سيستم تخليه

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
يكي از مهمترين قسمتهاي موتور ماشين سيستم تخليه هست، به دليل مهم بودن سيستم تخليه در تقويت موتور و ارزان بودن قطعات آن, اين سيستم
جاي بخصوص خودش رو تو تقويت ماشين گرفته به همين علت حرف و حديثهاي بسياري رو بدنبال داشته كه ميشه گفت تا حدودي اطلاعات به صورت اشتباه
به همه رسيده، شايد فكر كنيد كه يك سيستم تخليه كه تشكيل شده از 4 تا لوله چي داره كه بخواد همه رو به اشتباه بندازه ؟؟
1. شما كلمه " بزرگتر، بهتر " رو در نظر داشته باشيد.
2. آيا تا بحال به فكر شما رسيده كه اگه قطر لوله هاي خروجي اگزور بزرگتر باشه بهتره ؟؟
3. تا حالا شنيدين ميگن رو ماشين توربو بايد اگزوز با لوله قطورتر نصب كرد ؟؟
4. تا حالا شنيدين ميگن موتور براي كاركرد بهتر به Back Pressure احتياج داره ؟؟

خب اينا فعلآ چندتا از بزرگترين اشتباهات يا اطلاعات غلطي كه اكثرآ به اين روش ميدونند، بزارين از اول شروع كنيم

سيستم تخليه چيه؟
سيستم تخليه چند تا كار اصولي رو انجام ميده كه اونا عبارتند از:
1. تمام گازهاي مضر و گرم رو در مرحله تخليه از موتور خارج ميكنه
2. با استفاده از منبع كاتاليزور صداهاي نابهنجار موتور رو به صداي نرمال و قابل تحمل در مياره
3. در ماشينهاي جديد و مدرن با استفاده از كاتاليزورهاي مناسب مواد مضر رو ميگيره و از آلوده شدن هوا جلوگيري ميكنه





سخت افزار

براي درك بهتر مطلب كه واقعآ كار اگزور چيه بهتره كه اول يه مروري داشته باشيم روي گازهاي خروجي از موتور

بعد از سوختن سوخت هوا و بنزين يه مقداري از هيدرو كرين نسوخته ( بنزين )، منو اكسيد كربن، دي اكسيد كربن و فسفر ( و در هنگام استفاده از نايتروس اكسيد نيتروژن
و دي اكسيد سولفور ) با فشار بسيار زياد پيستون از محفظه احتراق خارج شده و وارد مانيفولد يا هدر ميشوند گرماي اين گازها بسيار زياده به طوري كه از حرارت جهنم چند درجه گرمتره ( البته اگه سرسيلندر رو زياد تراش بدين ) مانيفولد يا هدرز در يك نقطه وارد يك لوله مشترك ميشوند كه بازم به اشتباه همه خيال ميكنند اين لوله بايد بزرگ و قطور باشه،
پس شما ديگه احتياج ندارين براي ماشین چهار سيلند 4 تا لوله بكشين، تا آخر اين كار توسط يك لوله انجام ميگيره كه قطعآ بايد طبق محاسبه و درست انتخاب بشه. مانيفولد فابريك ماشين جلوي مقدار زيادي از جريان خروجي گازها رو از موتور ميگيره و دليل نصب كردن اين قبيل مانيفولدها رو ماشين رو ميشه تو 2 كلمه تعبير كرد ارزان و آسون
قدرت واقعي ماشين شما چقدره ؟؟


آ يا نصب سيستم هدرز جزو تقويت حساب ميشه ؟؟
جواب به اين سوال خيلي سخته چون وقتي شما يه سيستمي رو رو ماشينتون نصب ميكنيد تا به قدرت واقعي اون برسيد پس هنوز تقويتي صورت نگرفته. پس اولين كاري كه ميكنيد اينه كه رو ماشينتون هدرز نصب كنيد خب چه فرقي داره ؟؟

هدر با داشتن لوله و مسير جدا از هم كه جمعآ ميشه هدرز كار تخليه رو براي موتور آسون تر ميكنه همچنين در محل نصب اين لوله ها در يك قسمت ترافيك گازي صورت نميگيره و گازها ميتوانند با خيال راحت مسير خودشون رو طي كنند.

بعد از هدايت گازها به خارج و ورود اونها به يك لوله مشترك ميرسيم به مرحله كاتاليزور، تو اين مرحله كاتاليزور صداهاي نابهنجار و بي نظم رو منظم ميكنه و ميفرسته بيرون
گازهاي خارج شده از موتور با فشار بسيار زيادي از موتور خارج ميشوند اگر ما بخواهيم بدون گذاشتن سيستم تخليه اين گازها رو از موتور خارج كنيم يه فاجعه با قدرت 150 ديسيبل صدا درست كرديم كه دقيقآ مثل شليك كردن تير تفنگ در هر جرقه شمعه !!
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
RE

RE

نبض سيستم تخليه

براي درك بهتر عملكرد سيستم اگزوز و هدر بايد به ديناميك نبض سيستم اگزوز بپردازيم

گازهاي خارج شده از اگزوز به صورت روان و مداوم از موتور خارج نميشوند و نبض خاص خودشون را دارند و اين نبض بسته به نوع كاركرد موتور و شيوه جرقه زدند در موتورهاي مختلف با هم فرق ميكنه ولي در كل با باز شدن سوپاپ خارج و با بسته شدن آن متوقف ميشوند پس حركت گازها داري نبض و به صورت متناوب هست و اين حركت در موتورها با سيلندر بالاتر سريعتر انجام ميگيره يعني هر چه موتور سيلندرش بيشتر باشه نبضش سريعتر كار ميكنه

موتور نبض داره و اين نبض رو ميشه رو دستگاه مانيتور كرد
فاصله نبض ها در سرعتهاي مختلف موتور با هم فرق ميكنه و هر چه سرعت موتور بيشتر بشه( RPM بره بالا ) سرعت نبض موتور بيشتر ميشه و فاصله اونها از هم كمتر ميشه
در مانيفولدهاي نرمال و فابريك (استوك) نبضها پشت سر هم تشريف ميبرند بيرون ولي وقتي كه آرپي ام رفت بالا همشون ميزنند تو سر هم و ترافيك به وجود مياد و به مقدار قابل ملاحظه اي گشتاور (Torque) از دست ميرود چكار بايد كرد ؟؟
در اينجا هدرز ميتونه كمك خوبي باشه

هدرز نبضها رو به صورت جداگانه و منظم ميفرسته بيرون

اين مطلب پيامدهايي هم به دنبال خودش داره كه اين مبحث رو مهم كرده و باعث شده تيونينگ سيستم اگزوز يكي از مهمترين قسمتهاي تيونينگ موتور باشه

در موتورهاي مختلف گشتاور در دور موتورهاي مختلف به دست مياد همچنين كات اف در آرپي ام هاي مختلف كار ميكنه پس به دلايل ذكر شده كه به نظر مياد مهم نيستند ولي خيلي هم مهم هستند هدرز در انواع مختلف ساخته شده هدرزهاي try-Y و 4 به 1 و etc از انواع اونها هستند

مثلآ اكثر هدرزهايي كه براي هوندا ساخته ميشه رو دور موتور بالا خوب جواب ميدهند و نميگذارند تورك و قدرت ماشين از دست بره ( RPM 4500 to 6500 )
پس با اين همه هدرز خيلي چيز خوبيه خب مانبفولدهاي فابريك به چه دردي ميخورند ؟؟ چرا شركتها هدرز رو ماشين سوار نميكنند .

شركتهاي خودرو سازي يكي 2 تا ماشين درست نميكنند اونها روزانه هزاران محصول خود رو به بازار ميفرستند و سرعت عمل و ارزاني قطعات براي اونها خيلي اهميت داره
منظور من از اين نيست كه جنس قطعات استفاده شده خوب نيستند بلكه ممكنه تو بعضي از ماشينها از قطعات خيلي خوب هم استفاده بشه ولي در كل براي ساختن هدرز نيروي بيشتري به كار برده ميشه پس گرونتر در مياد
مورد دوم هم همونطور كه قبلآ اشاره كرده بودم آساني نصب مانيفولدهاي استوك بود چون نصب هدرز سخت تر و وقت بيشتري ميبره



فرض كنيد رو درور موتور رو 8000 هزار و از هر سيلندر در هر ثانيه 280 نبض گرفته ميشه
خب حالا با فرضيه بالا ميتوانيد بفهميد كه هر چه دور موتور در ماشينهاي مختلف بالا تر باشه سيستم هدرز بايد دقيقتر بشه
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند تا نکته براي انتخاب هدرز

خوب حالا كه فهميدين هدرزها با هم فرق دارند انتخاب اونها سخت ميشه بهتره چند نكته ديگه هم در مورد هدرز بدونيد
هدرزهايي كه از لوله هاي كلفت استفاده كرده اند تو قدرت ماشين تاثير خوبي دارند ولي مصرف بنزين رو زياد ميكنند و همچنين رو دور موتور پايين


ماشين خوب كار نميكنه و دير روشن ميشه اين هدرزها بيشتر تو دراگ استفاده ميشوند
هدرز با لوله هاي كلفت ولي كوتاه رو دور موتور وسط خوب كار ميكنه و تقريبآ براي مسابقه هاي پيست استفاده ميشه اين هدرزها رو آرپي ام پاييد بدك نيستند



هدرز با لوله هاي نازك ولي طولاني و پيچ و خم هاي حساب شده بيشتر تو تقويت شهري استفاده ميشه اين هدرزها كاركرد موتور رو خراب نميكنند و رو دور موتور بالا و پايين مناسب و به صورت متوسط كار ميكنند به نظر من اگه ميخوهيد هدرز نصب كنيد از اين نوعش نصب كنيد چون اين هدرز مصرف بنزين رو هم مياره پايين

پس هدرز انتخابي شما لوله نازك - طولاني - پيچ و خم حساب شده


تخليه:

وقتي صحبت از تخليه ميشه يعني تخليه هوا و گازهايي كه طي مرحله انفجار به وجود اومدند پس در اينجا دو چيز به وجود مياد
گرما


صدا



سيستم تخليه:

با استفاده از سيستم تخليه از به وجودآامدن صداي زياد و گرما جلوگيري ميشه



سيستم تخليه 3 قسمت داره
· مانيفولد
· لوله هاي ارتباطي
· منبع

اين 3 قسمت در ماشينهاي مختلف انواع مختلفي دارند ولي به طور كلي كار همشون كم كردن صدا و گرما ست بطوري كه تمام گازها و هوايي كه بعد از انفجار
به وجود اومدن در مرحله اول وارد مانيفواد شده و مانيفولد كه به صورت جداگانه براي هرسيلندر يك لوله داره تمام گازها و هوارو درون يك لوله كرده و اونهارو به طرف
منبع هدايت ميكنه، اين گازها حالت و نظم به خصوصي ندارن و چون حاصل انفجار بوده پس صداي آنها زياده.
در اينجاست كه اين گازها به منبع وارد ميشوند و منبع با داشتن سوراخهاي حساب شده دروني اونهارو بعد از منظم كردن به خارج هدايت ميكنه در اينجا صداي
خارج شده از منبع كم و قابل تحمله



تقويت :
چون در مرحله خروج گازها و كم صدا كردن اونها مقاومتي در برابر اين گازها ايجاد ميشه پس شما بايد براي تقويت اين مقاومت رو به حد اقل برسونيد



مانيفولد
شما ميتونيد به جاي مانيفولد فابريك از هدرز استفاده كنيد هدرز براي هر سيلندر يك لوله داره، درساختن هدرز از لوله هايي بزرگتر از مانيفولد عادي استفاده شده
و خوبي هدرز اينه كه در قسمتي كه لوله ها باهم جمع ميشن و به يك لوله وصل ميشن لوله اي كه همه اينهارو به هم وصل ميكنه گنجاش جواب دادن به همه لوله هاي
هدرز رو داره در صورتي كه مانيفولد عادي اينطور نيست و در قسمت ارتباط همه لوله ها لوله ارتباطي كوچيك بوده و به همه لوله ها جواب نميده



نکته
لوله هاي ارتباطي بايد به خروجي هدرز جواب بدهند به طوري كه بايد هم اندازه خروجي هدرز باشند و در در هيچ قسمت اون خمها نبايد تنگ شده باشد


منبع . منبع بايد از نوع اسپرت باشه، منظور از نوع اسپرت اينه كه هوا رو راحت تر بده بيرون و مقاومت زيادي در مقابل گازهاي خارج شده نداشته باشه
چون در اين منبعها مقاومت كمتر شده پس صدا بيشتر ميشه، صدا در اين منبع ها از صداي منبع فابريك بيشتره


توجه داشته باشيد كه اگه هدرز روي ماشين شما نباشه و از مانيفولد فابريك استفاده ميكنيد از منبعهاي توخالي استفاده نكنيد چون سرعت شتاب


و مصرف بنزين رو بالا ميبره و فقط صدا داره
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
کليه اعمالي که براي تقويت سيستم اگزوز ميشه انجام داد همينه؟

اگه تقويت در سطح مبتدي و نرمال باشه همين كارها كافيه و اگه در سطح پروفشنال باشه اصول همينه فقط انتخاب وسايل دقيقتره
معرفی هدرز خوب


هدرز يعني همان مانيفولد اگزوز


هدرز يكي از قطعات سيستم اگزوز ميباشد و اين سيستم بسته به نوع تقويت منبع و هدرزهاي مختلفي داره اين هدرز با سيستم تخليه و جرقه زني ماشين
همخوني داره و با خمها و اندازههاي لوله هاي به كار برده شده در اين نوع هدرزها كار تخليه رو آسون تر كرده و صداي كمتري به وجود مياد لوله هاي به كاربرده
شده در هدرز جنسهاي مختلفي دارند و هركدام كه از داخل سيقل تر باشند دود رو راحت تر بيرون ميدهند.


مقاومت در برابر گرما يكي ديگر از عوامل خوب بودن هدرز ميباشد


لوله به كار برده شده در هدرز نبايد زياد بزگ يا زياد كوچك باشه بايد بسته به اندازه فشار خروجي دود از سيلندر باشه و مهمترين قسمت هدرز هم قسمتيه كه لوله هاي هدرز يكي ميشوند


در مورد ماركهاش بايد بگم شركتهاي زيادي هستند كه اين قطعات رو توليد ميكنند و براي ماشينهاي مختلف فرق ميكنه ولي چند تا از ماركهاي معقول اينا هستند


DC Sports -JBA - Greddy - HKS – Apex
بهترين نوع آلياژي است و بعد از اون نوع هاي استيل .و منظور از 4 به 2 يعني در موتور 4سيلندر لوله هاي خروجي ابتدا دو به دو متناظر ( 1و 4 -2و3 ) به هم وصل شده و سپس در امتداد فاصله اي مناسب اين دوتايي به هم وصل ميشوده و تبديل به يكي ميشه.ولي در 4 به 1 اين چهار لوله در يك مكان به هم وصل ميشوند .كاركرد و بازده به دقت طراحي بستگي داره ولي در شرايط يكسان نوع 4 به 2 و بعداز آن4 به 1 بازده خوبي داره چون فشار موازنه تخليه از يك طرف( بستگي به ترتيب احتراق داره) و امكان دادن شيب مناسب از طرف ديگه به تخيله سريع تر و كاهش دادن فشار منفي كمك ميكنه

منبع:http://www.parsclubs.com/
 

Similar threads

بالا