سيستم های فازی - کنترل فازی - منطق فازی

negin17h

مدیر تالارهای مهندسی کامپیوتر و رباتیکمتخصص #C
مدیر تالار
تئوري مجموعه هاي فازي اولين بار توسط پروفسور لطفعلي عسگرزاده، استاد ايراني الاصل دانشگاه برکلي کاليفرنيا، در سال 1965 در مقاله اي تحت عنوان "مجموعه هاي فازي" مطرح شد. اين مقاله، آغاز يک جهان بيني جديد در عرصه رياضيات و علوم و گامي نوين در معرفي ديدگاهي واقع گرايانه به حل مسائل عملي دنياي واقعي بود.
 
آخرین ویرایش:

russell

مدیر بازنشسته
نگین جان ممنون از مطلبت و مرسی از اینکه بخش هوش مصنوعی رو افتتاحش کردی :gol:
 

negin17h

مدیر تالارهای مهندسی کامپیوتر و رباتیکمتخصص #C
مدیر تالار
فصل اول : تئوری مجموعه ها

فصل اول : تئوری مجموعه ها

فصل اول در ارتباط با تئوری مجموعه ها می باشد که من بطور خلاصه در یک قالب فايل word برای شما قرار دادم.
 

پیوست ها

  • 1.Set Theory.rar
    420.5 کیلوبایت · بازدیدها: 4

A R M A N

عضو جدید
منطق فازی ( Fuzzy Logic )

منطق فازی ( Fuzzy Logic )

بسم الله
منطق فازی چیست؟



منطق فازی یا Fuzzy Logic در سال 1965 توسط دکتر لطفی زاده معرفی شد.
zadeh1.jpg

منطق فازی در واقع میگه که یه گزاره لزومی نداری یا درست باشه یا غلط (صفر باشه یا یک) ممکنه مثلا یه گزاره 0.7 درست باشه!

درکش یه مقدار در ابتدا سخته! بگذارید یه مثال بزنم، شما از دوستتون می پرسید بنظرت حسین بلنده یا نه؟ دوستتون جواب میده ایییی، بلند نیست اما کوتاه هم نمیشه بهش گفت! اما در منطق باینری (یا منطقی که اکثر ما باهاش تو کامپیوتر آشنا هستیم) هیچ وقت برای یه گزاره همچین جوابی نمیده.
توی منطق باینری ما میگیم اگه قد مساوی یا بلند تر از 175 بود بگو بلند اگه کوتاه تر بود بگو کوتاه! اما آدم اینطوری نیست منطقش مثل مثال قبلی که زدم.
حالا این سوال پیش میاد که ما در حال حاضر از همین منطق باینری جواب های خیلی خوبی میگیریم، فازی به چه دردی میخوره؟
برای جواب به این سوال یه مثال دیگه میزنم! مثلا یه شرکت می خواد یه کارخونه بزنه در فاصله ی ماکزیمم 200 کیلومتری تهران، که به تولید کننده ی یه مدل مواد اولیه نزدیک تر از 10 کیلومتر باشه و قیمت زمین هم اونجا هر چی کمتر باشه بهتر.اول یه بار با منطق باینری میریم پیش، اولین نمونه فاصلش با تهران 190 هست و با مواد اولیه هم 9 کیلومتر فاصله داره و قیمت زمین هم اونجا 2000 واحد هست، چندین تا نمونه دیگه هم برسی میشن که دو شرط اول رو ندارن، در آخر هم یه نمونه پیدا میشه که فاصلش تا تهران 201 کیلومتر هست و فاصلش با مواد اولیه 3 کیلومتره و قیمتش هم 1000 واحده! طبق منطق باینری این نمونه رد میشه چون فاصلش 201 هست و بیشتر از 200! اما حالا فرض کنید خود شما دارین تصمییم میگیرین، می یاین می بینید دو شرط آخر این مورد خیلی بهتر از اولین نمونس و تنها مشکل شرط اوله که 1 کیلومتر بیشتر از اون چیزیه که میخواین، با خودتون میگید خوب 1 کیلومتر در مقابل اون شرایط خوب که چیزی نیس و این مورد آخر رو انتخاب می کنید!
منطق فازی دقیقا همینو میگه! یعنی مثل منطق باینری که کاملا سخت گیرانه شرایط رو چک میکنه عمل نمی کنه بلکه مثل مغز آدم انعطاف پذیره.
این روزا تو خیلی چیزها از منطق فازی استفاده میشه، مثلا چند تاشون که شاید جالب باشن اینان:


  • ترمز های ABS و سیستم کروز.
  • دوربین ها
  • ماشین ظرف شویی
  • آسانسور ها
  • ماشین لباس شویی
  • بازی های رایانه ای
  • شناخت الگو ها
  • سیستم های تهویه



فکر کنم تقریبا فایده ی منطق فازی جا افتاده باشه. برای شروع استفاده از منطق فازی باید یه سری مفاهیم اولیه رو یاد بگیریم.
ببینید منطق فازی در واقع یه راه ساده برای رسیدن به یه نتیجه ی قطعی هستش بر اساس ورودی های ناقص، خطادار یا مبهم! از یه سری قانون خیلی ساده هم پیروی می کنه:

كد:

IF x AND y THEN z
IF a OR b THEN c

همونطور که می دونید if در زبان برنامه نویسی چیز جدیدی نیست! اما با یه مثال ساده شاید بشه فرقش رو نشون داد.
در نظر بگیرید دارید یه سیستم تهویه طراحی می کنید، توی سیستم های فازی بجای استفاده از شرط هایی مثل temprature >60C یا 30C<temprature<60C از اصطلاحات زیر استفاده می کنیم:
كد:
IF temperature IS very cold THEN stop fan
IF temperature IS cold THEN turn down fan
IF temperature IS normal THEN maintain level
IF temperature IS hot THEN speed up fan

دقیقا مثل وقتی که شما توی ماشین نشستین، می بینید هوا خیلی گرمه بدون اینکه دمای دقیق توی ماشین رو بدونید کولر ماشین رو روشن می کنید و روی دمای کم میگذارید!
اگر دقت کنید هیچ السی ای وجود نداره، چون دما می تونه هم سرد باشه هم متوسط با درجه های مختلف!
اپراتور های AND، OR و NOT که باهاشون توی منطق باینری آشنا هستیم توی منطق فازی هم وجود دارن.

قبل از تعریف این عملگر ها باید بدونیم مجموعه های فازی یا Fuzzy sets به چه معنی هستند. همونطور که گفتیم توی منطق فازی درجه ی درستی لزوما نباید 0 یا 1 باشه و یه گزاره می تونه مثلا 0.3 درست باشه






ادامه دارد ...
 

A R M A N

عضو جدید
مقدمه

مقدمه

گفتیم که تو منطق فازی می تونیم از هوای گرم یا قد بلند صحبت کنیم، اما باید اول اونارو برای سیستم فازیمون تعریف کنیم! هر کدوم از این دسته ها یه مجموعه ی فازی رو تشکیل میدن.
در واقع یه مجموعه ی فازی یه جفت (A, m) هست که A یه مجموعه هست و m یه تابع با دامنه ی A و برد [0,1].
 

A R M A N

عضو جدید
مفاهیم و تعاریف مقدماتی

مفاهیم و تعاریف مقدماتی

پاور پوینت زیر تعاریف و مفهیم مقدماتی راجع به مجموعه های فازی رو شامل میشه.
دوستانی که درس نظریه مجموعه فازی رو تصمیم دارن بگیرن این فایلهایی که میزارم خیلی براشون مفیده.

 

A R M A N

عضو جدید
عملگرها ، اجتماع و اشتراک

عملگرها ، اجتماع و اشتراک

در این فصل با عملگرهای مربوط‌ به اجتماع و اشتراک و متمّم آشنا میشیم و با نرم مثلثی هم تا حدودی آشنایی پیدا میکنیم .

fuzzy2.rar

روی لینک که کلیک کردید تقریبا حدود 24 ثانیه زمان میبره تا دانلود فایل آغاز بشه لطفا تا آغاز دانلود منتظر بمونید ، لینک مشکلی نداره ;)
 

A R M A N

عضو جدید
اصل گسترش و اعداد فازی

اصل گسترش و اعداد فازی

در این فصل با اصل گسترش و اعداد فازی آشنا میشیم که از مباحث کاربردی منطق فازی هستش.
روی این قسمت خیلی میشه مانور داد و بحث کرد و دامنه وسیعی داره .:)

fuzzy3.rar


این لینک هم مثل بالایی حدود 30 ثانیه طول میکشه تا دانلود آغاز بشه ;)
 

saba jo00on

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعریف یال فازی و راس فازی در گراف های فازی و رسم گراف فازی لطفا مطلب بذارید:cool:
 

A R M A N

عضو جدید
رابطه‌هاي فازي

رابطه‌هاي فازي

در این فصل روی انواع روابط فازی و رابطه های خاص و تحدید های فازی بحث شده ، که در حین آموزش مثال هم آورده شده که خیلی تو درک مطلب کمک میکنه

fuzzy4.rar

این لینک هم مثل لینک های بالایی هستش ;)


نظزیه فازی از مباحثی هست که در بسیاری از رشته ها از جمله برق ، حسابداری ، کشاورزی ، هوا و فضا ، کامپیوتر و حتی شاید باورتون نشه برای بهینه کردن آبیاری زمینهای کشاورزی و گلخانه ها هم جایی دیدم از این منطق استفاده شده بود .:cool:
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانلود فیلم آموزشی منطق فازی به همراه پاورپوینت آموزشی فیلم


این ویدئوی آموزشی منطق فازی را برای آنالیز داده ها معرفی می کند . منطق فازی را می توان برای مدل کردن اطلاعات غیر دقیق ، مانند اندازه گیری های نادرست و یا تعاریف شفاهی، استفاده کرد . در این فیلم آموزشی مدرس ابتدا به توضیح مفهوم مجموعه های فازی ، درجه عضویت مجموعه فازی می پردازد و سپس اعداد فازی و عملیات محاسباتی با استفاده از آنها را مورد بحث قرار می دهد . برای مقابله مؤثر با پیچیدگی روزافزون در بررسی، مطالعه، مدل‌سازی، و حل مسائل جدید در فیزیک، مهندسی، پزشکی، زیست شناسی، و بسیاری از امور گوناگون دیگر ایجاد و ابداع روشهای محاسباتی جدیدی مورد نیاز شده‌است که بیشتر از پیش به شیوه‌های تفکر و تعلم خود انسان نزدیک باشد. هدف اصلی آنست که تا حد امکان، رایانه‌ها بتوانند مسائل و مشکلات بسیار پیچیده علمی را با همان سهولت و شیوایی بررسی و حل و فصل کنند که ذهن انسان قادر به ادراک و اخذ تصمیمات سریع و مناسب است.منطق فازی در سال ١٩۶۵ توسط لطفی علی عسگرزاده پروفسور علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی کالیفرنیا ارائه شد. در جهان واقعیات، بسیاری از مفاهیم را آدمی به صورت فازی (fuzzy به معنای غیر دقیق، ناواضح، و مبهم) درک می‌کند و به کار می‌بندد. به عنوان نمونه، هر چند کلمات و مفاهیمی همچون گرم، سرد، بلند، کوتاه، پیر، جوان، و نظائر اینها به عدد خاص و دقیقی اشاره ندارند، ذهن انسان با سرعت و با انعطاف پذیری شگفت‌آوری همه را می‌فهمد و در تصمیمات و نتیجه گیریهای خود به حساب می‌گیرد. این، در حالی است که ماشین فقط اعداد را میفهمد و اهل دقّت است. اهداف شیوه‌های نو در علوم کامپیوتر آن است که اولاً رمز و راز اینگونه توانایی ها را از انسان بیاموزد و سپس آنها را تا حد امکان به ماشین یاد بدهد.قوانین علمی گذشته در فیزیک و مکانیک نیوتنی همه بر اساس منطق قدیم استوار گردیده‌اند. در منطق قدیم فقط دو حالت داریم: سفید و سیاه، آری و خیر، روشن و تاریک، یک و صفر، و درست و غلط. متغیرها در طبیعت یا در محاسبات بر دو نوعند: ارزش‌های کمی که می‌توان با یک عدد معین بیان نمود و ارزش‌های کیفی که براساس یک ویژگی بیان می‌شود. این دو ارزش قابل تبدیلند.مثلا در مورد قد افراد با ارزش عددی (سانتی‌متر) اندازه‌گیری شود و افراد را به دسته‌های قدکوتاه و قدبلند تقسیم‌بندی کنیم و حد آستانه ۱۸۰ سانتی‌متر برای قد بلندی مدنظر باشد. تمامی افراد زیر ۱۸۰ سانتی متر براساس منطق قدیم قدکوتاهند حتی اگر قد فرد ۱۷۹ سانتی‌متر باشد. ولی در مجموعه فازی هر یک از این صفات براساس تابع عضویت تعریف و بین صفر تا یک ارزش گذاری می‌شود. از آن جا که ذهن ما با منطق دیگری کارهایش را انجام می‌دهد و تصمیماتش را اتخاذ می‌کند، جهت شروع، ایجاد و ابداع منطق‌های تازه و چند ارزشی مورد نیاز است که منطق فازی یکی از آن‌ها می‌باشد.



دانلود مستقیم : فيلم آموزشي کنفرانس منطق فازي به همراه فايل پاورپينت


حجم فايل : 280 مگابایت

پسورد فايل : www.mohandesyar.com

لینک منبع


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

negin17h

مدیر تالارهای مهندسی کامپیوتر و رباتیکمتخصص #C
مدیر تالار
فیلم منطق فازی از زبان پروفسور لطفی زاده

فیلم منطق فازی از زبان پروفسور لطفی زاده

مطمئنا هیچ کس بهتر از خود پروفسور لطفی زاده نمی تونه منطق فازی رو تشریح کنه برای همین یک فیلم از پروفسور به زبان انگلیسی و دوبله شده همون فیلم توسط سایت هوش مصنوعی برای دانلود رایگان در اختیار دوستان علاقه مند به هوش مصنوعی قرار می گیره

فیلم اصلی:دانلود
فیلم دوبله شده:دانلود
 

ghazal22

عضو جدید
سلام دوستان.
از مبحث شبکه عصبی و منطق فازی یه سری سوال تو جزوه امون هست که من براشون به جواب قطعی نرسیدم.
میشه شما عزیزانی که این درس رو داشتید و یا دارید یه نگاهی به سوالات بندازید و نظرتون رو راجع به جوابهاش بگید؟
حتی اگه بتونید در حل قطعی یک سوال هم بهم کمک کنید ممنون میشم.مخصوصا سوال۳ که واقعا من تو حلش گیر کردم و چون کدنویسی بامتلب بلد نیستم نتونستم حلش کنم.
اگه میتونید لطفا کمکم کنید.از همه دوستان متشکرم.
منتظر جوابها و نظراتتون هستم.
فقط دوستان من چطور فایلم رو ضمیمه کنم؟
 

پیوست ها

  • Tamrin 2.zip
    33.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

shima gh

عضو جدید
سلام دوستان.یه سوال مهم داشتم اگه کمکم کنید دعاتون می کنم
:)
یک نمونه کدنویسی شده الگوریتم خوشه بندی مثلا fcm رو برای نمونه ای از داده های فاصله ای(اینتروال) و تست نتایجش رو می خواستم.اگه کسی راهنماییم کنه و مثال کدنویسی شده اش رو اینجا بنویسه خیییییییلی ممنونش می شم. :)
اگر کسی مقالاتی به فارسی یا انگلیسی در مورد این تعریف کلی این مباحث داره لطفا به اشتراک بذاره:
evolving fuzzy rules
transparency
interpretability
 
آخرین ویرایش:

omid.n1990

عضو جدید
یکی از کاربردهای فازی که قابل پیاده سازی با نرم افزار هم باشه میشه معرفی کنید؟برای سمینار درس فازی میخوام
تشکر
 

nafis...

مدیر بازنشسته
یکی از کاربردهای فازی که قابل پیاده سازی با نرم افزار هم باشه میشه معرفی کنید؟برای سمینار درس فازی میخوام
تشکر
کاریرد قازی در مدیریت هست
ببین به دردتون میخوره

 

پیوست ها

  • Article.zip
    3.1 مگایابت · بازدیدها: 0

mosdiba

عضو جدید
امروزه تو پزشکی هم وارد شده
2 -3 سلله تو این علوم وارد شده
یکی از دغدغه ها تو این علم انه که بالاخره یک فرد بیمار هست یا نه !!
یا مثلا انتقال شیوع یه بیماری خاص در یک کشور چه میزانه ؟!!
الان دیگه داره تو پزشکی غوغا میکنه
 

mahsa12169

عضو جدید
سلام و خسته نباشد

دوستان عزیز، چه کسی میتواند تمرینات زیر را حل نماید؟؟؟؟؟؟؟؟

تمرینات مربوط به درس روش ها و سیستم های فازی می باشد در مقطع ارشد هوش مصنوعی

http://uploadkon.ir/?file=Downloads_9.zip
 

smrvojoodi

عضو جدید
ممنون از مطلب خوبتون.
کسی هست که درمورد تشخیص پلاگاریسم با استفاده از قوانین فازی بتونه کمکک کنه؟
ممنون می شم اگه زود جوابمو بدین
 

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان میخواستم بدونم این تصویر ربطش به منطق فازی چی هست؟؟؟لطفا اگه توضیحی دارید ارائه بدید؟

Picture1.jpg
 

ali.pourreza

عضو جدید
Link

Link

پاور پوینت زیر تعاریف و مفهیم مقدماتی راجع به مجموعه های فازی رو شامل میشه.
دوستانی که درس نظریه مجموعه فازی رو تصمیم دارن بگیرن این فایلهایی که میزارم خیلی براشون مفیده.

(لینک این فایل کار نمی کنه. لطفا درستش کنید؟
 

mojtaba007

کاربر فعال
کاربر ممتاز
دوستان استادمون این کتاب و بهمون معرفی کرد
Neuro- Fuzzy And Soft Computing
گفته 4 فصل اولش و درس میدم
از دوستان کسی ترجمه این کتاب و داره یا جای رو میشناسه تا سفارش بدم
میشه راهنمایی کنید چه مطالبی رو بخونم که بهم کمک کنه بهتر یاد بگیرم
 

vafaholy

عضو جدید
سلام دوستان من ارشد فراگیر پیام نور مدیریت فناوری اطلاعات شرکت کردم، منابع رو گرفتم و می خونم ولی راستش نمونه سوال می خوام، مثلا یکی از منابعمون منطق فازی برای امور بازرگانی مالی و اداری هست که هیچ نمونه سوالی ازش ندارم.اونایی که با منطق فازی آشنایی دارن خصوص نگین جون ممنون میشم راهنمایی کنن.کتابش شامل سرفصلهای زیر هستش:
1-مجموعه های فازی
2-منطق فازی
3-محاسبات میانگین و پیش بینی در فازی
4-تصمیم گیری در یک محیط فازی
 

bsh51

عضو جدید
با سلام کسی از دوستان نمونه سوالات دکتر منهاج رو داره؟ یا جواب تمرینات آخر هر فصل کتابش رو. بسیار سپاسگزارم
 

Similar threads

بالا