سيستم مديريت هوشمند ساختمان (BMS)

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز

تكنولوژى ساختمان هوشمند امكانات متنوع و گسترده اى در اختيار مى گذارد كه هر شخص نسبت به علاقه و سليقه خود مى تواند از تمامى يا تنها بخشى از آن بهره مند گردد. با كمك اين تكنولوژى تمامى وسايل و تجهيزات داخل ساختمان، بر حسب خصوصيات محل و نياز استفاده كننده گان، توسط صفحه اى نمايش داده ميشوند و از همانجا قابل كنترل و مديريت هستند.ويژگى منحصر به فرد اين تكنولوژى، ايجاد هماهنگى و يكپارچه سازى بين كليه سيستمهايى است كه تاكنون به صورت منفرد استفاده ميشده اند و بدين ترتيب در محدوده وسيعى امكان طراحى، نصب و استفاده ميدهد. از فوايد اصلى اين تكنولوژى در كنار ايجاد راحتى و امنيت بيشتر، مى توان به صرفه جويى در مصرف انرژى اشاره كرد.فلسفه اصلى تكنولوژى ساختمان هوشمند بر اساس محوريت بخشيدن به شخص استفاده كننده و نيازهاى او پايه ريزى شده، به درخواستهاى امروز و آينده پاسخى ساده و مناسب ميدهد و قابليت هماهنگ شدن با تكنولوژهاى بعدى را داراست.


چه وسايل و تجهيزاتی قابل کنترل هستند؟

روشنايی
در ساختمان هوشمند منابع نور اعم از چراغ سقفی، ديواری، روميزی، چراغهای رنگی تزئينی، فلورسنت و لامپهای LED همگی به تفكيك يا گروهی قابل كنترل هستند.با این روش ميتوان بدون نياز به سرکشی به تمامی چراغها از وضعيت تك تك آنها اطلاع حاصل نمود و آنها را "روشن-خاموش" يا "Dim" كرد.

سيستم ايمنی
ساختمان هوشمند قابليت مديريت سيستم دزدگير، دوربينهای مداربسته و حسگر اثر انگشت (Biometric System) را داراست. از مزيتهای اصلی ميتوان دقت بالا، قابليت کنترل از راه دور، امکان ارسال SMS بروی تلفن همراه ، منطقه بندی فضای تحت پوشش (Zone) و تشخيص دود و آب گرفتگی را نام برد.

در، پنجره، پرده، كركره و سايه بان
با يك لمس روی صفحه کنترل، پرده و كركره (نصب شده در داخل يا خارج) و سايبان ها به سادگی قابل كنترل ميباشند. هنگام ترك ساختمان با يك نگاه به صفحه نمايش از وضعييت باز و بسته بودن كليه درها و پنجره ها آگاه شويد. كنترل در ها با استفاده از حسگر اثر انگشت و كارتهای مغناطيسی بصورت مركزی، علاوه بر ايجاد ايمنی بيشتر امكان طبقه بندی و زمان بندی دسترسی به ساختمان را بوجود می آورد.

سيستمهای گرمايشی سرمايشی و تهويه مطبوع
در ساختمان هوشمند، ميتوان دمای اتاقها را به تفكيك و به طبع نياز تنظيم نمود. همچنين مشروط كردنِ رويه كار سيستم به حضور ساكنين در ساختمان تاثير بسزايی در كاهش مصرف انرژی خواهد دارد.

سیستم صوتی ، تصویری
در ساختمان هوشمند استفاده از آرشيو موسيقی و فيلم به طبع سليقه شخصی و به تفكيك از هر اتاق امكان پذير است. آرشيو موسيقی و فيلم شامل: DVD، CD، Radio، TV، DVB، Sound Box و ... كه از آن در تمام اتاقهای ساختمان بدون نقل و انتقال دستگاه و يا حتی CD و DVD مورد نظر استفاده ميشود.

آيفون تصويری
با بصدا در آمدن آيفون، تصوير مراجع در صورت تمايل فقط روی صفحه نمايش مورد نظر و يا روی كليه صفحات نمايشِ منعكس ميشود. همچنين هنگامی که ساكنين در ساختمان حضور ندارند تصوير مراجع و زمان مراجعه ثبت شده و پس از بازگشت از آن مطلع خواهيد شد.

سيستم آبياری خودكار
آبياری گل و گياه، تنظيم فواره و آبشارهای مصنوعی از طريق صفحه كنترل به سادگی قابل كنترل ميباشند. همچنين ساختمان هوشمند ميتواند كنترل، آبياری گل و گياه در حياط و يا داخل ساختمان را بطور خودكار طبق برنامه از پيش تعيين شده عهده دار شود. برای مثال هر غروب در صورت پايين تر بودن رطوب چمن از 33% سيستم آبياری بشكل خودكار بكار می افتد.

كنترل تاسيسات استخر، سونا و جكوزی
در ساختمان هوشمند روشن كردن و تعيين حرارت سونا، اطلاع يافتن از زمان رسيدن سونا به دمای مطلوب، خودكار كردن تصفيه استخر و يا جكوزی همگی بسادگی امكان پذير است.

سيستمهای ارتباطی (تلفن، پيامگير، تلفن سانترال و اينترنت)

پشتيبانی از چند خط تلفن، پيامگير، تلفن سانترال، سرويس Caller ID و Fax از ويژگيهای ساختمان هوشمند ميباشند. همچنين در محيط تحت پوشش ميتوان از تلفن تصويری (In-House Video telephony) استفاده كرد.

وسايل الكتريكی ساختمان
در ساختمان هوشمند، امكان اطلاع يافتن از وضعيت كليه وسايل الكتريكی و كنترل آنها وجود دارد. مثلاً پس از اتمام كار ماشين لباس شويی هشداری مبنی بر اتمام كار به اطلاع ميرسد، هنگام استفاده از جارو برقی با به صدا در آمدن زنگ تلفن يا آيفون جارو بصورت خودكار خاموش ميشود. بدين صورت احتمال نشنيدن صدای زنگ تلفن هنگام كار با وسايل خانگی پر صدا يا بعلت زياد بودن صدای موسيقی،در ساختمان هوشمند عملاً منتفی است. همچنين در صورت باز ماندن در يخچال به مصرف كننده اخطار لازم داده ميشود.

چگونگی دسترسی و کنترل امکانات در ساختمان هوشمند

صفحه کنترل مرکزی
با يک صفحه کنترل مرکزی شما قادر به کنترل هوشمند تمامی دستگاههای موجود در ساختمان و آگاهی از وضعیت کارکرد آنها هستيد. صفحه نمايش مجهز به تكنولوژی لمسی (Touch Screen) است كه به راحتی در استفاده از آن می افزايد و برای استفاده احتياج به وسيله ورودی ديگری نميباشد.

کنترل با استفاده از امواج راديويی
با استفاده از اين تکنولوژی امکان کنترل ساختمان هوشمند بصورت بی سيم (Wireless) وجود دارد. وسيله کنترلی ميتواند يک PDA ، Tablet PC و يا يک Remote Control ساده راديويی باشد. مزيت اصلی استفاده از RF نسبت به IrDA (تكنولوژی بكار رفته در كنترلهای تلويزيون) كاركرد از مسافتهای طولانی تر و عدم نياز به ديد مستقيم است.

کنترل از راه دور

ساختمان هوشمند امکان اطلاع يافتن از وضعيت کنونی و كنترل ساختمان را از راه دور محيا ميکند. شما ميتوانيد با استفاده از SMS ، تلفن گويا (Call Center) و يا از طريق اينترنت از اين امکان بهره مند شويد.

سناريو
سناريو به معنای انجام گروهی از کارها فقط با فشار دادن يك دكمه يا يک لمس بروی صفحه كنترل است. راحتی و سرعت در ايجاد فضای مناسب هدف اصلی استفاده از سناريو ها ميباشد.

اتوماسيون
ساختمان هوشمند در جهت ايجاد راحتی برای شما، کنترل برخی از امور روزمره و تکراری را به دست گرفته و برای شما آسايش بيشتری به ارمغان ميآورد. عملکرد خودکار سيستم ميتواند شامل کارهای از پيش تعيين شده باشد يا با استفاده از سنسورهای دما، نور، باد، باران، سنجش رطوبت و سنسور تشخيص حضور شخص و ... شرايط را بصورت بهينه تنظيم نموده و يا اخطارهای لازم را اعلام نمايد.

مزايای اصلی ساختمان هوشمند

راحتی:
ساختمان هوشمند با استفاده از اتوماسيون و بر عهده گرفتن برخی كارهای تكراری راحتی بيشتر برای ساكنين خود به ارمغان می آورد. از طرف ديگر، برای ايجاد فضای دلخواه در ساختمان هوشمند تنها يك اشاره كافی است: سناريوها وظيفه تنظيم دقيق محيط را به عهده ميگيرند.استفاده از يك نرم افزار كارآمد با User Interface ساده و چند زبانه (از جمله فارسی) برای كنترل كليه تجهيزات مزيت ديگری است كه موجب سادگی زندگی در ساختمان هوشمند ميگردد. كار با اين نرم افزار نياز به هيچ آموزش خاصی ندارد.

ايمنی:
در شرايط بحرانی از جمله آتش سوزی، آب گرفتگی و سرقت، ساختمان هوشمند اخطارهايی اعلام ميكند كه ميتواند سهم بسزايی در پيشگيری از وقوع خرابی يا بيشتر شدن آن ايفا كند.ويژگی خاص دزدگير در منطقه بندی (Zone) فضاهای تحت پوشش، استفاده از سنسور دقيق تشخيص حضور شخص، حسگر اثر انگشت و همچنين كنترل و ضبط تصاوير دوربينهای مدار بسته بصورت ديجيتال ايمنی را برای منازل به شكل چشمگيری بالا ميبرد.

انعطاف پذيری:
انعطاف پذيری در اجرا و استفاده از خصوصيات شاخص تكنولوژی هوشمند است. با استفاده از ابزاری كه اين تكنولوژی در اختيار قرار ميدهد، برای اضافه كردن اين امكانات به منازل موجود در اكثر موارد نياز به سيم كشی مجدد و تعويض تجهيزات موجود در ساختمان وجود ندارد.استفاده از كليدها و صفحات نمايش هوشمند برای برنامه ريزی و اجرا دستورات، امكان كنترل با استفاده از Remote Control از داخل ساختمان و يا با تلفن همراه، همگی ساكنين را برای دسترسی به امكانات ساختمان ياری ميكنند.

صرفه جويی در مصرف انرژی:
مديريت مصرف انرژی در ساختمان هوشمند تاثير بسزايی در صرفه جويی مصرف انرژی دارد. وابسته كردن نور و سيستم تهويه به حضور شخص و برنامه ريزی بهينه دمای اتاقها در ساعات مختلف شبانه روز از مصاديق اين مديريت مصرف انرژی می باشند.
همچنين جلوگيری از تابش مستقيم نور آفتاب به داخل ساختمان در تابستان توسط كنترل اتوماتيك پرده و كركره، سبب صرفه جويی در مصرف انرژی الكتريكی برای دستگاههای سرمايشی ميشود

 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخش آشنایی با سیستم مدیریت ساختمان(BMS) - پرسش و پاسخ

بخش آشنایی با سیستم مدیریت ساختمان(BMS) - پرسش و پاسخ

با سلام خدمت دوستان عزیز

با توجه به آشنایی اینجانب با سیستم BMS و نیاز خود اینجانب به آموزش های بیشتر، این تاپیک رو برای بحث و تبادل نظر در این زمینه ایجاد کردم، امیدوارم که با یک روال پرسش و پاسخی بتوانیم به آموخته های خود در این زمینه عمق ببخشیم. منتظر حضور شما در این تاپیک هستم.
 
آخرین ویرایش:

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای اینکه این بخش یه مقداری جذاب تر بشه سعی می کنم یک سری مطالب برای آشنایی دوستان بیارم تا به مباحث پرسش و پاسخی برسیم.

اولین چیزی که باید با اون آشنا بشیم اینه که وقتی صحبت از مدیریت ساختمان میشه معمولاً دو موضوع کنار هم قرار می گیرند و بعضاً جایگزین هم میشند که این خیلی درست نیست.
غالباً افراد مفاهیم BMS یا سیستم مدیریت ساختمان رو با Home Automation کنار هم قرار می دهند در صورتیکه در واقعیت این دو موضوع با توجه به اینکه شباهتهای به هم دارند ولی دو سیستم متافوت می باشند چراکه از پروتکل های متفاوت، نرم افزارهای متفاوت و تجهیزات متفاوت از هم استفاده می کنند و در ضمن حوزه عملکرد این دو سیستم در بعضی مواقع کاملاً متفاوت از هم می باشد.

منتظر همکاری دوستان عزیز هم هستم.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر میکردم با توجه به فراگیر شدن سیستم BMS علاقمندی نسبت به این موضوع نیز بین دوستان زیاد باشه، ولی ایرادی نداره، من سعی می کنم مطالب جدیدتری اینجا قرار بدم شاید همکاری و مشارکت دوستان اینجا بیشتر بشه.

نکته دیگه ای که در مبحث BMS اهمیت پیدا میکنه، موضوع پروتکل ارتباطی هست، در BMS دو دسته پروتکل مطرح هست که عبارتند از پروتکل های اختصاصی و باز. پروتکل اختصاصی همینطور که از اسمش پیداست بصورت اختصاصی هست یعنی متعلق به یه شرکت و یک برند خاص هست. در پروتکل های باز دیگه محدودیت برند وجود نداره و شرکت هایی که تجهیزاتشون از این پروتکل ها پشتیبانی کنند بدون هیچ مبدل و تنظیم خاصی با هم ارتباط پیدا می کنند.

اهمیت پروتکل ها زمانی بیشتر به چشم میاد که در یک پروژه بزرگ قرار باشه شرکت ها و برند های مختلف یک سیستم BMS بزرگ رو راه اندازی کنند، در این زمان چالش به اسم تجمیع و یکپارچه سازی این سیستم ها با برند های متفاوت مطرح هست که در صورت استفاده از پروتکل های بازی به سادگی و بدون مبدل اتفاق می افته و این یک ویژگی بسیار خوب برای توسعه سیستم های BMS است.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکته ای بعدی که در BMS اهمیت به سزایی داره، انتخاب برند مناسب برای اجرای پروژه هست. بسیاری از برند های معروفی که در زمینه اتوماسیون صنعتی اسمشون رو می شنویم در زمینه BMS نیز فعال هستند و هر کدوم از پروتکلهای خاص و یا باز استفاده می کنند. مهمترین برندهایی که میشه اسمشون رو تو لیست برندهای BMS قرار داد عبارتند از:
زیمنس - جانسون کنترلز - هانی ول - دیستک کنترل و ....

انتخاب مناسب برند به شما پتانسیل های مناسب رو برای اجرای پروژه رو خواهد داد.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک بخش مهمی که به سیستم BMS قدرت زیادی می ده، واحد مانیتورینگ هست، اینکه چه نرم افزاری با چه امکاناتی سیستم BMS شما رو مدیریت کنه، بسیار کلیدی است، چرا که حتی اگر از بهترین برند های کنترلی با نرم افزار های ضعیف استفاده شود، بسیاری از قابلیت های سیستم بلا استفاده می مامند در صورتیکه یک نرم افزار مانیتورینگ قوی می تواند به تجهیزات معمولی قابلیت های بسیاری را بدهد.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعد از معرفی اجمالی BMS حالا نوبت این موضوع میرسه که نحوه ورود به این زمینه کاری به چه نحوی هست. با توجه به گستردگی سیستم های BMS معمولاً تسلط روی همه بخش ها امکان پذیر نیست، با توجه به این موضوع باید سعی کنید فعالیت خودتون رو از یک زمینه شروع کنید و پس از کسب مهارت های لازم به مرحله های بعدی پا بزارید.

به عنوان مثال شخصی که می خواد وارد این زمینه بشه برای اولین گام سیستم کنترل روشنایی رو انتخاب می کنه، باید سعی کنه انواع روشهای کنترلی رو یاد بگیره، با نرم افزارهای مربوط به این قضیه آشنا بشه، شروع به طراحی کنه و سپس اقدام به اجرا کنه.

فقط نکته مهمی که هست باید سعی کنه طراح خوبی باشه چون اجرا رو یه تکنسین معمولی هم می تونه انجام بده ولی یک مهندس BMS باید ابتدا طراح خوبی باشه ولی از اجرا هم غافل نباشه، چون به طراحیاش عمق میده.

در مورد باقی زمینه ها هم، میشه به همین روش اقدام کرد.
 

فرهاد-ا

عضو جدید
سلام. دست شمادرد نکنه از اطلاعات خوبتون. لازم هستش این رو بگم که EBMS قابلیت قطع گاز ،برقو آب در هنگام مسافرت یا حوادث مثل آتشسوزی ،زلزله و ... رو دارد وبه صورت خود کار با ارگانهای مرتبط تماس برقرار میکند. البته من نمی دونم با چه زبانی یا زبانهای قابل برنامه ریزی است ممنون می شم کمکم کنید شدیدا لازم دارم .یادم رفت بگم در صورت قطع برق با باتری کار میکند وجدا از آن دارای سیمکشی مشابه کلیدی است یعنی شما بدون کنترل می توانید روشنایی را کنترل کنید. خوشحال میشم دوستان به این موضوع علاقه نشون بدن چون این سیستم مانند plc اولش غریبه هستش بعدا یک نیاز مبرم میشه تجربه کاری من این رو میگه. با تشکر;)
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز

این ویژگیهایی که شما ذکر کردین، قابل اعمال در همه برندی هست، تنها کاری که شما باید انجام بدی اینه که به مقوله وضعیت اضطراری اهمیت بدی و تجهیزات مورد نیاز رو تو سیستمت پیش بینی کنی. برنامه نویسی و زبان برنامه نویسی هم بسته به برند انتخابی و نرم افزار اون هستش ولی عمدتاً زبان FBD - Function Block Diagram بین نرم افزارهای مختلف مشترک می باشد.
 

فرهاد-ا

عضو جدید
س. میشه برای نمونه یک دستگاه ebms رو معرفی کنید تعداد ورودی وخروجی اون رو بگین و چه نرم افزاری برای اون هستش (برای oba6 نرم افزار LOGO6 که قابلیت برنامه ریزی با زبان های لدر و بلوک دیگرامی هست و دارای کارت افزایشی ورودی / خروجی هستش و برای روشن کردن آن باید ولتاژ 5v dcداد ) این اطلاعات بدین ممنون میشم. من سابقه سیمکشی ساختمان رو دارم میخوام این تکنولوژی رو تو کارم پیاده کنم. ولی کسی رو نمی شناسم این کار رو تو مشهد انجام بده (توی سنف خودمون).البته اطلاعات کافی هم ندارم . انشا الله با کمک شما بتونم.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
س. میشه برای نمونه یک دستگاه ebms رو معرفی کنید تعداد ورودی وخروجی اون رو بگین و چه نرم افزاری برای اون هستش (برای oba6 نرم افزار LOGO6 که قابلیت برنامه ریزی با زبان های لدر و بلوک دیگرامی هست و دارای کارت افزایشی ورودی / خروجی هستش و برای روشن کردن آن باید ولتاژ 5v dcداد ) این اطلاعات بدین ممنون میشم. من سابقه سیمکشی ساختمان رو دارم میخوام این تکنولوژی رو تو کارم پیاده کنم. ولی کسی رو نمی شناسم این کار رو تو مشهد انجام بده (توی سنف خودمون).البته اطلاعات کافی هم ندارم . انشا الله با کمک شما بتونم.

دوست عزیز همونطوری که گفتم این موضوعی که مد نظر شماست در هر BMS ای قابل اجرا است، ولی اینکه آیا برندی فقط به این هدف ایجاد شده باشه و تجهیزات خاص خودش رو داشته باشه. متاسفانه من نمی شناسم. ولی اگه نیاز به یک BMS قابل اطمینان دارید پیشنهاد من به شما محصولات Honeywell هست.

نمایندگی شرکت هانیول تو ایران شرکت مرکز کنترل ایران هست، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سخت افزار و نرم افزار می تونید به این سایت مراجعه نمایید:
http://www.cci-co.com/products.html
 

r-mar

عضو جدید
BMSو سیستم های هوشمند ساختمان

BMSو سیستم های هوشمند ساختمان

دوستان بهترین مرجع سیستم های هوشمند در ایران کتاب جامع سیستم های هوشمند کنترل مالف مهندس رسول حدادی نیستانک میباشد که مسائل کنترل را به دقت در سیستم های هوشمند بررسی و تحلیل نموده است.نمونه مسائل کاربردی زیادی نیز در آن عنوان شده و حتی بخش حفاظت و امنیت و ... هم بررسی و ارتباط آنها با کنترلرها نیز عنوان شده است . مسائل از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین حد به دقت نوشته شده اند . به نظر من خواننده میتواند ده سال تجربه را برای پروژه های عملی کسب نماید . پیشنهاد میکنم حتما مطالعه نمایید.
 

mehdimtn

عضو جدید
با سلام
لطفا راجع به برندهایی که تو ایران استفاده میشه بیشتر توضیح بدین . آیا امکان ساخت اینگونه تجهیزات در داخل وجود داره ؟
مرسی
 

tak2750

عضو جدید
سلام.اگر ممکمنه یه کتاب جامع و خوب در این زمینه معرفی کنید.حالا اگر انگلیسی هم باشه خوبه.چون معمولا کتاب های انگلیسی به روزتر هستند و معمولا شبیه سازی نرم افزاری هم داخلشون هست.
 

shirazbms

عضو جدید
سلام

من ازعلاقه مندان سیستم هوشمندساختمان هستم.ازمطالب شماهم استفاده بردم.متشکربه خاطراطلاعاتی که دراختیارمون گذاشتید.
 

sinarp

عضو جدید
با سلام
لطفا راجع به برندهایی که تو ایران استفاده میشه بیشتر توضیح بدین . آیا امکان ساخت اینگونه تجهیزات در داخل وجود داره ؟
مرسی
سیستم هوشمند با پروتکل ها و استاندارد های متفاوتی تحت برند های مختلفی در دنیا تولیذ می شه. و با توجه به استقبال از این تکنولوژی خیلی از شرکت های غیر متخصص هم به این بازار رو آوردن.شمار شرکت ها و برند های مدعی ارائه کننده ی سیستم های هوشمند روز به روز در حال افزایش است اما شمار برند های قابل اعتماد در این سیستم به تعداد انگشتان دست هم نیست.در این سیستم ها ابتدا استاندارد ها و پروتکل ها باید مورد ارزیابی قرار بگیره و سپس کیفیت فنی محصول ، برند و کشور سازنده در نظر گرفته بشه؛ ملاحظات نوع کاربری پروزه و هزینه هم به طور قطع موثر خواهد بود. ولی به طور کلی برند های اروپایی و به طور مشخص آلمانی از استاندارد و کیفیت بالاتری برخوردار هستند. در رابطه با پروتکل ها به پروتکل های معتبر knx , lon , bacnet , m-bus می توان اشاره کرد که البته همان طور که دوستان اشاره کردند ، در رابطه با سیستم هوشمند باید موارد مربوط به سیستم های هوشمند خانگی (home automation) و سیستم های هوشمند موتور خانه ویا صنعتی تر(BMS) را از هم تفکیک کرد.

چند برند ایرانی هم در بازار ارائه می شوند که البته به نظر می رسد بیشتر در مرحله ی آزمون و خطا هستند تا قابلیت عرضه ی تجاری.
برای تولید محصولات هوشمند می توان هم به شکل فردی اقدام به تولید محصول کرد و یا تحت یک استاندارد معتبر این کار را انجام داد که مستلزم پرداخت هزینه و گرفتن تأییدیه آن استاندارد می باشد. برای مثال تولید محصول هوشمند تحت استاندارد knx منوط به گذراندن دوره های آموزشی تخصصی این استاندارد و تأمین کیفیت و استاندارد مورد نظر انجمن بین المللی knx است. هر چند بدون در نظر گرفتن محدودیت های تحریم و اخذ استاندارد ، با توجه به عدم توان رقابت، این سرمایه گذاری توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خدمت شما هستم.
 

Similar threads

بالا