سيکلونها و آنتي سيکلونها

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
به زبان هواشناسي، يک مرکز کم فشار سيکلون (Cyclone) و يک مرکز پرفشار آنتي سيکلون (Anticyclone) ناميده مي شود. سيکلونها و آنتي سيکلونها ممکن است از نوع ساکن باشند، يا ممکن است مراکز پرفشار سريعاً در حال حرکت باشند، مانند مراکزي که اختلالات جوي را به وجود مي آورند. خطوط کم فشار، الگوهاي مدور بسته اي را در اطراف سيکلونها و آنتي سيکلونها تشکيل مي دهند.
بادها در يک سيکلون، در نيمکره شمالي شکل مارپيچي به داخل در خلاف جهت عقربه ساعت و در يک آنتي سيکلون، شکل مارپيچي به خارج در جهت عقربه ساعت دارند. عکس اين حالت در اطراف هسته هاي فشار در نيمکره هاي جنوبي پديد مي آيد؛ يعني چرخشي در جهت عقربه ساعت در اطراف يک مرکز کم فشار و چرخشي در خلاف جهت عقربه ساعت در اطراف يک مرکز پرفشار. در واقع به علت اينکه حرکت هوا، به طرف مرکز يک سيکلون و از مرکز يک آنتي سيکلون به خارج است، کشش اصطکاکي با سطح زمين و نيروي کريوليس باعث پيدايش اين سيستمهاي باد در دو نيمکره مي گردد. با توجه به اينکه در هر دو نيمکره بادهاي سطح زمين در روي مرکز سيکلون مسير مارپيچي به داخل دارند، بنابراين هوا در روي اين مرکز همگراست و همچنين بايستي صعود کند تا در سطح بالا متوقف شود. برعکس در آنتي سيکلون چون بادهاي سطح زمين مسير مارپيچي از مرکز به خارج دارند، اين حرکت نمايشگر يک جريان هواي ناهمگراست و بايستي با يک فرونشيني هوا (Subsidence) در مرکز آنتي سيکلون همراه باشد تا جايگزين هواي در حال حرکت به خارج شود.
کليه انقلابهاي جوي و تغييرات آب و هوايي مربوط به وضع سيکلونها و آنتي سيکلونها مي شود. بطور کلي سيکلونها در هر منطقه اي وارد شوند، هوايي منقلب، متغير، ملايم و مرطوب ايجاد مي کنند و برعکس آنتي سيکلونها در هر محل تشکيل شوند، هوايي آرام و ثابت، سرد يا گرم و نسبتا خشک بوجود مي آورد.
 
بالا