سوختهای زیستی گیاهی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
مرکز خدمات تحقیقات زراعی آمریکا، روغن گیاهانی مانند کاملینا، کانولا را در سطح گسترده و به منظور استفاده تجاری تولید کرده است.
به اعتقاد دانشمندان این محصولات قادر خواهند بود منبعی بزرگ و داخلی از مواد اولیه محصولاتی مانند صابون و سوخت زیستی اتومبیلها را ایجاد کرده و حتی می توان از روغن برخی از این گیاهان مانند گیاه "Cuphea" در تولید سوخت جت ها نیز استفاده کرد.
این گیاه از معدود منابع طبیعی است که از آن در تولید روغنهای بهداشتی آرایشی، روغن موتور و لغزاننده های صنعتی استفاده می شده و اخیرا از آن در تولید سوخت اتومبیل ها و جت ها نیز استفاده شده است. منابع دیگر تولید این روغن هسته خرما و روغن نارگیل ذکر شده است.
در عین حال تولید ذرتهای مختص تولید سوخت نیز به صورت گسترده ای آغاز شده و شرکتهای مختلف با استفاده از این محصول در سطح وسیعی به تولید اتانول سوختی که به عنوان سوختی پاک و محافظ محیط زیست شناخته شده است، پرداخته اند.
بر اساس گزارش ساینس دیلی، محققان قصد دارند با گسترش و بهبود سیستم تولید این محصولات کشاورزی، دوره ای جدید را در تولید سوخت های زیستی در جهان آغاز کرده تا بتوانند با جایگزینی این سوخت های پاک با سوخت های فسیلی قدمی بلند در مسیر پر فراز و نشیب مبارزه با آلودگی هوا بردارند.
 

kharati

عضو جدید
با توجه به مطالب خوب بالا اما امروزه استفاده از ریز جلبکها در تولید سوخت زیستی (biofuel ) بدلایل زیر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است:1) بر عکس گیاهان زراعی مانند ذرت و گندم اغلب این ریز جلبکها در تغذیه انسانها بکار گرفته نمی شوند بنابراین استفاده از آنها خللی در منابع غذایی انسان به وجود نمی آورد.2) بازده تولید روغن در یک هکتار ریزجلبکها نسبت به گیاهان روغنی مانند سویا، بادام زمینی ویا حتی نارگیل فوق العاده می باشد بعنوان مثال در ریز جلبکها بازده تولید روغن در یک هکتار بین 58700 تا 136900 لیتر اما در گیاهان روغنی فوق به ترتیب 46 ، 1059 و 2689 لیتر می باشد( Chisti Y. 2007 ).3) به دلیل رشد سریع ریز جلبکها، از دی اکسید کربن هوا بیشتر استفاده می کنند، در نتیجه نسبت به گیاهان 15 تا 20 برابر سریعتر از دی اکسید کربن در فتوسنتز استفاده کرده و طبق محاسبات منجر به کاهش گاز های گلخانه می شوند.4) به دلیل تولید سوخت زیستی از تری گلیسریدها، منابع آلوده کننده هوا مانند ترکیبات نیتروژنی و گوگردی در این نوع سوختها بسیار کمتر می باشد ( Singh J., Sai G. 2010 ).
 
آخرین ویرایش:

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
جلبک و سوخت زیستی؟
آیا به صرفه هست؟

بله

الان این موضوع خیلی مورد توجه دانشمندانه

از اونجایی که جلبک های نک سلولی خصوصا گروه سبز - آبی می تونن مثل باکتری ها تکثیر نسبتا سریع و کم هزینه داشته باشن ؛ انواعی که تولید روغن دارن می تونن برای این منظور تکثیر بشن

فرایند استخراج مواد روغنی از جلبک مشابه فرایند استخراج آنتی بیوتیک از باکتری هست
 

kharati

عضو جدید
دقیقا دوست عزیز با ساخت فتوبیوراکتورهای مختلف می توان آن را باصرفه کرد.زیرا با افزایش بیوماس تولید روغن نیز افزایش می یابد. همان طور که در تحقیق یوسف چیستی آمده عملکرد ریزجلبکها در هکتار فوق العاده زیاد می باشد (بیش از 30 برابر؟؟؟؟؟). ساخت فتوبیوراکتور مناسب بسیار مهم می باشد.
 

kharati

عضو جدید
با ساخت فتوبیوراکتور بله
الان در ایران یک مدل آزمایشگاهیش را در گروه بیوتکنولوژی شمال غرب کشور را حدود یکسال پیش افتتاح کردند.
در کشورهایی مثل استرالیا و آمریکا و حتی چین و هند صنعتی شده و نه تنها در تولید روغن و سوخت بلکه جهت تولید انواع مکملهای غذایی استفاده می شود.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا کارهای انجام شده در ایران در این مورد را فهرست وار ذکر کنید
ممنون

دانشگاهای مختلف دارن روی این موضوع کار می کنن ولی گزارش علنی در این مورد داده نمیشه نه این مورد نه موارد دیگه تا وقتی به مرحله اجرای قطعی نرسه هیچ گروهی پروژه خودشون رو علنا گزارش نمی دن
 

kharati

عضو جدید
در مقیاس آزمایشگاهی نمونه ای را بچه های صنعتی شریف سال گذشته توی یک نمایشگاه ابداعات و نو آوری ارایه کردند
 

kharati

عضو جدید
برای تولید زیست توده به مقدار انبوه از دو تکنیک باز ( open pond ) و بسته ( photobioreactor ) استفاده میشود. سیستم باز هر چند ارزانتر می باشد ولی تولید زیست توده آن کمتر از سیستم بسته است بنابراین استفاده از سیستم بسته در مدلهای آزمایشگاهی مورد توجه می باشد.
سیستمهای بسته یا فتوبیوراکتورها که مواد درون آن از جمله آب و مواد معدنی بیشتر قابل کنترل می باشند دارای انواع زیر میباشد:
,Tubularphotobioreactor
Flat plate photobioreactor
و Columnphotobioreactor
(Brennan, Owende2009
 

kharati

عضو جدید
تولید سوخت از ریز جلبکها شامل چند مرحله است:
1) تولید زیست توده جلبکی سرشار از لیپید
2) بر داشت این زیست توده از محیط کشتی که دایما در حال تولید زیست توده است
3) خشک کردن زیست توده ویا آبگیری کردن آن
4) استخراج لییدها ویا قندها از زیست توده
5) تبدیل لیپید یا قند به سوخت زیستی
 

kharati

عضو جدید
وقتی که لیپید استخراج شد با عمل متیل استریفیکاسیون توسط متانول اسیدهای چرب را آزاد میکنند.
اغلب لیپیدهای تولید شده در این نوع جلبکها تری ایسیل گلیسرول ( تری گلیسرید) می باشد.
یعنی یک ملکول گلیسرول باضافه سه اسید چرب.
حال اگر تعداد کربن اسیدهای چرب بین 14 تا 16 باشد به آن بیودیزل واگر کمتر باشد حدود 8تا بیوفیول ( بنزین ) گویند.
گلیسرول بدست آمده طی مرحله تخمیر توسط ریزجلبکی دیگر به اسید چرب امگا سه تبدیل میکنند که در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد.
نام آن ریز جلبک Schizochytrium limacinumمی باشد .
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

Similar threads

بالا