول غده محسوب مي شود. البته به جز در خاكهايي كه اسيديته بالايي دارند اين بيماري تنها كيفيت غده را تحت تأثير قرار داده و موجب پايين آمدن ارزش بازار پسندي آن مي گردد. ولي در عملكرد محصول تأثير چنداني ندارد.


عامل بيماري:
گونه باكتريايي Streptomyces scabies عامل اين بيماري است. عامل بيماري عمدتاً طالب محيطهاي قليايي و آهك دوست مي باشد.

علائم بيماري:
در اثر اين بيماري غالباً لكه هايي گرد و به اندازه حدود 10 ميلي متر بر روي غده هاي سيب زميني تشكيل مي گردد. البته اين لكه ها شكل معين و اندازه بزرگتري ممكن است داشته باشند . لكه هاي روي غده ممكن است به صورتهاي مختلفي اعم از سطحي ، برجسته و يا حفره اي و عمقي بر روي غده سيب زميني تشكيل شود. هم چنين امكان دارد لكه هاي روي غده به هم پيوسته و بيشتر قسمتهاي سطح غده را فراگيرند. لكه هاي حفره اي اغلب به رنگ قهوه اي تيره و يا تيره مي باشند.

كنترل:



1- اجتناب از كاشت غده هاي بذري آلوده
2- اجتناب از كشت مكرر سيب زميني و نيز عدم كشت گياهان حساس به بيماري اسكب در تناوب سيب زميني نظير چغندر قند، ترب، هويج، شلغم.
3- خود داري از كاربرد مواد آهكي
4- پايين نگه داشتن اسيديته خاك ( در حدود 2/5-5) با استفاده از كودهاي اسيدي و يا سولفور
5- استفاده از ارقام مقاوم. برخي از ارقام مانند Maris peer, king Edvard , Ausonia مقاومت نسبتاً بالايي نسبت به اين بيماري دارند.

مرسی کنترل شیمیاییشو میخواستم.راه کنترلش و جلوگیری از پیشرفت اسکپ با بعضی از قرچکشها امتحان شده و تا حدی جوابم داده ولی یه راه واسه از بین رفتن پوستل های روی غده های الوده میخوام. من شنیدم که یه راهی داره
 

Similar threads

بالا