سومین جشنواره مد و لباس افتتاح شد ... مانکن‌هایی با لباس اسلامی

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سومین جشنواره مد و لباس افتتاح شد

مانکن‌هایی با لباس اسلامی






روز پنجشنبه‌ای که گذشت سومین جشنواره مد و لباس در تالار وحدت برگزار شد. مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره استفاده از مانکن‌های زنده برای نشان‌دادن و تبلیغ لباس‌ها بوده و به گواه اخبار همه خبرگزاری‌ها هیچ اجرای زنده‌ای در کار نبوده است. در واقع مانکن‌هایی که واجد ویژگی‌های لازم از قبیل قد بلند و چهره نیکو بوده‌اند لباس‌ها را که بر اساس مولفه‌های ایرانی و اسلامی تولیدشده پوشیده‌اند و برخی از خانم‌های نماینده و همسران وزرا هم لباس‌ها را به تن مدل‌های زنده دیده‌اند. این مدل‌های زنده مورد تایید کارگروه ساماندهی مد و لباس هستند و برای دوره‌های بعد حتما باید کارت صلاحیت از این کارگروه دریافت کنند. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد قبلا (12 اسفند) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود: «مرکز آموزش و اطلاعات «مدلینگ» در آینده نزدیک راه‌اندازی شده و ۱۰نوع عمل جراحی در صورت و انواع تزریق در «مدلینگ» ممنوع خواهد شد.»
وی همچنین خبر داده بود «قرار است بانک اطلاعات مدلینگ منطبق با اصول و مقررات اسلامی و دینی راه‌اندازی شود.»
رشد و رواج «مدلینگ» در ایران امروز کم‌کم از حالت زیرزمینی خارج می‌شود و تلاش می‌کند راه خود را در دنیای پرسود تجارت معمول در ایران باز کند. دختران و پسرانی که عموما قدبلند و چهره زیبایی دارند برای نمایش زنده لباس از سوی طراحان انتخاب می‌شوند و عکس آنها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود. تا به حال نگاه دولت‌های قبلی به این ماجرا منفی بود و آن را تهدیدی علیه جامعه تلقی می‌کردند اما برگزاری جشنواره سوم نشان می‌دهد می‌توان از برخوردهای سلبی کاست و با دید علمی به این مقوله موثر در دنیای امروز نگاه کرد و از آن بهره گرفت. بسیاری از طراحان لباسی که تا دیروز کارهایشان فقط در شوهای ممنوع زیرزمینی ارایه می‌شد با توجه دولت به این مقوله، امکان تازه‌ای برای فعالیت پیدا کرده‌اند و بنابراین مردم طبقه متوسط پایتخت و سایر شهرهای بزرگ کشور هر روز بیشتر از گذشته با آگهی‌هایی برخورد می‌کنند که آنها را به دیدن لباس‌های طراحی‌شده از سوی طراحان لباس داخلی دعوت می‌کند.
نقطه آغاز این توجه به مقوله مد و لباس به سال 83 بازمی‌گردد. زمانی که زمزمه‌های طراحی لباس ملی برای همه ایرانیان به گوش رسید و البته با مخالفت‌هایی جدی از سوی استادان دانشگاه‌ها و حتی فعالان سیاسی روبه‌رو شد. ابداع‌کنندگان بر این عقیده بودند که ایرانیان باید مثل سایر مردم جهان لباسی واحد داشته باشند که معرف هویت آنها باشد. لباسی مثل آنچه اهالی اسکاتلند می‌پوشند یا ساری مردمان هند. پوششی که بلافاصله یاد و نام ایران را در ذهن زنده کند. مخالفان اما عقیده داشتند که ایرانیان قومی واحد نیستند که بتوان با المان‌هایی یکسان برایشان لباس طراحی کرد و از تفاوت‌های پوشش میان کردها، لرها و عشایر مثال می‌آوردند.
به هر رو، ایده برگزاری این جشنواره‌های مد و لباس به همان سال‌ها بازمی‌گردد. در دور اول برگزاری جشنواره، روز افتتاحیه مدل‌های زنده یک‌بار روی سن آمدند که برای حاضران و روحانیونی که در کانون پرورش فکری به تماشای این برنامه نشسته بودند تازگی داشت و برخی از آنها چنان می‌خندیدند که شانه‌هایشان می‌لرزید و روی در لباس دیگری که کنارشان نشسته بود پنهان می‌کردند. از همان زمان اعتراض‌هایی به این برنامه که آن سال‌ها برعهده معاونت امور زنان استانداری تهران بود آغاز شد و اهمیت توجه به لباس و مقوله مدلینگ در غوغاهای سیاسی گم شد.
کارگروه طراحی مد و لباس که امروز در وزارت ارشاد اجرای این جشنواره را بر عهده دارد پس از پیمودن مسیری پرسنگلاخ سومین جشنواره با حضور مانکن‌های زنده را آغاز کرده است. قبادی خود در این زمینه گفته است: تا سال‌های گذشته ورود به حوزه مد و لباس از خط‌قرمزها به حساب می‌آمد اما ما خوشحال هستیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که بالاترین مقام آن یعنی مقام‌معظم‌رهبری با دید ویژه خود بسیاری از مشکلات قانونی و شرعی را برای ورود به عرصه مد و لباس برطرف کرده‌اند. به گزارش «فارس» همزمان با مراسم افتتاحیه در بخش نمایشگاهی علاوه بر مانکن‌های بی‌جان از مانکن‌های زنده‌ای بهره برده بودند که ظاهرا قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌طور رسمی کار خود را آغاز کنند. مانکن‌های زنده‌ای که تلاش شده بود ویژگی‌های مدلینگ اسلامی، سزاوار آنها باشد و از حجاب کامل اسلامی و لباس‌های غیرجذب استفاده کرده باشند.
این جشنواره توسط علی مرادخانی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری، نماینده مجلس شورای اسلامی، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان و طراحان لباس به‌طور رسمی افتتاح شد و تا 23 اسفند نیز برپاست. از میان همسران وزرا؛ همسر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، همسر محمود واعظی وزیر ارتباطات و همسر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه حضور پیدا کرده و خرید هم کرده‌اند.


مرادخانی . معاون وزیر ارشاد

امیدوارم مردم ما به جایی برسند که با فارسی‌نوشتن روی لباس‌هایشان یا خوردن مارک فارسی روی آنها مشکلی نداشته باشند و به‌دنبال خریدن برندهای خارجی نباشند و حتی خارجی‌ها از لباس‌های ایرانی‌ها استفاده کنند. گاهی می‌بینیم که به ما نقد وارد می‌کنند که چرا نام این جشنواره را بین‌المللی گذاشتیم، من فکر می‌کنم همان‌گونه که پدران و مادران از ابتدا به کودکانشان لقب دکتر و مهندس می‌دهند ما نیز به این جشنواره بین‌المللی می‌گوییم به امید آنکه در آینده واقعا بین‌المللی شود.



حمید قبادی . دبیر کارگروه ساماندهی مد

مزون تا قبل از برگزاری این جشنواره یک واژه سنگین بود که مسوولان را نگران می‌کرد و به‌عنوان یک تهدید آن را مطرح می‌کردند اما هم‌اکنون مسوولان حاضر شده‌اند شرایط قانونی را برای فعالیت مزون‌ها ایجاد کنند. مراکز تخصصی ژورنال با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند و مرکز آموزش مدلینگ و مرکز نمایش زنده با الگوهای تدوین‌شده به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف ما در سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر سپردن فعالیت‌ها به دست نهادهای غیردولتی بود.



شبنم رحمتی

منبع:
روزنامه شرق - شماره 1971 - 17 اسفند 1392







.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حمایت پلیس از «فشن شو»های اسلامی





تسنیم: رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از اجرای فشن‌شوهای اسلامی در صورت بررسی در کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد. سرهنگ محمدمسعود زاهدیان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره مد و لباس فجر، این اقدام را گامی ارزنده در راستای ترویج الگوی ایرانی- اسلامی دانست و اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های جشنواره‌هایی با این عنوان استفاده کرد و پوششی مناسب برای زنان ایرانی ارایه داد. وی با بیان اینکه متاسفانه در مقطعی از زمان این امر، مغفول ماند، اما با تشکیل بنیاد ملی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بستر خوبی برای تهیه لباس‌هایی همسو با ذائقه ایرانی فراهم شده است، گفت: با توجه به اینکه پلیس نیز عضو کارگروه مد و لباس است، ملاک ما در سیاستگذاری‌ها، توجه به پوشش ایرانی و اسلامی است، اما متاسفانه با وجود اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه، سطح فعالیت‌ها متناسب با نیاز جامعه نیست.
زاهدیان تاکید کرد: البته این امر باید در کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرد، تا در صورت احساس ضرورت اجرای فشن‌شوهای اسلامی، در چارچوب قوانین و مقررات، ساماندهی و پیگیری شوند. رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در ادامه به مورد تاییدبودن لباس‌هایی که کد شیما (شناسه یکپارچه‌سازی مد و لباس) دریافت می‌کنند، اشاره کرد و گفت: لباس‌هایی که در وزارت ارشاد ثبت شده و مجوز می‌گیرند، کد شیما دریافت می‌کنند، این کد درواقع نشان استاندارد البسه است. وی ادامه داد: البته به‌دلیل فرآیند سنتی تولید لباس، هنوز تمام واحدهای تولیدی، این کد را دریافت نکرده‌اند اما ما پیشنهاد می‌کنیم، تولیدکنندگان سنتی نیز برای اخذ این کد، همکاری کنند. زاهدیان به مذاکرات اخیری که پلیس با مسوولان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی داشته است، اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات سعی کردیم بسیاری از موانع برداشته و روند اخذ کد شیما تسهیل شود؛ شیما (شناسه یکپارچه‌سازی مد و لباس) به منزله بارکدی برای لباس‌های تولیدی در ایران است. وی این بارکد را مخصوص شناسایی البسه فروشگاه‌ها و نه لباس بر تن افراد، دانست و گفت: وقتی پلیس برای بررسی لباس‌ها، به مراکز خرید مراجعه می‌کند، با مدنظر قراردادن کد شیما می‌تواند موارد قاچاق را سریع‌تر و راحت‌تر، کنترل کند.








.
 
بالا