[FONT="] [/FONT]
[FONT="]بیودیزل (به انگلیسی[/FONT][FONT="]: Biodiesel) [/FONT][FONT="]یک نوع سوخت تجدیدپذیر و تجزیه پذیر است که از روغن گیاهی و یا چربی حیوانی به دست می آید[/FONT][FONT="].[/FONT]
[FONT="]این سوخت را می توان با گازوئیل مخلوط و در خودروهای گازوئیل سوز به کار برد[/FONT][FONT="].[/FONT]
[FONT="]نتیجه های مثبت استفاده از بیودیزل در کاهش آلودگی هوا از سوی سازمان*های معتبر جهانی تایید شده است[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]بیودیزل چیست؟ [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]
[/FONT][FONT="]بیودیزل چیست؟[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]بیودیزل (منو اكلیل استر) یك سوخت گازوئیلی پاك است كه از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغنهای گیاهی ساخته میشود[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]بیودیزل درست مانند گازوئیل نفت در موتورهای احتراقی كار میكند و برای این كار اصولاً هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست. بیودیزل، ظرفیت و دامنه كار گازوئیل را حفظ میكند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]
[/FONT][FONT="]استفاده از بیودیزل در یك موتور گازوئیلی معمولی منجر به كاهش اساسی هیدروكربنهاینسوخته، منواكسید كربن و ذرات معلق میشود. خروج اكسیدهای نیتروژن بسته به سیكل كاری و روشهای آزمایشی، كمی كاهش و یا افزایش مییابد[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]با بكاربردن این سوخت، از سهم كربن موجود در ذرات معلق كاسته میشود (چون اكسیژن موجود در بیودیزل احتراق كامل به[/FONT][FONT="] CO[/FONT][FONT="]۲[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]را ممكن میسازد[/FONT][FONT="]).
[/FONT][FONT="]بخش سولفات از بین میرود (زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد) اما قسمتی محلول یا هیدروكربن به همان صورت باقی میماند یا افزایش پیدا میكند، بنابراین بیودیزل باتكنولوژی جدیدی مانند كاتالیستها (كه از ذرات محلول گازوئیل میكاهند نه كربن جامد) و[/FONT][FONT="]EGR ([/FONT][FONT="]با كربن كمتر عمر موتور بیشتر میشود[/FONT][FONT="]) [/FONT][FONT="]بسیار خوب كار میكند.ویژگیهای شیمیایی: ویژگیهای فیزیكی بیودیزل بسیار شبیه گازوئیل معمولی است. با این حال،ویژگیهای خروجیهای اگزوز بیودیزل بهتر از گازوئیل معمولی است[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]ویژگیهای فیزیكی بیودیزل[/FONT][FONT="]
• [/FONT][FONT="]وزن مخصوص [/FONT][FONT="]۸۸/۰[/FONT][FONT="]
• [/FONT][FONT="]ویسكوزیته [/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درجه سلسیوس (سانتی استوك) [/FONT][FONT="]۵/۷[/FONT][FONT="]
• [/FONT][FONT="]عدد ستان(اندیس ستان) [/FONT][FONT="]۴۹[/FONT][FONT="]
• [/FONT][FONT="]نقطه اتصال ***** سرد(درجه سلسیوس) [/FONT][FONT="]۱۲[/FONT][FONT="]-
• [/FONT][FONT="]ارزش حرارتی خالص (كیلوژول در لیتر) [/FONT][FONT="]۳۳۳۰۰[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]بیودیزل چگونه ساخته میشود؟[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]بیودیزل را میتوان از روغنهای گیاهی تازه و یا مستعمل و چربی حیوانات تولید كرد[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]این گازوئیل از منابع داخلی قابل تجدید بوجود میآید. این سوخت، قابل تجزیه بیولوژیكی است و هنگامیكه بعنوان یك جزء تركیبی مورد استفاده قرار میگیرد، نیازمند حداقل تغییرات در موتور است و نسبت به گازوئیلی كه جایگزینش میشود، سوختی پاك است.روغنهای گیاهی میتوانند برای تولید تركیبات شیمیائی- كه استر خوانده میشوند- ، با یك الكل (معمولاً متانول) تركیب شوند. زمانیكه این استرها به منظور سوخت مورد استفاده قرار میگیرند،بیودیزل خوانده شوند[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]گلیسیرول (كه در داروسازی و تولید لوازم آرایش نیز مورد استفاده قرار میگیرد) به عنوان یك محصول فرعی تولید میشود اخیراً بیودیزل طی فرایندی با نام[/FONT][FONT="] Transesterification [/FONT][FONT="]تولید شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]در این فرآیند ابتدا روغن گیاهی( یا چربی حیوانی) از ***** عبور داده میشود، سپس برای از بین بردن اسیدهای چرب آزاد،با قلیا فرآیند میگردد؛ بعد با یك الكل (معمولاً متانول) و یك کاتالیزور (معمولاً هیدروكسید سدیم یا پتاسیم) تركیب میشود. تری گلیسریدهای روغن برای تشكیل استرها و گلیسرول واكنش شیمیایی انجام میدهند و بعداً از یكدیگر جدا شده و مورد تصفیه قرار میگیرند. بیشتر تمایلاتی كه امروز برای تولید بیودیزل وجود دارد ناشی از ظرفیت بسیار بالای تولید سویا،تولیدات مازاد و كاهش قیمتها است. متیل سویات، یا سوی دیزل كه از واكنش متانول با روغن سویا حاصل میشود، اصلیترین شكل بیودیزل در آمریكاست[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]چربیهای بلااستفاده حیوانی و روغن سوخته ( كه بعنوان ” شبه گریس“ شناخته میشوند[/FONT][FONT="]) [/FONT][FONT="]نیز منابع و ذخایر خوبی هستند. این منابع از روغن سویا ارزانترند و به عنوان راهی برای كاهش هزینههای تامین مواد اولیه در نظر گرفته میشوند[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]بادام زمینی، پنبه دانه، گل آفتاب گردان و كنولا (گونهای از دانه شلغم روغنی) نیز از منابع روغنی دیگرند. استرهایی كه از هر یك از این منابع ساخته شدهاند گرچه شاید در میزان انرژی عدد ستان (مشابه اكتان بنزین) یا دیگر مشابهات فیزیكی كمی متفاوت باشند اما میتوانند با موفقیت در موتورهای گازوئیلی مورد استفاده قرار گیرند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بازار بیودیزل[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]بیودیزل سوختی تقریباً ناشناخته است و برای رسیدن به استفاده تجاری گسترده، باید از موانع گوناگونی بگذرد. این سوخت میبایست قبل از هرگونه ورود به بازار، بر موانع نظارتی فائق آید و قیمت آن نیز رقابتی تر شود.به نقل از سازمان سوختهای طبیعی آمریكا، با انگیزه بالای دولت، تولید بیودیزل از دانههای روغنی میتواند به حدود [/FONT][FONT="]۲[/FONT][FONT="] میلیارد بشكه در سال برسد كه این رقم حدود [/FONT][FONT="]۸[/FONT][FONT="] درصد مصرف بزرگراهی گازوئیل در اوایل این قرن است. بیودیزل با بازار كنونیاش احتمالاً به عنوان سوخت مورد استفاده در ناوگان اتوبوس و كامیونهای سنگین لحاظ میشود ( كه در ابتدا به صورت تركیب با گازوئیل فسیلی با استاندارد [/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد است.) اخیراً، هر گالن متیل سویات بیش از [/FONT][FONT="]۲[/FONT][FONT="] دلار قیمت دارد و قیمت آن با گازوئیل كه [/FONT][FONT="]۶۵[/FONT][FONT="] تا [/FONT][FONT="]۷۰[/FONT][FONT="] سنت درگالن است رقابت میكند. هزینههای تامین مواد اولیه علت [/FONT][FONT="]۹۰[/FONT][FONT="] درصد از هزینههای مستقیم تولیدند كه هزینه سرمایه و برگشت سرمایه را نیز شامل میشوند به عنوان مثال، برای تولید یك گالن بیودیزل به [/FONT][FONT="]۷،۳[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]پوند روغن سویا نیاز داریم كه قیمت آن حدود [/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] سنت برای هر پوند است.بنابراین فقط هزینههای تامین مواد برای تولید هر گالن متیل سویات، حداقل [/FONT][FONT="]۱،۵۰[/FONT][FONT="] دلار است كه این رقم بدون احتساب هزینههای بازاریابی است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]تلاش میشود كه با توسعه گیاههای پیوندی سویا كه دارای روغن بیشتری هستند، بتوان این هزینهها را كاهش داد. برای مثال، دانههای سویا، حدودا [/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد روغن دارند در حالیكه دیگر دانههای روغنی دارای بیش از [/FONT][FONT="]۵۰[/FONT][FONT="] درصد روغناند. ذخیره روغن دانه های شلغم روغنی اروپا كه مورد استفاده قرار میگیرند حدوداً [/FONT][FONT="]۴۰[/FONT][FONT="] درصد است[/FONT][FONT="] .[/FONT]
[FONT="]ساخت بيو ديزل از جلبك [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]محققين دانشگاه ايالت يوتا[/FONT][FONT="] (USU) [/FONT][FONT="]روشي ابداع كرده اند كه با گرفتن روغن سرباره ي بركه ها (لايه ي تشكيل شده بر روي سطح آب متشكل از جلبك و ضايعات)، مي توانند آن را به يك نوع بيو ديزل جلبكي تبديل كنند، كه احتمالاً براي سال 2009 عرضه ي عمومي خواهد داشت[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]جلبك، كه مقدار قابل توجهي از آنچه به سرباره ي بركه ها معروف است را تشكيل مي دهد، مي تواند تا [/FONT][FONT="]38000 [/FONT][FONT="]ليتر به ازاي هر جريب زمين، روغن توليد كند و تقريباً در هر مكاني قابل پرورش است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بيشتر بيو ديزل هاي فعلي از سويا و روغن ذرت تهيه مي شوند، اما با افزايش تقاضا و نياز تامين، قيمت آن ها هم افزايش مي يابد[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]طبق نظر محققين، انسان و حيوان به سويا و ذرت به عنوان يك ماده ي غذايي نيازمندند، كه عاقبت باعث رقابت بين مواد غذايي و توليد محصولات سوختي كافي خواهد شد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]به گفته لنس سيفلت،*استاد شيمي و بيو شيمي دانشگاه يوتا، با مشاهده ي تقاضا براي بيوديزل ها به نظر مي رسد كه بايد تمام مساحت قابل كشت زمين را مورد استفاده قرار دهيم. سيفلت و تعدادي ديگر از اساتيد اين دانشگاه، براي توسعه دادن روش هاي نوين و ابداع تكنولوژي هاي جديد براي توليد متان، بيوديزل، هيدروژن و الكل، از منابع انرژي قابل بازيافت كربن دي اكسيد خنثي، مثل نور خورشيد و پسماندهاي مصرفي و كشاورزي، برنامه سوخت هاي زنده[/FONT][FONT="] (Biofuels program) [/FONT][FONT="]را ترتيب داده اند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]ايالت يوتا مبلغ 6 ميليون دلار براي مدت 5 سال تحقيق به اين برنامه دانشگاه تخصيص داده است. اين تحقيق تا همين امروز چند محصول جانبي و ضوابط صنعتي را فعال كرده، يك اختراع تا به حال ثبت شده و چهار مورد در حال تعليقند[/FONT][FONT="].[/FONT]
[FONT="]ویژگی و مزایای سوخت*های بیودیزل بحران فزاینده انرژی در جهان صنعتی امروز با شتاب تندی همه کشورهای جهان را بیش و کم به چالشی عظیم کشانده است و منافع ملی جوامع در عرصه های بین المللی بر این فرآیند بیشتر دامن می زند و معادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای مختلف را از موازنه می اندازد[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]برآیند ایندو از یک طرف و کمبود، میرایی و تجدید ناپذیری سوختهای فسیلی از دیگر سو، اندیشمندان و محققان حوزه های مختلف علوم را به تنگنای فکری واداشته و گروههای تحقیقاتی به دنبال راهکارهای عملی برای فائق آمدن برمشکلات و تبعات بحران انرژی در عرصه های مختلف صنعتی و اجتماعی هستند. در حاشیه رایزنی های گروههای همسو یا مخالف در مسائل استراتژیک انرژی در پشت درهای بسته، تنور داغ آزمون گزینه های مختلف برای جایگزینی سوختهای نفتی و آلاینده محیط زیست در برخی موارد از بوته آزمایش گذر کرده و در مرحله عملیاتی قرار گرفته است[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]در بطن صنعت و تکنولوژی جهان سناریویی در حال شکل گیری است و رویکرد عمیقی از سوی کشورهای صاحب صنعت متوجه انرژی های تجدید پذیر نظیر آب، باد، انرژی زمین، خورشید و هیدروژن شده است. در این میانه بیودیزل ها نیز به طور جدی به توسعه اضلاع این چند ضلعی انرژی گام نهاده اند و نهضت فراگیری برای استفاده از آن در حوزه انرژی با شتاب فزآینده ای آغاز شده و در فهرست های برجسته شده نهادهای بین المللی انرژی قرار گرفته است[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]● [/FONT][FONT="]انرژی انرژی در اشکال مختلف مانند گرما، نور، حرکت و صدا یافت می شود، اما همه آنها در دو گروه عمده جای می گیرند: سنتیک و پتانسیل. انرژی الکتریکی، تابشی، حرارتی، حرکت و صوت از نوع سنتیک هستند و انرژی های شیمیایی، مکانیکی ذخیره شده، هسته ای و ثقلی، فرم پتانسیل انرژی محسوب می شوند. راه های مختلف زیادی وجود دارند که با بهره گیری از آنها می توانیم انرژی های فراوان اطراف خود را ذخیره، تبدیل، تقویت و استفاده کنیم. انرژی قابل رویت نیست و فقط آثار آن قابل تجربه است و از اینرو به چنگ انداختن آن معمولاً کار دشواری است. برای مثال انرژی حرارتی با تابش منتقل می شود و هدایت آن با فرآیندی متفاوت روی می دهد. اما تفاوت اصلی آنها (برای مثال نسبت به سرعت فرآیند انتقال) به ندرت قابل درک است[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]مشابه آن، انرژی الکتریکی و نور بوسیله موج منتقل می شوند، در حالیکه ایندو پروسه های متفاوتی هستند. منابع انرژی می تواند به سه کلاس فسیل، تجدیدپذیر و شکافت هسته ای گروه بندی شود. سوختهای فسیلی سالیان پیش تشکیل شده اند و قابل تجدید نیستند. منابع انرژی فسیلی شامل نفت خام، زغال سنگ، قیر، گاز طبیعی، سنگهای رسی نفتی و ماسه های حاوی قطران است. منابع انرژی قابل تجدید شامل آب، باد، خورشید، گرمای درونی زمین، دریا و هیدروژن است[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]منابع عمده انرژی حاصل از شکافت هسته ای از اورانیوم و توریوم است. پیش بینی می شود که تا سال[/FONT][FONT="]۲۰۴۰[/FONT][FONT="] تقریباً نیمی از انرژی مصرفی جهان از منابع تجدید شدنی تأمین خواهد شد و الکتریسیته تولیدی از منابع تجدید پذیر بیش از[/FONT][FONT="]۸۰[/FONT][FONT="] درصد کل منبع الکتریسیته جهان را تشکیل خواهد داد[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]● [/FONT][FONT="]مفهوم بیودیزل کمبود سوختهای فسیلی موجود و محدود بودن منابع آن به برخی مناطق جهان، افزایش تشعشعات آلاینده زیست محیطی از احتراق سوختهای فسیلی و افزایش بهای آنها، استفاده از منابع بیوتوده را بسیار جذاب و در خور توجه ساخته است. کارشناسان اظهار می کنند که نفت موجود و منابع گاز برای فقط چند دهه کوتاه کافی خواهند بود. مطابق با افزایش تقاضای انرژی و لزوم جایگزینی منابع نفتی، سوختهایی نظیر بیودیزل و بیواتانول طلایه داران تکنولوژیهای جایگزین هستند و از اینرو راهکار مناسب و قابل پیشرفت برای مصرف در موتورهای احتراقی، بی تردید انواع بیودیزل است. بیودیزل بطور خلاصه به عنوان استرهای مونوالکیلی روغنهای نباتی یا چربیهای حیوانات تعریف می شود[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]بیودیزل بهترین کاندیدای جایگزین برای سوختهای دیزلی در موتورهای دیزلی است. بیودیزل شبیه سوختهای نفتی می سوزد، در حالی که آلایندگی به مراتب کنترل شده تری دارد. از طرف دیگر بیو دیزل احتمالاً کارآیی بهتری از بنزین دارد. بیودیزل همچنین توان بالقوه زیادی را برای موتورهای تراکم احتراقی ارایه می دهد. سوخت دیزل می تواند با بیودیزل که از روغنهای نباتی ساخته می شود جایگزین شود[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]بیودیزل امروزه بطور عمده از روغن سویا، دانه خردل و روغن خرما حاصل می شود. ارزش گرمایی بیودیزل ها نسبتاً زیاد است. مقدار ارزش گرمایی بیودیزل ها([/FONT][FONT="]۳۹[/FONT][FONT="] تا[/FONT][FONT="]۴۱[/FONT][FONT="] MJ/kg ) [/FONT][FONT="]اندکی کمتر از بنزین ([/FONT][FONT="]۶۴[/FONT][FONT="]MJ/kg) [/FONT][FONT="]، سوختهای نفتی [/FONT][FONT="]([/FONT][FONT="]۴۳[/FONT][FONT="]MJ/kg) [/FONT][FONT="]یا نفت خام ([/FONT][FONT="]۴۲[/FONT][FONT="] MJ/kg) [/FONT][FONT="]است اما از زغال سنگ([/FONT][FONT="]۳۲[/FONT][FONT="] تا[/FONT][FONT="]۳۷[/FONT][FONT="] MJ/kg ) [/FONT][FONT="]زیادتر است. بیودیزل خالص یا[/FONT][FONT="]۱۰۰[/FONT][FONT="] درصد، بیودیزل سوخت محسوب می شود که بصورت [/FONT][FONT="]B[/FONT][FONT="]۱۰۰[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]یا سوخت خالص معرفی می شود. بیودیزل مخلوط، ترکیبی از بیودیزل خالص با دیزل نفتی است. مخلوط های بیو دیزل بصورت[/FONT][FONT="] BXX [/FONT][FONT="]بیان می شوند که در آن[/FONT][FONT="] XX [/FONT][FONT="]نشان دهنده مقدار درصد بیودیزل در آن مخلوط است. مثلاً[/FONT][FONT="] B[/FONT][FONT="]۸۰[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]موید این است که[/FONT][FONT="]۸۰[/FONT][FONT="] درصد آن سوخت بیودیزل و[/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد آن پترودیزل است[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]بیو دیزل به سوختهایی اطلاق می شود که منشاء بیولوژیکی دارند و یک عنوان کلی است که به گستره ای از سوختهای اکسیژن دهی شده با پایه استری(که از منابع بیولوژیکی تجدیدپذیر نشات می گیرد) نسبت داده می شود. بیودیزل ممکن است از روغن های آلی و چربیها تولید شود. از دیدگاه علم شیمی، بیودیزل به استرهای منوالکیل با زنجیرهای بلند اسید چرب که از بیولیپیدهای تجدید پذیر مشتق می شوند منسوب می شود. بیودیزل بطور نمونه از طریق واکنش روغن نباتی یا چربی حیوانی با متانول یا اتانول در حضور کاتالیزور برای حصول متیل یا اتیل استر (بیودیزل) و گلیسیرین تولید می شود. استرهای متیل یا اتیل اسید چرب یا همان بیودیزل از روغنهای طبیعی و چربیها تولید می شود. معمولاً متانول بر تبادل استری به اتانول ترجیح داده می شود، به خاطر اینکه متانول از اتانول ارزان تر است. گلسیرین تولیدی نیز در صابون سازی مصرف می شود[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]جدول[/FONT][FONT="]۱[/FONT][FONT="] مشخصات فنی بیودیزل ارایه می دهد. فرآیند ترانس تبادل استری و تولید بیودیزل با استفاده از آنزیم در معادلات زیر آمده است[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]● [/FONT][FONT="]چرا بیودیزل؟ بیودیزل سوخت تجدید پذیری است که با واکنش شیمیایی الکل و سبزیجات یا روغنهای حیوانی، چربیها یا گریسها ساخته می شود. از طریق فرآیند پالایش موسوم به واکنش تبادل استری، گلیسیرین را که یک محصول فرعی بوده و برای موتور خودرو مناسب نیست، حذف می کنند. گلیسرین حذف شده می تواند برای تهیه صابون استفاده شود. بیودیزل می تواند در بسیاری از موتورهای دیزلی بصورت خالص یا مخلوط با سوختهای نفتی در مقادیر مختلف استفاده شود. به ویژه در مخلوطی با[/FONT][FONT="]۸۰[/FONT][FONT="] درصد بیودیزل و[/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد سوخت نفتی، بطور چشمگیری تابشهای سرطانی و گازهایی را که در گرم شدن زمین سهیم می شوند، کاهش می دهد[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]● [/FONT][FONT="]سوخت ایمن و تمیز بیودیزل سلامت اپراتورهایی را که با این سوخت سروکار دارند، تضمین می کند. همچنین جایگزین تمیزی برای سوختهای نفتی است و در زمره سوختهای سبز قرار می گیرد. بیو دیزل از چربیها و روغنهای تجدید پذیر نظیر روغنهای ماهی تابه رستوران ها توسط برخی شرکتها (از جمله شرکت[/FONT][FONT="] Pacific [/FONT][FONT="]در آمریکا) تولید می شود. بیودیزل می تواند در خودروهایی که تحت سیاست اعتباری کنترل انرژی عمل می کنند، استفاده شود. بیودیزل در موتورهای تراکم احتراقی موجود در بازار اعم از سبک تا سنگین همانند سوختهای نفتی استفاده می شود و نیازی به هیچگونه مدیفیکاسیون موتور وجود ندارد. بیودیزل ظرفیت عملکردی، بازده و محدوده کاری دیزل های نفتی را دارا بوده و پشتیبانی می کند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]نه تنها هیچگونه تغییر ماهیتی در موتور خودرو لازم نیست بلکه هیچ نیازی به تغییر خودروها، قطعات یدکی، ایستگاههای سوخت گیری و مهارت های خاص برای مکانیک ها نیز لازم نخواهد بود. شیلنگ خودروها پس از[/FONT][FONT="]۶[/FONT][FONT="] ماه اول کارکرد با بیودیزل نیازمند بررسی و چک آپ است. همچنین جایگزینی شلنگ های غیرسازگار ضروری است که اینکار نیز چندان سخت و هزینه بر نیست. مخلوط های[/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد یا کمتر ممکن است اثر نامطلوب اندکی روی شلنگ های غیرسازگار داشته باشند[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]بیودیزل تشعشعات آلاینده زیست محیطی را تقلیل می دهد بیودیزل با[/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد مخلوط دیزل نفتی استفاده می شود[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]مبدل های کاتالتیکی موجود در اگزوز خودروها آلایندگی آنها را به حداقل می رسانند. در نتیجه مواد خاص به[/FONT][FONT="]۳۱[/FONT][FONT="] درصد، دی اکسید کربن به[/FONT][FONT="]۲۱[/FONT][FONT="] درصد و کل هیدروکربن ها به[/FONT][FONT="]۴۷[/FONT][FONT="] درصد کاهش می یابد. بیودیزل مصرفی با مخلوط نفتی همچنین نشر سولفور و آروماتیک ها را نیز کاهش می دهد. استفاده از[/FONT][FONT="] B[/FONT][FONT="]۱۰۰[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مواد سرطان زا و آلاینده ها را بیشتر کاهش می دهد. بیودیزلها بدلیل ایمن بودن، سازگاری با محیط زیست و سهولت حمل و نقل در جاهای مختلف استفاده می شوند. صنعت دریایی آمریکا[/FONT][FONT="]۱۰[/FONT][FONT="]درصد از مصرف سوختی خود را از بیودیزل تأمین و از آن در مأموریتهای دریایی، قایقهای نوساخت و تعمیری، کشتیهای تجاری داخلی و کشتیهای تجاری اقیانوس پیما و ناوگان پاسبان ساحلی استفاده می کند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]بیودیزل سوختی جایگزین با ضریب ایمنی بالا به حساب می آید، چون دارای نقطه اشتعال بالاتری از دیزلهای موجود است. از سوی[/FONT][FONT="] NFPA [/FONT][FONT="]در زمره سوختهای غیرقابل اشتعال کلاس بندی شده است و نیازی به نصب برچسب مواد خطرناک برروی آنها در موقع بارگیری و حمل و نقل وجود ندارد. بیودیزل در موتورها به سهولت می سوزد و موقعی که با حداقل مقدار کمتر از[/FONT][FONT="]۲[/FONT][FONT="] درصد با سوخت نفتی دارای سولفور یا سولفور خیلی کم مخلوط می شود نرمی و روانی آن در سطوحی برابر با سوختهای نفتی حاوی مقادیر بسیار زیاد سولفور افزایش می یابد. استفاده از بیودیزل و مخلوطهای آن تغییرات قابل توجهی در بوی ترکیبات خروجی از اگزوز دارد. اگر بیودیزل اکسیژن دهی شود در اینصورت احتراق کاملتری نسبت به پترودیزلها در موتور صورت می پذیرد[/FONT][FONT="].[/FONT]
[FONT="]بیودیزل؛ سوختی دوستدار طبیعت نیاز روز افزون جهان به منابع جدید انرژی به ویژه در بخش حمل و نقل، امروزه یکی از مشکلات اساسی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. به عبارتی این مشکل همانند دهه های گذشته، تنها به کشورهای وارد کننده نفت اختصاص ندارد و حتی تولید کنندگان بزرگ نفت از جمله کشور ما با مشکلات متعددی در زمینه تهیه سوخت رو به رو است. کمبود و یا به عبارتی کاهش ظرفیت پالایشی در جهان، یکی از عوامل بروز این مشکلات است، اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، زیرا آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی و پایان پذیر بودن آنها نیز از دیگر عواملی است که بشر را به تلاش برای دستیابی به سوخت های جانشین برای این منابع واداشته است. "بیودیزل" سوختی جدید و تجدید پذیر است که استفاده از آن در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است. برای پرداختن بیشتر به سوخت بیودیزل و زمینه هایی که برای تولید آن در کشور وجود دارد، با دکتر باقر مهاجرانی، رئیس پژوهشگاه شیمی و پتروشیمی صنعت نفت، گفت و گو کرده ایم که در پی می آید[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]- [/FONT][FONT="]بیودیزل چه نوع سوختی است و امروزه چه جایگاهی در جهان دارد؟ بیودیزل سوختی تجدید پذیر و تجزیه پذیر است که از روغن گیاهی و یا چربی حیوانی به دست می آید. این سوخت را می توان به راحتی با گازوییل مخلوط و در خودروهای گازوییل سوز استفاده کرد. ذرات معلق و هیدروکربن های نسوخته که از اگزوز خودروهای دیزلی خارج می شوند، سمی و سرطان زا هستند و تهدیدی برای سلامتی انسان ها به شمار می آیند. این در شرایطی است که نتایج مثبت استفاده از بیودیزل در کاهش سمیت و آلودگی هوا از سوی ارگان ها و سازمان های معتبر جهانی تایید شده است. برای مثال، گیاه سویا[/FONT][FONT="] Co2 [/FONT][FONT="]هوا را جذب می کند و پس از استخراج روغن از دانه های سویا، به بیودیزل تبدیل می شود. سوختن این ماده، [/FONT][FONT="]Co2 [/FONT][FONT="]تولید می کند و[/FONT][FONT="] Co2 [/FONT][FONT="]تولید شده به وسیله گیاهی که سوخت از آن تهیه شده است، باز جذب می شود. این چرخه هیچ دی اکسید کربنی وارد طبیعت نمی کند[/FONT][FONT="]. - [/FONT][FONT="]به قابلیت مخلوط کردن این سوخت با گازوییل اشاره کردید. این کار چه خاصیتی دارد؟ نتایج تحقیقات نشان داده است که اگر 20 درصد باک خودرو را با بیودیزل پر کنیم، هیچ نیازی به تغییر سیستم احتراق یا تغییر قطعات خودرو ها نیست و می توان این سوخت را بدون هیچ اشکالی در موتورهای امروزی مصرف کرد. -اضافه کردن این میزان از بیودیزل چه ویژگی هایی را در گازوییل مصرفی ایجاد می کند؟ طبیعی است که پر کردن 20 درصد از باک خودرو با این ماده به همین مقدار از آلاینده هایی مانند دی اکسید کربن، هیدروکربن ها و منواکسیدکربن می کاهد، اما در مورد گوگرد این مقدار حتی قابل توجه تر است؛ چنان که گوگردی که از این سوخت حاصل می شود، 15 درصد و تقریبا غیرقابل اندازه گیری است؛ بنا بر این دست کم برای کاهش گوگرد در سوخت دیزل می توان از مخلوط بیودیزل و گازوییل استفاده کرد. علاوه بر اینها، استفاده از مخلوط بیودیزل و گازوییل سبب حذف دود متراکم و سیاه حاصل از سوخت خودروهای دیزلی خواهد شد. حتی بویی که از سوختن آن ایجاد می شود، شبیه بوی سیب زمینی سرخ کرده و ذرت بو داده است، یعنی به میزان چشمگیری بوی بد گازوییل را کاهش می دهد، اگر چه صد در صد حذف نمی کند. -در سطح جهانی تا چه اندازه روی این سوخت کار شده است؟ بر اساس تحقیقات ما آمریکا، آلمان و مالزی از جمله کشورهایی هستند که روی این سوخت کار کرده اند. این سوخت در آمریکا به عنوان یک سوخت جانشین برای موتورهای دیزلی به شدت مطرح است و سالانه 300 میلیون گالن بیودیزل در این کشور تولید می شود، اما با افزایش درخواست برای این سوخت و ایجاد واحدهای صنعتی تولید کننده، قرار است میزان تولید این سوخت در آمریکا به 600 میلیون گالن در سال برسد. در کشور آلمان نیز این سوخت در بسیاری از اتوبوس ها استفاده می شود. باید توجه داشته باشیم که گازوییلی که در آمریکا استفاده می شود، بسیار مرغوب تراز گازوییلی است که در کشور ما استفاده می شود[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]مقدار گوگرد در سوخت دیزلی حاصل از نفت خام در این کشور، کمتر از 500[/FONT][FONT="] ppm [/FONT][FONT="]و قرار است تا پایان سال 2006 این مقدار به 15[/FONT][FONT="] ppm [/FONT][FONT="]برسد. -آیا در ایران نیز می توانیم این سوخت را تولید کنیم؟ فناوری تولید این سوخت در کشور قابل دسترس است و تنها به توجه مسئولان و انجام سرمایه گذاری های لازم نیاز دارد. در پژوهشکده صنعت نفت نیز در این زمینه کارهایی انجام شده است. علاوه بر این، تولید این سوخت می تواند بخش کشاروزی را نیز به تحرک وادارد، زیرا این سوخت از روغن های گیاهی به دست می آید، پس با تولید آن نیاز بیشتری به کاشت دانه های گیاهی است که به اشتغالزایی در بخش کشاورزی کمک می کند[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]نکته مهم دیگر، امکان استفاده مجدد از روغن های گیاهی سوخته برای تولید بیودیزل است. از روغن های سوخته که در بسیاری جاها از جمله اغذیه فروشی ها به مقدار زیاد استفاده و در پایان روز دور ریخته می شوند، می توان در تولید بیودیزل استفاده کرد. یعنی همان کاری که اکنون در مورد روغن های صنعتی انجام می شود. در حال حاضر "واحدهای تصفیه روغن دوم"، روغن های مورد استفاده قرار گرفته در خودروها را پس از خریداری با کمک برخی مواد افزودنی به روغنی قابل استفاده تبدیل می کنند. به این ترتیب نه تنها این روغن ها بازیافت می شوند، بلکه از دور ریخته شدن آنها که آلودگی های زیست محیطی را در پی دارد، جلوگیری می شود. مواد اولیه این سوخت نیز کاملا در دسترس و قابل تهیه است. ضمن این که کشت دانه های روغنی و کارهای جنبی که در کنار آن ایجاد می شود، مانند بسته بندی و عرضه و تبدیل آنها به سوخت اشتغالزایی را نیز به همراه دارد. -آیا امکانات خاصی برای سوخت رسانی بیودیزل در جایگاه ها مورد نیاز است؟ خیر. هیچ گونه امکانات خاصی نیاز نیست. ضمن این که این سوخت، خاصیت تجزیه پذیری دارد و به همین دلیل حمل و نقل آن به آسانی بیشتر و بدون هراس از ایجاد آلودگی صورت گیرد، زیرا بیودیزل تجزیه می شود و به طبیعت برمی گردد. بیودیزل در قیاس با گازوییل حاصل از نفت خام، دوستدار طبیعت است و آلودگی کمتری ایجاد می کند. استفاده از این سوخت را هم می توان در بخش ها و جایگاه های خاصی شروع کرد. برای مثال در اتوبوس های شرکت های واحد یا در یک شهر، سپس آن را به سایر نقاط هم گسترش داد و عمومی تر کرد[/FONT][FONT="]. -[/FONT][FONT="]استفاده از بیودیزل چه تاثیری بر قطعات و عمر خودرو می گذارد؟ سوخت بیودیزل خاصیت روان کنندگی زیادی، تقریبا دو برابر سوخت های معمولی، دارد که دلیل آن ویسکوزیته بالای این سوخت است؛ بنا براین می تواند سبب افزایش عمر خودرو شود. صرفه جویی در مصرف سوخت را نیز به همراه دارد. حتی با اضافه کردن حدود2 درصد بیودیزل به نفت سفید می توان خاصیت روان کنندگی آن را افزایش داد. -آیا نکته دیگر در مورد این سوخت هست که بخواهید توضیح دهید؟ در یک جمع بندی می توان گفت که استفاده از بیودیزل سبب وابسته نشدن به سوخت دیزل حاصل از نفت خام می شود. منابع هیدروکربوری، پایان پذیر هستند که تشکیل آنها میلیون ها سال زمان برده است و ما با مصرف آنها در واقع سرمایه هایی را از میان می بریم که تجدیدپذیر نیستند. حتی استفاده از مخلوط این سوخت با گازوییل نیز می تواند به کاهش 20 درصدی مصرف گازوییل منجر شود[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]استفاده از بیودیزل، کاهش چشمگیر در میزان آلاینده ها را در پی دارد و به دلیل تجزیه پذیر بودن به راحتی در طبیعت جذب می شود و سمیت بسیار پایین این سوخت، کار کردن و حمل و نقل آن را آسان تر می کند. توجه به آنچه صنعت سبز یا شیمی سبز خوانده می شود و به کاهش آلودگی و صدمه به طبیعت کمک می کند، امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه است و ما نیز نباید در این زمینه عقب باشیم؛ چنان که امروزه با افزایش بهای بنزین و دیگر فرآورده های نفتی، مصرف سوخت هایی که از منابع گیاهی به دست می آید نیز، بسیار مورد توجه است. گمان می کنم همه اینها دلایل خوبی باشند که توجه ما را به استفاده از این سوخت جلب کنند[/FONT][FONT="].[/FONT]
[FONT="]سوخت های بیو دیزل[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]تا کنون مهم ترین و معمول ترین سوخت، برای استفاده در بخش حمل و نقل، در بسیاری از کشورها بنزین و گازوییل بوده است[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]خودروهایی که سوخت بنزین یا گازوییل مصرف می کنند، موجب انتشار مواد مضر و آلاینده با ترکیبات شیمیایی پیچیده می شوند که به نوبه خود، سبب تولید ازن در سطح جو زمین می شوند. با آن که تمهیدات مختلفی برای کاهش آلودگی، اعم از برنامه های معاینه فنی خودورها یا نصب سیستم های کنترل انتشار آلاینده در اگزوز خودروها در کشورهای پیشرفته به کار گرفته شده، این برنامه ها در شهرهای بزرگ، تولید ازن و سایر آلاینده ها را به حد کافی کاهش نداده است.وقتی سوخت های فسیلی با ترکیب هیدروکربورهای مختلف به طور کامل می سوزند، یعنی با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شوند، دی اکسید کربن و آب تولید می کند. حال اگر عمل سوختن کامل نباشد، به جای مقداری از دی اکسید کربن[/FONT][FONT="] (CO[/FONT][FONT="]۲[/FONT][FONT="])[/FONT][FONT="]، منواکسید کربن[/FONT][FONT="] (CO) [/FONT][FONT="]تولید می شود که ماده ای بسیار سمی است[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]همچنین برخی از اتم های کربن موجود در ترکیبات سوخت به صورت نسوخته و ذرات جامد کربن روی هم انباشته و همراه هیدروکربورهای نسوخته از اگزوز اتومبیل ها به صورت دوده خارج می شوند. هیدروکربورهای نسوخته نیز به همراه مقادیری از سوخت که پیش از ورود به موتورتبخیر شده و به هوا منتشر می شود، درمجاورت نور خورشید با ترکیبات اکسیدهای نیتروژن حاصل ازعمل احتراق در موتور، ترکیب می شوند و ازن تولید می کنند. ازن اگرچه درلایه استراتوسفرمانع از عبور نورماورای بنفش و رسیدن آن به سمت زمین می شود، درسطح زمین از مهم ترین عوامل ایجاد مه دود شیمیایی[/FONT][FONT="] (SMOG) [/FONT][FONT="]و تولید کننده مواد سمی مضر برای سلامتی انسان به شمار می آید.سوخت های پاک، خواص فیزیکی و شیمیایی ذاتی دارند که آنها را پاک تر از بنزین با ساختار و ترکیبات كنونی، در عمل احتراق می كند. به طور کلی این سوخت ها هنگام سوختن، هیدروکربور (نسوخته[/FONT][FONT="]) [/FONT][FONT="]کمتری تولید می كنند و مواد منتشرشده حاصل از سوختن آنها فعالیت شیمیایی کمتری برای تشکیل ازن و مواد سمی دیگر دارد. استفاده ازسوخت های جانشین، همچنین شدت افزایش و انباشته شدن دی اکسید کربن موجود را که سبب گرم شدن زمین می شود، کاهش می دهد.البته در بنزین اصلاح ساختار یافته[/FONT][FONT="] (Reformulated Gasoline) [/FONT][FONT="]وجود دارد که انتشار مواد آلاینده تا [/FONT][FONT="]۲۵[/FONT][FONT="] درصد نسبت به بنزین موجود کاهش می یابد اما با توجه به وابستگی آن به منابع نفت خام، سوخت جانشین به شمار نمی آید.به این ترتیب، معرفی سوخت های جانشین و مطالعه درباره امکان استفاده و بهره برداری ازسوخت های جانشین، با توجه به ملاحظات فنی- اقتصادی و منابع گسترده موجود برخی از آنها در ایران، همچنین به دلیل روند روبه رشد مصرف سوخت های مایع هیدروکربوری در کشور که هر ساله موجب ضرر و زیان هنگفت به بودجه عمومی و محیط زیست کشور می شود، اهمیت ویژه ای یافته شده است. در این مقاله یکی از سوخت های جانشین به نام بیو دیزل و موارد کاربرد آن بررسی شده است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بیو دیزل استرهای منو الكیل اسیدهای چرب با زنجیر طویل است كه از منابع طبیعی تجدید پذیر مانند روغن های گیاهی یا چربی های حیوانی تهیه می شود. مخلوط هایی تا[/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد بیودیزل و بقیه گازوییل (دیزل) می توانند در كلیه تجهیزات مربوط به سوخت دیزل استفاده شوند. مخلوط هایی با نسبت های بالاتر بیو دیزل تا صد درصد بیو دیزل خالص، در موتورهای ساخته شده از سال [/FONT][FONT="]۱۹۹۴[/FONT][FONT="] به بعد، با اندك تغییرات و یا حتی بدون نیاز به آنها، می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. گر چه حمل و نقل و ذخیره سازی آنها نیازمند تمهیدات خاصی است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]تفاوت های اساسی در تركیب بیودیزل و گازوییل [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]مهم ترین تفاوت اساسی در تركیبات بیودیزل و دیزل ، محتوای اكسیژن است. میزان اكسیژن موجود در دیزل صفر است، در حالی كه بیودیزل حاوی [/FONT][FONT="]۱۲-۱۰[/FONT][FONT="] درصد وزنی اكسیژن را داراست كه سبب كاهش دانسیته انرژی و انتشار ذرات معلق می شود. به علاوه بیودیزل سوختی بدون گوگرد است، در حالی كه در دیزل گوگرد وجود دارد كه در سیستم اگزوز موتور به اكسیدهای گوگرد و سپس بخشی از آن به اسید سولفوریك تبدیل می شود. این اسید خود به تولیدات ریز منجر می شود. گازوییل به طور معمول [/FONT][FONT="]۴۰-۲۰[/FONT][FONT="] درصد حجمی آروماتیك دارد كه سبب افزایش انتشار آلاینده هایی نظیر[/FONT][FONT="] Nox [/FONT][FONT="]و ذرات معلق می شود. بیودیزل به طور اساسی بدون آروماتیك است. درگازوییل هیچ پیوند دوگانه (الفینی) وجود ندارد، درحالی كه در بیودیزل به واسطه حضور چشمگیر محل های غیر اشباع پایداری در مقابل اكسیداسیون كم است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]تركیب زنجیرهای اسیدهای چرب [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]روغن های گیاهی شامل تركیبات مختلفی از زنجیرهای اسیدهای چرب هستند. خصوصیات سوخت بیودیزل به طور قابل توجهی به زنجیرهای اسیدهای چرب موجود در خوراك مورد استفاده برای استریفیكاسیون بستگی دارد. سویا، بادام زمینی، پنبه دانه، گل آفتاب گردان و كنولا ( گونه ای از دانه شلغم روغنی) از منابع روغن های گیاهی به شمار می روند. چربی های حیوانی و روغن مصرف شده در آشپزی (كه به عنوان شبه گریس شناخته می شود) نیز منابع تولید اسیدهای چرب مورد نیاز بیودیزل هستند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]تولید بیودیزل [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]برای تهیه بیودیزل ، از روغن های گیاهی و چربی های حیوانی استفاده می شود. چربی ها و روغن ها به الكلی نظیر متانول واكنش نشان می دهند و تركیبات شیمیایی به نام استرهای متیل اسید چرب را به وجود می آورند. گلیسرول، كه در صنایع بهداشتی و آرایشی كاربرد دارد، نیز به عنوان محصول فرعی تولید می شود.بیودیزل را نیز می توان با استفاده از فناوری های گوناگون استریفكاسیون تولید كرد. در این فناوری ها، چربی ها و روغن ***** و برای جداسازی آب و آلودگی ها فرآورش می شوند. در صورتی كه اسیدهای چرب آزاد موجود باشند، می توان آنها را جدا و یا با استفاده از فناوری های[/FONT][FONT="] Pretreatment [/FONT][FONT="]به بیودیزل تبدیل كرد. این روغن ها و چربی ها سپس با الكلی نظیر متانول و كاتالیست (به طور معمول هیدروكسید پتاسیم یا سدیم) مخلوط می شوند. مولكول های روغن (تری گلیسریدها) سپس شكسته و به استرها وگلسیرول تفكیك می شوند و سرانجام عمل خالص سازی انجام می شود. بنابراین بیودیزل با فناوری جدیدی مانند كاتالیست*ها (كه از ذرات محلول گازوییل می*كاهند نه كربن جامد) و[/FONT][FONT="] EGR ([/FONT][FONT="]با كربن كمتر عمر موتور بیشتر می*شود) بسیار خوب كار می*كند. ویژگی های فیزیكی بیودیزل بسیار شبیه گازوییل معمولی است. با این حال، ویژگی های خروجی های اگزوز بیودیزل بهتر از گازوییل معمولی است.بیودیزل به دست آمده از روغن های گیاهی تازه و یا استفاده شده و چربی حیوانات به عنوان سوخت برای موتورهای دیزلی کاربرد دارد. این گازوییل از منابع داخلی تجدیدپذیر به وجود می*آید[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]این سوخت، قابل تجزیه بیولوژیك است و هنگامی كه به عنوان یك جزء تركیبی مورد استفاده قرار می*گیرد، نیازمند حداقل تغییرات در موتور است و نسبت به گازویلی كه جانشین آن می*شود، سوختی پاك است.امروزه بیودیزل در فرآیندی با نام[/FONT][FONT="] Transesterification [/FONT][FONT="]تولید می*شود. در این فرآیند ابتدا روغن [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]گیاهی(یا چربی حیوانی) از ***** عبور داده می*شود، سپس برای از بین بردن اسیدهای چرب آزاد،به قلیا واکنش نشان می دهد، سپس با یك الكل (معمولاً متانول) و یك كاتالیزور (معمولاً هیدروكسید سدیم یا پتاسیم) تركیب می*شود. تری گلیسریدهای روغن برای تشكیل استرها و گلیسرول واكنش شیمیایی انجام می*دهند، سپس* از یكدیگر جدا و تصفیه می*شوند.بیشتر تمایلاتی كه امروز برای تولید بیودیزل وجود دارد، ناشی از ظرفیت بسیار بالای تولید سویا،تولیدات مازاد و كاهش قیمت*ها است. متیل سویات، یا سوی دیزل كه از واكنش متانول با روغنسویا حاصل می*شود، اصلی*ترین شكل بیودیزل در آمریكاست. چربی های بدون استفاده حیوانی و روغن سوخته كه به عنوان «شبه گریس» شناخته می*شوند نیز، منابع و ذخایر خوبی هستند. این منابع از روغن سویا ارزان*ترند و به عنوان راهی برای كاهش هزینه*های [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]تامین مواد اولیه در نظر گرفته می*شوند. بادام زمینی، پنبه دانه، گل آفتاب گردان و كنولا (گونه*ای از دانه شلغم روغنی) نیز از منابع روغنی دیگرند. استرهایی كه از هر یك از این منابع ساخته شده*اند،گرچه شاید در میزان انرژی عدد ستان (مشابه اكتان بنزین) یا دیگر مشابهات فیزیكی كمی متفاوت باشند، می*توانند با موفقیت در موتورهای گازوییلی مورد استفاده قرار گیرند.بیودیزل سوختی تقریباً ناشناخته است و برای رسیدن به استفاده تجاری گسترده، باید از موانع [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]گوناگونی بگذرد. این سوخت *باید قبل از هرگونه ورود به بازار، بر موانع نظارتی فائق آید وقیمت آن نیز رقابتی تر شود. براساس اطلاعات سازمان سوخت*های طبیعی آمریكا، تولید بیودیزل از دانه*های روغنی می*تواند به حدود [/FONT][FONT="]۲[/FONT][FONT="] میلیارد بشكه در سال برسد كه این رقم حدود [/FONT][FONT="]۸[/FONT][FONT="] درصد مصرف بزرگراهی گازوئیل در اوایل این قرن است. بیودیزل با بازار كنونی** به عنوان سوخت مورد استفاده در ناوگان اتوبوس و كامیون*های سنگین استفاده می*شود كه در ابتدا به صورت تركیب با گازوئیل [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]فسیلی با استاندارد [/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد است.هرگالن متیل سویات بیش از [/FONT][FONT="]۲[/FONT][FONT="] دلار قیمت دارد و قیمت آن با گازوییل كه [/FONT][FONT="]۶۵[/FONT][FONT="] تا [/FONT][FONT="]۷۰[/FONT][FONT="] سنت درگالن است، رقابت می*كند. هزینه*های تامین مواد اولیه علت [/FONT][FONT="]۹۰[/FONT][FONT="] درصد از هزینه*های مستقیم تولیدند كه هزینه سرمایه و برگشت سرمایه را نیز شامل می*شوند. برای نمونه، برای تولید یك گالن بیودیزل به[/FONT][FONT="]۳/۷[/FONT][FONT="] پوند روغن سویا نیاز داریم كه قیمت آن حدود [/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] سنت برای هر پوند است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]بنابراین فقط هزینه*های تامین مواد برای تولید هر گالن متیل سویات، حداقل [/FONT][FONT="]۵۰/۱[/FONT][FONT="] دلار است كه این رقم بدون احتساب هزینه*های بازاریابی است. تلاش می*شود كه با توسعه گیاه*های پیوندی سویا كه روغن بیشتری دارند، بتوان این هزینه*ها را كاهش داد. برای نمونه، دانه*های سویا، [/FONT][FONT="]۲۰[/FONT][FONT="] درصد، درحالی كه دیگر دانه*های روغنی بیش از[/FONT][FONT="]۵۰[/FONT][FONT="] درصد روغن*دارند. ذخیره روغن دانه*های شلغم روغنی اروپانزدیك به[/FONT][FONT="]۴۰[/FONT][FONT="] درصد است[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]اثرهای استفاده از بیودیزل نسبت به سوخت دیزل [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]از مزیت های بیودیزل نسبت به سوخت دیزل می توان به این موارد اشاره كرد[/FONT][FONT="]: [/FONT][FONT="]تجزیه پذیری بیشتر، كاهش انتشارآلاینده های اكسید گوگرد و منواكسید كربن و ذرات معلق، كاهش بو، دوده و ایمنی بیشتر به هنگام استفاده و افزایش روانكاری موتور[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]تحقیق و توسعه [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]پروژه*های تحقیق و توسعه بیودیزل تحت نظر وزارت نیروی آمریكا[/FONT][FONT="] (DOE) [/FONT][FONT="]در برنامه مصرف سوخت های جانشینی و برنامه وزارت كشاورزی در مركز تجارت و تحقیق كشاورزی و مركز خدمات تحقیق كشاورزی، در دست اقدام است. به علاوه، وزارت كشاورزی، وزارت دفاع و وزارت نیرو كمك هزینه*هایی را برای پروژه*های تحقیقی سوخت های طبیعی، به ویژه بیودیزل فراهم آورده*اند. استفاده ازبیودیزل علاوه براین که سبب كاهش انتشارآلاینده های حاصل از موتور دیزلی می شود، می تواند بازار جدیدی برای كشاورزان ایجاد كند[/FONT][FONT="].[/FONT]