سيستم هيدرو پونيك

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
سلام از همه متخصصين كه در زمينه كشت هيدرو پونيك اطلاعاتي دارن خواهش ميكنم كمكم كنن من ميخوام ازمايشي حدود 10 متر مربع سيستم هيدرو پونيك درست كنم
توش توت فرنگي بكارم
 
آخرین ویرایش:

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام از همه متخصصين كه در زمينه كشت هيدرو پونيك اطلاعاتي دارن خواهش ميكنم كمكم كنن من ميخوام ازمايشي حدود 10 متر مربع سيستم هيدرو پونيك درست كنم
ا توش سبزي مثل كاهو بكارم

آفرین عمو
حالا دقیق بگو چی میخوای؟

 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
آفرین عمو
حالا دقیق بگو چی میخوای؟


زهرا جان بيبين عزيز من من يه دونه پمپ كولر اماده كردم يه مقدار شيلنگ نازك حدود بيست تا گلدون اويز حالا ميخام بدونم بستر چي استفاده كنم محلول هيدرو پونيك از كجا بيارم را جع به محلول هيچ اطلاعاتي ندارم ضمن اينكه چند تا كيسه پوكه معدني دارم كه نميدونم ميتونم بعنوان بستر ازش استفاده كنم يا نه
:gol::gol:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام از همه متخصصين كه در زمينه كشت هيدرو پونيك اطلاعاتي دارن خواهش ميكنم كمكم كنن من ميخوام ازمايشي حدود 10 متر مربع سيستم هيدرو پونيك درست كنم
توش توت فرنگي بكارم

چرا عوضش کردی؟
به جای کاهو شد توت فرنگی


 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز

چرا عوضش کردی؟
به جای کاهو شد توت فرنگی



نوشتم كاهو ديدم هر سال ميكارم تو باغچه حياط مشكلي باهاش ندارم اما توت فرنگيام هر سال تابستون از بين ميرن گفتم حالا كه ميخوام كار كنم با توتفرنگي كار كنم عموم از كرج قراره هفته بعد برام بياره گلخونه هم نميخواد ميخوام فقط سيستمشو ياد بگيرم همين
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
سلام از همه متخصصين كه در زمينه كشت هيدرو پونيك اطلاعاتي دارن خواهش ميكنم كمكم كنن من ميخوام ازمايشي حدود 10 متر مربع سيستم هيدرو پونيك درست كنم
توش توت فرنگي بكارم
:gol::gol::gol:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمدرضا جان بدقول نیستم
تو اولین فرصت برات میزارم
راستش جزوات خوبی دارم
از صفحاتی که لازمه برات عکس میگرم میزارم

موفق باشی

:gol::gol::gol:
 
  • Like
واکنش ها: fgni

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زهرا جان بيبين عزيز من من يه دونه پمپ كولر اماده كردم يه مقدار شيلنگ نازك حدود بيست تا گلدون اويز حالا ميخام بدونم بستر چي استفاده كنم محلول هيدرو پونيك از كجا بيارم را جع به محلول هيچ اطلاعاتي ندارم ضمن اينكه چند تا كيسه پوكه معدني دارم كه نميدونم ميتونم بعنوان بستر ازش استفاده كنم يا نه
:gol::gol:
محمد رضا جان برای بستر مخلوط کوکوپیت یا پیت ساده و پرلیت به نسبت 3 به 1 (یعنی 3 کوکوپیت 1 پرلیت(2 به 1 هم میتونی درست کنی)) رو آماده کن.پوکه هات هم اگه ازشون استفاده کردی یا مدتیه داریشون بهتره قبل از استفاده ضدعفونیشون بکنی.هم پوکه ها هم گلدونات.با محلول قارچکش اول ضدعفونیشون بکن بعد گلدوناتو تا یک سومش پر از پوکه کن و بقیشو از مخلوط بستر پرشون کن.آب هم بده که جا بیفته تو گلدونا.(پوکه ها به عنوان زهکش ازشون استفاده میشه)
برای محلول هم جاهایی هست که که محلول غذایی برای مقدار خانگی میفروشن.از اونجا بگیر که کم باشه چون زیاد نمی خواد استفاده کنی.بگی برای چه محصولی می خوای میدن بهت.
(اینارو تو کلاس گلخونه یاد گرفتم ببخشید دیگه اگه ناقص بود)
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
محمدرضا جان بدقول نیستم
تو اولین فرصت برات میزارم
راستش جزوات خوبی دارم
از صفحاتی که لازمه برات عکس میگرم میزارم

موفق باشی

:gol::gol::gol:
مرسي زهرا لااقل اين دوربين خريدنت بدرد من خودد دستت درد نكنه زحمتت زياد ميشه بايد ببخشي منو :gol:

محمد رضا جان برای بستر مخلوط کوکوپیت یا پیت ساده و پرلیت به نسبت 3 به 1 (یعنی 3 کوکوپیت 1 پرلیت(2 به 1 هم میتونی درست کنی)) رو آماده کن.پوکه هات هم اگه ازشون استفاده کردی یا مدتیه داریشون بهتره قبل از استفاده ضدعفونیشون بکنی.هم پوکه ها هم گلدونات.با محلول قارچکش اول ضدعفونیشون بکن بعد گلدوناتو تا یک سومش پر از پوکه کن و بقیشو از مخلوط بستر پرشون کن.آب هم بده که جا بیفته تو گلدونا.(پوکه ها به عنوان زهکش ازشون استفاده میشه)
برای محلول هم جاهایی هست که که محلول غذایی برای مقدار خانگی میفروشن.از اونجا بگیر که کم باشه چون زیاد نمی خواد استفاده کنی.بگی برای چه محصولی می خوای میدن بهت.
(اینارو تو کلاس گلخونه یاد گرفتم ببخشید دیگه اگه ناقص بود)
افسون جان دست شما هم درد نكنه از راهنماييت ممنونم :gol:
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
ببينين بچه ها من وقتي ميگم تفنني كار ميكنم بخاطر همين كا راي عجيب غريبمه

صبح جمعه يه دفعه يه چيز به فكرم رسيد اونم اينكه با يه سطل و يه لوله پوليكا 1.5 متري يه گلدون ايستاده توت فرنگي درست كنم البته بخاطر اينكه برام توت فرنگي رسيده بود

در سطل رو از وسط سوراخ كردم بعد رو لوله حدود 40 تا سوراخ ايجاد كردم (كمي سخت بود) بعد يه كم سيمان و شن قاطي كردم ريختم ته سطل لوله رو گذاشتم توش يه سطل پوكه معدني هم داشتم با خاك برگ پوسيده ( من 5 ساله گوشه حياط يه جعبه 1.5 در 1.5 در 1.5 گذاشتم برگ حياط با زباله تر خونه رو جدا ميريزم توش البته درش رو ميبندم بو نميده ) قاطي كردم ريختم تو لوله اما الان منتظرم يكي بهم بگه من چجوري محلول هيدرو پونيك درست كنم
هركي كمكم كنه بهش ياد ميدم بسازه خيلي راحته مزيتش هم اينه فقط به اندازه يه سطل جا ميگيره ميتونين تو خونتون بزاريد
 
آخرین ویرایش:

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
مزایای کشت هیدروپونیک :
۱- در جاییکه خاک مناسب ندارد یا خاک دچار بعضی بیماریها است قابل استفاده است.
۲- شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک، مبارزه با علف های هرز را ندارد و بقیه عملیات های زراعی نیز ساده تر است.
۳- برای مناطقی که زمین گران قیمت است برای بدست آوردن بیشترین محصول با تراکم بالا کاربرد دارد.
۴- در این طرح آلودگی خاک وجود ندارد و آلودگی آب هم کمتر است.
۵- کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده تر است.
۶- در مناطقی که آب شور دارد کاربرد دارد حتی اگر نمکهای محلول در آب به مقدار ۵۰0ppm با شد می توان با یک شستشوی محیط آن را بکار برد.
محیط کشت : طبقه بندی سیستمهای کشت هیدروپونیک توسط دکتر جان لارسن انواع سیستمها غیر آلی آلی مخلوط ۱-ایستاده (معلق) گراول پیت موس پیت موس و پرلیت ۲-تکنیک فیلم غذایی ماسه پین بارک پرلیت و پین بارک ۳-آئروپونیک پرلیت خاک اره پیت موس و پرلیت ۴-هواکشت راک وول
ظروف کشت : در حال حاضر ظروفی که یک گالن و یا دو گالن نامیده می شوند بیشتر عمومیت دارند. امروزه تولید کنندگان از یک کیسه پلاستیکی به عنوان محیط رشد استفاده می کنند.
توجه : ۱- برای همه ظروف رشد، عمق باید ۲/۳ تا ۲ برابر قطر سایه گیاه در زمانی که به حداکثر رشد برسد در نظر گرفته شود.مثلا اگر سطح سایه گیاهی ۱۲ سانتی متر است عمق ظرف باید بین ۱۸ تا ۲۴ سانتی متر باشد. ۲- گیا هانی که سایه بزرگتر و زمان رشد بیشتری دارند و گیاهانی که در کنار ظروف کشت هستند باید عمق بیشتری داشته باشند.
محلول غذایی : مهمترین مسئله در کشت هیدروپونیک مدیریت محلول غذایی آن است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.شما باید خواص و آثار عناصر مختلف را بر رشد گیاه بدانید تا در صورت بروز عوارض کمبود یا ازدیاد یک عنصر بتوانید عنصر مورد نظر را شناسایی کنید و آن را به محلول اضافه کنید.
عناصر اصلی و مهم : ۹ تا از ۱۶ عنصر ضروری را جزو عناصر مهم طبقه بندی کرده اند: کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، و گوگرد
عناصر کم مصرف(ریز مغزها) گیا هان به طور قابل ملاحضه ای به غلظت کمی از ریز مغزها که از عناصر اصلی هستند احتیاج دارند.این عناصر عبارتند از : بر، کلر، مس، آهن، منگنز، مولیبدن، و روی
سیستمهای کشت هیدروپونیک: در اینجا تعدادی از روشهای کشت هیدروپونیک را نام می بریم. شما می توانید بر اساس طرحی که در ذهن خود دارید نیز اقدام به این کار کنید ولی این روشها آزمایش شده است .
الف)سیستمهای هیدروپونیکی خالص (واقعی)

۱- سیستم ایستا محلول غذایی این یک تکنیک قدیمی هیدروپونیک است ولی هنوز برای مطالعات غذایی انواع مختلف گیاهان بکار می رود. برای این روش مواد زیر لازم است ۱- محلول غذایی ۲ – تلمبه هوا ۳- شبکه ای از تارهای ریشه ای مناسب تلمبه، هوا را دائما به داخل محلول پمپ می کند.حباب های هوا هم اکسیژن محلول غذایی را فراهم می کنند و هم محلول را به جریان در می آورند.یک نوع ساده آن به نحوی است که یک درپوش که نور از آن عبور نکند را برداشته و یک سوراخ برای عبور ریشه در آن ایجاد می کنیم و یک لوله هوا که به پمپ متصل است را در ظرف کشت قرار می دهیم محلول غذایی را در ظرف می ریزم و درپوش را گذاشته و گیاه را در آن قرار می دهیم. در این سیستم محلول غذایی هر ۷ الی ۱۴ روز یکبار عوض می شود همچنین تلفات آب را باید روزانه جبران کرد حجم محلول غذایی برای یک گیاه (۲ تا ۴ گالن)۹ تا ۱۸ لیتر است

۲- روش کلارک این تکنیک برای مطالعه عناصر مورد نیاز ذرت و سورگوم بکار رفته ولی روشهای مدیریت محلول غذایی آن را می توان برای گیاهان دیگر نیز بکار برد. در این سیستم ریشه گیاهان را به حالت ایستاده در محلول غذایی قرار می دهند .کاهو و دیگر سبزیجات علفی رشد خوبی در این سیستم دارند.

۳- تکنیک فیلم غذایی مهمترین روش هیدروپونیک یک پیشرفت مهم در زمینه هیدرو پونیک در سال ۱۹۷۰ با ابداع تکنیک فیلم غذایی توسط آلن کوپر اتفاق افتاد از این روش اغلب با عنوان NFT یاد می شود. در این روش ریشه گیاهان به حالت معلق در یک آبشخور یا کانالی از محلول غذایی در یک سیستم بسته قرار می گیرند و محلول غذایی در محیط گردش می کند

۴- آئروپونیک یک از تکنیک های خوش آتیه هیدروپونیک آئروپونیک است. در این روش توزیع آب و عناصر ضروری به ریشه گیاه توسط و سائل ریز کننده مثل مه پاش و میست(یک نوع ریز کننده آب و محلول غذایی )انجام می شود. مزیت این روش تهویه مناسب ریشه ها است .در این روش ریشه ها در هوا رشد می کنند .این روش به صورتی طراحی شده است که امکان استفاده مناسب از آب و عناصر ضروری را فراهم می کند . ریشه ها در این روش باید مرتبا در معرض ارسال محلول غذایی قرار گیرند.در اکثر سیستمهای آئروپونیک در انتهای ریشه ها یک مخزن کوچک آب قرار داده می شود که ریشه ها همیشه به آب دسترسی داشته با شند
ب)سیستمهای جذر و مد (فروکش – جریان ) محلول غذایی

از این نوع سیستمهای رشد هیدروپونیک سالیان سال استفاده می کردند . هر چند که امروزه آنها به صورت اقتصادی بکار نمی روند و بیشتر کاربرد خانگی و مشغولیتی دارند.ترکیب این ساختار عبارت است از یک محیط ریشه ای خنثی از قبیل گراول، ماسه و پوکه معدنی و ظروف رشد که حجم های یکسانی از محلول غذایی در داخل آنها وجود دارد و لوله های تغذیه کننده و دریچه ها و پمپ های مورد نیاز
ج)سیستمهای قطره چکان، گلدانی یا کیسه ای/آبشخور کانالی محلول غذایی

این سیستم رشد هیدروپونیک امروزه کاربرد معمول پیدا کرده است که به صورت تجاری در کشت گیاهان در یک محیط کیسه ای یا گلدانی بکار می رود در این زمینه پرلیت بیشترین کاربرد را دارد.در اطراف کیسه های بکار رفته سوراخهایی برای حرکت پرلیت ایجاد می کنند همچنین برای اینکه به آب و محلول غذایی اضافی اجازه بدهند که از محیط خارج شود و تهویه مناسب صورت بگیرد آب چکان هایی بر لبه کیسه ها قرار می دهند .البته بعضا اصلاحاتی در این سیستم برای تطبیق با محصولات مختلف بوجود آمده .برای مثال کیسه های عمودی آویزان برای کاهو و یا گیاهانی که در کناره کیسه ها قرار می گیرند. برای مثال گیاه توت فرنگی را در سوراخهای کناره کیسه های پرلیت قرار می دهند و محلول غذایی از بالای کیسه ها توسط قطره چکانهای و یا آبشخور های نصب شده به طرف پایین سرازیر می شود
د)سیستم مستقیم قطره ای، محلول غذایی راک وول

امروزه راک وول در مناطق مختلف جهان برای تولید گوجه فرنگی، خیار و فلفل کاربرد بیشتری دارد. راک وول از یک ماده خنثی که از مخلوط سنگ های آتشفشانی است درست شده .این سنگها را با سنگ آهک مخلوط کرده و تا دمای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد گداخته می کنند الیاف نرمی آزاد می شود که آنها را به هم می پیچند.سپس آنها را به صورت صفحات فشرده در می اورند وآنها را در داخل صفحات پشم سنگ قرار می دهند. صفحات را به صورت یکنواخت بر روی یک سطح قرار می دهند همچنین باید راه هایی برای عبور جریان محلول غذایی و آب در نظر گرفته شود و محلول غذایی بوسیله قطره چکان توزیع می شود.
تکنیک های کشت

محیط کشت هیدروپونیک با یک محیط خارجی احاطه می شود که می تواند گلدان یا کیسه نیز باشد. آب، شامل کودهای افزودنی با توجه به تقاضای اتمسفری گیاه بکار می رود. در سیستم هایی که گراول و ماسه در آن وجود دارد برای جمع آوری نمک های تجمع یافته احتیاج به یک شستشو بوسیله آب است.

هیدروپونیک در عمل به معنی کاشت گیاهان در آب و محلول غذایی بدون استفاده از خاک می باشد. کشت هیدروپونیک این امکان را به کشاورز می دهد که در زمان کوتاهتر با زحمت کمتر محصولی با راندمان بیشتر را کشت نماید.علم هیدروپونیک ثابت کرده است که برای رشد گیاهان به خاک احتیاجی نیست اما به عناصری که در خاک موجود است( مواد معدنی، موادآلی) احتیاج است. هر گیاهی را می توان به صورت هیدروپونیک کشت کرد ولی بعضی از آنها موفقیت بیشتری در این سیستم دارند. کشت هیدروپونیک برای میوه هایی با محصولات مقاوم از قبیل گوجه - خیار - فلفل - گیاهان برگی مثل کاهو - سبزی و گیاهانی که رشد سریعی دارند ایده آل است.

در کشت هیدروپونیک در صورتی می توانید پیشرفت کنید که محلول غذایی صحیحی برای تامین احتیاجات گیاه تهیه کنید.

اغلب اعمالی که برای کشت هیدروپونیک انجام می شود شبیه اعمال کاشت گیاهان در خاک است. کشت تجاری هیدروپونیک شامل ترکیبی از تکنولوژی هیدروپونیک با کنترل عوامل محیطی برای رسیدن به بهترین کیفیت محصول می باشد. در ساختار گلخانه شما با کنترل دما ، رطوبت و نور قادر به کشت در تمام طول سال می باشید.
برخی از مزایای کشت هیدروپونیک
● به دلیل نبود خاک و علف هرز عملیات های کشاورزی ساده تر است
● با حذف خاک آفات موجود در خاک نیز حذف می شود.
● در کشت هیدروپونیک فقط درصدی از آبی که در کشت خاکی مصرف می شود استفاده می شود. زیرا آبها هدر نرفته و توسط علفهای هرز نیز مصرف نمی شود.
● به طور کلی محصولات هیدروپونیکی از نظر غذایی محصولات بهتری نسبت به کشت خاکی هستند. و این بدلیل کنترل عناصر و موادی است که مورد مصرف گیاه قرار می گیرد.
ریشه گیاه:
ریشه گیاهان دو وظیفه عمده دارند
۱- نگهداری گیاه در محیط کشت
۲- انتقال آب و عناصر مورد نیاز گیاه به تمام قسمتهای آن
جذب آب بوسیله مکیدن آب از ریشه توسط فرایند تعرق انجام می گیرد ولی چگونگی جذب یونها بطور دقیق مشخص نیست.آنچه ما می دانیم جذب یونها توسط ریشه طی دو فرایند انتقال فعال و انتشار ساده صورت می گیرد.
خصوصیات فیزیکی ریشه
در کشت خاکی برای رشد ریشه محدودیت هایی وجود دارد که در کشت هیدروپونیک این محدودیت ها نیست بنابراین ممکن است در این کشت ریشه ها بیشتر از حجم شان رشد کنند. خصوصیات فیزیکی ریشه نقش مهمی را در جذب عناصر دارند همچنین در سیستمهای هیدروپونیک رشد و توسعه ریشه در کار گیاه تاثیر گذار است.
تهویه:
تهویه یکی از مهمترین عوامل است که به رشد گیاه و ریشه کمک می کند. انرژی مورد نیاز برای رشد ریشه و جذب یونها از فرایند تنفس سلولی تامین می شود که این فرایند به اکسیژن نیاز دارد. حلالیت اکسیژن در آب تقریبا کم است و با افزایش دما کاهش پیدا می کند. بنابراین با افزایش دما باید به فکر تهیه اکسیژن بیشتری برای نیاز گیاه بود. یکی از مشکلات سیستم های هیدروپونیک عدم تهویه مناسب با رشد توده ریشه است.
محیط ریشه:
بعضی از گیاهان این توانایی را دارند که خودشان را با محیط اطراف تطبیق دهند. اغلب تغییرات محیطی تغییر در PH است. به علاوه بعضی از گیاهان این توانایی را دارند که با منتشر کردن موادی (مثل سیدروفوس) از ریشه هایشان عمل جذب را افزایش دهند و یونها را بی اثر کنند. این ویژگی به کفایت آهن مشهور است. در مواردی که گیاه نمی تواند خود را با محیط تطبیق دهد باید دقت بیشتری در بالانس عناصر و کنترل PH محلول انجام داد.
درجه حرارت:
درجه حرارت، یکی از مهمترین عواملی است که در رشد ریشه و جذب آب و عناصر ضروری و یونها تاثیر می گذارد. درجه حرارت مطلوب ریشه در گونه های مختلف تغییر می کند. ولی در کل درجه حرارت پایین تر از ۲۰ درجه سانتی گراد تغییراتی در رفتار و رشد ریشه ایجاد می کند. در کمترین درجه حرارت مطلوب ریشه، رشد و شاخه دهی ریشه کاهش می یابد و ریشه خشبی می شود. زمانی که درجه حرارت ریشه ها کاهش پیدا کند گیاه پژمرده می شود و به خاطر نیاز زیاد هوا در روز، کمبود عناصر نمایان می شود. در دمای کم کمبود عناصر فسفر ، آهن ، و منگنز بیشتر نمایان می شود. حدود بالای درجه حرارت هنوز به طور دقیق مشخص نیست. ریشه ها تا دمای ۳۰ و حتی تا ۳۵ درجه سانتی گراد را نیز می توانند تحمل کنند.
بنابراین درجه حرارت ریشه باید بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد تنظیم شود.
محیط های کشت هیدروپونیک
از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ معمولا از گراول و ماسه استفاده می کردند. در واحدهای کوچک هیدروپونیک به طور کلی از گراول، پشم سنگ یا هادیت استفاده می شود. در سیستم های تجاری پریلیت و پشم سنگ بیشتر بکار برده می شود. محیط های کشت آلی که امروزه بکار می روند عبارتند از پیت موس - پوست کاج- مخلوط پیت موس، پین بارک و مواد آلی از قبیل ورمی کولایت و پریلیت .
چهار روش برای کشت هیدروپونیک


سیستمهای جذر و مد(Ebb and Flow)
قرار دادن گیاهان در یک محیط کشت
محلول غذایی در دوره زمانی معینی از مخزن به محیط کشت پمپ می شود، گیاهان بوسیله محیط کشت محلول غذایی را جذب می کنند، و سپس آب با زهکشی به بیرون می رود.


سیستم قطره چکانی(Drip System )
مکعب های راک وول
محلول غذایی بر اساس یک برنامه زمانی روی محیط کشت چکانده می شود.مشروط بر اینکه آب تازه، مواد غذایی و اکسیژن فراهم باشد.


تکنیک فیلم غذایی (NFT)
ریشه گیاهان در کانالها رشد می کنند. نوک ریشه ها در معرض هوا و ته آنها در معرض محلول غذایی است .


سیستم ایستا(Passive System)
در این روش گیاه به صورت آزاد در محلول غذایی قرار دارد. اکسیژن باید در پایین ریشه موجود باشد، که اغلب به وسیله یک پمپ انجام می شود. تلفات آب باید روزانه جبران شود.

سیستم های مختلف دیگری از جمله آئروپونیک نیز وجود دارد که در آن ریشه گیاه در محیط معلق است و محلول غذایی بوسیله اسپری بر روی آن پاشیده می شود.

به طور کلی در سیستم هیدروپونیک آنچه مهم است ، اکسیژن ، آب، شرایط محیطی و مهمترین آنها محلول غذایی است. که در یک سیستم موفق همه این موارد باید رعایت شود. سیستم های فوق آزمایش شده اند و موفقیت آنها به اثبات رسیده است.شما نیز با رعایت این موارد می توانید یک سیستم کشت اختصاصی طراحی کنید.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
احتیاجات گیاه
برای موفقیت در کشت هیدروپونیک باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم

PH مناسب برای محلول غذایی
مقدار آب مورد نیاز گیاه
دما و نور مطلوب برای گیاه
هوای تازه
پناهگاه و تکیه گاه
کنترل آفات و بیماریها
حل کردن مواد معدنی مورد نیاز گیاه در آب(استفاده از محلول غذایی مناسب)
تغییر دادن PH:
اگر تشخیص دادید که PH بیش از اندازه قلیایی است می توانید خاصیت اسیدی آن را با افزودن اسید سولفوریک یا پایین آورنده های PH افزایش دهید.
اگر تشخیص دادید که PH بیش از اندازه اسیدی است می توانید خاصیت قلیایی آن را با افزودن جوش شیرین یا بالا آورنده های PH افزایش دهید.
هنگام تنظیم PH مهم است که مقادیر را کم کم اضافه کنیم تا اینکه PH یکباره تغییر نکند و همچنین بدانیم که چه موقع به سطح PH مطلوب می رسیم.
محدوده PH مناسب برای انواع محصولات باغی

لوبیا ۵/۸-۶/۲

کلم ۶/۳-۶/۵

خیار ۵/۷-۶/۲

بادمجان ۵/۷-۵/۹

کاهو ۵/۷۶/۲

نخود ۶/۳-۶/۵

تربچه ۵/۸-۶/۲

گوجه ۵/۸-۶

هندوانه ۵/۴-۵/۶

فلفل ۵/۸-۶/۲

توت فرنگی ۵/۸-۶/۲

PH مناسب:
PH محیط یا محلول غذایی برای رشد گیاه بسیار مهم است. هر گیاهی محدوده PH خاصی دارد که خارج شدن از این محدوده باعث کم شدن رشد یا حتی مرگ گیاه می شود. PHکمتر از ۵/۴ یا بیشتر از ۹ صدمات سختی به ریشه گیاه وارد می کند و اثرات زیان آوری روی رشد گیاه دارد.
چنانچه سطح PH تغییر کند تاثیر مستقیمی در دسترسی گیاه به مواد غذایی می گذارد. اکثر مواد مغذی در PH ۶-۷/۵ در دسترس گیاه می باشند. وقتی که سطح PH خیلی زیاد یا کم شود مواد مغذی در محلول قفل شده و از دسترس گیاه خارج می شوند.
شما باید PH محلول غذایی را هنگام ترکیب و استفاده و نیز هر چند روز یکبار اندازه گیری کنید و آن را در حد مطلوب نگهداری کنید.
سه روش رایج برای آزمایش PH:
کاغذ تورنسل : کاغذ تورنسل را در محلول فروبرده و رنگ آن را با جدول PH ها مقایسه کنید.
استفاده از کیت سنجش PH
قلم PH یا PH متر
هوای تازه :
گردش خوب هوا برای خنک سازی، گرم کردن، رساندن Co2 به گیاه، خارج کردن گازهای نامطلوب مانند اتیلن لازم و ضروری است. گیاهان به گردش هوای کافی اطرافشان همچنین هوای مناسب اطراف قلمه و ریشه احتیاج دارند. تهویه کم محیط باعث رشد قارچ های انگلی ، کپک و امراض گیاهی می شود. سیستم گردش شما باید با سیستم های گرمایی ، خنک کننده و Co2 هماهنگ باشد تا به بیشترین بهره وری برسد. گلخانه های تجاری هیدروپونیک از فن های بزرگ برای گردش هوا و تهیه هوای تازه استفاده می کنند.
دما:
درجه حرارت محیط وابسته به نوع محصول انتخابی برای کشت می باشد. دمای اکثر محصولات رایج باغی از قبیل :گوجه، خیار، کاهو، لوبیا و نخود در روز ۲۵ و هنگام شب ۱۷ درجه سانتی گراد باشد. سبزی های زمستانی از قبیل کلم و گل کلم باید در دمای خنکی نگهداری شوند.
گرمای بخش ریشه برای تولید بهینه اهمیت خاصی دارد. برای اکثر محصولات باغی دمای ۲۲ درجه دمای مطلوبی می باشد.
نور:
گیاهان به منبع انرژی پایدار احتیاج دارند که این انرژی را از نور دریافت می کنند. در طبیعت گیاه این نور را از خورشید دریافت می کنند. در گلخانه ممکن است احتیاج به افزودن نور مصنوعی جهت تامین نور کافی برای رشد گیاه باشد. انواع مختلف نور مصنوعی وجود دارد که با تغییر در طیف نور ایجاد می شود. قبل از توضیح در مورد نور مصنوعی چگونگی استفاده گیاه از نور در مراحل رشد اهمیت ویژه ای دارد.
فتوسنتز و تعرق دو فرایند مهم است که انرژی خود را از نور خورشید دریافت می کنند. در این فرایندها مقدار زیادی از انرژی نور مصرف می شود ولی فقط در فتوسنتز انرژی برای مصارف بعدی ذخیره می شود.
بعضی از فرایندهای تحت تاثیر نور عبارتند از: جوانه زنی، مراحل رشد و تولید رنگ دانه که مقدار کمی از انرژی نور را مصرف می کنند. انرژی گرفته شده از نور خورشید آب دیواره های سلولی را به بخار تبدیل می کند که این کار باعث گردش آب در گیاه می شود.
طیف نور:
نور سفید خورشید با امواجی به ترتیب طول موج از نور قرمز تا نور بنفش ترکیب شده است. این نوار رنگی طیف نوری قابل مشاهده را تشکیل می دهد که از طولانی ترین شعاع عبارتند از: قرمز ، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش
چشم ما قادر به دیدن بعضی از طول موج ها نمی باشد. بیشتر طول موج های قرمز، آبی ، نیلی و بنفش در فتوسنتز استفاده می شوند.
نشانه های کمبود نور:
گیاه به سمت منبع نور کشیده می شود.
کشیدگی ساقه
وضع غیر عادی گیاه
میوه های غیر یکدست

اگر باغ هیدروپونیک شما در مسیر نور خورشید باشد گیاه مقادیر کافی از نور را دریافت کرده و طیف های مورد نیاز خود را جذب می کند.

نور مورد نیاز:گیاهان مختلف احتیاجات نوری متفاوتی دارند.
نور مورد نیاز انواع محصولات مختلف

محصول نور مورد نیاز

لوبیا متوسط - شدید

چغندر کم

گل کلم متوسط - شدید

کلم متوسط - کم

هویج کم

خیار شدید

کاهو کم

خربزه - هندوانه شدید

نخود متوسط - شدید

فلفل شدید

تربچه کم

پیاز متوسط - شدید

اسفناج کم

گوجه شدید

نور مصنوعی (قرار دادن لامپ):
لامپ مهتابی: لامپ مهتابی طیف رنگ وسیعی دارد و در انواع مختلف در دسترس می باشد.
لامپ متال هالید: نور متال هالید با طیف وسیع و نور آبی زیاد برای رشد و نمو گیاه مناسب است.
لامپ سدیم ( high pressure sodium Ligth): دارای پایداری طولانی و طیف قوی زرد - قرمز است. تنها اشکال آن طیف آبی نه چندان قئی برای رشد گیاه می باشد. نور سدیم انتخاب مناسبی برای گیاهان گلدار است. ترکیب نور متال هالید و سدیم طیف نوری وسیعی را ارائه می دهد و ما می توانیم هر جا که نور طبیعی وجود ندارد از آن استفاده کنیم.

منبع :پارس بیولوژی
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
راهنمای تهيه محلول غذايی برای کشت هيدروپونيک



احتياجات غذايي گياه و انواع محلول هاي غذايي (خصوصيات يک محلول غذايي مناسب)

فرمول هاي غذايي متعددي براي کشت هيدروپونيک وجود دارد که بيش از 40 سال بر روي آنها تحقيق و مطالعه شده است.بعضي از اين محلولها براي گياهان خاصي طراحي شده اند ولي بعضي نيز براي تمام گياهاني که در کشت هيدروپونيک استفاده مي شوند بکار مي روند. براي رشد گياهان در کشت هيدروپونيک بايد مقدار عناصر مختلف در يک رنج مشخص حفظ شوند که اين کار نياز به آزمايش مرتب محلول غذايي دارد. در کشت هيدروپونيک اشتباهات را به سختي مي توان جبران کرد زيرا در اين روش هر عنصر اثر خود را به سرعت نمايان مي کند. بنابراين بايد دقت زيادي در انتخاب يا ساخت محلول غذايي بکار برد.

ميانگين عناصري که در يک محلول غذايي مناسب وجود دارد

عنصر مقدار بر حسب PPM
نيتروژن(شکل نيترات) 70-300
نيتروژن(شکل آمونيوم) 0-31
پتاسيم 200-400
فسفر 30-90
کلسيم 150-400
گوگرد 60-330
منيزيم 25-75
آهن 0.5-5.0
بر 0.1-1.0
منگنز 0.1-1.0
روي 0.02-0.2
موليبدن 0.01-0.1
مس 0.02-0.2



آزمايشها نشان مي دهد که هر يک از عناصر مورد نياز گياه کار بخصوصي در رشد گياه انجام مي دهد. بنابراين شناخت نقش عناصر و علائم کمبود و زيادي آنها براي کنترل تغييرات محلول الزامي است .

عناصر اصلي و مهم

نيتروژن:
نيتروژن يکي از اجزاي موجود در پروتئين است که به صورت غذا<
منبع : parsbiology
کد : N-301
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا 250-300 سال قبل به این شکل امروزی وجودنداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگیهای وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفادهگردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسدکه اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به ناماتابکی خوانده شد.
http://www.majidlearn.com/fa/images/stories/Agriculture/35.jpg

مشخصات گیاه شناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توتفرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بینایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی میگردد.
عموما گیاهانی علفی باساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سهبرگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است،کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خوردهمی باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورتمارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ایرا تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکلراست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذربه تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزشکرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالتاسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بساتقارن میوه حفظ نمی شود.
ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی کهدر سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند،تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت،اسیتا، کاتس کیل، فرسناارقام چهار فصله: این ارقام بسیار قوی الرشد و خزندهبوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوهها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.
ازدیاد توت فرنگی: ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورتمی گیرد.
الف) ازدیاد جنسی:ازدیاد توت فرنگیبوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی کهساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذریاستفاده می شود.
ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیرجنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس ازخارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیمکرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالمپایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت میباشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محلسایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال میدهند.
شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی:توتفرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرمبا بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی 5/5 تا 5/6 می باشد. اگر میزان آهک خاک از حدمجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا درشرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوبباید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاومبه سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا 5- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی باپوشش ویژه تا -18 درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کمنیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجهسانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه ها که معمولا تاعمق 15 تا 20 سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهتتولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دماییپائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجامگیرد.
در ارقام 4 فصله روزکوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست واین گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.
پیش رس کردن توت فرنگی:توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و ازاولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطقمعتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فنآوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان بااستفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج ازفصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی کهبرای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبرانخواهد شد.
پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه:مطمئنترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه دردرجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگیدر گلخانه است.
برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی راابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 5-7 کیلوگرم در هرصدمتر مربع از کودهای کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کودپایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجادساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارتپائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانهحمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتی متر کشت مینمایند.
در گلخانه نیز مقدار 5-3کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانهرا ابتدا روی 8 - 12 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت رانیز زیاد می کنند و به 15 - 20 درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجهحرارت را به 8 درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازهکافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطوریکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد بایدگلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برایانجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمدرضا بی نظریه
من یه با یه گلوخنه هیدرو پونیک دیدم
همینجوری بود
محیط کشتش رو چی کذاشتی؟
زهکشش کجاست؟
 
  • Like
واکنش ها: fgni

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خسته نباشی محمد رضا جان:gol:
فقط این چرا این قده بلنده؟سختت نیست بخوای بهش رسیدگی کنی؟
خوبه جاهاش هم پشت سر هم نیست
فقط آبیاریشو چه کار می خوای بکنی؟برای هر قسمت یه لوله میذاری یا یه لوله اصلی برای کل سیستم؟
سعی کن هیچ کدوم زا بوته ها رو اون یکی سایه نندازن که محصول خوبی داشته باشه
بسترت چه جوریه؟از چی استفاده کردی؟
 
  • Like
واکنش ها: fgni

sun_girl

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی جالبه... عجب خلاقیتی...
برای سیستم آبیاریش چه فکری کردید؟
 
  • Like
واکنش ها: fgni

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
محمدرضا بی نظریه
من یه با یه گلوخنه هیدرو پونیک دیدم
همینجوری بود
محیط کشتش رو چی کذاشتی؟
زهکشش کجاست؟

زهرا جان محيط كشتش پوكه معدنيه والا خودمم نميدونم فرمولش چيه اما خاكستر اتشفشانيه كه از دماوند اوردم برا كف خونم خاصيتش اينه كه اب رو تا 4 برابر وزن خودش جذب ميكنه به مرور هم پس ميده بناب

خسته نباشی محمد رضا جان:gol:
فقط این چرا این قده بلنده؟سختت نیست بخوای بهش رسیدگی کنی؟
خوبه جاهاش هم پشت سر هم نیست
فقط آبیاریشو چه کار می خوای بکنی؟برای هر قسمت یه لوله میذاری یا یه لوله اصلی برای کل سیستم؟
سعی کن هیچ کدوم زا بوته ها رو اون یکی سایه نندازن که محصول خوبی داشته باشه
بسترت چه جوریه؟از چی استفاده کردی؟


افسون جان من لوله 15 پوليكا رو شش قسمت كردم بعد با فاصله 20 سانت علامت گذاري كردم اونوقت يه در ميون سوراخ كردم بنا براين رو هم 20 سانت فاصله دارن كه فكر كنم خوب باشه و سايه رو هم نندازن ضمن اينكه عموديه و ميشه بخاطر سبكي گلدون اونو چرخوند الانم گذاشتم بيرون خونه تا يه كم ريشه هاش خودشو بگيره و بعد بزارم تو اتاق
البته چون پوكه دونه هاش بزرگن از اندازه شن تا اندازه فندق اب تو لوله نميمونه اما ذرات پوكه كه كنار ريشه هستند اب رو تا يه هفته هم ميتونن نگه دارن برا سيستم ابياريش هم گفتم ميخوام وقتي بردم تو خونه براش پمپ كوچيك شيشه شور ماشين رو بزارم كه باادابتور 12 ولت بعد هم تغذيه با محلول هيدرو پونيك كه دنبالشم هنوز ..
ضمن اينكه سطل پايين لوله پوليكا رو كه ميبينين پر ابه و پوكه مثل فتيله اب رو ميكشه بالا براي محكم شدن لوله هم يه كم ملات سيماني ريختم كف سطل بعد لوله رو توش كاشتم محكم شد

بنا بر اين خود سطل پاييني مخزن محلول ميشه

خیلی جالبه... عجب خلاقیتی...
برای سیستم آبیاریش چه فکری کردید؟

سمانه جان ممنونم از لبطفت همچينم ابتكاري نبود يه دفه اومد تو ذهنم اما فكر كنم اگه بگيره و جواب بده تو هر گلخونه ميشه تا چند برابر حالت فعلي كشت كرد چون الان تو گلخونه ها دارن افقي كار ميكنن اما اين عموديه ضمن اينكه تو گلخونه هاي هيدرو پونيك بايد هزينه زيادي براي ساخت كف گلخونه خرج كني اما تو اينكار شما ميتونين رو زمين معمولي هم كار كني

سيستم ابياريشم ميتونين با ابياري قطره اي از بالاي لوله انجام بدين و از پايين با وصل كردن انتهاي سطلا با شيلنگ محلول رو دوباره جمع كنين تو مخزن اصلي

البته همه اينها در حد يه امتحان و تجربه اوليه هست من نظرم هميشه اينه كه هر فكري كه به ذهنم ميرسه رو يه جا يادداشت ميكنم و اگه فرصت كنم يه بار امتحان مي كنم
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
عالیه محمدرضای عزیزم
ما رو از ادامه کارت بی خبر نزار
ایشالله موفق باشی

این که تو داری انجام میدی که فکر نیست .... معرکه است ... عالیه:gol:
 
  • Like
واکنش ها: fgni

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خسته نباشی عزیز:gol:
میگم محمد رضا چند تا نکته هست.
اول اینکه اینی که گفتم سایه نندازه معمولا تو کشت های عمودی سوراخ ها رو به صورت مارپیچ درست میکنن و همین مارپیچ بودن دیگه ایجاد سایه نمیکنه برای همین گمون نکنم مشکل سایه داشته باشه سیستمت
فقط نمی دونم درست متوجه شدم یا نه.تو این لوله رو گذاشتی تو سطل و توی سطل می خوای آب و محلول بریزی که پوکه ها آب رو بکشن بالا؟اگه این هست یه کوچولو ایراد داره
اونم اینه که وقتی سیستم آبیاری این جوری باشه آب به بوته بالایی هم میرسه ولی با درصد آب و مواد تغذیه ای کمتر و این باعث میشه که بوته های پایینی رشد بهتری داشته باشن و بالایی ها کمتر در صورتی که تو سیستم هیدروپونیک همه بوته ها باید یکسان باشن
اگه این جوری هست میتونی لوله های ماکارونی کوچک بگیری و بذاری برای بوته های بالایی که همزمان بهشون محلول برسه.
حواست هم باشه که هیچ آلودگی داخل محلولت نشه چون سیستمت این جوری هست اگه آلوده بشه کل سیستمو خراب میکنه.جایی بذارش که گیاه دیگه ای نباشه.

برای بسترت هم یعنی فقط پوکه هست؟چیز دیگه ای نداره؟

یه چیز دیگه که باید حواست باشه نمی دونم داخل لوله چه رنگیه ولی اگه روشنه حواست باشه که دیواره داخلی لوله جلبک نزنه
 

kaghaz rangi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خیلی خیلی جالبه...دستتون درد نکنه.... خیلی خوشم امد...
اما تمام توت فرنگیا من خشک شدن...چرا؟؟؟؟؟؟
یه کیسه عمودی داشتم و چند تا گلدان....

راستی اقا محمد رضا این سیستم ایتاده ای که شما فرمودین اکثر گلخانه های هیدروپونیک توت فرنگی به همین صورته البته با گلدونایی که روی هم قرار میگیرن... عکس یک گلخونه (گلخونه صدرا) رو دارم... تا چند روز دیگه حتما میذارمش
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: fgni

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
خیلی خیلی جالبه...دستتون درد نکنه.... خیلی خوشم امد...
اما تمام توت فرنگیا من خشک شدن...چرا؟؟؟؟؟؟
یه کیسه عمودی داشتم و چند تا گلدان....

راستی اقا محمود رضا این سیستم ایتاده ای که شما فرمودین اکثر گلخانه های هیدروپونیک توت فرنگی به همین صورته البته با گلدونایی که روی هم قرار میگیرن... عکس یک گلخونه (گلخونه صدرا) رو دارم... تا چند روز دیگه حتما میذارمش


ممنونم مريم خانم من محمد رضام ا لبته خودمم بيست تا گلدون گرفتم كه همون كار رو انجام بدم اما ديدم ميتونم فقط 5 تا از اونا رو رو هم بزارم ضمن اينكه نميشد راحت حمل و نقل كردشون يا بايد اويزونشون ميكردم كه جاشو نداشتم اين كاري كه كردم يكي از مزيتهاش حمل و نقل راحت هست جا هم نميگيره ديدين ديگه اندازه همون سطل فكر كنم 35 سانت عرض سطله باشه اما من توش 30 تا بوته كاشتم اگه گلدون بود فقط بيستا جا داشت


خسته نباشی عزیز:gol:
میگم محمد رضا چند تا نکته هست.
اول اینکه اینی که گفتم سایه نندازه معمولا تو کشت های عمودی سوراخ ها رو به صورت مارپیچ درست میکنن و همین مارپیچ بودن دیگه ایجاد سایه نمیکنه برای همین گمون نکنم مشکل سایه داشته باشه سیستمت
فقط نمی دونم درست متوجه شدم یا نه.تو این لوله رو گذاشتی تو سطل و توی سطل می خوای آب و محلول بریزی که پوکه ها آب رو بکشن بالا؟اگه این هست یه کوچولو ایراد داره
اونم اینه که وقتی سیستم آبیاری این جوری باشه آب به بوته بالایی هم میرسه ولی با درصد آب و مواد تغذیه ای کمتر و این باعث میشه که بوته های پایینی رشد بهتری داشته باشن و بالایی ها کمتر در صورتی که تو سیستم هیدروپونیک همه بوته ها باید یکسان باشن
اگه این جوری هست میتونی لوله های ماکارونی کوچک بگیری و بذاری برای بوته های بالایی که همزمان بهشون محلول برسه.
حواست هم باشه که هیچ آلودگی داخل محلولت نشه چون سیستمت این جوری هست اگه آلوده بشه کل سیستمو خراب میکنه.جایی بذارش که گیاه دیگه ای نباشه.

برای بسترت هم یعنی فقط پوکه هست؟چیز دیگه ای نداره؟

یه چیز دیگه که باید حواست باشه نمی دونم داخل لوله چه رنگیه ولی اگه روشنه حواست باشه که دیواره داخلی لوله جلبک نزنه


افسون جان گفتم مواد غذايي رو با يد پمپ كنم از سوراخ بالايي بدم بره پايين
اما محلول توي سطل باعث ميشه بستر هميشه تر باشه چون دونه هاي درشه هم داره بسترش هوا هم جريان داره و مشكل پوسيدكي ريشه ندارم
 

sun_girl

عضو جدید
کاربر ممتاز
سمانه جان ممنونم از لبطفت همچينم ابتكاري نبود يه دفه اومد تو ذهنم اما فكر كنم اگه بگيره و جواب بده تو هر گلخونه ميشه تا چند برابر حالت فعلي كشت كرد چون الان تو گلخونه ها دارن افقي كار ميكنن اما اين عموديه ضمن اينكه تو گلخونه هاي هيدرو پونيك بايد هزينه زيادي براي ساخت كف گلخونه خرج كني اما تو اينكار شما ميتونين رو زمين معمولي هم كار كني

سيستم ابياريشم ميتونين با ابياري قطره اي از بالاي لوله انجام بدين و از پايين با وصل كردن انتهاي سطلا با شيلنگ محلول رو دوباره جمع كنين تو مخزن اصلي

البته همه اينها در حد يه امتحان و تجربه اوليه هست من نظرم هميشه اينه كه هر فكري كه به ذهنم ميرسه رو يه جا يادداشت ميكنم و اگه فرصت كنم يه بار امتحان مي كنم

به هر حال پیداست که فکر خیلی خلاقی دارید... من که خیلی از این طرحتون خوشم اومد. از دیروز نا الان هم همش دارم بهش فکر می کنم...
یه سؤال دیگه یعنی هنوز سیستم آبیاریش رو تکمیل نکردید؟
منم به اینکه افسون خانم در مورد گیاهای بالایی گفتن فکر می کردم... مطمئنید که محلول توی سطل تمام بسر رو می تونه مرطوب نگه داره؟ برای قسمتهای بالایی بعید به نظر می رسه...شاید من خوب متوجه منظورتون نشدم.
لطفآ ما رو در جریان نتیجه کارتون قرار بدید.. متشکرم
موفق باشید:gol:
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
به هر حال پیداست که فکر خیلی خلاقی دارید... من که خیلی از این طرحتون خوشم اومد. از دیروز نا الان هم همش دارم بهش فکر می کنم...
یه سؤال دیگه یعنی هنوز سیستم آبیاریش رو تکمیل نکردید؟
منم به اینکه افسون خانم در مورد گیاهای بالایی گفتن فکر می کردم... مطمئنید که محلول توی سطل تمام بسر رو می تونه مرطوب نگه داره؟ برای قسمتهای بالایی بعید به نظر می رسه...شاید من خوب متوجه منظورتون نشدم.
لطفآ ما رو در جریان نتیجه کارتون قرار بدید.. متشکرم
موفق باشید:gol:

اره سمانه جان هنوز سيستم ابياريش تكميل نشده گذاشتم اول توقفرنگيا ريشه بدن البته اينجا الان بارونيخ وقتي هم بارون مياد 4 -5 روز طول ميكشه بنا بر اين حالا حالا ها رطوبت داره
اما با يه پمپ كوچيك محلول رو از بالاي لوله ميدمش به گلدون محلولم از بالا گلدونو طي ميكنه مياد تو سطل جمع ميشه بنا بر اين همه جا اابياري ميشه
باز ممنونم نظرتون رو گفتين اگه سوالي ديگه اي هست بگيد البته اگه نظري هم كه بتونه اين طرح رو تكميل كنه بگيد حتما روش كار كنم نتيجه اونم ايشالله برا هممون بدر بخوره
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
به هر حال پیداست که فکر خیلی خلاقی دارید... من که خیلی از این طرحتون خوشم اومد. از دیروز نا الان هم همش دارم بهش فکر می کنم...
یه سؤال دیگه یعنی هنوز سیستم آبیاریش رو تکمیل نکردید؟
منم به اینکه افسون خانم در مورد گیاهای بالایی گفتن فکر می کردم... مطمئنید که محلول توی سطل تمام بسر رو می تونه مرطوب نگه داره؟ برای قسمتهای بالایی بعید به نظر می رسه...شاید من خوب متوجه منظورتون نشدم.
لطفآ ما رو در جریان نتیجه کارتون قرار بدید.. متشکرم
موفق باشید:gol:

اره سمانه جان هنوز سيستم ابياريش تكميل نشده گذاشتم اول توقفرنگيا ريشه بدن البته اينجا الان بارونيه وقتي هم بارون مياد 4 -5 روز طول ميكشه بنا بر اين حالا حالا ها رطوبت داره
اما با يه پمپ كوچيك محلول رو از بالاي لوله ميدمش به گلدون محلولم از بالا گلدونو طي ميكنه مياد تو سطل جمع ميشه بنا بر اين همه جا اابياري ميشه
باز ممنونم نظرتون رو گفتين اگه سوالي ديگه اي هست بگيد البته اگه نظري هم كه بتونه اين طرح رو تكميل كنه بگيد حتما روش كار كنم نتيجه اونم ايشالله برا هممون بدر بخوره
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
بچه ها امروز صبح به گلدونم سر كشي كردم ديدم فقط پوكه تنهاكه براي بستر استفاده كردم خوب نيست چون رطوبت رو نميتونه تا 12 ساعت بيشتر نگه داره بخاطر همين مجبورم روزاي افتابي هر روز صبح از بالاي لوله توش اب بريزم اما از وسط به پايين وضعش خوبه منتظرم جمعه بياد سيستم ابياريش رو تكميل كنم اما در مجموع اوضاعش خويه خيالم راحت شد كه دارن ريشه ميدن امات نگرانيم اينه كه هنوز محلول تهيه نكردم :gol:

 
بالا