سوسیس، مفید یا مضر ؟

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر چند همه مردم می‌دانند سوسیس غذای سالمی نیست ، اما شیمیدانان در یک تحقیق جدیدی ترکیباتی در سوسیس یافته‌اند که باعث جهش ژنتیکی می‌شود و خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

در تهیه سوسیس و محصولات مشابه از ماده نیترات به عنوان نگهدارنده در آنها استفاده می‌شود باعث بروز جهشهای ژنتیکی سرطانزا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، محققان مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در این مطالعه اقدام به خرید بسته‌های بزرگ سوسیس و کالباس از یک فروشگاه کردند.

سیدنی میرویش سرپرست این تحقیق می‌گوید این نوع فراورده‌ها به این خاطر انتخاب شدند که مصرف زیادی دارند و از نیترات به عنوان ماده نگهدارنده در آنها استفاده می‌شود. همچنین مصرف این نوع گوشت‌ها با ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط شناخته شده‌اند.

این محققان پس از آنکه با آب، ترکیبات داخل سوسیس و کالباس را استخراج کردند ، ترکیبات ‪ N-nitroso‬در آن یافتند.

سپس این مواد در تماس با باکتری سالمونلا قرار داده شد که میزان جهش ژنتیکی آن را را چهار برابر افزایش داد.

بیشتر ترکیبات ‪ N-nitroso‬در حیوانات آزمایشگاهی باعث بروز سرطان شده‌اند. این ترکیبات احتمالا در بروز چندین نوع سرطان انسانی نقش دارند.

نیترات سدیم به برخی فراورده‌های گوشت و ماهی به عنوان یک ماده نگهدارنده افزوده می‌شود.

چنانچه آثار زیانبار این ماده ثابت شود، شیوه تولید سوسیس نیز تغییر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی لایوساینس، میزان این مواد شیمیایی در مارک‌های مختلف محصولات تا ‪ ۲۴۰‬برابر متغیر است.

میرویش گفت تفاوت در شیوه‌های تولید یک موضوع قابل تحقیق است و درصورت اثبات خطرناک بودن این ترکیبات می‌توان روشهای تولید را تغییر داد.

مصرف سوسیس در تحقیقات گذشته با ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط شناخته شده است. در تهیه سوسیس از ماده نگهدارنده نیترات سدیم استفاده می‌شود که می‌تواند به تشکیل مواد شیمیایی موسوم به ترکیبات ‪N-nitroso‬ کمک کند. این ترکیبات در حیوانات آزمایشگاهی سرطانزا است. ایجاد جهش ژنتیکی در روده خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

محققان قصد دارند در آینده تاثیر سوسیس در موشها آزمایش کنند.

به گفته این گروه صنعتی میزان نیترات مورد استفاده در این تحقیق بسیار بیشتر از آن مقداری است که در فراورده‌های گوشت استفاده می‌شود.

وی افزود این خطر محدود به سوسیس نیست. ماهی خشک نمک اندود شده و ادویه‌هایی مانند سسس سویا حاوی میزان مشابه این ماده شیمیایی است.
 

Similar threads

بالا